vast staan een groot probleem, oplossing?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mjoor

Re: vast staan een groot probleem, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:59

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:01

Ik heb een tijd op een handelstal gewerkt en wij kregen regelmatig paarden die dit stukje opvoeding mistten. Als het geen paniek vogels waren dan liet ik ze ook een keer hangen met koeienhalster..vaak was een keer al genoeg om het af te leren. Als ze maar even door krijgen dat ze geen sucses hebben met dat gedrag, en dus niet los komen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:06

Bokker Kim_Asterix kan je ook een pb sturen haar paard kon ook niet vast staan. Nu kan die het

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:12

Ik ken je probleem. Colenda ging steeds hangen als ik haar vast zette. Nu wikkel ik het touw een paar keer om de balk en dan de laatste steek ik door alle wikkels. Dan krijgt ze iets tegendruk als ze weg wilt, maar als ze wilt gaan hangen gaat het touw vanzelf los. Ook heb ik het wel eens met een longeerlijn gedaan. Deze om de balk wikkelen en zelf het uiteinde blijven vasthouden. Dan kun je goed corrigeren.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:53

Hevonen schreef:
Niet vastzetten aan een touw maar een longe aan de halster doen en door de ring halen; je hebt dan veel meer lengte. Draag handschoenen als je een nylon longe hebt! Gewoon gaan borstelen of wat dan ook. Of neem afstand, maar houd de longe vast. Geef mee als hij gaat hangen en zet hem weer terug door hem naar voren te leiden. Onze pony was ook heel bang om vast te staan. Deze methode heeft heel goed gewerkt en vaststaan is geen enkel probleem meer.

Dit zou ook mijn advies zijn. Als ik het zo lees, heeft een paard iets met druk. Of het moment dat hij druk op een bepaalde manier ervaart, gaat hij er vol tegenin. En nu heeft hij dus eigenlijk geleerd dat het werkt en zo los komt. Dit zie je ook wel eens bij paarden in een trailer; die gaan tegen de druk in en laten zich vol vallen tegen een zijwand bijvoorbeeld.

Daarom vind ik oplossingen die op basis van kracht werken (dus niet los kunnen) toch een beetje spannend. Als je paard echt uit volle macht los wil komen en je kan niet mee geven, dan kan je paard zich toch best bezeren. Of minimaal de nek flink overbelasten.

De quote hierboven is echt een supergoede oplossing om je paard te leren dat hij niet tegen de druk in moet gaan. Gaat hij hangen, dan geef je heeeeeel langzaam en voorzichtig een beetje mee. Net zo lang totdat je voelt dat het paard maar een milimeter weer naar voren komt. Dan direct de druk eraf halen. Dat is de beloning. En dan weer opnieuw beginnen. Dat kan best even duren, daarom is een lange longeerlijn erg praktisch.

Het is mijn ervaring dat dit een supergoede oefening is die ook nog eens vrij snel wordt opgepakt.