Koeien...griezels zijn het...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:46

Afbeelding
Die van mij zou het ook niet op koeien hebben. Laatst buiteritje gemaakt en een stop gemaakt om wat te drinken. Paardlief gedumpt naast koeien. Geen problemen mee haha

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:59

Nu een gekke tip. Mijn paard werd ook bang als we langs een wei reden met onrustige beesten. Denk aan nieuwsgierige koeien, rare geiten en bokkende paarden. Het helpt als ik mijn paard wijs op het hek (of draad) dat ons scheidt. Als een beest toch te dicht bij komt, verhef ik mijn stem en zwaai ik met mijn zweep naar het beest: scheer je weg! Mijn paard is altijd gerustgesteld door mijn heldhaftige optreden :')

yvanna

Re: Koeien...griezels zijn het...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:24

mijn paard is er gelukkig niet bang voor zodra ze in de paddock staat haat ze zi dicht mogelijk bij de koeien staan en wordt dan helemaal afgelebbert xD
ook staat ze wel eens met mijn pink in de paddock.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:51

Afbeelding

Het went. :7

Whisky00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:20

Mijn pony staat op een melkveebedrijf en heeft een keer per ongeluk met 80 koeien in de wei gestaan. Vond ze prima (koeien iets minder want die mochten niet bij d'r in de buurt komen). Stil gaan staan kijken werkt denk ik niet omdat koeien nog wel eens plotseling kunnen gaan rennen. Vaak langs gaan en vooral zelf er niet teveel aandacht aan besteden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:39

Mijn ene paard maakt een duidelijk onderscheid tussen 'haar' koeien (op hetzelfde bedrijf) en vreemde koeien want die vertrouwd ze voor geen meter.
Mijn andere paard denkt gewoon koe=koe.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 14:23

EvelienKiss schreef:
Nu een gekke tip. Mijn paard werd ook bang als we langs een wei reden met onrustige beesten. Denk aan nieuwsgierige koeien, rare geiten en bokkende paarden. Het helpt als ik mijn paard wijs op het hek (of draad) dat ons scheidt. Als een beest toch te dicht bij komt, verhef ik mijn stem en zwaai ik met mijn zweep naar het beest: scheer je weg! Mijn paard is altijd gerustgesteld door mijn heldhaftige optreden :')

Merci allemaal.
Die tip kreeg ik ook van iemand; }:0 wegjagen en/of hem laten denken dat ze op de loop gaan voor hem.
Hij gaat overigens wel langs een stel koeien die op stal staan met de deuren open. Dan kijkt hij alleen wat, maar that's all.
We gaan gewoon oefenen, rustig aan totdat hij geleerd heeft dat ze erbij horen. Maar dat doen we met alles wel. Verder is er maar weinig eng...een zeil is om op te harken, brommers, vrachtwagens en tractoren zijn gaap, bruggetjes zijn boring, net als slalommen tussen fietspaaltjes door...Dus het is niet echt een schijtlaars.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:31

Update:
inmiddels zijn we een paar maandjes verder en inmiddels gaat het een stuk beter. Er wordt nog wel gekeken, maar we kunnen zonder gedoe een weide met grazende koeien passeren. Eerst gingen we wandelend, en nu kan het ook onder het zadel. De pinken zijn de paarden inmiddels wel gewend en komen niet meer aangerend. Dat gaan we komend voorjaar wel weer beleven ;)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:41

Hier een paard die echt doodsangsten heeft voor koeien, niet normaal :P Als de koeien netjes op een afstandje kijken, is het niet zo erg, maar van het moment dat ze bewegen én al helemaal als ze naar je toekomen, raakt hij in paniek. Zelf met een paard die er niet naar opkijkt..

Ik had deze vraag richting Capmagazine gestuurd en dit was het antwoord dat ik kreeg. M.a.w. gewoon blijven doen..

Super dat het bij jullie wel de betere richting uitgaat! +:)+

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:49

Precies. Afgelopen maanden veel aan vertrouwen opbouwen gewerkt, gewandeld, gespeeld, geclickerd ed. En gewoon gedaan. Nou scheelt het ook dat ik nergens bang voor ben, behalve haaien. En die zitten niet zo veel in de buurt :P

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:59

Koeien, je hebt ze in soorten....
Je hebt de bonte, die kijken je aan met van die grote ogen...
en je hebt er van het type "jumpingkoe"... Eéntje begint met je mee te lopen langs de afsluiting, de hele rimram volgt... Nummer één vindt het leuk om over de omheining te springen en... de hele kudde volgt...

Al tweemaal meegemaakt.... en dan bel je de politie met de melding "uitgebroken koeien"... die "pipo's" nemen geen adres op... en gaan af op je telefoonnummer... met als gevolg dat de helden bij je thuis koeien komen vangen die er helemaal niet zijn.
De laatste keer is de kudde meegevolgd naar de volgende boerderij (eng eng eng voor mijn paardje), alle koeien zijn dat erf opgelopen, poort dicht en de boer kon zijn collega opbellen met de melding dat zijn erf vol met koeien stonden die niet de zijne waren....

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:24

TanteFlavie schreef:
Koeien, je hebt ze in soorten....
Je hebt de bonte, die kijken je aan met van die grote ogen...
en je hebt er van het type "jumpingkoe"... Eéntje begint met je mee te lopen langs de afsluiting, de hele rimram volgt... Nummer één vindt het leuk om over de omheining te springen en... de hele kudde volgt...

Al tweemaal meegemaakt.... en dan bel je de politie met de melding "uitgebroken koeien"... die "pipo's" nemen geen adres op... en gaan af op je telefoonnummer... met als gevolg dat de helden bij je thuis koeien komen vangen die er helemaal niet zijn.
De laatste keer is de kudde meegevolgd naar de volgende boerderij (eng eng eng voor mijn paardje), alle koeien zijn dat erf opgelopen, poort dicht en de boer kon zijn collega opbellen met de melding dat zijn erf vol met koeien stonden die niet de zijne waren....

_/-\o_

Heb ze zelf wel eens gebeld dat ik een loslopend paard gevangen had. Bleef zeker 5 min stil aan de andere kant. Mens had geen idee hoe het mogelijk was een paard te vangen

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:49

Mijn verzorgpaard is ook bang van koeien. Al staan ze 500 meter verderop, ze ziet ze altijd, en ze moet er ook altijd extra snel langslopen. Hoe het komt geen idee, heeft zelf altijd als jonge merrie tussen de koeien in de stal en in het land gestaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:58

Mijn verzorgshet maakt er altijd een sport van om vooral niet te kijken "want dan bestaan ze niet". Stiekem vind hij het wel grappig dat ze heel hard meerennen. _O-

Toen hij toch een keer wilde neuzen met een koe kreeg hij een dikke grote tong over zijn kleine shettenkopje heen. Toen ging hij bijna zitten van schrik om vervolgens toch nog een keer te gaan neuzen. _O-
Dat moet ook nog wel ergens op film staan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:28

Mijn pony was, toen ik hem kocht, ook bang voor koeien, en trekkers. Balen voor hem dat hij op stal kwam te staan bij een veehouder (die ook een pensionstal heeft) :') Dus koeien EN trekkers. Hij was binnen no-time van zijn angst af!

bestbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:40

Proberen er aan de hand regelmatig langs te stappen.
Maar inderdaad door de onvoorspelbaarheid van de koeien blijft het lastig

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:46

Babbelientje schreef:
Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik op een paardenboerderij in Frankrijk werkte. Was alleen op pad en mijn paard besloot een staarwedstrijdje met een koe aan te gaan, beest stond op nog geen meter afstand. Ze hebben minuten lang bevroren naar elkaar staan kijken en toen opeens besloot m'n paard dat het echt levensgevaarlijk was en zette hij het op een sprinten. Zo bizar :')

Anyway, ik zou zeggen: heel vaak langs de wei met koeien rijden, met name ook als ze dicht langs het hek staan en er enig (oog)contact kan zijn?

Dat heeft mijn paard dus ook _O-
Hier staan de koeien alleen in de winter vlakbij, over de zomermaanden staan ze in dorp verderop dus zie ze hooguit in het voorjaar.

Laatst met de Pink Ride kwamen we ook koeien tegen, maar toen waren de parkbankjes levensgevaarlijk en heeft hij niet eens doorgehad dat er koeien stonden volgens mij _O-

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:47

Koeien blijven rare wezens voor paarden heb ik het idee.

Naast onze bak/weiland lopen 2x per jaar een kudde jonge pinken. Die van mij is daar inmiddels totaal niet meer van onder de indruk. Laat zich lekker aflebberen :')
En we kunnen er in galop op af zonder dat ze een spier vertrekt.

Maar als we op buitenrit gaan dan zijn er ook koeien die aan komen, zolang ze stil staan is het prima, als ze gaan rennen wordt het wel spannend. Ik zet die van mij dan stil en met haar hoofd richting de koeien zodat ze kan kijken. Onder de voorwaarde dat ze blijft staan!
Dat gaat goed en inmiddels kunnen we er in stap langs zonder dat ze de neiging heeft om weg te rennen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:51

tiwi1969 schreef:
Paarden en koeien hebben een ding gemeen, hun voorliefde voor dat groene spul op de grond.

:j Daarom was het bij die van mij denk ik liefde op het eerste gezicht! :')

Ik sta sinds ongeveer een jaar naast een melkveehouderij met mijn paardje.
Vaak staan de koeien in het aangenzende weiland naast de paarden. Met een slootje of slechts een draadje ertussen.
Ook naast de bak lopen wel eens koeien (met een slootje ertussen).

Maar mijn Fjordje heeft er vanaf het begin af aan nooit moeite mee gehad. Misschien scheelt het dat mijn paard een nuchtere Fjord is.
Maar de mijne was van het begin af aan juist heel nieuwsgierig naar de koeien! :P Liep er meteen op af en hinnikte ernaar.
Telkens als de koeien in de buurt zijn, gaat zij er nog steeds bij staan. Sommige koeien komen ook leuk naar haar toe; andere koeien zijn wat banger. Ze snuffelen ook aan elkaar. :)
De koeien hier zijn altijd heel rustig en daar blijft paardlief ook rustig door!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:56

sannerocky schreef:
Het enige wat ik je kan zeggen is: zorg dat je paard niet stil gaat staan. Liever snel er langs, dan stoppen. Altijd voorwaarts rijden en niet te veel aandacht aan besteden. Ga er zelf niet te veel op in, en probeer niet van tevoren al te laten merken (eigenlijk helemaal niet) dat jij het spannend vind.

Ik spreek uit ervaring, want ik heb aan een groep koeien een hersenschudding overgehouden, een blauwe enkel en een flink gekneusd lichaam :+ Toelichting:

Ik was op buitenrit met 2 andere meiden, waarvan 1 vriendin en één stalgenoot, alledrie reden we paarden van dezelfde man. De stalgenoot reed op een vrij onvoorspelbaar paard. Daar komt bij dat ze zelf vrij snel bang is en graag even stil wilde gaan staan met haar paard, om het paard naar de koeien te laten kijken, want hij kende het niet --> NOOIT DOEN! De pony die ik reed vond dit zo raar, dat hij begon te snuiven, rondjes begon te draaien en uiteindelijk begon te steigeren. Hij steigerde en bokte en uiteindelijk deed hij een 'steiger-bok-draai-ren' actie, en toen was het over. Ik viel er af, in een soort greppel, paard over mij heen. En ik mag van geluk spreken dat ik een cap op had. De pony heeft flink op mijn voet getrapt (natuurlijk uit paniek) en schaafde met zijn voorbenen langs mijn hoofd (cap). Ik kon eerst niet opstaan en was heel even de weg kwijt. Maar achter mij zag ik mijn vriendin vallen op de weg, een onoverzichtelijk weg, waar ze vaak hard reden, echt hard. Ik moest en zou er heen. Ik ben er rennend, half strompelend aangekomen, in tranen. Mijn hoofd deed zoveel pijn dat ik mijn cap in de greppel meteen heb afgegooid. Hoe ik bij die weg ben gekomen, dat weet ik nog steeds niet precies, maar het was heel eng.

En ohja, de bange stalgenoot had niet eens een schrammetje :'( Onze pony's zijn naar stal gerend.

Geef je niet over, liever iets harder lopen dan je paard de kans geven om in paniek te raken!!

toch werkt rust vaak ook goed, het ligt totaal aan welk dier je onder je kont hebt zitten. 1 die ik ken doet omdraai acties, daar moet vaart in blijven de andere bevriest, die laat even tot rust komen met kijken... dus nooit nooit zeggen.
hoe het bij mij goed ging: er zijn van die cross koeien van die beelden haha. die stonden dus in een stal en daar stond die van mij naast na 2 dagen wou ze er niet meer bij weg :')