Xpinoxx schreef:@Djaikha: je zegt precies wat ik ook denk en het is heel bijzonder omdat van iemand anders te lezen. dank je wel daarvoor! Een gedragsdeskundige is een goed idee, ik zal me er eens op inlezen!
Dank je wel!
Het lijkt me inderdaad slim om, ondanks alle goede raad hier, een gedragsdeskundige of gedragstherapeut naar je paard te laten kijken om een goed advies te krijgen die volledig is toegespitst op jouw paard en de mogelijkheden die er zijn
Xpinoxx schreef:@PowerReiner, oke sorry dan kwam ik niet helemaal goed over, is ook lastig om je hele paard te beschrijven, voor mij zijn dingen logisch en dat kan dan wel van belang zijn in zon bericht maar vergeet ik het te vermelden.
Ja ik denk ook dat het het moet leren, en die tijd wil ik hem zeker geven! hij staat nu naast een hele liever ruin met alleen een draadje, ik rijd vaak met dit paardje samen zodat ze elkaar veel zien, als dit een tijdje goed gaat gaan we proberen zonder draadje, als is het eerst maar voor een uurtje. Wie weet kan ik het zo opbouwen. Ik ga wel met Djaikha mee want hij zal het echt stap voor stap moeten leren als hij het echt niet kent. En dat is ook goed, dan krijgt hij die tijd. ik wil alleen geen grote risico's voor hem en voor andere paarden lopen.
Stap voor stap leren is inderdaad belangrijk. Als ik gelijk heb, heb je een paard die zich waarschijnlijk snel zal afsluiten wanneer je te veel in een keer van hem vraagt en dan leert hij niets meer. Maar zo te lezen ben je al goed bezig hem te introduceren bij de ruin!
Lekker stap voor stap, eerst meer tijd samen doorbrengen met mensen erbij. Het samen rijden kan je uitbreiden naar verschillende situaties, dus samen rijden in de buitenbak of misschien een keer een buitenrit, aan de hand wandelen of wellicht zelfs aan de hand samen grazen (of uitvogelen of gras echt wel eetbaar is
).