Tegen paarden slaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:31

Als ze een tik verdienen krijgen ze die ook
Ik werk veelal met hengsten en ja die zijn. Soms wat happerig met name de jongere hengsten
Bijten ze mij of poging tot krijgen ze echt wel een knal
Zijn ze nu helemaal besodemieterd?!?! Meestal met m'n wreef van m'n voet onder de buik.
Of met m'n hand onder de buik.

De oudere hebben vaak al genoeg aan een "dreiging" vinger omhoog en nee! Is in 99% van de gevallen voldoende
Ik heb er eentje tussen die vaak gaat klimmen op de poets plaats terwijl ik er naast sta meneer is 14 en ja die krijgt een lel
Buiten dat het "slecht" gedrag is is het ook nog eens levens gevaarlijk
Hier op stal word dus niet gebeten geklommen/gesteigerd of getrapt dan kunnen ze van mij echt wel een dreun verwachten

Een beetje respect voor mij is wel op de plaats dacht ik zo

Ze kunnen zich gewoon gedragen ik zorg tenslotte ook dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben

Een van de hengsten stuitert als een malle richting de wei op 2 benen nou zal je zeggen dat het best link is hoor
Tja dan krijgt hij van mij ook een lel aan de ketting
Hij zou maar met z'n voor benen op mij landen...

Een zweep gebruik ik nooit daar heb ik z'n hekel aan

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:46

Dat ligt echt aan het moment.
Loopt een paard bijna over me heen , dan kan ik wel eens een ferme tik geven }>
Als het niet nodig is niet doen <3

MarlindeRooz

Re: Tegen paarden slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:51

Ik heb niet zulke goede polsen, dus slaan doet mij meer zeer dan het paard. Dus ik verkoop ze direct een schop. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:56

Ik verzorgde een pony die gewoon over je heen liep en ook niet stopte als het genoeg was. Die kreeg wel is een stomp of kneep op zijn borst maar verder, nee.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:59

Die van mij wil nog wel eens slaan met hoeven krabben, en dan niet een keer. Bij de eerste keer geef ik hem een hele duidelijke waarschuwing met stemverheffing en bij een tweede keer krijgt hij een lel tegen zijn hals terwijl ik zijn hoef vast blijf houden. Meestal is het dan direct klaar. Er zijn gewoon regels.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:02

Mijn merrie blijft soms wel eens hangen in haar gespannenheid, hierdoor vergeet ze bij tijd en wijle haar plaats of wordt wat drammerig. Meestal helpt een luidere stem ter correctie, maar soms klets ik haar met de vlakke hand op het schouder of bil om haar uit haar "toestand" te halen. Wonderwel is ze dan, na een heel kort freez moment, gelijk bij de les en vloeit op de één of andere manier haar gespannenheid sneller af, heel apart om te zien ook trouwens.

Toen zij jonger was heeft ze éénmaal een klein velletje van mijn arm tussen haar tanden gepakt, toen heeft ze wel een beste optater gehad die haar nu nog heugt geloof ik.

Ik ben zeker weten geen voorstander van slaan, maar soms is het echt even nodig om problemen later voor te zijn.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:04

Als ze hem verdiend hebben kunnen ze er 1 krijgen ook. Hoofd vermijd ik zoveel mogelijk.
1 van de shetten durfde nog wel eens gericht te bokken, die kreeg dan ook gelijk een maat 41 onder d'r kont terug.
Ik laat me niet bijten, ik laat me niet slaan en over me heen lopen is ook uit den boze.

Verder ben ik niet zo moeilijk :D

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:11

Meestal is het bij mijn pony ook niet nodig maar toen ik haar voor het eerst bij mij ging wassen zette ze mij vast tussen haar en de muur en als je haar weg wilde duwen duwde ze gewoon terug. Dus toen heeft ze mijn knie in haar buik gehad. Daarna heeft ze het niet nog eens gedaan.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:14

Dat is ook het hele euvel. 1x goed straffen op het goede moment zorgt er vaak voor dat je nooit weer hoeft te slaan of schoppen. Dan heb je aan 1 brul al genoeg.
Helaas gaat het daar nog wel eens mis en zijn mensen te zacht.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:23

Ik deel echt wel eens een mep uit.
Hangt wel van het paard af en de situatie. Vaak kom je met een úh' of een schreeuw al een heel eind. Het ene paard is het andere ook niet natuurlijk.
Situaties waarin ik soort van instinctief een lel uitdeel : als een paard dóór mij heen denkt te kunnen lopen, de tanden in mij (denkt) te gaan zetten, als een paard in mijn richting dreigt uit te halen. Kortom situaties waarin paard wat doet wat écht niet mag en waardoor het gevaarlijk (kan) worden. Tja dan maar liever 1 x hard dan 20x niet hard / duidelijk genoeg.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:37

Die van mij krijgt ook echt wel eens een tik op de neus. Een keer in de zoveel tijd denkt hij te kunnen bijten. Dan krijgt hij een tik en weet hij voorlopig weer dat ik boven hem sta. Het is een dominante ruin die af en toe gewoon nog even probeert hoever hij kan gaan.

Als hij door mij heen probeert te denderen als ik met hem loop dan gaat het halstertouw richting hoofd en houdt hij weer afstand. Doe ik dat niet dan neemt hij accuut de leiding over en is er geen land meer mee te bezeilen.

Door deze aanpak heb ik een paard dat over het algemeen ontzettend goed luistert en mij zo goed als volledig vertrouwt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:42

Met bijten is mijn dichtstbijzijnde raakvlak nog altijd het hoofd, daar (of net achter het hoofd) wordt hij/zij dan geraakt. Ik ga dan gewoon verder waar ik was gebleven en later kom ik even terug op de "pijn" te sussen. Ik haal ook uit bij kopstoten al dan niet expres (door het paard), dat hebben ze mi gewoon te leren, dat ze een beetje opletten.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:47

Rocamor schreef:
Wat ik vind?

Zo zacht als kan, zo hard als nodig. (want andersom is ook weer zo iets he :+ )

Precies deze haha! Soms dagen ze je te eeg uit en ja als t dan moet dan doe ik t ook. Zoal onder t zadel als aan de hand. Al zit er onder het zadel affentoe ook nog wel eens verschil in of ze iets echt niet snappen of gewoon vervelend zijn.maar bij mij is het ho is ho en klaar is klaar!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:36

Ik kan het ook niet echt.

Ik ben sowieso iemand die het gedrag altijd wil begrijpen. Dit kan lastig zijn, omdat er niet altijd de tijd en ruimte is om rustig na te gaan wat waaraan vooraf ging etc.

Bij mijn huidige paard doe ik wat de vorige eigenaar deed, want zo is dit paard opgevoed. Dit is waar hij in mijn ervaring het beste op reageert. Dat is overigens flink je stem laten horen (kortdurend, meestal gewoon HEEY!) en het achteruit zetten van het paard. Al is het maar twee stappen (op stal, wanneer er weinig ruimte is om naar achteren te gaan).

Wil niet zeggen dat dit voor alle paarden werkt, of dat mijn paard andere taal niet zou begrijpen. Toen hij een fase had waarin hij graag hapte of menens beet, kreeg hij wel eens een tik op zijn neus. In het begin stond ik te beven! Maargoed, het bleef altijd bij een tik, geen klap.

Ik denk dat het roepen en teruguit zetten een interessante manier van gedrag afstraffen is voor mensen die het paard fysiek niets kunnen of willen doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:57

even een voorbeeld voor de mensen die tegen een goede tik uitdelen zijn..

Ik heb mijn paard gisteren een beste tik verkocht..

even voor alle illustratie.. mijn paard is ontzettend beleefd en heeft repspect voor mensen, hij zal nooit zomaar iets doen om je zeer te doen maarrrr:....

ik had mijn les gehad.. we staan aan de bosrand, dus ontzettend veel muggen zo in de schemering..

ik heb uitgedraafd en uitgestapt en haal het zadel eraf zodat hij nog even kan rollen voor ik hem naar stal breng..

op dat moment begint hij al te maaien naar zijn buik, staart vol kracht naar de flank, oren naar achter.. Geen happy camper.. muggen hadden zojuist het geopende nieuwe eetcafe ontdekt..

het maaien was echt naar de buik, dus gewoon laten begaan.. hij kan daar echt niets aan doen.. hij werd er gewoon gek van.. evenals de staart.. klopje op de hals en gewoon beetje opschieten zodat hij even kan rollen..

maar toen het hoofdstel.. ik kon met goed fatsoen de lipjes niet eens pakken of het schuren begon..
'zachtjes' gewoon om van de jeuk af te komen.. maar ik ben geen schuurpaal.. dus met stem een waarschuwing.. hielp niets want het jeukte gewoon hevig.. Hoofd weggeduwd, snel alles losgemaakt, maar hij liet het bit niet los en begon opdringeriger te schuren, waarbij ik van mijn plek werd geduwd.

groot gemaakt, weer een duidelijke stemcorrectie maar het hielp niets meer.. hij was gewoon doof en blind en maar op een ding geconcentreerd.. er moest en zou geschuurd worden.. Toen hij weer kwam, schoof hij mij bijna tegen het hek aan (mijn beide voeten verlieten de grond.. ik gok een 6.5 voor het vluchtelement), toen was het echt klaar.. Een flinke klap tegen de hals een goede schreeuw erbij en meneer stapte overdonderd twee stappen achteruit uit mijn ruimte.. is ie nu helemaal van de ratten besnuffeld. ik heb echt alle begrip voor de gekmakende jeuk, maar ik hoef niet door de omheining geduwd te worden.. Hij was direct weer bij de les..

zo snel mogelijk het hoofdstel afgedaan.. klopje op zijn hals en uit de bak gestapt..
5 seconden later lag hij uitgebreid te rollen..

-----------

voor de mensen die tegen een klap verkopen zijn.. hoe hadden jullie dit dan opgelost?

rollen is de snelste methode om hem van zijn jeuk te verlossen.. en lieve woordjes fluisteren of negeren helpt niet als een paard doof en blind woord als slechts 1 ding hem bezig houd.

nogmaals, hij heeft normaal alle respect voor mensen, zal nooit door je heen lopen, gebruikt je normaal nooit als schuurpaal.. dus het is geen opvoeding of respect issue.. hij was gewoon even gek van de jeuk.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:05

Mijn pony krijgt ook wel eens een dreun. Maar het is dan van tijd tot tijd ook echt een lompe koe.
In principe sla ik haar ook niet snel, maar als ze mijn persoonlijke ruimte in komt en er echt niet meer uit wil ondanks stem verheffen en me groot maken, krijgt ze toch echt wel een tik.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:14

Hij had van mij zelfs eerder al een tik gekregen, Elena :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:23

Ik sta ook achter de spreuk 'zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig'.
Je kan met paarden ontzettend ver komen door gebruik te maken van lichaamstaal. Maar jammergenoeg zijn wij maar mensen en begrijpen we de paardentaal maar beperkt. Dit kan dus weer tot onenigheid leiden en aangezien paarden nogal wat sterker en groter zijn, kan dat gevaarlijke situaties opleveren. In die gevaarlijke situaties deins ik er niet voor terug om een flinke mep of schop uit te delen. Jammer voor het paard, maar mn eigen veiligheid gaat voor.

Dit jaar al 2x een schop uitgedeeld, beide paarden 1x. Mijn dominante fjord was ik weer iets te lief voor geweest (eigen fout uiteraard maarja, dat gebeurd!) en meneer wilde me omver lopen terwijl ik voorover gebukt stond om zn voerbak met slobber te vullen. Dat was een mooie situatie, want ik kon net als een paard een flinke knal naar achter geven. Maakte ook flink indruk, hij wist meteen weer wat zn plek was en de periode daarna had hij weer keurig respect voor je persoonlijke ruimte.
De andere was gister. Hij kan nogal enthousiast worden om de wei in te gaan. Ze zijn het gewend los te lopen, ik doe gewoon het hek naar de wei open. Ze moeten echter wel even wachten tot ik uit de weg ben en ze toestemming geef. Na de winter niet in de wei hebben gestaan moet ik die regels vaak weer even opfrissen. Dit keer ging dat niet zachtzinnig, aangezien meneer besloot alvast in de paddock te gaan stuiteren en hij bokte op een metertje afstand van me. Wel ingehouden (doet hij altijd in de buurt van mensen) maar alsnog veeeeel te dichtbij. In een reflex kreeg hij dus ook maatje 41 tegen zn bokkende billen aan. Het is een enorm mietje dus hij was zeer ernstig onder de indruk. Zelfs iets bang, de mep was dus iets te hard geweest. Maarja, liever iets te hard en meteen duidelijk dan morgen een stel hoeven op mn kop hoor!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:34

Wow, als ik dit lees voel ik me echt een mietje, ik schop een paard namelijk nooit. En zeker niet in de buik, op de een of andere manier vind ik dat echt zo laag, dat doe je niet. En tuurlijk schoppen paarden elkaar ook, maar nooit gericht onder de buik (aangezien paarden recht naar achteren trappen en niet van onderen naar omhoog zoals wij doen)

Heel veel gedrag kan je voorkomen door een goede basis op te bouwen dmw grondwerk. Waardoor het paard dus leert dat jij de leider bent, en je veel situaties waarin slaan of rukken aan een touw/ketting voor bent. Als mijn paarden echt te ver gaan (bijten, door blijven drammen), dan is een tikje op de schouder of hals voldoende.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:36

Ieder heeft zo zijn manier, hè. Zolang het bij corrigeren blijft.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:42

Poeh Elena. Die had Ik al eerder gecorrigeerd hoor. Ik hou niet van dat lompe gedrag. Ben inderdaad geen schuurpaal, daar gebruikt ie zijn voorbenen maar voor (MITS het hoofdstel af is. ..).

soms moet je de teugels gewoon weer wat strakker aannemen. En hoe strak is afhankelijk van je paard. De een is gewoon wat hardleerser dan de ander. ..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:04

denisesilver schreef:
Hij had van mij zelfs eerder al een tik gekregen, Elena :')

had echt medelijden met hem..
hij werd er helemaal gek van..

als hij dit had gedaan zonder reden had hij al veel eerder een hardere correctie gehad lol..
kon hem dit eigenlijk niet aan rekenen.. totdat ik 'gevaar' begon te lopen.. daar stopt mijn begrip op dat moment

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:05

Graffi86 schreef:
Wow, als ik dit lees voel ik me echt een mietje, ik schop een paard namelijk nooit. En zeker niet in de buik, op de een of andere manier vind ik dat echt zo laag, dat doe je niet. En tuurlijk schoppen paarden elkaar ook, maar nooit gericht onder de buik (aangezien paarden recht naar achteren trappen en niet van onderen naar omhoog zoals wij doen)

Heel veel gedrag kan je voorkomen door een goede basis op te bouwen dmw grondwerk. Waardoor het paard dus leert dat jij de leider bent, en je veel situaties waarin slaan of rukken aan een touw/ketting voor bent. Als mijn paarden echt te ver gaan (bijten, door blijven drammen), dan is een tikje op de schouder of hals voldoende.

wat had jij dan in mijn geval gedaan als je vast staat tussen je paard en de muur en hij wil niet meer opzij. Want de enige plek waar je je paard dan kan raken is onder de buik met je been. ( De rede was trouwens dat ze een verschrikkelijke hekel heeft aan water maar dan hoeft ze natuurlijk niet zo idioot te doen)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:03

ryukapple schreef:
Graffi86 schreef:

wat had jij dan in mijn geval gedaan als je vast staat tussen je paard en de muur en hij wil niet meer opzij. Want de enige plek waar je je paard dan kan raken is onder de buik met je been. ( De rede was trouwens dat ze een verschrikkelijke hekel heeft aan water maar dan hoeft ze natuurlijk niet zo idioot te doen)

Mijn merrie deed dat altijd als ze hengstig was: je klem zetten, en hoe harder je duwde hoe harder ze terug ging duwen. Haar heb ik echter nooit geschopt of een knietje gegeven. Allereerst goed opletten zodat je op tijd kan corrigeren (logisch :j ), en anders hoofd naar je toe draaien, dan moet het lijf wel aan de kant gaan.

Andere optie is 'been' geven, dus druk op de plek waar je met rijden been geeft en waar ze als het goed is dan voor wijken. Bij mijn merrie hielp dat niet tijdens de hengstigheid, aangezien tijdens het rijden alleen maar hitsiger werd van mijn been en er het liefst tegenop ging rijden... _O-

Ik wil zeker niet belerend zijn, en elke situatie is natuurlijk weer anders, maar ik zie helaas zo vaak mensen die hun paard een ruk aan het halster geven, met touw/ketting slaan of (in de buik) schoppen. In mijn ogen vaak eerder een uiting van onkunde dan een terecht optreden. Zolang je je bewust bent van wat je doet en waarom, is het aan eenieder hoe te handelen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:13

Ligt geheel aan t soort paard wat ik in handen heb.
M'n eigen dier is heel gevoelig en krijgt nooit een tik of schop, als ik m'n stem verhef staat ie al bijna te trillen.
Maar heb ook weleens een lomperd in handen, die tegen je aan beukt als je stil staat, terug duwt als hij opzij moet etc.
1 goed gericht schop of klap en hij is weer bij de les, zo mak als een lammetje.
Uiteraard ben ik heel duidelijk in goed (een aai, vriendelijk woord, snoepje) en fout (schreeuw, klap of schop).
Heel vaak is een keer goed door komen genoeg, als je elke dag hetzelfde moet herhalen wanneer het paard iets ongewenst doet, ben je blijkbaar niet duidelijk genoeg.