Paard al paar dagen compleet overstuur, waarom? + Filmpje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:43

_Mary schreef:
Een probleem is dat je dit gedrag nu al drie keer beloond hebt met op stal zetten / aandacht geven.
Je wil natuurlijk niet dat ze zich stuk loopt, maar nu weet ze dat als ze gek doet, dat ze daar weggehaald wordt. Ze vindt het daar niet prettig op de een of andere manier, maar je mag haar dus eigenlijk pas weghalen als ze weer rustig is, anders bevestig je dit gedrag.

Dit geloof jij echt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:50

Exceemdeken is inderdaad al besteld! Omdat we zelf ook al vonden dat er wel heel veel vliegjes zaten...
Het probleem met de kudde is het denk ik niet. Ze staan maar met z'n 2e en [naam] is ook niet anders gewend. Pony met wie ze staat kent ze al langer en zij is duidelijk de baas.
Paard moet inderdaad lekker paard kunnen zijn, maar met dit gedrag ben in inderdaad bang op binnenkort een blessure, omdat ik weet wat een rare sprongen ze kan maken, en een stel kappen al eerder d'r pesten gered hebben. (ze heeft nu geen kappen om, om die nou de hele dag om te houden vindt ik ook niks...)
Langs het enge stuk lopen heb ik al gedaan, heb al meerdere rondje door de wei gelopen met haar, en dan hobbelt ze braaf achter me aan, hoeft ze nieteens aan een touwtje vast te zitten...

Nu zijn ze hiernaast met één van de paarden van de buren bezig, en loopt ze de hele tijd daarlangs en te hinniken. Ze blijft daar staan en blijft erna kijken, maar is nu wel op diezelfde plek aan het rollen. (wat ze volgens mij niet snel zou doen als ze bang is?) Loopt dan even weg, komt nu bijvoorbeeld even bij mij buurten, en gaat dan weer "naar de buren" om vervolgens weer weg te draven er ergens te staan grazen... Ik snap d'r echt niet meer :')

ankie2013

Re: Paard al paar dagen compleet overstuur, waarom? + Filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:53

Ik heb dit ook 2x gehad. Eerste keer had de buurman bedacht de akker lekker te gaan sproeien. Dus meteen paniek in de hele kudde. 1 paard bleef dat 2 weken in hangen. Steeds onrustig. Maar is uiteindelijk weg getrokken. En vorig jaar een kudde schapen.... Tja dat had die van mij nog nooit gezien. Resultaat 2 weken onrustig en 50 kilo afgevallen. Konden we maar vertellen dat het niet eng is.

Fijn te horen dat de buurvrouw oplet, want met die paardenmishandelaars tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:56

Ik vind het ook zeker heel fijn dat meerdere mensen mijn paard in de gaten houden! Ondankt dat eigenlijk niemand wat kan doen, is het toch fijn om te weten wat [naam] staat te doen, en fijn om te weten dat er op gelet wordt! :D
[naam] is van zichzelf extreem gevoelig en kan vrij heftig op dingen reageren, zou dus best kunnen zijn dat er wat gebeurt is en zij hierin langer blijft hangen dan de 4 andere paarden. Zoals ik d'r ken klinkt dat ook helemaal niet zo onlogisch

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:02

farahdiba46 schreef:
_Mary schreef:
Een probleem is dat je dit gedrag nu al drie keer beloond hebt met op stal zetten / aandacht geven.
Je wil natuurlijk niet dat ze zich stuk loopt, maar nu weet ze dat als ze gek doet, dat ze daar weggehaald wordt. Ze vindt het daar niet prettig op de een of andere manier, maar je mag haar dus eigenlijk pas weghalen als ze weer rustig is, anders bevestig je dit gedrag.

Dit geloof jij echt??

Jup, heb het bij mijn eigen paard ook gehad en ik wilde niet dat hij zich stukliep. 't was nog een graadje erger dan bij de TS. Paarden associëren nu eenmaal makkelijk. En het is natuurlijk niet bewust belonend door TS, maar zo werkt t (Skinner)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:08

Maar @Mary hoe zie jij dit dan voor je? Ik haal de paarden altijd naarbinnen, altijd tussen 17:00 en 18:00 omdat ze anders wel helemaal gek worden door de vliegjes. Ze moet dat gewoon naar binnen, net zoals altijd.
Ik heb zelf niet het vermoeden dat ze het als belonen ziet, omdat ze in stal net zo onrustig is als op de wei

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:40

Het is niet eenvoudig, of binnenhalen voordat ze gek worden of laten staan. En bij haar in het weiland blijven als ze dan weer tot rust komt zodat de weide vertrouwd wordt. Het kan zijn dat ze toch veel last van die vliegjes heeft. En ze voelt zich niet veilig. Ik zou trouwens dat kleine stukje naast de bak dichtzetten als ze daar teveel draait, dat kan haar overbelasten. Ik hoop dat ze tot rust komt. Misschien omdat ze de baas is voelt ze zich ongemakkelijk en zou ze graag de 2e zijn, dan hoeft ze niet op te letten voor de kudde.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:54

Er worden hier vliegjes genoemd, zou goed kunnen, die kleine krengen zitten hier nu ook volop en zelfs ik wordt er gek van. Vooral bij dauw en schemer stikt het ervan. Maar waarom heeft alleen ET er dan last van en de haflinger niet?

TS ligt er geen dood beest mol/vis/rat ergens, misschien aan de slootkant?
Zijn de akkers bemest met varkensmest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:51

Normaal gesproken zit dat stukje naast de bak ook dicht, inderdaad om dat draaien te voorkomen. Weet niet waarom nu niet, denk dat we dat gewoon vergeten zijn dicht te doen.
Het ziet er wel naar uit dat ze de wei nogsteeds een fijne plek vind, ze gaat er nogsteeds even vrolijk naartoe. (en ook weer eruit)
Dat over de baas zijn er ongemakkelijk voelen zou kunnen, maar ze heeft er wel altijd alles aan gedaan om de baas te zijn en accepteerde het niet als een paard haar domineerde, dat snap ik dan niet?

@Marjolen precies, waarom heeft alleen zij er last van en de haf en paarden van de buren niet?
Ik zal morgen even een rondje door de wei doen wat dat betreft, het is hier nu behoorlijk aan het regenen en onweren dus de paarden staat nu binnen.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:00

Ik zie totaal geen paniek bij op het filmpje? Misschein dat ze het gewoon leuk vind om te rennen? of toch nog beetje wennen aan de omgeving?
Ik hoop dat je in ieder geval snel iets vind:)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:02

Misschien een wild dier gezien? Vos oid?

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:16

Ik denk misschien wel een beetje te ver door, maar wat mij te binnen schiet en ik hoop het niet maar is misschien de paardensnijder langs geweest, die heeft dan misschien geen succes gehad maar daar kan een paard ook erg overstuur van raken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:27

Majolen schreef:
Er worden hier vliegjes genoemd, zou goed kunnen, die kleine krengen zitten hier nu ook volop en zelfs ik wordt er gek van. Vooral bij dauw en schemer stikt het ervan. Maar waarom heeft alleen ET er dan last van en de haflinger niet?

Omdat niet elk paard hier last van heeft en daar zo op reageert.

Het is wel typisch dat het paard pas later op de dag onrustig word..
Zo tegen einde middag worden deze plaagvliegjes actief en begint de ellende.
Zou voor mij allemaal wel mooi in elkaar passen dit hele plaatje.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:45

Vliegjes zou goed kunnen. Maar als ze stil staat slaat ze niet met haar staart, schud niet met haar hoofd. trapt niet met haar benen naar haar buik. Dat zijn toch echt middelen om vliegjes te verjagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:48

@Selientje ze rent eigenlijk nooit door de wei, dat was het eerste wat mij opviel. Op het filmpje is inderdaad wat minder paniek te zien, om de rede die ik al noemde: ze kalmeerd meer zodra ze mij ziet

@Freya er lopen hier inderdaad wilde konijnen, maar die zijn al vaker door de wei geschoten, kan me niey voorstellen dat ze daar ineens zo van in paniek raakt

@ynid1 Dat zou kunnen inderdaad, alleen is hey wel vrijwel onmogelijk om ongezien in de wei te komen. Via de normale ingang (dus langs het huis) lopen altijd 2 grote honden die echt dienen als waakhonden, kom je als onbekende ook echt niet langs. Links is alles afgesloten door die kassen + sloot, achterkant zou kunnen maar moet je een flink stuk door niemandsland over de akkers en dan nog door een flinke sloot. De enige optie die een beetje mogelijk is is via de buren met paarden, zou logisch zijn aangezien die ook overstuur waren, maar deze mensen hebben een winkel aan huis en zijn altijd wel thuis en niet veel tot nooit weg (zijn wat oudere mensen)...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:50

staat er nu riet oid aan de kant van de wei?! Kan het zijn dat daar iets engs (lees eend of misschien een vos) uit tevoorschijn is gekomen waar ze erg van geschrokken is?! Ze blijft er iig wel erg lang in hangen, dat wel.
Lastig probleem hoor!

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:01

Begint ze iedere dag op dezelfde tijd te rennen? Misschien heeft iemand in de buurt een ultrasone kattenverjager o.i.d. Geluid wat wij niet kunnen horen maar paarden wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:03

@Marietje zo iets zou natuurlijk best kunnen, maar zou niet weten hoe ik daar achter moet komen...

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:05

Oordoppen? Dan zou ze het niet meer moeten doen. Bij renpaarden worden deze vaak gebruikt.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:07

Ligt er geen dood dier in de sloot of in de buurt? Misschien is ze nerveus van een kadaverlucht.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:10

Begint ze niet gewoon te rennen zodra de paarden van de buren binnen worden gehaald? Of doet ze het ook als zij nog buiten staan?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:13

Ik weet niet of ze er al zijn, maar mijn paard reageert net zo op horzels (al kalmeert ze sneller weer). Die krengen kunnen gemeen bijten (of steken weet ik veel) en blijven maar achtervolgen, wie weet is ze gebeten toen ze op die plek stond waar ze nu niet meer heen loopt en associeert ze die plek met pijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:15

Dat dode dier ga ik even naar kijken zodra t droog is!

Oordoppen ja, kan ik proberen ja!

@Anouska Ik hoopte vandaag te zien of ze begint zodra de paarden van de buren naar buiten/binnen wat dan ook gaan, maar door de onweer heb ik onze paarden binnen gehaald evenals de buren, dus moet dat van de week nog is proberen

@sallandval ik heb hier nog geen horzels gezien, maar ze loopt wel zelf steeds naar die plek toe en kan er ook 10 minuten lang staan kijken...

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:16

Kan het een idee zijn haar een keertje aan een halster in die omgeving waar ze kijkerig is/ van weg rent te observeren? Dus met haar aan het handje die hele plek doorlopen? Wellicht kom je dan achter een precieze locatie waar iets ''aan de hand'' is waar ze extra heftig reageert?

Ik vind haar op het filmpje ook niet heel bang eruit zien, maar het lijkt wel alsof er daar links iets is wat ze niet snapt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:23

Anoniem schreef:
@Anouska Ik hoopte vandaag te zien of ze begint zodra de paarden van de buren naar buiten/binnen wat dan ook gaan, maar door de onweer heb ik onze paarden binnen gehaald evenals de buren, dus moet dat van de week nog is proberen

Mijn hysterische doos doet namelijk hetzelfde als de pony van de buren naar binnen gaat, ondanks dat ze zelf met 2 anderen samen staat.