Paard kan niet alleen op poetsplaats

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:00

kimberly1995 schreef:
MayDayParade schreef:

Maar in dit geval was het gewoon duidelijk. Kraan maakt raar geluid, paard schrikt en wil er niet meer staan. Geen diep verstopt trauma, geen verleden van zware mishandeling, gewoon paard dat in de kudde opgegroeid is en nu aan alles moet wennen.

Wat vind jij er dan zielig aan om hem er te laten staan? Want weghalen is belonen, voer geven is belonen en er een beetje koetjie koetjie bij gaan staan helpt echt niet. "in zijn sop gaat laten koken" Is hierin een prima methode, op het moment dat hij zich gedraagt beloon je dat gedrag door hem weg te halen. Zo leert het dier dat er op die plek niks aan de hand is en hoe sneller hij braaf is hoe sneller hij er weg mag.

Tegenwoordig lijkt het wel mode om een paard te hebben wat een trauma heeft of mishandeld is. Een paard mag niet meer een keertje iets eng vinden zonder dat daar een diepe onderliggende reden achter zit.

Ik zeg nergens dat ik het zielig vind. Ik geef alleen aan dat ik zou willen weten waarom het paard het gedrag vertoond, doen ze niet zonder reden. Ik denk gewoon graag na over de waarom bij alles en ik heb het idee dat ik daar veel verder mee kom dan sommige mensen die hun paard enkel op de botte boeren manier aanpakken. :)

Maar wat vind je dan een botte boeren manier aan het paard het zelf uit laten zoeken. En zeggen dat ik er op deze manier niet verder mee kom vind ik raar, aangezien ik toch echt op een trainingsstal werk waar ik paarden train. Denk dat ze me er niet zouden laten werken als ik 'niet verder kom' met paarden.

Dit paard heeft een duidelijke reden waarom hij doordraait op de poetsplaats. Hij wilt bij zijn vriendjes zijn. Wat voor onderliggende reden verwacht jij dan dat de reden is dat het paard van TS niet stil wilt staan op de poetsplaats?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:54

MayDayParade schreef:
kimberly1995 schreef:
Ik zeg nergens dat ik het zielig vind. Ik geef alleen aan dat ik zou willen weten waarom het paard het gedrag vertoond, doen ze niet zonder reden. Ik denk gewoon graag na over de waarom bij alles en ik heb het idee dat ik daar veel verder mee kom dan sommige mensen die hun paard enkel op de botte boeren manier aanpakken. :)

Maar wat vind je dan een botte boeren manier aan het paard het zelf uit laten zoeken. En zeggen dat ik er op deze manier niet verder mee kom vind ik raar, aangezien ik toch echt op een trainingsstal werk waar ik paarden train. Denk dat ze me er niet zouden laten werken als ik 'niet verder kom' met paarden.

Dit paard heeft een duidelijke reden waarom hij doordraait op de poetsplaats. Hij wilt bij zijn vriendjes zijn. Wat voor onderliggende reden verwacht jij dan dat de reden is dat het paard van TS niet stil wilt staan op de poetsplaats?

Misschien moet je wat beter lezen, voor je zomaar dingen zegt. Je zegt al voor de tweede keer iets, wat ik niet gezegd heb. Ik voel me dan nu ook niet langer genoodzaakt nog verder een gesprek met jou te voeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:15

Ik vind het hier ook iets te veel knuffelcultuur.
Het hoort gewoon bij de basisopvoeding dat een paard blijft staan als je hem ergens vast bind.
Als je alles maandenlang moet wegknuffelen, of met eten moet oplossen hoe doe je dat dan met wedstrijden? Of met een kopje koffie tijdens een buitenrit? Of op een vreemde stal bij een les of clinic?
Wel zo handig als die beesten gewoon braaf aan de trailer of een hek staan toch?
Ik bind jonge beesten overal vast en dan hebben ze zich te gedragen. Gek genoeg doen ze dat ook gewoon na 1 of 2 keer volhouden.
Desnoods trek je er een keer 8 uur voor uit, net zo lang tot hij zich gedraagt.
Pletten en baasje omver duwen is echt een no-go, al stond er een heuze sabeltandtijger in het gangpad.
Je loopt niet een mens omver.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:48

Amen, dito voor jou MDP. Paarden mogen best kloten, maar ze hebben respect te hebben voor ons lichaam.
Zelfde voorbeeld met dat eerder genoemde hooinet bij mij. Het is heel duidelijk wat het paard wil,die wil een hapje van het nieuwe hooi. En toch wel ik dat niet hebben.
Niet zo zeer uit oppermachtigheid of "de baas willen spelen", maar ook puur voor de veiligheid. Een dier van 600 kilo moet opletten waar hij zijn logge lichaam laat. Dat heeft niets met de boerenmanier te maken, wel met gezond boerenverstand.

En dan ben ik nog lief, als ze hier in de wei neurotisch lopen te doen krijgen ze toch rake klappen, vooral de merries. Die dulden niets van elkaar.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:13

mairead schreef:
Kan je niet in het zicht van de andere paarden gaan poetsen? Dan blijft hij misschien wel rustig?

Mijn pony heeft er zelf totaal geen last van om van de groep gescheiden te worden (hoewel ze ook een jaar apart naast anderen heeft gestaan), maar ik poets met fijn weer altijd buiten, vlakbij het hek van de weide. Bij slechter weer kan ik ook in de stalgang poetsen met de deuren openen, dan hebben we ook zicht op de weide. Is zoiets bij jullie niet mogelijk?

Nee helaas is het zo dat de poetsplaatsen buiten het zicht is en daarbij staan overdag alle paarden buiten.

En ik ben inderdaad van mening dat mijn paard gewoon op de poetsplaats moeten kunnen staan zonder gek te doen.

Als ik helemaal uit het zicht ben dan wil die nog wel eens steigeren en dan geef ik wel een gil maar dat doet hem niet zoveel.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:57

Misschien ligt het aan de omgeving van de stal, is misschien nog erg wennen voor je paard.
Hebben de meeste denk ik wel als ze een nieuw huisje hebben, gaat wel over denk ik.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:01

Mijn paard heeft dat ook, zelfs met paarden in het zicht en ik ben er achter gekomen dat ze rustig staat in haar eigen stal,
Dus poetsen en opzadelen doe ik daar nu

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:26

kimberly1995 schreef:
Niet na willen denken over waarom een paard bepaald gedrag vertoond, omdat ze maar gewoon moeten leren wat wij van ze willen... Ik vind het wél belangrijk om te snappen waarom een paard iets doet, want dan kan ik hem ook makkelijker leren hoe het beter kan als het geen medisch mankement is.

Hier ben ik het mee eens. Mijn paard kon eerst ook niet alleen op de poetsplaats staan, later wel als ik dichtbij haar bleef en nu kan ik gewoon weglopen. Kwestie van vertrouwen opbouwen en niet proberen af te dwingen. Een paard dat angstig/onzeker is corrigeren vind ik niet terecht.