Angstig worden van drukke/angstige paarden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:01

Irrica schreef:
Heel herkenbaar! Ik merk dat het altijd helpt om tegen mezelf te zeggen 'blijven rijden!', want vaak ga je uit angst zitten afwachten dan neemt het paard het over en gaat het dus verkeerd. Zolang je zelf actief blijft door figuren en overgangen te rijden en het paard aan het werk te zetten, gaat het wel goed. Bovendien leidt het je af van je eigen angst als je actief aan het rijden bent.

Inderdaad :)

mika11

Re: Angstig worden van drukke/angstige paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:05

Ik herken het zeker ook.
Zelf heb ik al jaren een lieve en betrouwbare merrie.
Ik weet precies wat ik aan haar heb en ben nooit een seconde angstig.
Maar ik rij ook liever niet op andere paarden, al helemaal niet als ze onrustig zijn. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:27

Waarom zou je op drukke, angstige paarden moeten rijden? Als je dat niet leuk vindt en niet wilt, dan hoeft dat toch ook niet? Je moet doen waar jij je prettig op voelt. Als jij het niet fijn vindt om op een heet paard te rijden dan moet je dat ook vooral niet doen.

Ik zelf vind drukke, angstige, snel gestresste paarden juist heel leuk. Ik ben absoluut niet snel bang en dat is bij dit soort paarden heel belangrijk. Als ze bijvoorbeeld bokken heb ik ook zoiets van 'je bokt maar lekker, ik blijf wel zitten. En zoniet dan stap ik weer op en doen we het opnieuw :+'. Paarden voelen je energie zo ontzettend goed aan, als je zelf angstig of gestresst wordt is het ook moeilijk om je paard onder controle te krijgen/ houden.
Was ook wel grappig laatst. Was iemand die heel gespannen op het paard (je zag het ook echt) zat en paard was heel heet. Het ging niet meer, dus ik ging er op en er was werkelijk niks aan de hand. Draafde gewoon met los teugeltje rond. En dat is echt niet omdat ik nou zo goed kan rijden, dat komt gewoon doordat de ruiter er zo gespannen op zat.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:38

Skittlez schreef:
Annoya schreef:
Voor elke ruiter is een geschikt paard. Een angstige ruiter op een angstig paard werk niet. Die 2 maken elkaar banger. De meeste manegepaarden zijn gelukkig niet zo schrikkerig, dat is geen handige eigenschap voor een manegepaard. Maar je kunt altijd een nieuw paard op de manege treffen die nog moet wennen.
Er zijn ook veel ruiters die wel goed met schrikkerige paarden over weg kunnen. Ik houd er wel van. Ik had vroeger een Welsh-Arabier en heb ook veel gereden op een aantal sensibele dravers.

Bij ons zijn de manegepaarden niet schrikkerig.. maar ik heb dat meer bij andere paarden , je leert van de schrikkerige ook wat meer inderdaad. Ik vind paarden met pit ook erg fijn. Maar het moet niet al te erg schrikkerig zijn. Maar ieder paard kan schrikken, dus dat hoort erbij of een paard nou jong of oud is..

Hoezo leer je van de schrikkerige paarden meer? Dat vind ik echt onzin.. Ik rijd nu op een ONTZETTEND 'braaf' en lief paard. Zeker weten braver dan het gemiddelde manege paard. Iedereen kan er op zitten, schrikt nooit, gaat er nooit van door, is niet heel gevoelig voor een gespannen ruiter, nouja verzin het maar. Maar tegelijkertijd is ze ook moeilijk ;) Ze is namelijk donders eigenwijs en heeft echt een aparte aanpak nodig. Als ze iets niet wilt, gaat ze ook echt niet. Dan kan je het vergeten, zweep of andere dingen hoef je dan ook echt niet te gaan gebruiken want dat werkt alleen maar averechts. Bij haar moet je echt aanvoelen wat je moet doen. Maar als je haar begrijpt en zij jou (en jij een consequente maar 'lieve' leider bent voor haar), dan gaat ze echt door het vuur voor je. Ik heb echt óntzettend veel geleerd van dit paard. Dus daar heb je echt geen druk paard voor nodig hoor ;)

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:20

Skittlez schreef:
Annoya schreef:
Voor elke ruiter is een geschikt paard. Een angstige ruiter op een angstig paard werk niet. Die 2 maken elkaar banger. De meeste manegepaarden zijn gelukkig niet zo schrikkerig, dat is geen handige eigenschap voor een manegepaard. Maar je kunt altijd een nieuw paard op de manege treffen die nog moet wennen.
Er zijn ook veel ruiters die wel goed met schrikkerige paarden over weg kunnen. Ik houd er wel van. Ik had vroeger een Welsh-Arabier en heb ook veel gereden op een aantal sensibele dravers.

Bij ons zijn de manegepaarden niet schrikkerig.. maar ik heb dat meer bij andere paarden , je leert van de schrikkerige ook wat meer inderdaad. Ik vind paarden met pit ook erg fijn. Maar het moet niet al te erg schrikkerig zijn. Maar ieder paard kan schrikken, dus dat hoort erbij of een paard nou jong of oud is..

Hoezo leer je van de schrikkerige paarden meer? Dat vind ik echt onzin.. Ik rijd nu op een ONTZETTEND 'braaf' en lief paard. Zeker weten braver dan het gemiddelde manege paard. Iedereen kan er op zitten, schrikt nooit, gaat er nooit van door, is niet heel gevoelig voor een gespannen ruiter, nouja verzin het maar. Maar tegelijkertijd is ze ook moeilijk ;) Ze is namelijk donders eigenwijs en heeft echt een aparte aanpak nodig. Als ze iets niet wilt, gaat ze ook echt niet. Dan kan je het vergeten, zweep of andere dingen hoef je dan ook echt niet te gaan gebruiken want dat werkt alleen maar averechts. Bij haar moet je echt aanvoelen wat je moet doen. Maar als je haar begrijpt en zij jou (en jij een consequente maar 'lieve' leider bent voor haar), dan gaat ze echt door het vuur voor je. Ik heb echt óntzettend veel geleerd van dit paard. Dus daar heb je echt geen druk paard voor nodig hoor ;)[/quote]

Maar van schrikken leer je ook wat hé :) Inderdaad van een braaf paard ook super veel. Maar van een wat schrikkerig paard leer je ook hoe je daarmee kan omgaan

Annoya

Re: Angstig worden van drukke/angstige paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:31

Nou ik kan maar 1 ding bedenker wat je leert van een schrikker en dat is die huppels en zijsprongen uitzitten. Maar op een braf paard kun je ook natuurlijk goed leren zitten daar heb je geen bangerik voor nodig.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:35

Annoya schreef:
Nou ik kan maar 1 ding bedenker wat je leert van een schrikker en dat is die huppels en zijsprongen uitzitten. Maar op een braf paard kun je ook natuurlijk goed leren zitten daar heb je geen bangerik voor nodig.

Nope, doorgaans leer je ook de opbouwende spanning en bijbehorende acties aan te voelen en daarop al te anticiperen voordat het feest begint ;)

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:38

Zelf ga ik er altijd gewoon op en ik zie wel wat het paard me brengt.