Jong paard luistert niet in de bak thuis.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:28

Ben bang dat je veel te veel van het paard (de 4-jarige) hebt verwacht en gewild. Met name het "slalommen rond pionnen" is absoluut niet iets dat ik zou aanraden bij een zo jong paard dat nog de balans mist om de hoeken door te galopperen!

Hoop dat je de 3-jarige straks wat meer tijd tot ontwikkeling wil gunnen. Anders kun je daarmee op nieuwe problemen wachten....

Anoniem

Re: Jong paard luistert niet in de bak thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:30

Het enige wat ik zou doen, is overgangen rijden, aan het been maken en hierbij op de 2e hoefslag rijden en voltes rijden. Enkel stap en draf, nog geen galop. Pas als het paard zijn balans pakt op rechte stukken en op voorspelbare voltes ga je het moeilijker maken, eerder niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:32

Als je paard wel graag mee gaat naar het bos ga daar de nodige km-ters maken. Ook in het bos kan je prima dressuurmatig aan het werk. Zo kan je paard sterker worden en op de lange paden kan je lekker een galopje maken zonder direct het bochtenwerk mee te pakken. Het ene paard heeft nu eenmaal wat meer tijd nodig dan het ander.

geert4458

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 13:53

Ik ga hem nu eerst komende tijd lekker loswerken in de bak. en buiten maar een galopje.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:57

geert4458 schreef:
Mmh raar. zij heeft mij juist verteld dat ik gewoon de bochten door netjes door moet galoperen.. en ik heb mezelf ook aangewezen dat ik eerst beter het rechte werk een keer een overgang kan maken naar galop. En de bochten gewoon draven?

Dit dus. Ja.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:59

Nee, niet dat laatste, zo leer je een jong paard effectief aan in de bochten uit galop te (mogen) vallen. Dan beter nog helemaal geen galop, of alleen buiten/op rechte stukken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:09

imo zou je moeten beginnen met op te houden te denken dat dit dier een wedstrijdje met je houdt.
hij begrijpt het gewoon niet/is niet sterk genoeg. :)
Verder kilometers maken, kracht opbouwen, het maakt in het begin niet uit hoe hij door de bocht gaat, laat hem daar zelf maar even zijn balans in zoeken, naarmate hij sterker wordt en zijn balans vindt ga je vanzelf meer en meer kunnen inbrengen.
Buiten rechtuit galopperen zou helemaal mooie afwisseling zijn om hem kracht te laten opbouwen. :)

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:01

Denk indd pubergedrag! Maar als je je paardje gewoon aanpakt (niet te hard natuurlijk maar moet wel luisteren en laat weten dat jij de baas bent ) zal die echt wel ophouden!