Paard dat niet in de wei kan, Wie helpt mij?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:23

Nikass schreef:
Babette1993 schreef:

Niet banketstaaf bedoeld, maar voor een paard dat verder niet buiten kan vind ik dat zeer minimaal. ;(

Ik zou meer willen maar moet ook werken en studeren. Helaas kan ik niet 24/7 bij hem zijn.

Sleeper

Re: Paard dat niet in de wei kan, Wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:31

Ik heb geen verstand van dit soort extreme gedrag maar zou het kunnen zijn dat het een klophengst is? (gewoon even meedenkend)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:35

Als er iemand is die veel over paardengedrag (vooral over paarden onderling) weet, dan is het Machteld vd Dierendonck wel. Zou zeker met deze casus contact met haar opnemen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:43

Ik heb geen idee hoe je dit zou kunnen gaan oplossen, maar ben wel erg benieuwd. Bizar dat een paard een ander paard zo ernstig aanvalt.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:57

Die van mij kan ook zo heftig reageren. Hier zijn meestal de kreupelen en oude paarden de pineut. Ze Is vrij dominant en eigenlijk altijd de kuddeleider. Ik heb zelf altijd het idee dat ze de zwakke paarden/pony's niet in haar kudde wil hebben.
Als die van mij het deed was het net een 'pitbull' oren plat hoofd helemaal uitgerekt tanden ontbloot en in volle galop erachteraan.(dit heeft ze overigens van een ander paard overgenomen) Ze staat gescheiden van de pony die ze aanviel doormiddel van stroom draadje en dat werkt hier prima maar dat zou voor jou niet opgaan.zou die van mij er bij durven zetten omdat ik weet dat die van mij flink van zich af mept. Misschien zou het inderdaad helpen er een dominanter paard bij te zetten die hem corrigeert
Mankeerde de paarden die aangevallen zijn toevallig iets of waren ze oud? Ben geen gedrags deskundige dit Is puur mijn eigen ervaring.
Succes en hopelijk vind je een oplossing. Zal dit topic zeker volgen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:04

Wat je moet willen weten in dit geval (ik ben bekend met extreem gedrag als dit) is of het dier ten tijde van de aanval met 1 ander dier stond of 2 of 3 of een hele kudde (en bij voorkeur het aantal in de kudde). Er zijn gevallen bekend waarbij zulke gedragingen alleen gezien worden als het dier met 2 anderen staat en derhalve 1 paard voor zichzelf wil toe-eigenen en de ander dus verjaagd/bijna dood. Zulke paarden leveren nooit problemen op met 1 maatje en vrijwel nooit als de kudde uit een even getal bestaat.

Kiss2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:06

Babette1993 schreef:
Was heb jou paard? Hoe is het nu met het paard?

Nee was gelukkig niet mijn paard, maar wel een van de paarden die hij te grazen heeft genomen. Weiland open gezet en gelukkig kon hij uiteindelijk "ontsnappen". Ik wil niet weten hoe het anders had afgelopen. Had in mijn beleving ook niks te maken met oude of kreupele paarden.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:13

]
sammie18 schreef:
Buiten een gedragsdeskundige is het wellicht een idee voor de korte termijn om hem aan een longeerlijn te laten grazen, dat hij de wei weer als iets positiefs ziet en kan genieten van gras en buiten zijn enzo. Daarnaast zoals eerder aangegeven niet alleen in de wei zetten maar in ieder geval een vriendje ernaast.

Goed dat je dit mogelijk wil maken voor je vriendje
eh

Hi Sammie18,

We zijn 7 dagen in de week en zeker 2 uur per dag bij hem. Hij wordt ruim 1 a 2 uur gereden in het bos, daarna lekker laten rollen en het is verplicht hem ruim een half uur te laten grazen. Met mooi weer dagen proberen we 2x per dag te komen om hem nog even extra te laten grazen en met hem te wandelen. Voor mijn vriend probeer ik alles![/quote]

Niet banketstaaf bedoeld, maar voor een paard dat verder niet buiten kan vind ik dat zeer minimaal. ;([/quote]

Ik vind dat ts behoorlijk haar best doet. Ze moet ook nog werken.

Hoop dat iemand jou kan helpen ts.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:41

Nikass schreef:
Niet banketstaaf bedoeld, maar voor een paard dat verder niet buiten kan vind ik dat zeer minimaal. ;(

Je kunt er zeker van zijn als als iemand zijn zin begint met "Niet banketstaaf bedoelt maar" Dat er dan iets enorm banktstaafs volgt. Als je dat al van te voren weet. Moet je het dan echt zeggen, kun je je dan echt niet inhouden? Het voegt namelijk niks toe

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 19:59

peach2001 schreef:
Wat je moet willen weten in dit geval (ik ben bekend met extreem gedrag als dit) is of het dier ten tijde van de aanval met 1 ander dier stond of 2 of 3 of een hele kudde (en bij voorkeur het aantal in de kudde). Er zijn gevallen bekend waarbij zulke gedragingen alleen gezien worden als het dier met 2 anderen staat en derhalve 1 paard voor zichzelf wil toe-eigenen en de ander dus verjaagd/bijna dood. Zulke paarden leveren nooit problemen op met 1 maatje en vrijwel nooit als de kudde uit een even getal bestaat.

Volgens mijn gegevens (de verhalen) stond hij in een kudde van zeker 5 paarden. Zo jammer dat hij zich niet kan gedragen. Ik zou hem zo graag, al is het maar voor een paar uur, in de wei willen hebben. Ik heb zelfs geopperd om hem smorgens om rond 4 uur naar buiten te doen om de reden dat er dan geen paarden in de buurt buiten staan, zodat hij even een paar uurtjes buiten is maar het blijft te gevaarlijk in mijn omgeving en de stal wil het niet hebben. Heb zelfs wel eens gedacht om het stiekem te doen:P maar dan wordt ik van het terrein getrapt.. (wat ik ook snap).

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 20:00

Kiss2002 schreef:
Babette1993 schreef:
Was heb jou paard? Hoe is het nu met het paard?

Nee was gelukkig niet mijn paard, maar wel een van de paarden die hij te grazen heeft genomen. Weiland open gezet en gelukkig kon hij uiteindelijk "ontsnappen". Ik wil niet weten hoe het anders had afgelopen. Had in mijn beleving ook niks te maken met oude of kreupele paarden.

Nee ik denk ook niet dat het daar mee te maken heeft. Zijn beste vriend toe der tijd (nu tijdens de bosritten nog steeds) is 26 jaar en echt een oudje.

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 20:02

muzzy17 schreef:
Die van mij kan ook zo heftig reageren. Hier zijn meestal de kreupelen en oude paarden de pineut. Ze Is vrij dominant en eigenlijk altijd de kuddeleider. Ik heb zelf altijd het idee dat ze de zwakke paarden/pony's niet in haar kudde wil hebben.
Als die van mij het deed was het net een 'pitbull' oren plat hoofd helemaal uitgerekt tanden ontbloot en in volle galop erachteraan.(dit heeft ze overigens van een ander paard overgenomen) Ze staat gescheiden van de pony die ze aanviel doormiddel van stroom draadje en dat werkt hier prima maar dat zou voor jou niet opgaan.zou die van mij er bij durven zetten omdat ik weet dat die van mij flink van zich af mept. Misschien zou het inderdaad helpen er een dominanter paard bij te zetten die hem corrigeert
Mankeerde de paarden die aangevallen zijn toevallig iets of waren ze oud? Ben geen gedrags deskundige dit Is puur mijn eigen ervaring.
Succes en hopelijk vind je een oplossing. Zal dit topic zeker volgen

Wat jij uitlegt qua aanval heeft hij inderdaad ook gedaan. Het is zo jammer dat meneer over of door draadjes heen springt. We hebben op stal nog een paard dat niet met andere paarden kan maar die kan gewoon alleen staan.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:03

Interessant topic! Hier ooit ook een gedragsgevaarlijk paard gehad, maar dan richting mensen. Niemand kon ermee overweg, draaide echt door. Ik lees mee!
En Nikass: Ik denk dat dit paard heel blij mag zijn met deze baasjes, vergeleken met veel paarden in de randstad. En nee, het is niet te vergelijken met 24/7 op de wei, maar als ik kijk wat dit paard heeft veroorzaakt een heel logische 'oplossing'.

@TS: hoe is het gedrag tegenover andere paarden als je hem bijvoorbeeld laat grazen in een weiland, aan longeerlijn, waar nog meer paarden staan? (of er vlak naast)
Hij rent door draadjes, en in de bak? Of is die niet omheind met planken?

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 20:08

Sting schreef:
Interessant topic! Hier ooit ook een gedragsgevaarlijk paard gehad, maar dan richting mensen. Niemand kon ermee overweg, draaide echt door. Ik lees mee!
En Nikass: Ik denk dat dit paard heel blij mag zijn met deze baasjes, vergeleken met veel paarden in de randstad. En nee, het is niet te vergelijken met 24/7 op de wei, maar als ik kijk wat dit paard heeft veroorzaakt een heel logische 'oplossing'.

@TS: hoe is het gedrag tegenover andere paarden als je hem bijvoorbeeld laat grazen in een weiland, aan longeerlijn, waar nog meer paarden staan? (of er vlak naast)
Hij rent door draadjes, en in de bak? Of is die niet omheind met planken?

Ik hem nog niet laten grazen waar andere paarden bij zijn. Meer omdat ik als hij doorslaat als een veertje achter hem aan glij denk ik:P. Maar kan het wellicht een keer proberen als ik er 1 in de wei heb staan. Bedankt voor de tip!!. De buiten bak heeft een klein laag hekje dus dat wordt hem niet. We hebben ook een binnenbakje maar die is maar aan 1 kant dicht en verder zit daar gewoon een lage muur omheen. Hij is een te goede springer om hem daar in los te doen zeg maar. Maar als iemand een binnenbak weet die helemaal is afgesloten wil ik hem heeeeeel erg graag een keer losgooien!!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:47

Is er geen manege met die optie? Helemaal 100% afgesloten is niet mogelijk, overal zit wel een deur in ;). Maar ik denk dat het voor de rest best mogelijk is. Een manege hier vlakbij zit wel zo in elkaar in ieder geval (al weet ik niet of die heel blij worden van een paard als dit).

Doe natuurlijk wel voorzichtig met oefenen en hou hem goed in de gaten.

Anders, maar dat is vrij rigoureus, eens kijken of er opties zijn tot kluisteren? Dan kán hij niet rennen of uitslaan. Ken alleen de optie, niet het praktische gebruik, dus eerst even goed inlezen! :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:44

De paarden die hij aanviel waren dat ruinen of ook merries

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 22:56

keona schreef:
De paarden die hij aanviel waren dat ruinen of ook merries

Wat ik weet alleen ruinen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 05:50

Sting ik vergelijk niet met 24/7. Ik begrijp heus wel dat in deze context de mogelijkheden beperkt zijn. Ik reageerde op het feit dat ts aangeeft "zéker twee uur per dag op stal te zijn", waarvan ik denk dat dat niet erg veel is.
Jammer dat het voor sommige mensen niets toevoegd, ik geef alleen mijn mening nav een post van ts. Als mijn paard geen vrije beweging buiten kan hebben -om wat voor reden dan ook - dan breng ik echt wel wat meer tijd met haar door.
(En ja ik heb dat gehad en ik heb ook een baan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 06:03

O:) ja daag nickass, dat klinkt als het heilige boontje spelen, terwijl we allemaal weten, dat jij als eigenaar, hier zelf voor kiest: je paard op een stal zetten waar die voor jezelf niet genoeg buiten komt, terwijl de ts, "maar" de bijrijder is en en haar benen uit haar reet loopt voor andermans knol...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 06:09

TS: wat betreft ontsnapgedrag, iemand gaf ooit de tip om de dan de omheining niet zozeer hoger te maken maar breder. Dat je de wei bv kleiner maakt door er twee rijen draad in te zetten met een meter er tussen. Misschien kan je er iets mee.
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 01-05-15 06:11, in het totaal 1 keer bewerkt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 06:10

Pff, wat een verhaal! Heb gelukkig geen ervaring met dit soort gedrag.. Om even met je mee te denken voor een goed afsluitbare ruimte. Niet echt super dicht in de buurt maar de rijvereniging in Scherpenzeel in overdag lang niet altijd bezet en wordt( werd in het verleden iig) wel eens" verhuurt" . Als je de vereniging belt met je verhaal kan je misschien tegen een kleine vergoeding er een keer gebruik van maken. Als je er wat mee wilt mag je me wel pb en dan kan ik je het nummer van de voorzitter of andere bestuursleden geven om dat te vragen.
Heel veel sterkte iig en laat je weten hoe het verloopt? Hoop echt dat er een oplossing komt!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 06:25

Heeft hij dit gedrag altijd vertoond of pas na een tijd?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 06:58

ohjajoh6 schreef:
O:) ja daag nickass, dat klinkt als het heilige boontje spelen, terwijl we allemaal weten, dat jij als eigenaar, hier zelf voor kiest: je paard op een stal zetten waar die voor jezelf niet genoeg buiten komt, terwijl de ts, "maar" de bijrijder is en en haar benen uit haar reet loopt voor andermans knol...

Volgens mij weet jij niets van mijn situatie van toen?
Waar je wel gelijk in hebt, en mijn excuses daarvoor, is dat ts slechts bijrijder is. Dat was me even ontschoten en dat verandert natuurlijk het verhaal. Roept bij mij tegelijk wel de vraag op waar de eigenaar dan is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:06

Nou weet ik wel TS dat jij als niet eigenaar ook maar moet roeien met de riemen die je hebt.

Maar zou het geen klophengsten gedrag kunnen zijn? Wellicht eens door een DA laten uitsluiten, nadat je eerst bij een ervaren DA hebt nagevraagd, of als dit zo zou zijn, hier dan wel oplossingen voor zouden zijn? (anders lijkt het mij weggegooid geld).

En hoewel dit wellicht heel dramatisch klinkt of er uit zal zien, maar is een kooi constructie niets?
Dus nog een meter erbij aan de omheining en dan een dak van gaas erop maken? Al is het maar een klein weitje, paard komt wel buiten en springen kan die dan echt niet meer...

Ja weet ik wel nickass, kan mij jou nog goed herinneren uit een topic over 24/7 buiten of niet....
En buiten dat, blijft het feit dat jij eigenaar bent en het zelf benoemt in je voorgaande post dat jij het zo goed deed, toen jouw paard om wat voor reden dan ook niet genoeg buiten kwam, dus wat zeg ik verkeerd aan, dat jij als eigenaar daar zelf voor kiest?
En wie de eigenaar is, zouden wij helemaal niet moeten willen weten, voordat de heksenverbranding weer gaat beginnen hier op bokt... Eerst in je eigen broekzak kijken, voordat je je mond een douw geeft....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:18

Heb je verhaal gelezen TS,ik weet hoe angstig het kan zijn als het paard anderen aanvalt.
Mijn Ruin [de leider van de groep] valt ook sommige ruinen aan,maar gelukkig niet altijd.Als een ruin hem terug pakt,dus eentje die zeer dominant is,dan laat hij de ruin daarna verder met rust.Hij doet soms nog wel een poging,maar daar blijft het dan bij.Mijn ruin ziet andere ruinen als indringers voor de merrie's die er lopen.Hij staat nu ook alleen maar met merrie's,ik begin er niet meer aan om er nog een ruin bij te zetten.
Hier zit hij achter een shetlander ruintje aan,die hij als indringer zag.Tanden ontbloot en blijven jagen en bijten.

Afbeelding

Je zou het kunnen proberen met een zeer dominant paard bij hem in de wei?