Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kan hier zelf ook nog wel 1 of 2 dingen van leren denk ik zo, ben namelijk zelf ook lang niet altijd de leider die ik voor mijn kleine hinnik zou willen zijn. Bubbleee schreef:#0000, ik vind het altijd grappig om te lezen hoe mensen reageren op mijn leeftijd.
Ik werkte voor mijn paard, toen al, op mijn 14 kreeg ik een serieuze relatie met mijn huidige vriend, op mijn 15 ging ik fulltime werken en heb ikmiddels een hoop verantwoordelijkheid.
Het is niet wat het lijkt, ik heb al heel jong geleerd wat verantwoordlijkheid is, en ik heb geen spijt van wat ik gedaan heb, behalve dat ik angst ontwikkeld heb. Ik vond het inderdaad niet nodig om les te nemen, dit heeft niets met mijn leeftijd te maken. Het ging toen goed, en toen het niet goed ging ben ik door blijven zetten, en ging het uiteindelijk ook goed. Ben nu alleen op een punt dat ik het niet meer weet. Inmiddels heel goed in staat om zelf te beslissen waar ik les in wil/ga nemen. Dit is maar een fractie van de hele situatie, en sorry als ik heel bot overkom, maar 'weet je niet wat er allemaal had kunnen gebeuren' is verleden tijd, kan niets meer aan veranderd worden. Het is overigens ook niet mijn eerste paard.
#twinducklin en JunkDeLuxe dankjulliewel voor de uitgebreide reacties.
Het probleem zit hem inderdaad in mij, die knop moet om, wil er vooruitgang in zitten.
Ik denk inderdaad dat grondwerk iets goeds is om weer op te gaan bouwen!
Percy schreef:Weet niet waar je woont, zou je eventueel met je angst kunnen helpen. Een psycholoog kan inderdaad heel goed helpen bij angsten maar bij de angst voor het paardrijden is het toch beter om ter plaatse te helpen en niet vanuit een praktijk.
Als je iemand van vliegangst af wilt helpen moet die persoon uiteindelijk ook, onder begeleiding, in een vliegtuig stappen. De weg daar naartoe gaat met hele kleine stapjes.
Wat je nu doet, met de sulky er naast rijden, is heel goed. Zo kan je zien hoe je paard reageert en kan je je vertrouwen opbouwen.
Volgende stap kan zijn om een rondje uit te stappen nadat de vriendin gereden heeft. Paard is niet meer fris, je hebt gezien hoe braaf ze is en je kan dat thuis doen op bekende bodem.
Van daaruit kan je steeds een stapje verder doen, niet te snel gaan maar met hele kleine stapjes vooruit. Voelt het (nog) niet vertrouwd, even pas op de plaats tot het vertrouwen er wel is. Dan pas het volgende stapje.
Les kan je denk ik wel heel goed gebruiken maar nu niet. In een les moet je toch zeker een half uur gaan rijden en dat werkt nu niet voor je denk ik. Beter vijf minuten er op met je vriendin er naast dan een half uur les.
Als je zover bent dat je wel weer durft te rijden is les wel een goed idee uiteraard.
Denk er aan dat je niet te snel, te veel wilt.
ikke schreef:Heel bot en ongenuanceerd is jouw probleem in een woord samen te vatten: opvoeding.
Alles wat je aanhaalt om het uit te leggen aan anderen, is steeds weer hierop terug te voeren.
HET punt is alleen dat je niet zomaar kunt zeggen: ik voedt mijn pony op en dan ben ik klaar! Was het maar zo simpel.........
Ik ben het dus ook niet eens met Percy; je hebt weldegelijk les nodig, namelijk les (of beter: begeleiding) in het (her)opvoeden van je paard. Het gaat om het gehele proces, vanaf het moment dat je op stal aankomt tot het moment dat je weer weg gaat. ALLES wat je in die tussentijd doet, heeft invloed op het gedrag van je paard. Ergens in dat proces zijn fouten geslopen die je waarschijnlijk niet (meer) als zodanig herkent maar die wel van wezenlijk belang zijn.
Bubbleee schreef:ikke schreef:Heel bot en ongenuanceerd is jouw probleem in een woord samen te vatten: opvoeding.
Alles wat je aanhaalt om het uit te leggen aan anderen, is steeds weer hierop terug te voeren.
HET punt is alleen dat je niet zomaar kunt zeggen: ik voedt mijn pony op en dan ben ik klaar! Was het maar zo simpel.........
Ik ben het dus ook niet eens met Percy; je hebt weldegelijk les nodig, namelijk les (of beter: begeleiding) in het (her)opvoeden van je paard. Het gaat om het gehele proces, vanaf het moment dat je op stal aankomt tot het moment dat je weer weg gaat. ALLES wat je in die tussentijd doet, heeft invloed op het gedrag van je paard. Ergens in dat proces zijn fouten geslopen die je waarschijnlijk niet (meer) als zodanig herkent maar die wel van wezenlijk belang zijn.
Dan reageer ik ook maar bot..
Opvoeding? Nee
Consequentie? Ja
Ik weet wel wat mijn merrie nodig heeft en dat is een ruiter die haar begeleid en die een leider voor haar is. In mijn ogen heeft dat niets met opvoeding te maken.
Heb het al meerdere keren herhaald, het ligt NIET aan het paard, puur aan mijzelf..
Kom nu misschien heel aanvallend over, zo bedoel ik het niet..
ikke schreef:ikke schreef:Heel bot en ongenuanceerd is jouw probleem in een woord samen te vatten: opvoeding.
Dan reageer ik ook maar bot..
Opvoeding? Nee
Consequentie? Ja
Ik weet wel wat mijn merrie nodig heeft en dat is een ruiter die haar begeleid en die een leider voor haar is. In mijn ogen heeft dat niets met opvoeding te maken.
Heb het al meerdere keren herhaald, het ligt NIET aan het paard, puur aan mijzelf..
Kom nu misschien heel aanvallend over, zo bedoel ik het niet..
[/quote]
Bubbleee schreef:Dan verschillen we toch van mening, ik denk dat ook iedere ruiter een andere reactie wenst. Over grote lijnen misschien wel hetzelfde, maar een bange ruiter wenst misschien een andere reactie dan iemand die zelfverzekerd is en de grenzen opzoekt.
Wel leuk uitgedrukt, die ga ik onthouden!
Bubbleee schreef:Pfoe, waren twee hele lastige dagen, heb zo onwijs lopen tobben over hoe en wat.
Gistermiddag was ik er stellig van overtuigd dat ik er alles aan ging doen,
Gisteravond kwam ik bij haar en was er toen stellig van overtuigd dat het beter was haar te verkopen.
Gelukkig was Mayo (een vriendin en tevens weidegenootje xMayo@bokt) er ook.
Ze had aangeboden om op Lindey te stappen terwijl ik ernaast ging met de sulky.
En zo gingen we dan ook op pad.
Lindey was weken niet meer gereden, laat staan buiten, maar ze heeft geen stap verkeerd gezet.
Vanaf de sulky heb ik mee zitten kijken, het was confronterend maar leerzaam..
Ik kon precies de momenten opnoemen waar ik zou verstijven van angst, en waar ze rustig langs loopt op het moment dat er een ontspannen ruiter op zit.
Ik wéét dat Lindey meer nieuwsgierig is, en dus kijkt dan dat ze schrikt.
Maar op het moment dat die oren naar voren staan en ze heel geïnteresseerd wordt in iets, wordt ik bang, bang dat ze het eng vind en daardoor schrikt. Ik heb werkelijk geen idee waarom ik zo bang ben dat ze schrikt..
Mijn, of beter gezegd ons besluit staat voorlopig vast.
We gaan dit volhouden, Mayo op Lin, ik op de sulky. en zo net zo lang totdat ik er genoeg vertrouwen in heb dat ik het zelf aandurf.
In die tussentijd zal ik zeker wat aan grondwerk moeten doen, om de basis weer op orde te krijgen tussen ons. Ik hoop en denk dat dit een stap in de goede richting is! En ben er heel dankbaar voor dat Mayo mij daarmee wil helpen!