Leiderschap maar liever samenwerking met paard!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:32

In mijn ogen is goed leiderschap samenwerken. Echter je moet altijd grenzen stellen doe je dit niet kan het tot levensgevaarlijke situaties leiden.
En nee dat hoeft echt niet altijd met schoppen of slaan maar soms moet je wel ingrijpen en dit gaat dan toch echt op basis van zo zacht als kan en zo hard als nodig.

Uiteindelijk zijn we allemaal afhankelijk van het willen samenwerken van het paard want van 500 kilo win je het simpelweg niet als mens zijnde.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:32

straffen: negatieve consequenties verbinden aan een als verkeerd geziene daad / een onaangename maatregel

Zoals ik het zie.

lizy29

Re: Leiderschap maar liever samenwerking met paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:33

Dus in de basis al een stap terug laten zetten als het paard juist een stap vooruit zette.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:34

Tabaluga12 schreef:
Ik zie eerder een scenario:

ts komt aanlopen paard rent uit de wei naar ts toe, ts gaat de spullen pakken paard blijft mooi wachten en los stilstaan om te poetsen ed. en doet los grondwerk met het paard. Paard blijft uit vrije wil bij ts en wordt daarvoor beloond.

Klinkt wel leuk zo vrije wil, maar een paard zal alleen netjes stil blijven staan en doen wat je wil als hij heeft geleerd dat daar een positieve ervaring tegenover staat. Niet omdat ie zo graag wil samenwerken of dat ie je super aardig vind. Een paard is een dier en leert alles via associatie, als je wil dat hij/zij iets doet kun je dit leren met positieve of negatieve bekrachtiging dus beloning of straf. Negatieve bekrachtiging wordt beter onthouden dan positieve bekrachtiging. En om de associatie te leggen moet de timing correct zijn, een beetje gaan schipperen en de middenweg zoeken is voor je paard helemaal niet duidelijk.
Ik geloof ook altijd graag dat mijn paard een mening heeft over dingen maar het blijft een dier die niet de cognitieve capaciteiten heeft zoals wij, en het maakt alles een stuk duidelijker voor ze als je gewoon een consequente leider bent.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:35

Ik lees vooral een boel buzzwoorden en het is helemaal niet duidelijk wat je daar nu in praktische zin mee bedoeld?

Ik moet eerlijk zeggen dat de intresse van mij in de trainingsmethode al flink zakt als er zo'n op 100 manieren te interpeteren verhaal wordt geschreven en men dan over spirit met een h erachter gaat schrijven. Een paard trainen heeft niets te maken met het toevoegen van nutteloze letters aan woorden :o?

maralyn

Tabaluga12 schreef:
straffen: negatieve consequenties verbinden aan een als verkeerd geziene daad / een onaangename maatregel

Zoals ik het zie.

Maar wanneer zie jij iets als een negatieve consequentie?

Als een paard bij mij, bij het poetsen naar voren stapt, zet ik dat terug.
Dit zou een negatieve consequentie kunnen zijn voor het ene paard, maar een ander paard doet daar heel luchtig over.

Bij het ene paard moet je hem vooruit schoppen met bokken onder het zadel, omdat hij jou hulp niet accepteert, en de ander moet je achterhalen waar het precies vandaan komt....

Dus, wanneer is iets een negatieve consequentie.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:35

Mensen corrigeren altijd iets als het paard iets ongewenst doet...maar vaak is het met stem, touw, zweep, hand. Je hangt weleens aan je touw en trekt dan aan het hoofd om hem terug te zetten je probeert met je handen je paard in bedwang te houden, het hoofd te sturen. En ja..ik maak die fouten ook nog steeds hoor! Maar wordt beter in het voelen van tevoren..en in het signaleren waarom..zodat het niet gebeuren hoeft. En ja ook mijn paard springt weleens weg of trekt zich zelf los..maar dat is vaak het moment dat mijn eigen gedachten er niet bij zijn! Dat ik er niet was voor hem. Moet ik dan zeggen verdorie er achteraan en pak hem vast en verhef mijn stem enz? Nee, want wat krijg ik terug..is goed joh doe ik het nog eens...want jij bent er niet voor mij. Kijk hoe het in de kudde recht gezet wordt...

Eindelijk begrijp ik meer en meer wat ze bedoelen met het gevoel en rust. Ik ben nog nooit zo relaxst geweest als nu. en probeer dit mee te nemen naar mijn paarden/kinderen want tjee wat krijg ik ineens een ander response. Terwijl ik soms best het gevoel had van heerlijk dat ontspannen gevoel maar was er dan niet voor mijn paard/kind bij in mijn hoofd/lichaam iets wat ze herkennen;) Nu wel

Je kan het niet uitleggen tot je het ervaart......en leuk dat je vol blijft houden dat je wil weten wat straffen is:)

Alles wat ze doen om ongewenst gedrag de kop in te drukken door geweld, door houding, door tik door, touw, door hand aan , door stemverheffing. En ja je moet duidelijk zijn maar dat kan ook in andere taal...en ja mag je best je zweep nog wel gebruiken als verleng arm. Maar daar hoef je je paard niet voor te raken. In je lichaam kan je ook al veel zeggen. Maar je arm kan het ook...en met de juiste beweging van je arm (ontspannen) geef je je paard aan hee dat wil ik niet van je zien. Terwijl als hij doet wat ik vraag de hemel inprijs!

Kelly_ann

Straf aan geweld koppelen is onjuist...

Tabaluga12 schreef:

Ja, dit ongeveer.
Als je terug gaat naar conditionering heb je er 4 van:

Positieve bekrachtiging: het aanbieden van een positieve prikkel (bijvoorbeeld voedsel, geven van speelgoed aan kind)
Negatieve bekrachtiging: het achterwege blijven of ophouden van de negatieve prikkel (bijvoorbeeld hard lawaai of stroomstootje)
Positieve correctie: het aanbieden of toedienen van een negatieve prikkel (bijvoorbeeld, met de neus tegen het schrikdraad komen)
Negatieve correctie: de afwezigheid of ophouden van de positieve prikkel (bijvoorbeeld onthouden van voedsel, een kind zijn speelgoed afnemen als het vervelend is).

Wat dan ook helder moet zijn is: wanneer spreek je van samenwerking?
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 24-04-15 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:36

Vind het jammer dat leiderschap zo'n negatieve bijklank heeft. Want een goede leider is geen bullebak die steeds op zijn strepen staat, goed leiderschap gaat over degene zijn waarop je paard kan vertrouwen, die hij kan volgen, iemand die weet wat te doen, wanneer te doen, hoe te doen en vooral wanneer te stoppen. Een goede leider is degene waarbij het paard zich fijn en veilig voelt.

Je moet de leider zijn, het paard kan dat niet zijn zo in deze mensenwereld, het is oneerlijk dat van het paard te vragen.
Maar dat betekend niet dat je geen rekening houdt met het paard, dat betekend niet dat je zaken afdwingt de hele tijd.
Een leider zijn betekend verantwoordelijkheid hebben, verantwoordelijkheid dat het paard zich goed voelt bij wat je vraagt, verantwoordelijkheid dat je niet meer vraagt dan wat het paard mentaal en fysiek aankan.
Een goede leider is in balans, die kent geen frustratie of boosheid in de training, dat is de leider waar een paard alles voor doet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:36

Sky_Britt schreef:
Tabaluga12 schreef:

ts komt aanlopen paard rent uit de wei naar ts toe, ts gaat de spullen pakken paard blijft mooi wachten en los stilstaan om te poetsen ed. en doet los grondwerk met het paard. Paard blijft uit vrije wil bij ts en wordt daarvoor beloond.

Klinkt wel leuk zo vrije wil, maar een paard zal alleen netjes stil blijven staan en doen wat je wil als hij heeft geleerd dat daar een positieve ervaring tegenover staat. Niet omdat ie zo graag wil samenwerken of dat ie je super aardig vind. Een paard is een dier en leert alles via associatie, als je wil dat hij/zij iets doet kun je dit leren met positieve of negatieve bekrachtiging dus beloning of straf. Negatieve bekrachtiging wordt beter onthouden dan positieve bekrachtiging. En om de associatie te leggen moet de timing correct zijn, een beetje gaan schipperen en de middenweg zoeken is voor je paard helemaal niet duidelijk.
Ik geloof ook altijd graag dat mijn paard een mening heeft over dingen maar het blijft een dier die niet de cognitieve capaciteiten heeft zoals wij, en het maakt alles een stuk duidelijker voor ze als je gewoon een consequente leider bent.

*\o/*
Inderdaad!!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:37

Het een sluit het ander niet uit.
In mijn optiek zijn in een succesvolle omgang met paarden beiden noodzakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:38

Het ligt er overigens ook nog aan of je wel of niet met voedselbeloning werkt. Want heeft het paard dan respect voor jou of respect voor het voedsel?

En straffen, ik werk niet met zweep maar gebruik met armen of soms de lijn wanneer ik wat groter in moet komen. Ik geef hierbij mijn grens aan, en ja dan 'sla' ik misschien, maar t gaat niet om de pijn, maar om respect. Hetzelfde effect zoals paarden in de kudde doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:38

Citaat:
Kijk hoe het in de kudde recht gezet wordt...

Nou, mijn Fjord krijgt regelmatig flink op haar flikker hoor omdat ze te sloom reageert op de aanwijzing van mijn rijpaardje.
Ze wordt regelmatig vol in haar achterbenen/kont gebeten en dan nog loopt ze heel relaxed een stukje opzij.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:39

Eelt op de billen :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:40

Joolien schreef:
Het ligt er overigens ook nog aan of je wel of niet met voedselbeloning werkt. Want heeft het paard dan respect voor jou of respect voor het voedsel?

Het voedsel is een middel... net als b.v. een carrotstick(zweep) dat kan zijn. Ik zie er niet veel verkeerds in om dat te gebruiken. Als je het koppelat aan een andere hulp (b.v. je stem) dan kan je uiteindelijk zonder dat hulpmiddel verder.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:40

Sky_Britt schreef:
Tabaluga12 schreef:

Dan nog kan het paard ervoor kiezen gras te blijven eten of voor de positieve beloning te gaan (dat deze bij het baasje hoort doet er mi niet aan af)

Het paard heeft buiten zijn natuurlijk gedrag zeker een mening in hoeverre daar weten we mi nog niet bijster veel van.

Ik denk dat het zeker een stuk duidelijker (en fijner) is als je consequent bent. Ik denk alleen dat het ts gaat om de manier waarop je consequent bent.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:41

Ik ben het zeker eens met de topicstarter. Ik laat het paard zelf kiezen of hij luistert. Vervolgens zorg ik ervoor dat hij het saaier of vervelender vind om het foute te doen en dat het leuk voor hem wordt om het juiste te doen. Zo moet je niet echt straffen. Het is vooral de positiviteit van het juiste gedrag waarmee je traint. Ik heb deze methode geleerd op basis van de boeken van Mark Rashid die het in mijn ogen zeer goed uitlegt. Het is echt eenvoudig om in vrijheid met je paard te werken als je deze technieken gebruikt.
Je hoeft het paard ook echt geen pijn te doen dan. Je paard gaat voor je en met je willen werken als je de attitude ik zeg jij doe verliest en verandert in laten we samen dit of dat doen.
Zoals TS hierboven laat zien bij het laden, het paard kreeg de vrijheid om te blijven staan, of naar binnen te gaan en naar huis te kunnen. Blijven staan zou snel saai worden, dus maakt hij de keuze naar huis te gaan. Je paard gaat dan veel gewilliger meewerken.

Bij elk paard en elke situatie is wat je doet om het foute saai of vervelend/irritant te maken, verschillend, maar bij elk paard en elke situatie, heb ik gemerkt, kan je na wat nadenken op de juiste manier laten zien dat het leuker en makkelijker is om te doen wat je vraagt.
Als je dit consequent doet, zal je paard na een tijdje effectief soms nog aangeven wat hij liever zou doen, maar nadat je laat zien dat je toch wil doen wat je van zin was, zal hij je zonder morren volgen en met plezier doen wat je vraagt.
Dat komt tot uiting in het in vrijheid werken, waarbij het paard kan weglopen als hij wil. Als hij dan bij je blijft, laat hij zien dat hij met je wil werken. De verandering in het paard is vind ik echt groot. Hij gaat WILLEN doen wat je vraagt in plaats van het te doen omdat hij geen keuze heeft, of bij weigering bestraft zal worden, al dan niet hardhandig.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:44

In mijn opzicht moet er een de leiding hebben, en als jij het niet bent dan is het je paard.
En leiding geven kan op eenbheel vriendelijke manier, vooral als het heel duidelijk is dan jij de leiding hebt.
Het voorbeeld van het paard wat aan komt lopen op de wei en bij je blijft wachten, werkt alleen als jij de leider bent en het paard dat weet.
Mijn paarden zijn alle twee dominant, maar komen altijd graag naar me toe op de wei en blijven netjes wachten, lopen nooit van me weg, zelfs niet nu ze nog maar eventjes op het gras mogen en ik ze ophaal om weer in de paddock te zetten.
En ik neem altijd wat lekkers mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:45

Kelly_ann schreef:
Joolien schreef:

Het voedsel is een middel... net als b.v. een carrotstick(zweep) dat kan zijn. Ik zie er niet veel verkeerds in om dat te gebruiken. Als je het koppelat aan een andere hulp (b.v. je stem) dan kan je uiteindelijk zonder dat hulpmiddel verder.

Dat ben ik niet altijd met je eens. Waarom zou een paard iets doen als hij daarvoor eerst wel voedsel krijgt en daarna niet meer, dan mist het zijn doel toch? En dan heeft het voor het paard geen voordeel meer. Ik zie er veel meer waarde in om te werken met lichaamstaal, druk erop, druk eraf. Komt veel meer bij kuddegedrag en werkt vaak net zo effectief. MEt voer zie ik maar al te vaak gefixeerde paarden die elkaar zelfs ondersteboven lopen voor een brokje.

Jensvl, dat klinkt heel leuk, maar nogmaals, als een paard een gevaarlijke situatie creëert ga ik hem echt niet de keuze geven om te luisteren.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:49

[/quote]

Ik geloof ook altijd graag dat mijn paard een mening heeft over dingen maar het blijft een dier die niet de cognitieve capaciteiten heeft zoals wij, en het maakt alles een stuk duidelijker voor ze als je gewoon een consequente leider bent.[/quote]

Dan nog kan het paard ervoor kiezen gras te blijven eten of voor de positieve beloning te gaan (dat deze bij het baasje hoort doet er mi niet aan af)

Het paard heeft buiten zijn natuurlijk gedrag zeker een mening in hoeverre daar weten we mi nog niet bijster veel van.

Ik denk dat het zeker een stuk duidelijker (en fijner) is als je consequent bent. Ik denk alleen dat het ts gaat om de manier waarop je consequent bent.[/quote]

Negatieve bekrachtiging wordt absoluut niet beter onthouden dan positieve. Wel zal het ervoor zorgen dat het paard je eerder zal mijden als hij kan.
vb. Een paard wil niet voorwaarts. Je behoudt lichte druk op het leidtouw om hem voorwaarts te vragen. Uiteindelijk kiest het paard om voorwaarts te gaan en je laat onmiddelijk het leidtouw vieren positieve bekrachtiging). Mijn ervaring is dat bij paarden die weigeren, dit zeer snel werkt. Op 10 minuten heb je vaak een paard dat je naar het einde van de wereld volgt.

zelfde vb met negatieve bekrachtiging: Het paard weigert, je gaat harder trekken, weigert nog, je geeft een tik. Gevecht begonnen. Het paard zal ook doen wat je vraagt, maar eerder omdat hij verplicht wordt. Paard vind je minder leuk om bij in de buurt te zijn en zal je gaan mijden en eerder weer weigeren samen te werken.

Het kan zijn dat methode 2 in het begin sneller werkt, maar met die methode heb je een paard dat liever uit je buurt blijft of tegen zijn zin werkt. Met methode 1 heb je een paard dat met je werkt omdat hij dat zelf wilt, omdat hij weet dat dat makkelijker en leuker is voor hem.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:50

Zal een paar foto's geven om te kijken of ik het verschil kan laten zien van voor en na het begrijpen van taal van je paard zonder trucjes, zonder een verplicht ritueel om het te bereiken alleen door een stukje houding verandering in mijn zelf/lichaam en hoofd;) En je ziet het of niet...als je het niet ziet..heb je nog wat te leren:)

Dit is een leuke foto en mooi. Maar ware het niet dat mijn paard en ik ieder onze eigen gedachten vinden en externe factoren mijn paard afleiden en mij net zo hard.

Afbeelding

Hier omheen is best wat te doen. Het lijkt totaal niet zo en hier zijn we bij elkaar in hoofd en lichaam. We hebben gevoel met elkaar. En wat er om ons heen ook gebeurd..mijn paard is bij mij en ik bij hem. Wil niet zeggen dat ik niet kan praten maar mijn lichaam is bij mijn paard. En dat geeft rust aan beiden. Dus correctie niet nodig omdat er niets gebeurd ondanks wat er omheen gebeurd. En niet bereikt door truc en oefeningen te doen samen enz maar puur door mijn eigen lichaam nu beter te kennen en er in gaan zitten. Beter kan ik het niet zeggen.

Afbeelding en Afbeelding

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:51

Joolien schreef:

Het voedsel is een middel... net als b.v. een carrotstick(zweep) dat kan zijn. Ik zie er niet veel verkeerds in om dat te gebruiken. Als je het koppelat aan een andere hulp (b.v. je stem) dan kan je uiteindelijk zonder dat hulpmiddel verder.[/quote]

Dat ben ik niet altijd met je eens. Waarom zou een paard iets doen als hij daarvoor eerst wel voedsel krijgt en daarna niet meer, dan mist het zijn doel toch? En dan heeft het voor het paard geen voordeel meer. Ik zie er veel meer waarde in om te werken met lichaamstaal, druk erop, druk eraf. Komt veel meer bij kuddegedrag en werkt vaak net zo effectief. MEt voer zie ik maar al te vaak gefixeerde paarden die elkaar zelfs ondersteboven lopen voor een brokje.

Jensvl, dat klinkt heel leuk, maar nogmaals, als een paard een gevaarlijke situatie creëert ga ik hem echt niet de keuze geven om te luisteren.[/quote]

Een voerbeloning kun je afbouwen of ombuigen naar een stembeloning of bijvoorbeeld kriebel op zijn favoriete plekje en dan hoef je dus niet meer of niet meer elke keer met voer te belonen zonder dat het zijn doel voorbij gaat.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:52

Joolien schreef:

Het voedsel is een middel... net als b.v. een carrotstick(zweep) dat kan zijn. Ik zie er niet veel verkeerds in om dat te gebruiken. Als je het koppelat aan een andere hulp (b.v. je stem) dan kan je uiteindelijk zonder dat hulpmiddel verder.[/quote]

Jensvl, dat klinkt heel leuk, maar nogmaals, als een paard een gevaarlijke situatie creëert ga ik hem echt niet de keuze geven om te luisteren.[/quote]

Ikzelf werk liever niet met voedsel, maar dat is vrije keuze.
En idd als er een gevaarlijke situatie is, heb je niet veel keuze meer. Het voordeel is dat als je consequent op die manier met je paard werkt, een gevaarlijke situatie niet tot ontstaan wordt gebracht, alleszins niet door het paard. De mens kan nog altijd oorzaak zijn, door te veel ineens te willen, maar dan ligt de oorzaak bij de mens (eigenlijk altijd).

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:55

Hier komt geen beloning aan te pas bij de foto") en ook geen druk..puur lichaam van mij waar ik wat voor moest oefenen om los te durven laten en er te zijn....nee geen hypnose en nee geen enge dingen..gewoon wat oefeningen zonder structuur maar wel met voeten op de grond;) Niets voor hoeven doen dan dat bij mijn paard. Maar dat is mijn paard. Bij een ander paard met wat problemen begin je al anders maar doet je lichaam nog steeds veel en je zachte lage stem vanuit je buik:)

En belonen kan..als je het op de juiste manier geeft. Niet na een trucje of iets..maar het moment dat je paard niet bezig is met die beloning te krijgen en het niet verwacht dan is belonen totaal niet erg...heb ik nu ook geleerd en dat kan gerust eens een snoepje zijn of een pluk gras wat hij wel van je mag pakken uit eindelijk maar het is het moment waarom...wat je zegt met kudde stijl.

Maar druk erop en eraf doen ze in kudde alleen als paarden echt ver afdwalen van goed gedrag en dat is niet zoveel:) Want vaak is het al veel eerder de kop in gedrukt!! Dus helemaal juist vind ik het niet..dan hebben we het paard al buiten de kudde gezet en breek je ook zijn karakter als hij zo ver is gekomen al.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:56

Joolien schreef:
Dat ben ik niet altijd met je eens. Waarom zou een paard iets doen als hij daarvoor eerst wel voedsel krijgt en daarna niet meer, dan mist het zijn doel toch? En dan heeft het voor het paard geen voordeel meer.

Google eens op Pavlov, dan wordt het misschien duidelijker.