Krijg m'n paard niet te pakken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lolotjeh

Re: Krijg m'n paard niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:18

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:29

OW jeetje... Wat herkenbaar...
Over een poosje lach je erom TS, echt waar.

Het eerste jaar dat mijn paard 24/7 buiten stond was een drama. Ik heb wel eens 2 uur achter dr aan gelopen. Ze claimde ook heel erg d'r maatje... Of ze claimden elkaar. Als de 1 zich eenmaal had laten pakken, was de 2e geen probleem.
Ik heb wel eens de tip gehad om gewoon in de wei te gaan zitten, ze worden vanzelf nieuwsgierig. En dat klopt wel.
Het klopt denk ik ook wel dat ze uit de wei halen associeren met rijden. Er is ook wel eens tegen me gezegd om een appeltje geven en weer weg gegaan.
Geprobeerd.., kwam ze ook niet voor _O-

Het 2e jaar heb ik het anders aangepakt.
Ik probeerde het max een half uurt. Wilde ze niet komen? Prima :evaw: dan ging ik weer weg.
Of ik pakte d'r vriendin en deed net alsof ik die meenam naar stal. Kon ze niet uitstaan. Als een gek kwam ze achter mee aan gerend.
Het 2 jaar ging super +:)+ ik heb toen maar 1x moeten opgeven.

Tegenwoordig laat ze zich gewoon pakken. Soms haalt ze een grapje uit, rent ze een rondje om me heen. Maar dan lijkt het wel alsof ze ineens bedenkt: nee hier heb ik eigenlijk toch geen zin in :+

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:44

Zoals al eerder genoemd is, zoek de reden waarom hij wegloopt. Kijk naar je eigen houding wanneer je hem benaderd.

Gaat hij weg omdat hij niet gepakt wil worden of omdat jij verkeerd op hem afkomt.
Wanneer hij niet gepakt wil worden zou ik het volgende doen:
Loop met een open en rustige houding op hem af, kijk om je heen en fixeer je absoluut niet op je paard.
Loopt hij weg dan loop je rustig mee/achteraan. Gaat hij rennen blijf gewoon lopen.
Wanneer hij stil gaat staan stop je direct met lopen en doe je eventueel een stapje achteruit en kijk even ergens anders naar. Blijft hij nog staan probeer hem dan te benaderen.
Loopt hij weer weg, loop je er weer achteraan.
Blijf dit volhouden het kan even duren. als je hem te pakken hebt kun je hem een brokje o.i.d. geven.

Probeer wel te bedenken of hij het doet omdat hij de gevolgen niet leuk vind (wat je daarna met hem gaat doen) of omdat hij gewoon wil eten of iets dergelijks.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:53

Herkenbaar iets, mijn pony had/heeft ook van die periodes dat hij niet gepakt wilt worden. Wat ik gedaan heb/doe is gewoon regelmatig het land in komen zonder daadwerkelijk iets met hem te gaan doen, gewoon alleen even kriebelen of worteltje geven. Verder had hij vroeger in periodes dat hij lastig te pakken was een halster om met klein stuk halstertouw (met veiligheidssluiting) om, zodat ik hem gewoon kon pakken en hij mij niet met halster aan zag komen lopen of ik een heel gedoe had met halster om doen.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:57

Ik ging altijd met een boogje om haar heen, dus juist niet direct op haar af. Juist als ik direct op haar afging, dan peerde ze hem.

Als ik met een boogje ging en dan dus "achter" haar kwam, dan kon ik haar zo pakken. Echt heel raar, inderdaad wat DianXX zegt, vooral niet op je paard letten, de andere kant op kijken en dus ook de andere kant oplopen. Als je dan achter hem komt, dan is eigenlijk het enige wat hij kan doen is naar voren lopen, dus naar het begin van het weiland.

Andere paarden aandacht geven werkte soms maar meestal niet, zij had haar gras dat was belangrijker. Maar als die van jou gefieert is op het andere paardje, dan zou ik die gewoon pakken (als het mag van de eigenaar uiteraard) en die meenemen en dan die van jou pakken.

Succes, ik ken je frustraties maar al te goed :P

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:58

Onze merrie was eerst ook erg lastig met het uit de weide halen, ze maakte er een spelletje van. Uiteindelijk was het een kwestie van vaak benaderen, soms pakken, soms enkel een aai en soms wat lekkers.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 16:26

Misschien gaat het vanaf nu beter, hij wordt bij een ander paard gezet. Even afwachten dus.

Es_sie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:02

Fijn dat het nu beter gaat! En anders een lasso aanschaffen... :D

ShoonM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 01:16

Mijn paardje doet dit ook, na een tijdje geeft ze op en kan ik haar pakken, maar na tien stappen meelopen weigerd ze een stap verder te zetten. ik dacht ook dat ze gewoon niet weg wilt van haar vriendinnetje.
Geen idee wat ik ermee moet enigste oplossing voor mij lijkt
Een tweede persoon erbij