Heeft mijn paard pijn???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Heeft mijn paard pijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:07

Een paard kan ook met de mond of bit klooien door ongemak elders. Ik kan nu het filmpje niet zien maar zal thuis eens kijken.
En ik zou een andere instructrice zoeken, iemand die zegt dat je de neusriem maar aan moet halen is echt een no-go voor mij :n

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:10

Er zijn maar 2 goede instructrices bij ons in de buurt en zij is er een van. Ze helpt me echt supergoed met al mijn probleempjes, op een heel eerlijke en zachte manier. (Met teugeldrukmeter en al)
Maar dat is inderdaad het enige wat ik een beetje gek vond.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:14

Het paard van mijn man was ook altijd heel druk met zijn mond toen hij nog met bit gereden werd. Altijd maar knagen, kauwen, 'boos' kijken, etc. Het zag er altijd uit als veel protest van het paard, terwijl het paard met de pinken (lees: zit) te sturen is en heel licht rijdt.
Toen heeft hij mijn bitloze hoofdstel geprobeerd en het paard was direct een ander paard. Hij was direct meer ontspannen en keek stukken vriendelijker uit zijn ogen. Sindsdien rijd ook mijn man bitloos en dat gaat super!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:20

Joolien schreef:
Een paard kan ook met de mond of bit klooien door ongemak elders. Ik kan nu het filmpje niet zien maar zal thuis eens kijken.
En ik zou een andere instructrice zoeken, iemand die zegt dat je de neusriem maar aan moet halen is echt een no-go voor mij :n

Idem hier. Neusriem strakker vind ik ook echt geen gepast advies.

Mijn ruin doet het ook. Voornamelijk als hij iets heel moeilijk vind zoals verzamelen :D
Op een lange zijde doet hij het dan bvb niet, maar als ik dan een kleine volte of slangenvolte maak hoor ik hem met zijn lippen klappen :=
Denk dat het dus echt een tik is van hem net zoals sommige mensen hun tong uitsteken als ze ijverig bezig zijn.
Door te werken aan het rechtrichten en zijn achterhand wordt het wel al gemakkelijker voor hem en doet hij het nu dus al een stuk minder.
Het staat bij hem volledig los van het teugelcontact, maar ligt echt aan de oefeningen die ik hem vraag. Als ik hem nu bezig hoor weet ik dat hij zijn best aan het doen is :+

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:51

Haha wat vet! Doet jou paardje het ook alleen maar in draf?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:22

Uit je OP en het filmpje is al heel duidelijk dat je een groot hart hebt voor jouw paard, dus dat is alvast top! Het kan nooit kwaad om een chiropractor te laten komen, mede omdat het paard al wat ouder is. Liever een keer teveel dan helemaal niet en dat er dan wel iets scheef zit (ik noem maar wat). Een tandarts, zoals als genoemd is, is ook geen overbodige luxe. Zelf ben ik geen voorstander van een enkelgebroken bit, omdat deze in het verhemelte prikt als er iets meer druk op komt. Ik ga met Joolien mee: het hoeft niet per definitie aan het bit of de tanden te liggen, het kan ook lichamelijk ongemak ergens anders zijn. Volg je gevoel, want zoals je die tot nu toe gevolgd hebt (o.a. ook door niet te luisteren naar het sperriem-verhaal), doe je het zeker goed! ;)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 21:41

Dankjewel en ook superbedankt voor de tips!

Ik zal het er eens met de eigenaar over hebben een tandarts te laten komen! We maken veel progressie met het los zijn van zijn rug dus ik wacht nog even met een osteopaat (ik ben maar een arme student en alles wat ik extra wil voor Majesto moet ik zelf betalen :') )

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:51

Er wordt je het advies gegeven om in-uitjes te springen. Als je paard ervaring heeft met springen zou je er ook voor kunnen kiezen hem te laten vrijspringen. Een paar in-uitjes achter elkaar zetten en hem daar vrij over heen te laten gaan. Dan hinder je hem niet op z'n rug en kan ie toch zijn rug loswerken. Vraag of iemand je hierbij kan helpen, je instructrice of iemand die verstand heeft van het opbouwen van hindernisjes i.v.m. de afstanden tussen de kruisjes.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 23:06

Ja ook enkel in draf. Gisteren aan de longe deed hij het ook. In het begin van zijn africhting wou hij enkel galloperen. Een kleine draf heeft hij altijd heel moeilijk gevonden, het is echt een stuwpaard. Hij heeft hele ruime gangen en een circel voor hem is bijna even moeilijk als een kleine volte voor een ander paard. Hij is nog redelijk jong, goed soepel en loeizuiver qua gangen dus ik ben er tamelijk zeker van dat het geen pijn is. Ook doet hij het 9/10 op een kleine volte waar ik net de teugels in een boogje heb omdat hij meer gaat zitten. Als je paard het vroeger niet deed zou het dus wel ergens aan wat stroever wordende spieren kunnen liggen. Probeer er eens op te letten of ze het na een lange en zachte opwarming ook nog doet ?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 23:25

Hij doet het alleen als hij hard aan het werk is, zeg maar. Maar wel alleen in de draf en in stap en galop niet.