paard valt aan bij uit het weiland halen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:29

jampie1 schreef:
En als het gelukt is en hij staat op stal dat is meestal als.ik met een zweep achter haar aan ben gelopen dan staat ze op stal. En wil ze nog aanvallen mar zodra ik haar bij haar halster vastpak is het over dan is ze ineens rustiger en kan ik alles doen wat ik wil. ik weet niet of jullie de hengst ixion x kennen ? Dat is haar vader of grootvader en heb gehoord dat die precies zo als haar is.

Help je in de vakantie wel weer stuur me maar een appje

EJuniorJoost

Re: paard valt aan bij uit het weiland halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:31

Ik ken deze pony slaan met zwepen en omkopen. Met snoepjes werkt niet. Als je die pony slaat, slaat hij terug en snoepjes geeft hij niks om. Dit valt alleen op te lossen met het verdiepen in de paardentaal en horsemanship.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:32

Deed mijn paard tot voor kort ook. Nu heb ik altijd een paardensnoepje bij me en laat ik haar ernaar ruiken, dan halster om en dan krijgt ze het snoepje.

Mijn paard was wel echt gevaarlijk, ging ook gewoon rustig echt rake klappen uit proberen te delen en dat vond ik gewoon onacceptabel dus heb ik nu dit als oplossing.

Voordat ik deze oplossing gedaan had ging ik met de zweep achter mijn paard aan als ze me aanviel, maar ze reageert niet erg goed op lichaamstaal als ze losloopt(wel aan de longe) dus kreeg ik toen alsnog op m'n dak.

jampie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 17:52

Ik ben er vandaag weer geweest en ging van achteren met de zweep op haar af en toen ze kwam met de zweep geslagen op se grond en toen renden ze zo naar de andere kant van het land en naar de stallen dus ik de hek dicht van het weiland en toen het stukje voor de stal en de stal in er weer in gejaagd tik gegeven toen ze trapte en toen is se de stal in gegaan. Maar tis niet eerder voorgekomen dat het zo makkelijk ging maar dit ging dus best wel goed.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:04

Als ik het goed begrijp valt ze ook de boer aan? En viel ze jou meteen de eerste keer dat je er was al aan? Zo ja, dan lijkt het mij meer een angstgerelateerd probleem gericht op mensen in het algemeen. Weet je meer achtergrond van de pony? Heeft ze nare ervaringen gehad met mensen?

Zodra het angstgerelateerd is gaat slaan ed je niet helpen, dat zal het alleen maar erger maken. Beter is het om te werken op een positieve manier. Probeer niet de pony uit de wei te halen, probeer alleen maar binnen een bepaalde afstand te komen zonder dat ze je aanvalt.

Ga staan op een afstand zo dichtbij als je kan komen zonder dat ze aanvalt. Daar blijf je gewoon staan, ga een liedje fluiten of bekijk het gras eens van dichtbij. Hiermee bedoel ik, focus je niet op je verzorgpony (hou haar vanuit een ooghoek wel in de gaten). Gaat dit een paar minuten goed, dan loop je rustig naar een andere plek op ongeveer dezelfde afstand en na een tijdje ga je het weiland weer uit. Het weglopen geldt als een beloning voor je pony. Het geeft ook aan dat niet elk mens dat binnen een bepaalde afstand van de pony komt iets van die pony wilt.
Eerst zal de afstand met de pony vrij groot zijn, uiteindelijk zal je dichterbij kunnen komen. De snelheid waarmee dit gaat is afhankelijk van de pony. Het zal mij niet verbazen als de andere pony op je af komt, gewoon vanuit nieuwsgierigheid. Geef die pony dan wat aandacht. Misschien dat hierdoor je verzorgpony ook dichterbij durft te komen.

Dit zal niet van de ene op de andere dag opgelost zijn! Wanneer je bij de pony kunt komen, ga dan op de positieve manier verder door gebruik te maken van bijv brokjes oid. Het is belangrijk de brokjes niet te gebruiken als chantagemiddel om haar te vangen, maar echt als beloning wanneer ze iets goed doet.