Paard gaat met lompheid op stal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:25

Idd eerst en vooral zorgen dat ze zich niet kan stoten, door idd stootrand (bijv. rubber mat?). Ik zou toch de andere box (tijdelijk) overwegen en eerst je paard wat versoepelen aan de hand en de longe, zodat ze makkelijker naar die kant draait. Je kan werken met veilige obstakeltjes in de piste. Als je haar een deken opdoet om binnen te zetten, zal ze zich ook minder verwonden.

Want idd, als ze zich paar keer gestoten hebben, durven ze vaak nog nauwelijk binnen. Mijn jonkie had dit ook soms voor (vooral als er veel stro in zijn box lag, de bocht en opstap waren een stap teveel. Nu is ie wat ouder en wijzer (en soepeler) en doet ie niet moeilijk meer.

Is trouwens niet zo evident om op te lossen, heb hier nog een pensionpaard gehad dat gewend was om rechtdoor de stal in te gaan, en hier met onze stalgang van 1m60 was het echt onhoudbaar, paard ging ofwel niet binnen, of liep je quasi omver. Zelfs een NH-lesgeefster ingeschakeld, rubbermat op de grond zodat ze niet wegglibberde in haar haast, deken op zodat ze zich niet verwondde, voerbeloning, proberen stapje voor stapje, maar haalde niets uit. Nu, paard heeft hier nog geen maand gestaan, pensionklante en ik zaten over nogal wat zaken op verschillende golflengte, dus een andere stal was voor alle partijen de beste oplossing.

Edit: tip van Ilaan en Sonja kan ik me ook in vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:26

Als hij naar rechts netjes kan buigen/wenden maar naar links niet, is dat niet goed en dus reden om de osteo even te laten kijken. Dat bedoel ik.

stijntilla

Re: Paard gaat met lompheid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 14:32

Sonja: ah oke, ik dacht al dat je juist bedoelde er geen osteopaat bij te halen ;)
HWN: deken heeft ze inderdaad al op, dat scheelt, daardoor heeft ze geen zichtbare verwondingen maar het lijkt mij voor haar botten niet zo goed, al die stoten.

hierbij een foto van de stal
Afbeelding

Ik hoop dat hij het zo doet.

Vanaf de onderkant komen de paarden binnen. Dit paard staat in stal 1. Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:34

Totdat er iemand naar heeft gekeken, want een paard van 1.68 zou het normaal gesproken wel moeten kunnen inderdaad :+ , misschien een idee om eerst in stal 2 te zetten en dan recht oversteken.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:35

Zou het paard inderdaad even in zijn achteruit zetten net voorbij de box en dan achterwaarts erin draaien, anders geen mogelijkheid om paard aan het einde van de gang om te draaien en dan met de goede bocht de stal in?
Of voortaan paard niet als laatste erin en dan zoals ze zelf al had uitgevonden, draaien in de andere box en dan in eigen box, wel slim bedacht van paard zelf!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:37

stijntilla schreef:
Achterwaarts ga ik ook eens proberen... Wordt nog een kwarwei, maar idd dan moet ze wel blijven opletten. Op dit moment is voorwaarts de stal in, in blinde paniek de stal in vanwege de angst dat ze wat raakt en daardoor raakt ze de stal dus ook.

Daarbij zit ik er mee dat het dus 3 weken goed is gegaan (uiteraard de voorgaande jaren ook hoor! ze is hier geboren) Al met al is het een aantal dagen mis gegaan en deze angst moet er gewoon weer uit...

Ergens herken ik dit Mijn vorige paard vloog ook altijd zijn stal in. Eerst had ik ook zoiets van je gaat dit maar mooi opnieuw doen totdat het goed gaat. Dit idee heb ik die dag gelijk laten varen. Paard had angst bij ingaan van de stal. Stootte daarbij ook flink zijn heup tegen stalopening. Op een gegeven moment kon alleen ik hem nog maar uit en in zijn stal zetten. Met stal uitgaan was het op een moment zo erg dat ie een flinke tik op zn billen moest krijgen en het terrein voor stal leeg, want hij vloog er echt uit. Was niet in een gangpad maar op een open stuk van zeker 10 bij 10 meter voor zijn stal. Mensen vroeg ik altijd even aan de kant te gaan. Daarbij weer beloond als ie weer rustig was nadat ie in blinde paniek naar buiten was gestormd. Gelukkig is dit maar een hele korte periode zo geweest. En nee hij mankeerde niks. Geen blokkades en niet blind. Puur angst. Dan denk ik negatief gedrag negeren en positief gedrag belonen. Negeren van het vluchtgedrag en belonen van zijn daarna rustige gedrag.

Zijn gehele gedrag heb ik maar genegeerd. Wil je je stal in racen? Prima ga je gang. Echt hij ging er nog net niet in galop in. Beloond als ie dan weer rustig erbij stond. Het weer leuk maken. Dus echt wachten met belonen totdat ie weer rustig was. Binnen een week kon iedereen hem weer op stal en van stal halen met een kleine handleiding erbij. Af en toe had ie een terugval. Dus weer zelf elke keer alles gedaan en binnen 2 dagen over.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:40

Te snel op verzenden gedrukt Verder gewoon even de makkelijkste weg pakken. Gaat ie makkelijker op stal via eerst een andere stal om daar te keren. Dan dat gewoon doen. Na laten kijken kan idd ook geen kwaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:42

Vervelend probleem, misschien kun je het paard blinddoeken?? Het paard zal zich al een aantal keren erg veel pijn gedaan hebben en voor je het weet krijg je haar straks door geen enkele smallere opening(bvb trailer). Succes met het zoeken, misschien kan er een aparte deur tussen stal vier en haar stal gemaakt worden?

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 14:42

Meestal gaat dit paard ook als eerste naar binnen hoor, maar de volgende komt er gelijk achteraan... Dus als ik in die stal draai, staat de volgende er ook in en dan wordt het knokken ivm eten wat al in de stal ligt... Voor tijdelijk is dat een prima oplossing, maar ze zal toch de bocht moeten leren maken.. Het is geen onmogelijk bocht :P En heeft het altijd gedaan..

Ik ga in ieder geval met de tips aan de slag, zodra ik weer beter ben. De eigenaar baalt er ook flink van en zal er ook tijd in steken, maar het zal voornamelijk op mij neerkomen, dus ik ga de tips toepassen! Desnoods tijdelijk via stal twee en eerst in de bak oefenen met draaien etc..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:43

En zorgen dat je geen vier paarden in je kielzog hebt lopen, dan maar even stuk voor stuk binnenzetten.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 14:45

Gelukkig staat er een stal leeg en is de andere stal van de shetlander (die komt sowieso apart binnen) Dus het gaat om één paard, maar ik kan er voor zorgen dat de stal even dicht blijft tot deze binnen staat.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:53

Het eerste waar ik aan dacht was inderdaad het balans en het buigen. Echter lijkt mij, als ze het eerst wel gewoon deed, dit maar een klein deel van het probleem. Is er iets gebeurd waardoor ze een angstige associatie heeft met de deurpost?
Mijn paard is bijvoorbeeld een keer uitgegleden halverwege de deurpost, daardoor is hij als hij opgewonden is soms ook nerveus om de stal in te gaan. Hij trekt dan ook een sprintje. Helaas kan een paard niet redeneren dat als hij zo snel gaat hij alleen maar sneller uitglijdt! Het enige dat het paard wil is zo snel mogelijk uit de "enge" situatie komen.

Oefening lijkt mij de beste oplossing, het gewenste kalme gedrag (goed) belonen. Ik vind dat er al een aantal goede tips zijn gegeven.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:00

Voor die bocht maken zal ik het paard toch na laten kijken door de osteopaat ofzo. Kijken of ze allebei de kanten op even soepel is. En gewoon oefenen ook buiten enzo.
Maar ik begrijp dat het paard nu stopt en dan opeens gaat rennen? Misschien kan je daar een stukje meer controle krijgen door met haar/hem richting stal te lopen en vlak voor het punt dat zij normaa stopt zelf het paard stoppen en weer achteruit. Dit een paar keer doen en steeds wat verder zodat jij bepaad wanneer en waar ze stopt en dat je haar net even voor bent. Misschien lukt het dan om haar met een beetje meer beleid de stal in te laten lopen.
Wat jolien zei over hoofd naar benenden kan haar helpen om te ontspannen.
Trouwens is zij de laatste periode nog flink gegroeid? Misschien is haar grotere ''nieuwere' lichaam even wennen voor haar hoe ze die moet gebruiken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:28

Inderdaad na laten kijken, door de klappen die ze al gehad heeft kan er al van alles scheef zitten.
En dan loop je straks in het beleren ook vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:08

TS, ik heb er 3, en los stalbinnenloopdingetjes eigenlijk heel simpel op. Voor de stal moeten ze op een rijtje stilstaan, en dan roep ik ze 1 voor 1 binnen, halt vóór de box, halstertje af laten nemen, deken op/af/rechttrekken of wat dan ook, en dan mag dat paard z'n box in. Deur dicht, luik open, halster ophangen, en dan mag de volgende komen.
Kost me misschien anderhalve minuut meer, maar is superhandig. En met een beetje consequent aanleren, zit het er zó in...

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 16:11

Sonja: Klinkt ideaal, het probleem bij dit paard is echter alleen de bocht om moeten gaan om de box in te gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:14

Als je ze 1 voor 1 hebt en er geen gedrang komt, of de volgende al aan komt drammen, heb je ff tijd gewonnen om 'm pasje voor pasje te doen, of desnoods via de andere box zolang het 'bochtomgaprobleem' nog niet verholpen is.
De 'afstandsbediening' op onze paarden komt overigens vaker van pas, ik kan het echt iedereen aanraden om die erop te bouwen :D

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:02

Krijgt ze in haar stal gelijk voer? Ik kan me voorstellen dat als je haar ook aan de linkerkant in de stal voer geeft dat ze zich gelijk weer moet draaien en dus langs de deurpost loopt. Als je dan aan de rechterkant voer geeft maakt ze misschien de bocht wat ruimer?

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:25

Wauw en daar heb ik dus inderdaad nog nooit over nagedacht! Dit klopt! Ik ga gelijk overleggen om de voerbak te verplaatsen! Wie weet helpt dat.

De afgelopen dagen via de andere stal naar binnen en dat gaat prima.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:03

Kan je ook niet gewoon de stal voorbij stappen, dan een draai linksom in het gangpad maken en dan zo links de stal in gaan?

Edit: zie juist dat dit al gezegd is :+

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:11

stijntilla schreef:
Wauw en daar heb ik dus inderdaad nog nooit over nagedacht! Dit klopt! Ik ga gelijk overleggen om de voerbak te verplaatsen! Wie weet helpt dat.

De afgelopen dagen via de andere stal naar binnen en dat gaat prima.

Anders kun je ook zo'n losse voerbak halen die je aan de wand kan hangen. Ben benieuwd of dat helpt. :-)