Wanneer ben je een match met je paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 13:00

Bedankt voor alle reacties! Ik vind het een erg interessante piste om te kijken hoe je dan "jou paard" kan vinden of weet dat hij voor je neus staat. Krijg je die kant en klaar?

Zijn jullie van mening dat je een klik (ook op vlak van karakter, doelstelling, ervaring ruiter/paard) erin kan trainen bij wijze van spreken? Of moet die klik al duidelijk aanwezig zijn?

Volgens mij komt niet alles vanzelf maar moet je de relatie ook opbouwen en onderhouden zoals je met een goede vriend zou doen.

Maar kan je de klik bevorderen door middel van training? Zoals bijvoorbeeld een programma te volgen bij een of andere trainer (Bv Parelli, Buck Brannaman , Chris Irwin, etc)?

Ik hoorde onlangs een trainer uitspraken doen zoals: Misschien is dit niet het paard voor jou (qua karakter dan). Is "een paard voor jou" dan een paard die op elk vlak aanleunt bij jou als paardenmens? Ik denk dan aan Mentaal: Karaker, Fysiek: Doel die je wil bereiken, Grootte ruiter en paard, Ervaring: Ouwe rot of veulen. Of een paard die op enkele vlakken in de buurt zit en dat je hem dan als het ware bijschaafd?

En is een passend paard het best het tegenovergestelde van jou karakter? (Opposite attracts)

Wat denken jullie hierover?

terpentijn

Re: Wanneer ben je een match met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:04

Dat is nou juist net hoe je zelf in elkaar zit, denk ik.

Hou je zelf van een rustig buitenritje op een bomproof paard ( bijv. omdat je wat afwachtend of snel angstig van aard bent), of vind je het een uitdaging als je paard opeens onverwacht uit de hoek kan komen? Ben je competitief ingesteld, en wil je op wedstrijden, dan zoek je bestens ook een zo gericht paard er bij.

Ik geloof niet dat je hetzélfde karakter hoeft te hebben, mits je buiten je zelf kan reiken om zo'n uitdaging op te pakken.

Op ieder potje past een dekseltje, daar komt het op neer.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:05

Met mijn bijrijdpaard (rijd ik nu anderhalf jaar) heb ik echt een goede klik dus volgens mij zijn wij echt een goede match.
Mijn eigen paard heb ik iets minder dan 2 maand geleden gekocht. Ik kende hem, hij was namelijk van een vriendin van mij , dus ik wist hoe hij was en over een schatje gesproken ! Ik vond het echt een leuk beest. Toen vroeg mijn vriendin of ik het mischien wat vond omdat ik al een tijdje een paard zoek en vanwege zijn beperking kon zij niet met hem wat ze wilde en voor mij is dat geen probleem.
Met proefrijden voelde hij gelijk al heel veilig, wel onwennig , maar ik was niet zenuwachtig oid. Met afzadelen hebben we nog even staan tutten. Ik wist echt zeker dat dit hem was. Ik kende zijn goede karakter , en dat het zo veilig voelt is voor mij erg belangrijk. We hadden de 2ex proberen al een meningsverschil en een bok , maar niet met een gemene opzet, het voelde gewoon echt veilig. Het is ook een dikke mafkees dus dat vind ik ook super en dan dat heerlijke geknuffel enzo. Echt een super paard, mijn droompaard.

Ik denk dat iedereen een paard kan vinden die bij hem of haar past, zolang je duidelijk genoeg bent naar je paard. Het ene paard moet duidelijker behandeld worden dan de ander.

Ik denk wel dat je de klik kan verbeteren maar ik denk wel dat die klik er ook moet zijn aan het begin.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:05

terpentijn schreef:
Dat is nou juist net hoe je zelf in elkaar zit, denk ik.

Hou je zelf van een rustig buitenritje op een bomproof paard ( bijv. omdat je wat afwachtend of snel angstig van aard bent), of vind je het een uitdaging als je paard opeens onverwacht uit de hoek kan komen? Ben je competitief ingesteld, en wil je op wedstrijden, dan zoek je bestens ook een zo gericht paard er bij.

Ik geloof niet dat je hetzélfde karakter hoeft te hebben, mits je buiten je zelf kan reiken om zo'n uitdaging op te pakken.

Op ieder potje past een dekseltje, daar komt het op neer.

:j

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:07

Ik zie het als een vriendschap en samenwerkingsrelatie. Zoals elke relatie moet ook aan de relatie met je paard gewerkt worden.
Als je de tijd neemt om elkaar te leren kennen en daar op inspeelt, dan kun je met elk dier een match zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:15

Een jong paard kun je vormen, net als kinderen. Je voed het op naar je beste kunnen en daar komt iets uit. Een ouder paard is al gevormd, en daar zul je dus deels in mee moeten gaan.

Mijn merries die ik van jongs af aan heb, zijn perfecte paarden zoals ik ze wens: simpel, meewerkend en meegaand. De ruin kwam op 12 jarige leeftijd met zijn rugzakje. Bij hem moet je altijd blijven overleggen. Hij is al een stuk simpeler geworden, maar hij blijft zijn eigen grote karakter hebben.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 13:26

Ja dat vind ik ook wel waar, een jong paard zet je naar je hand hoe jij het wil. Maar volgens mij speelt het karakter altijd wel mee.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:34

IK heb soms het gevoel dat mij paard mij heeft uitgekozen. Toen ik voor haar ging kijken was de eigenaar verbaasd hoe ze op mij reageerde en nu ik haar heb snap ik waarom :D er zit veel meer pit en karakter in dan ze bij het kijken liet zien. Maar ben nog steeds super blij met haar al hebben we gewoon een lange weg te gaan om een team te worden. Ik vind die weg juist mooi het is een relatie die zich steeds verder uitbouwt :j

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:14

Alet schreef:
Ik zie het als een vriendschap en samenwerkingsrelatie. Zoals elke relatie moet ook aan de relatie met je paard gewerkt worden.
Als je de tijd neemt om elkaar te leren kennen en daar op inspeelt, dan kun je met elk dier een match zijn.

Mee eens met de uitzondering dat er altijd een 'verkeerde match' kan zijn, zoals bv een angstige ruiter met een dominant paard die daar misbruik van maakt. Als je dat met hulp en training er uiteindelijk niet uit krijgt, dan is het wellicht beter voor paard en mens om afscheid te nemen.

Karakters die bij elkaar passen hoeven niet per se hetzelfde te zijn of juist verschillend, dat verschilt per karakter/combi. Net zoals met mensen onderling.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:45

Ik vind het altijd een beetje een geromantiseerd idee :+ . Er zijn karakters die bij je passen en waar je lekker mee kunt werken. En er zijn karakters waar je niets mee hebt en waar je geen plezier uit haalt. Verschilt per persoon. Maar voor mij is 'die klik' en 'de ware' onzin. Denk dat de meerderheid van de mensen die relatie zo omschrijven omdat ze op zoek zijn naar zo'n soort relatie.

Iedereen moet dat trouwens vooral zelf weten hoor, wil hier niemand mee voor de schenen schoppen.

Gaby9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:17

Als je blij met je paard bent, en goed met elkaar overweg kunt en elkaar goed begrijpt :)

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:51

Bij mijn huidige paard was het liefde op het eerste gezicht.
ik had toen al een eigen paard maar was echt gefascineerd door hem.
Hij was van mijn ex schoonouders, was volgens hen lastig te benaderen en hield niet van vreemden. Ik kon gelijk met hem krielen en knuffelen.
(Heerlijk penny)

Toen ik eenmaal op hem mocht rijden barstte ik in huilen uit. Ik was zo weg van hem en kon zo met hem wegrijden. Was echt overmand door emoties en wilde hem echt hebben.

Heb er een aantal dagen over nagedacht en alles laten bezinken. Vervolgens heb ik ze opgebeld en een bod uitgebracht. Dit werd meteen geaccepteerd omdat ze zagen hoe gek we net elkaar waren. Nu 6 jaar later nog geen moment spijt hiervan gehad.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:56

Furi schreef:
Alet schreef:

Mee eens met de uitzondering dat er altijd een 'verkeerde match' kan zijn, zoals bv een angstige ruiter met een dominant paard die daar misbruik van maakt. Als je dat met hulp en training er uiteindelijk niet uit krijgt, dan is het wellicht beter voor paard en mens om afscheid te nemen.

Karakters die bij elkaar passen hoeven niet per se hetzelfde te zijn of juist verschillend, dat verschilt per karakter/combi. Net zoals met mensen onderling.

Helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:59

Doubtless schreef:
Ik vind het altijd een beetje een geromantiseerd idee :+ . Er zijn karakters die bij je passen en waar je lekker mee kunt werken. En er zijn karakters waar je niets mee hebt en waar je geen plezier uit haalt. Verschilt per persoon. Maar voor mij is 'die klik' en 'de ware' onzin. Denk dat de meerderheid van de mensen die relatie zo omschrijven omdat ze op zoek zijn naar zo'n soort relatie.

Iedereen moet dat trouwens vooral zelf weten hoor, wil hier niemand mee voor de schenen schoppen.

Hier ben ik het eigenlijk wel een beetje mee eens. Ik voelde eigenlijk ook niks toen ik mijn paard voor het eerst zag. Ik vond het gewoon een paard. Dat is de juiste benaming. Maar door de ervaringen die je met dat paard krijgt en hebt ontstaat die klik, je leert elkaar kennen en komt er dan pas achter dat je goed bij elkaar past.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:23

Ik denk dat je meteen wel weet of je een klik hebt of niet, die is er of die is er niet. Ik merk wel dat ik een bepaald type paard leuk vind. En verder, is het meer de opvoeding, maar dat valt bij te schaven, dus maakt eigenlijk niet uit. Elk paard is wel te vormen, als je het paard met zijn karakter en uitstraling maar leuk vind. Ik denk zeker dat een bepaald programma/bepaalde manier van trainen hieraan bijdraagt. Je moet zelf wel weten wat je wilt en kijken of dit realistisch is bij een bepaald paard.

Tegenovergesteld of juist hetzelfde, tja, dat vind ik lastig. Bij tegenovergesteld zou je elkaar goed kunnen aanvullen, maar het kan ook betekenen dat jij als ruiter continue je in moet houden, niet jezelf kan zijn..

Mijn pony lijkt op mij, paard van m'n zus is totaal anders (echt tegenovergesteld). Als ik mijn eigen pony doe ben ik mezelf, bij het paard van m'n zus ben ik me heel bewust van wat ik doe/hoe ik iets doe/waarom ik iets doe, anders werkt het niet. Nu ruim 10 jaar later vind ik haar ook echt wel een leuk paard, maar ik zou haar echt nooit gekocht hebben, of zelfs nu als eigen paard willen hebben. Terwijl ik wel nog heel blij ben met mijn pony (en dit heeft m'n zus andersom).

Dus ja, ik vind dat wij beiden een goede match zijn met ons paard en dit is vooral karakter en uitstraling, want ze zijn redelijk op dezelfde manier opgevoed. Ik zou naar eigen ervaring dus zeggen doe mij maar een paard dat op mij lijkt en je bent een goede match als je allebei jezelf kan zijn en je blij bent met elkaar :-)