Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
betadine schreef:Echt zo plots in de weide bij je paarden gaan zitten is echt niet altijd een goed idee.
Heb zelf een stabiele kudde van 3, maar neemt niet weg dat het er soms wat ruig aan toe gaat. Zeker als de lentekriebels opspelen of als het frisser wordt. Mijn merrie heeft nogal losse hoefjes en als ze in die stemming is hou je ze gewoon beter uit je buurt. Ik kan er verder alles mee, maar paarden die aan het kibbelen zijn of omstuimig gemutst zijn, daar moet je echt niet gaan tussen staan. Een dutje doen op de grond op de weide zou ik echt niet doen. Het blijven dieren en 500kg die je vertrapt of omver loopt dat kan echt met ieder paard gebeuren ook al zijn ze nog zo braaf.
Maar daardoor zullen ze ook echt niet door me heen lopen, plus dat ze niet zo snel een bommetje maken oid. goed gedesensitiseerd en 24/7 buiten. Dus er zijn misschien wel wat randvoorwaarden aan, maar ik vind er bij gaan zitten en een beetje kroelen of juist observeren heel waardevol en leerzaam! troi schreef:Maar even praktisch, als mijn paard een 'weide toerist' een lel verkoopt ben ik aansprakelijk.. Daar zit ik niet op te wachten. Vinden de voorstanders dat risico geen probleem?
troi schreef:Maar even praktisch, als mijn paard een 'weide toerist' een lel verkoopt ben ik aansprakelijk.. Daar zit ik niet op te wachten. Vinden de voorstanders dat risico geen probleem?
fjordnina schreef:Paarden en termen als 'nooit' of 'altijd' gaan voor mij niet samen. Zolang jij de tijd neemt om goed te observeren en weet hoe je het gedrag dat je ziet zou kunnen interpreteren kun je besluiten om de ene dag wel in de wei te gaan zitten (want er is een relaxte sfeer en jijzelf voelt je ook rustig en emotioneel in balans) terwijl het een moment later compleet anders kan zijn.
Zelf ga ik op sommige momenten rustig ik de wei liggen met een boek. Natuurlijk houd ik mijn veiligheid in de gaten, maar daar draagt mijn oudste merrie (tevens leidster v.d. groep) regelmatig een steentje aan bij. Zij komt bij mij waken.
Op andere momenten is er veel meer activiteit in de groep, maar dan is mijn energie ook anders. Als het flink waait weet ik dat dat in mijn kudde het recept is voor plotselinge schrikacties. Dan ga ik daar niet tussen zitten, soms kies ik er zelfs bewust voor om uit de weide te blijven. Op die manier speel ik met alle mogelijkheden die er zijn.
troi schreef:Maar even praktisch, als mijn paard een 'weide toerist' een lel verkoopt ben ik aansprakelijk.. Daar zit ik niet op te wachten. Vinden de voorstanders dat risico geen probleem?

heerlijk hoor, paardjes om je heen, alleen af en toe een schoen kwijt