In de weide gaan zitten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:14

Als ik een eigen wide zou hebben met eigen paarden zou ik dat best wel doen, maar op de stal waar ik sta heb ik die behoefte sowieso niet.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:15

Ik zit ook altijd op m'n hurken in de wei (lig niet, je moet toch in geval van nood snel op kunnen springen) en dan komen ze altijd gezellig om me heen grazen. Gevaarlijk ja en nee, maar je kunt het denk ik zelf wel deels inschatten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:20

betadine schreef:
Echt zo plots in de weide bij je paarden gaan zitten is echt niet altijd een goed idee.
Heb zelf een stabiele kudde van 3, maar neemt niet weg dat het er soms wat ruig aan toe gaat. Zeker als de lentekriebels opspelen of als het frisser wordt. Mijn merrie heeft nogal losse hoefjes en als ze in die stemming is hou je ze gewoon beter uit je buurt. Ik kan er verder alles mee, maar paarden die aan het kibbelen zijn of omstuimig gemutst zijn, daar moet je echt niet gaan tussen staan. Een dutje doen op de grond op de weide zou ik echt niet doen. Het blijven dieren en 500kg die je vertrapt of omver loopt dat kan echt met ieder paard gebeuren ook al zijn ze nog zo braaf.

Het blijven inderdaad dieren. Maar meestal zie je wel dat ze gaan kibbelen. Ik corrigeer dat gelijk hoor. In mijn buurt word er niet gekibbeld gaan ze maar ergens anders in de wei staan. Het blijft uiteraard altijd opletten. Een dutje doen dat gaat ook wat ver omdat je dan niet kan opletten.

troi

Re: In de weide gaan zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:23

Maar even praktisch, als mijn paard een 'weide toerist' een lel verkoopt ben ik aansprakelijk.. Daar zit ik niet op te wachten. Vinden de voorstanders dat risico geen probleem?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:25

Als het paard je echt volledig als leider ziet, weet hij ten alleen tijde waar je bent, dus zal hij niet al te snel over je heen lopen. Maar het is natuurlijk nooit slim om bij jonge paarden die in de natuur ook de eerste tijd letterlijk tegen andere paarden aanlopen, te gaan liggen. Dat is idd niet veilig.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:29

Mijn paard staat in een kudde van 8 paarden. Helaas hebben 5 daarvan weinig tot geen respect voor je persoonlijke ruimte. Ook lijken ze totaal geen lichaamstaal te kennen.
Ik ga wel eens in de wei staan of fotograferen, maar zitten begin ik maar niet aan.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:30

Ik kruip ook gewoon in de wei bij de paarden. Wat foto's nemen, wat soezen onder een zomerzonnetje in het lange gras... Heerlijk! Als ze met 2 tegelijk rond me komen staan is het opletten en ben ik wat voorzichtiger, maar voor de rest: genieten!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:31

Ik doe dat ook hoor. Nou zijn het er maar 4 en allemaal van ons zelf, dat scheelt natuurlijk wel.
Maar verder vind ik het ook heel erg belangrijk om op die manier tijd met je paard door te brengen, ik wil zelf ook wel echt deel van de kudde zijn. Wel de ranghoogste uiteraard ;) Maar daardoor zullen ze ook echt niet door me heen lopen, plus dat ze niet zo snel een bommetje maken oid. goed gedesensitiseerd en 24/7 buiten. Dus er zijn misschien wel wat randvoorwaarden aan, maar ik vind er bij gaan zitten en een beetje kroelen of juist observeren heel waardevol en leerzaam!

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:31

troi schreef:
Maar even praktisch, als mijn paard een 'weide toerist' een lel verkoopt ben ik aansprakelijk.. Daar zit ik niet op te wachten. Vinden de voorstanders dat risico geen probleem?

Ik als voorstander, heb mijn shetten aan huis staan waar ook geen andere paarden bij staan maar ik vind zeker dat als er andermans paarden bij staan, er op zijn minst toestemming moet zijn. (Zelf zou ik er dan niet zomaar bij gaan zitten)
Bij ons komt niemand de wei in zonder een van ons zelf, ik weet hoe onze pony's op ons reageren maar op elk mens kunnen ze verschillend reageren en daar zou dan absoluut een risico in liggen...
Laatst bijgewerkt door Bucha op 19-03-15 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:32

Paarden en termen als 'nooit' of 'altijd' gaan voor mij niet samen. Zolang jij de tijd neemt om goed te observeren en weet hoe je het gedrag dat je ziet zou kunnen interpreteren kun je besluiten om de ene dag wel in de wei te gaan zitten (want er is een relaxte sfeer en jijzelf voelt je ook rustig en emotioneel in balans) terwijl het een moment later compleet anders kan zijn.

Zelf ga ik op sommige momenten rustig ik de wei liggen met een boek. Natuurlijk houd ik mijn veiligheid in de gaten, maar daar draagt mijn oudste merrie (tevens leidster v.d. groep) regelmatig een steentje aan bij. Zij komt bij mij waken.
Op andere momenten is er veel meer activiteit in de groep, maar dan is mijn energie ook anders. Als het flink waait weet ik dat dat in mijn kudde het recept is voor plotselinge schrikacties. Dan ga ik daar niet tussen zitten, soms kies ik er zelfs bewust voor om uit de weide te blijven. Op die manier speel ik met alle mogelijkheden die er zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:35

troi schreef:

Daarom is het ook logisch dat het op een (grotere) pensionstal niet gewenst is. Ik heb verder geen stalgenoten dus niet zo gauw last van een "weide toerist". Maar ongelukken kunnen gebeuren en ze moeten ook hun paard uit de wei halen ga er vanuit dat je het niet over vreemde hebt. Dus ook met het uit de wei halen zou dat kunnen gebeuren.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:41

onze paarden kunnen af en toe ook wel helemaal los gaan, maar dan doen ze dat niet bij mij in de buurt. ik ga dat gedrag en die situaties natuurlijk niet opzoeken en blijf dan ook wel gewoon staan/maak me groot zodat ze me blijven 'zien'
maar ik ben het wel eens met andere mensen hier dat het belangrijk is dat je je paarden kent en goed de lichaamstaal kan lezen, want anders zie je gevaarlijke situaties niet aankomen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:21

fjordnina schreef:
Paarden en termen als 'nooit' of 'altijd' gaan voor mij niet samen. Zolang jij de tijd neemt om goed te observeren en weet hoe je het gedrag dat je ziet zou kunnen interpreteren kun je besluiten om de ene dag wel in de wei te gaan zitten (want er is een relaxte sfeer en jijzelf voelt je ook rustig en emotioneel in balans) terwijl het een moment later compleet anders kan zijn.

Zelf ga ik op sommige momenten rustig ik de wei liggen met een boek. Natuurlijk houd ik mijn veiligheid in de gaten, maar daar draagt mijn oudste merrie (tevens leidster v.d. groep) regelmatig een steentje aan bij. Zij komt bij mij waken.
Op andere momenten is er veel meer activiteit in de groep, maar dan is mijn energie ook anders. Als het flink waait weet ik dat dat in mijn kudde het recept is voor plotselinge schrikacties. Dan ga ik daar niet tussen zitten, soms kies ik er zelfs bewust voor om uit de weide te blijven. Op die manier speel ik met alle mogelijkheden die er zijn.

Idd, je gaat op de situatie in. Zijn ze loperig tuurlijk ga ik dan niet zitten. Liggen of staan ze te slapen zoals op de foto's, ja dan ga ik er graag bijzitten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:29

Bij mijn verzorgpaarden ben ik met een gerust hart op de grond gaan zitten. Kudde (van 2 merries) die al meer dan 15 jaar bij elkaar stonden. Totale rust in de kudde, nooit geklier met elkaar, maar beide merries waren ook al wat ouder.

Als ik ging zitten dan stond 1 van de merries vaak naast mij op rust te waken over mij. De ander stond verderop te grazen.

Ik vind het ook een kwestie van opvoeden. Want ook de jonge paarden die terugkwamen van de begrazing hebben mij nooit omver gelopen. Zelfs niet als de hele kudde door het weiland denderde en ik daar ook rondliep. (omheining checken) Op ruime afstand van mij stopten ze en draaiden om. Kwestie van opvoeden vind ik.

Ik zou niet snel bij een kudde gaan zitten die ik niet goed genoeg ken. Ook niet als één van de eigenaren zegt dat het wel kan. Ik wil toch eerst zelf de kudde kennen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:39

Ik doe dat elke dag. Meestal ga ik niet op de grond zitten maar op een stoel.

Gisteren toevallig wel op de grond, mijn shetlandpony kwam naast me staan met haar hoofd boven mij en 1 achterbeen op rust <3

En mijn ruin heb ik eens, toen ik op de grond zat en hij grazend vlak langs mij heen liep, bijna zijn hals zien verrekken om te kijken of hij niet per ongeluk zijn voet op mijn hand zette. Uiteindelijk besloot hij om zijn hoef centimeter voor centimeter te laten zakken <3 <3

Paarden zijn niet dom. Ze zijn ook niet blind. En ze hebben vooral geen reden om je pijn te doen.

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:41

Als het mooi weer is zit of lig ik altijd heerlijk in het weiland, het blijven dieren natuurlijk die een keer schrikken, maar over het algemeen past mijn merrie heel goed op me waar ik sta. Maar toch, allert blijven is een must voor het geval er wel wat gebeurd.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:23

Ik snap niet waarom het niet zou kunnen.
Oke, lekker gaan liggen en in slaap vallen lijkt me niet verstandig, en alert blijven moet je altijd met paarden.

Natuurlijk blijft er risico, ook als je alert blijft, maar imo is dat risico niet meer dan met alle andere dingen die we met paarden doen. Oftewel, dat risico accepteren we.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:43

troi schreef:

Niemand behalve ik zelf heeft iets te zoeken op mijn weide dus ik zou het wel degelijk een probleem vinden als een paard een "weidetoerist" een lel verkoopt. Die toerist heeft daar nl. niks te toeristen.

Bij een veulen gaan zitten vind ik dan weer geen slim plan. die kleine mormels zijn vaak nog speels en zijn nog volop de sociale normen en waarden aan het leren... Da's nog iets heel anders dan een ouder paard dat goed weet dat ie moet uit kijken met je. :)
Als die twee heren aan het batteren zijn, dan doen ze dat buiten mijn buurt of ze stoppen er mee zodra ik in de buurt kom.
Als ik de weide op ga om hun bakken te vullen of whatever moeten ze ook gewoon uit kijken. Zie geen verschil tussen als ik taken moet vervullen voor ze, of wanneer ik gewoon zin heb daar te gaan zitten. Dat verschil zien zij ook niet. Dus ze hebben gewoon uit te kijken als ik op weide rond loop. Klaar. De overige 22 uur doen ze wat ze willen.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:26

Ik denk niet dat het zo erg is als je in een wei gaat zitten als de paarden jou kennen en jij de paarden kent. Ik zie het probleem in ieder geval niet. Ik heb zo vaak in de wei gezeten bij mijn verzorgpony's, soms komen ze gezellig naar je toe om even te knuffelen en een andere keer blijven ze staan grazen. Heb nog nooit problemen gehad.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:31

ik heb zelf een eigen kuddetje aan huis (2, max 3 paarden) en daarmee/daarbij doe ik alles. Meerennen, op de grond zitten, ik vertrouw ze eigenlijk 100%. Zo ben ik zelfs laatst in vrijheid in de wei terwijl ze tussen de andere 2 instond voor het eerst op mijn onbeleerde merrietje gekropen dus wat dat betreft ben ik misschien sowieso wat onbevangen. Ik ben ook wel eens in slaap gevallen in de hooiruif of op de grond :+

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:36

Bij mijn haflingertje en shetje deed ik dit vrijwel dagelijks.. Had mijn haflingertje 12 jaar en mijn shetje inmiddels zo'n 6 jaar. Zij waren ook voldoende evenwichtig om dit mee te doen. Haflingertje is inmiddels overleden, dus ik kan zeggen dat zij werkelijk nooit geen stap verkeerd heeft gedaan als ik op de grond zat. Mijn shetje tot hier toe ook niet ;)
Bij mijn arabiertje van 3 en weidegenootje van 2 zal ik dit niet zo snel doen. Zij zijn hier beide nog wat te speels en onberekenbaar voor.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:36

ik vindt het ok te doen in een stabiele kudde waar jij duidelijk de leider bent en paarden respect voor jou hebben.
Ik denk te weten over welk topic je het hebt en bij die TS was het dus wel levensgevaarlijk. Die TS plaatst meerdere topics over hoe ze problemen met haar paard is en die haf ziet ts echt als een indringen door TS haar houding waardoor die haar leuk de weide uit wil schoppen. Dat is wel levensgevaarlijk :p

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:46

Ik zat regelmatig bij de paardjes op het land! Heerlijk. Het ligt er wel aan in wat voor bui ze zijn (jubelbuien sla ik over). En ja, het was een jonge kudde, jaarlingen ed. Maar zelfs picknicken op het land kon gewoon :+ heerlijk hoor, paardjes om je heen, alleen af en toe een schoen kwijt :+ :')

Edit: Ik zou dit alleen doen als je alle paarden die er staan wel goed kent.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:00

Ik zit ook regelmatig bij mijn paarden in het land en heb dat altijd gedaan, waar ze ook stonden.
Ik vind het een heerlijk rustmoment, even niks en gewoon samen zijn. Geniet van de kudde en van een lekker zonnetje en rustmoment.

Voor mij geen enkel gevaar, ik kan de kudde goed genoeg inschatten en mocht er wel gevaar dreigen, heb in het vertrouwen dat ze oppassen voor mij(los van het feit dat ik dan ook prima op kan springen en weg kan).

Afbeelding

Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 20:02

Heerlijke foto's :+:

Olafgek, dat topic idd.