gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:28

Sizzle schreef:
En hoe gaat TS een schop geven als ze domweg zit te zitten?

Jezelf tot weide object benoemen door ergens in de hoek voor paaltje te gaan spelen geeft geen duidelijke signalen af voor paarden en daarmee verwordt je tot speelbal die uiteindelijk vermorzeld wordt en genegeerd.
Ga iets doen met je paard, daar heb je meer aan.

Zittend kun je ook schoppen hoor, is mij ook gelukt na deze actie:
Afbeelding

Mungbean

Re: gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:32

Dat is een shet......
Bij een haflinger schop je hooguit tegen zijn vetlok.
Hoe dan ook is het een overgeromantiseerde gedachte dat je onafscheidelijk wordt omdat jij voor grasspriet speelt. Een band krijg je van duidelijkheid, respect en leiderschap niet door je zelf tot standaard weide onderdeel dat je rustig mag negeren te degraderen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:34

beatje schreef:
Ik vraag me af hoe de mensen die nu zeggen dat ze achter die pony aan moet gaan met een zweep het zouden vinden als de des betrefende pony hun eigen pony was.
Bij mij op de wei blijf je van elkaars paard af, je haalt je eigen paard maar uit de wei.

De haflinger en de fjord zijn van iemand anders,je gaat iemand geen advies geven of iemand anders zijn paard.

Als mijn paard dingen doet die gevaarlijk zijn voor mensen die in de paddock zijn, ook als ze daar even willen zitten, hoop ik dat die mensen hem duidelijk maken dat hij dat beter niet kan doen.
Mensen mogen van mij altijd hun eigen ruimte bewaken en als er gevaar is op rondvliegende hoeven rond mensenhoofden zit ik er niet mee als dat een fikse tik betekend.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:38

Sizzle schreef:
Dat is een shet......
Hoe dan ook is het een overgeromantiseerde gedachte dat je onafscheidelijk wordt omdat jij voor grasspriet speelt. Een band krijg je van duidelijkheid, respect en leiderschap niet door je zelf tot standaard weide onderdeel dat je rustig mag negeren te degraderen.

Als je de benen raakt voelen ze het ook wel hoor, ik blies overigens in meneer zijn neusgat waardoor hij mij beet. Hij is na 6 jaar nog steeds zo, meestal is hij heel lief maar soms...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:40

Ja dat zullen ze voelen en met een beetje pech nog een keer terug hakken }:0

Sorry hoor, als iemand die niet bij mijn paard bekend is bij ons een beetje naief gaat zitten zitten komt mijn merrie je waarschijnlijk ook vermorzelen of met je 'spelen' zoals ze ook met een loslopende hond zal 'spelen'.
Als jij gewoon door de wei loopt zal ze niet eens naar je komen kijken.
Je moet je gewoon als mens gedragen dat is gewoon duidelijk en lok je geen gevaarlijke situaties uit.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:40

beatje schreef:
Ik vraag me af hoe de mensen die nu zeggen dat ze achter die pony aan moet gaan met een zweep het zouden vinden als de des betrefende pony hun eigen pony was.
Bij mij op de wei blijf je van elkaars paard af, je haalt je eigen paard maar uit de wei.

De haflinger en de fjord zijn van iemand anders,je gaat iemand geen advies geven of iemand anders zijn paard.

Er achter aan jagen is wat anders, maar ik mag toch hopen dat als mijn paard zich zo gevaarlijk gedraagt dat hij dan toch een enorme rotschop of klap tegen zijn welgevormde achterwerk krijgt. Liever dat dan een mens met een schedelbasisfractuur.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:41

Sizzle schreef:
Ja dat zullen ze voelen en met een beetje pech nog een keer terug hakken }:0

Sorry hoor, als iemand die niet bij mijn paard bekend is bij ons een beetje naief gaat zitten zitten komt mijn merrie je waarschijnlijk ook vermorzelen of met je 'spelen' zoals ze ook met een loslopende hond zal 'spelen'.
Als jij gewoon door de wei loopt zal ze niet eens naar je komen kijken.
Je moet je gewoon als mens gedragen dat is gewoon duidelijk en lok je geen gevaarlijke situaties uit.

Mee eens, je zal mij niet snel zien zitten in een weiland

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:41

Sizzle schreef:
Dat is een shet......

Hahah sorry ik moest heel erg lachen :P.
Als je gaat zitten is het niet heel handig nee. :P Ik zou ook nooit gaan zitten in een weiland met zo'n dominante haflinger erbij.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:45

Sizzle schreef:
Dat is een shet......

Je moet er geen wonderen van verwachten, maar voor paarden is het gewoon goed om ook eens bij het mens te zijn zonder dat er iets "moet". We verzanden erg snel in altijd wat doen, zelfs als we gaan om "niets" te doen moet het paard nog vanalles. Netjes meelopen, vaststaan, gepoetst worden noem maar op, dat is dan "niets" doen.

Gewoon bij je paard zijn in zijn eigen omgeving zonder wat te vragen(behalve dan zorgen dat je veilig blijft) is een verademing voor veel paarden. Ze krijgen wat tijd en ruimte om jou eens op hun eigen manier te ontdekken en je gaat even mee in de paardenroutine, stapt een soort van in hun wereld even. Daar krijg je gewoon pluspunten voor bij je paard.

Als mens zijnde heb je een kans om je paard te observeren, beter te leren kennen, de band verstevigt er wel degelijk mee, maar alleen maar hierop leunen zal bij lange na niet voldoende zijn.

Wel is het belangrijk dat je veilig blijft, als er dus problemen zijn zoals hier ga je niet lekker op je gemakje op de grond zitten. Ga op een hek zitten(of net erachter zelfs), blijf staan(wel lekker ontspannen), of wat dan ook, maar zorg dat je veilig bent, snel weg kan en kan ingrijpen als het moet.
Je bent geen grasspriet, je bent een mens die lekker ontspant met je paard/kudde. Niets aan je paard vragen is wat anders dan compleet passief zijn.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:13

beatje schreef:

Als mijn paard zp asociaal is om bijtend en/of trappend op mensen af te gaan, dan HOOP ik zelfs dat iemand hem flink op zijn flikler geeft.. Doe ff normaal.. (paard he.. :) )

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:15

beatje schreef:
Paarden hebben onderling een rangorde en blijkbaar is jou Harley onderdanig aan de haflinger .Ik snap dat rommelen op de wei niet.Pak je paard er uit en doe daar je ding maar ga niet op de wei lopen rommelen.Ik moet eerlijk zeggen ,ik heb zelf een pension stalling,als ik dit soort dingen zie haal ik de mensen ook uit de wei en zeg er wat van.
Die band krijg je ook wel door buiten de wei te oefenen.

Ik vind dat echt onzin eerlijk gezegd :o? . Er zijn immers genoeg plekken waar je niet zoveel keus hebt en je toch wel langer door de wei loopt (bijv met uitmesten ed) of er geen andere plek is om te werken. Paarden in een wei moeten net zo goed respect hebben voor willekeurige mensen als die aan een halstertje of in een bak. Ik heb twee paarden verzorgt waar er geen andere plek was om te werken en je gewoon in de wei aan de slag moest, ik heb nooit problemen gehad met die weidegenoten en het is niet ideaal maar ook niet per definitie gevaarlijk oid. Gewoon consequent geen aandacht, eten ed aan de weidegenoten besteden is meestal al het halve werk, dan hebben die paarden al geen motivatie meer om je lastig te vallen daarnaast gewoon een beetje assertief zijn en je ruimte opeisen van een paard wat geen schroefjes los heeft heb je dan echt geen last meer :n
TS heeft gewoon een beetje hulp nodig met haar houding en met precies weten wat ze moet doen.

Ik zit overgens regelmatig bij mijn paard maar wel altijd op een bankje zodat ik direct weer sta indien nodig en ook gewoon bij zijn lijf kan, nooit op de grond. Is echt niet dat ie dan ineens denkt dat ik geen mens meer ben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:27

beatje schreef:

Een paard hoort zich gewoon te gedragen naar een mens toe, als dat niet gebeurd dan word hij gecorrigeerd.. Of het nou een eigen of die van de buurman is, hij gedraagt zich zo naar die persoon toe dus dan kan er ook een reactie van diegene komen.
Ik heb het toen ik mijn pony nog had 1 keer gehad, dat was de hoefsmid waar hij gericht naar trapte, ja die gaf een schop terug en ik vond dat terecht.
De fries van de staleigenaar (ik reed haar voor hem) dreigde vaak met aanvallen in het land, daarbij maak ik ook geen verschil omdat het zijn paard is en niet de mijne.. Zij heeft van mij een prikpaaltje tegen haar hasses gekregen toen ze het in haar hoofd haalde om een echte aanval in te zetten. Met het dreigen kon ik prima omgaan maar als ik haar niet eerst geraakt had dan had ik haar in m'n nek gehad.
Als paarden dit soort dingen in hun hoofd halen (bijten, schoppen, aanvallen) dan heeft diegene het recht om daarop te reageren, tenzij diegene niks op de plek te zoeken heeft maar dan zou ik het erger vinden dat ze in het land lopen dan dat ze corrigeren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:14

De haf verjaagt mij ook als ik gewoon rechtsta. Maar alleen als Harley bij mij komt. Harley reageerde laatst door in de benen en maanaanzet van de haf te bijten nadat ik de haf kon verjagen eb deze achter Harley aan liep.
Dan draait Harley zich om, toont zich groot en gaat dan bijten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:17

lijkt me dat je dan toch beter buiten de weide werkt met jou pony! Het lijkt erop dat de rangorde in de kude zo verstoord wordt (jouw pony gaat de leider bijten)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:25

Dat kan het beste zijn maar is alsnog geen oplossing. Ik mest de wei uit en dan ook komt Harley naar me toe uit nieuwsgierigheid. Dan blijft de haf wel op een afstand naar mij staan kijken maar zodra Harley bij me weg is gaat de haf verder met grazen.

Als ik niet bij Harley ben is er geen probleem. Heb namelijk een foto van de haflinger liggend in de wei, ik stond er maar 4 m van af.

Zo trof ik ze aan

Afbeelding

En toen ging ik rustig dichter bij
Zo bleef hij liggen tot ik me naar Harley richtte.

Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:27

ik enk dat er geen probleem is als je gewoon met klusjes in de wei bezig bent zoals uitmesten. Maar als jij Harley aandacht gaat geven in de wei er een soort jaloezie ontstaat en de haf Harley terug op zijn plaats wil brengen. Maar door jou aanwezigheid op dat moment gaat Harley zich sterker voelen en het gevecht met hogere paarden aangaan...
Zou dat het probleem nie tkunnen zijn?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:48

Dat zou het ook kunnen zijn idd.
Ik ga morgen nog naar de wei en zal zien wat de paarden en vooral de haf doet als ik hooi op het land gooi. Als de haf mij dan nog verjaagt is het niet uit jaloezie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:30

Qimm schreef:
Gini schreef:
Maakt niet uit wat de rangorde van een kudde onderling is, van zodra er een mens de wei in komt gelopen is dat de meerdere en moet er naar die mens geluisterd worden.
Ik vind het dus zeer kwalijk als je op een pensionstal dus niet de wei op mag om deze dingen te oefenen. Dat je niet eens aan je eigen paard kunt omdat andermans dominantere pony dat niet wil en dan een pensionhouder die niet wil dat ik dat wel even oplos, vind ik helemaal van de zotte.

Wat helpt is een actieve lichaamshouding en een dressuurzweep waarmee je je persoonlijke ruimte kan afbakenen. Jij bepaalt welk paard in die ruimte komt.

Heb je al wat ervaring met grondwerk?

Waar staat de pensionstal juridisch op het moment dat een van de andere paarden haar het licht uit de ogen slaat?

Waarschijnlijk op dezelfde plek als wanneer ik mijn paard uit de wei ga halen en het licht uit mijn ogen geslagen wordt door een ander paard.
Die kans is bij een dominante Haflinger die je niet even manieren bij mag brengen even groot, zo niet groter.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:15

olafgek schreef:
ik enk dat er geen probleem is als je gewoon met klusjes in de wei bezig bent zoals uitmesten. Maar als jij Harley aandacht gaat geven in de wei er een soort jaloezie ontstaat en de haf Harley terug op zijn plaats wil brengen. Maar door jou aanwezigheid op dat moment gaat Harley zich sterker voelen en het gevecht met hogere paarden aangaan...
Zou dat het probleem nie tkunnen zijn?

Ik denk niet dat het jaloesie of iets dergelijks is(denk erom dat een paard dit soort dingen doet omdat hij het kan), ik denk dat het bij TS ligt, dat die een zwakke energie heeft dat de de haf die een stuk sterker in zijn energie staat gewoon niet wil dat dat zijn kudde verstoort. Vandaar het jij mag niet naar haar toe en het haar wegdrijven.

Zie het aub niet als een tik naar jou MaricoGraphy, het is niet bedoeld om jou je naar te laten voelen over jezelf. Je bent waarschijnlijk gewoon een zacht en vriendelijk persoon, beetje introvert en hier en daar wat onzeker.
Je hoeft echt niet compleet te veranderen, veel van de eigenschappen die ik hierboven noem kan je heel makkelijk als voordeel gebruiken in het werken met paarden. Alleen zal je wat meer zekerheid uit moeten stralen, ook al is dat in het begin acteren. Persoonlijk heb ik liever iemand die ik wat omhoog moet halen dan iemand die ik moet dimmen. Je zachtheid en vriendelijkheid zullen in combi met zekerheid en duidelijkheid uitstralen een killer combinatie zijn, daar kan je het ver mee schoppen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 07:23

een zacht en vriendelijk persoon, beetje introvert en hier en daar wat onzeker. 

Dat klopt idd met mijn persoonlijkheid. En helaas merk ik dat ook goed op de werkvloer, de vervangster van mijn collega probeert mijn plaats in te nemen in de groep. Ik ga dus idd ook meer voor mezelf moeten opkomen. Ik vind dat best moeilijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:14

De haf is de baas in de wei, ook over jou TS. Want hoe de rangorde ook mag zijn in de kudde, er wordt rondom mij niet geklooid/weggejaagd. Ik ben namelijk de baas over alle paarden in de wei. Maar dat is iets wat paarden heel snel door hebben.

Ik zou nu dus ook buiten de wei aan het werk gaan. Want je staat nou eenmaal lager in rang en Harley ook. Of je moet de ambitie en toestemming van de eigenaar hebben om de rangorde met de haf te gaan veranderen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 12:24

Vandaag hooi op de wei gelegd, paarden aten braaf en ik kon de wei i alle rust uitmesten. Harley kwam naar me toe en de haflinger keek wel maar vond het hooi interessanter.
Daarna kwamen ze alle 3 rond me staan zonder dat ik moest opzij gaan voor de haflinger. Hij is uiteindelijk zelf weg gestapt.
Toen ik de wei inkwam met het hooi moest ik wel wijzen met mijn vinger en ging hij wel achteruit met de oren in de nek maar heeft niet gestampt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:44

Als die bokker niet meer reageert, kan je er toch achteraan gaan of een ander inschakelen?
Want volgens mij heb je toch echt gewoon hulp nodig hiermee. Het ene na het andere topic verschijnt en het is steeds een beetje hetzelfde probleem in een iets ander jasje. Je hebt moeite met de juiste houding vinden waar de haf ernstig misbruik van blijft maken. Hier ga je echt niet zelf uitkomen met wat tips uit een topic.
Dat dit met het hooi nu 'goed' ging, zegt helemaal niks. Je zegt ook dat de haf zelf is weggestapt dus hij bepaald het nog steeds volledig zelf. Ik lees ook nog overal dat je veel te veel aan de kant gaat voor de haf, dit is echt heel onderdanig gedrag dus ik geef de haf groot gelijk dat ie dit blijft doen. Mijn oh zo lieve fjord zou letterlijk over je heen lopen vrees ik. Een stapje achteruit is voor hem namelijk al zat om geen respect meer te hebben voor je persoonlijke ruimte, dan mag jij aan de kant stappen als hij er toevallig langs wil. Zn bijnaam is niet voor niks Tank :-) Zulke dominante monsters moet je echt correct mee omgaan, een foutje is zo gemaakt maar wordt ook hard afgestraft.
Ik zou echter niet durven te adviseren om harder op te treden. Als je dat doet met een onzekere houding, wordt de strijd alleen maar heftiger. Daarom dus toch echt een prof erbij halen, iemand die lichaamstaal snapt en ermee kan helpen. Want hier ga je echt zelf niet uitkomen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:04

Gini schreef:
Maakt niet uit wat de rangorde van een kudde onderling is, van zodra er een mens de wei in komt gelopen is dat de meerdere en moet er naar die mens geluisterd worden.
Ik vind het dus zeer kwalijk als je op een pensionstal dus niet de wei op mag om deze dingen te oefenen. Dat je niet eens aan je eigen paard kunt omdat andermans dominantere pony dat niet wil en dan een pensionhouder die niet wil dat ik dat wel even oplos, vind ik helemaal van de zotte.

Wat helpt is een actieve lichaamshouding en een dressuurzweep waarmee je je persoonlijke ruimte kan afbakenen. Jij bepaalt welk paard in die ruimte komt.

Heb je al wat ervaring met grondwerk?

Hier ben ik het mee eens. Mjjn paard is ook laag in rang en als ik de wei op kom willen andere paarden soms mijn aandacht en jagen haar bij me weg. Ik jaag die paarden dan weg en roep mijn paard weer bij me. Ik heb het dan nog niet eens over zitten op de wei, hoewel ik vind dat ik dat ook moet kunnen doen. Ook maak ik mee dat de dominante jonge merrie voor de ingang van de wei of paddock gaat staan zodat ik mijn paard er niet uit kan halen. Sorry maar dat ga ik echt niet accepteren. Ik stuur haar gewoon weg, wat meestal lukt, maar soms probeert ze me te schoppen. Dan wordt ik echt pislink en heeft ze ook wel eens een schop van mij gehad.
De eigenaar klagen, maar dan moet je je paard maar opvoeden. Die gaat mij niet belemmeren om bij mijn eigen paard te komen en hoeft mij ook niet te schoppen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:14

Misschien moet je eens gaan praten met de eigenaar van de haf. Of het mogelijk is dat je wat met haar aan het werk mag wellicht onder toezicht van de eigenaar. Dan kan jij haar beter leren kennen en ben je misschien wat zelfverzekerder tegenover haar. En het is makkelijker om even 1 op 1 te werken.