Beste TS, ik heb niet het idee dat je veel van opvoeden van jonge paarden weet. Een paard van nauwelijks 2 jaar hoort in een kudde. En jij hoort je te verdiepen in de opvoeding. Je kan er veel over lezen en natuurlijk tips vragen, zoals je nu doet. Maar ik zou zeker les nemen van iemand met veel ervaring in grondwerk. Je paard gaat niet vanzelf opzij, je paard volgt jou niet vanzelf. Dat moeten jij en je paard samen leren. Wat versta je onder streng aanpakken? Je moet consequent zijn. Je moet je leiderschap over je paard verdienen. Je moet je paard uitnodigen tot samenwerken. Afdwingen kan niet. Een paard is een gewoontedier. Begin met vaste, goede gewoontes. Laat je paard daarnaast kleuterpaard zijn in de kudde. Daar wordt hij sociaal opgevoed. En neem les. Veel les van een ervaren trainer.
Shenavallie
Geplaatst: 11-04-15 11:34
Mooi onderschrift Jetta!
Didi10
Geplaatst: 11-04-15 13:27
Ik heb het zelfde probleem gehad en nog wel een beetje. Als ze even geen zin had trok ze letterlijk het touw uit mijn handen. Ze luisterde totaal niet. Mijn pony was alleen 4. Als ik eerlijk ben zou ik ook voor een join up gaan, het heeft mij erg geholpen en we hebben wel wat meer respect. Ook longeren ik veel omdat ze dan haar energie kwijt kan en ik beter bezig met haar kan gaan. Ook ben ik begonnen met vrijheids dressuur dit vind ze erg leuk. Ik wou ook geen hulp maar het zelf oplossen omdat ik wou dat ze naar mij luisterde. Maar het word alleen maar erger en erger, toen heb ik wat hulp gezocht voor het rijden. Dit hielp me eerst alleen voor degene die me hielp maar ze hielp mij ook om te leren wat ik moest doen. Het is nog steeds niet helemaal opgelost maar tip: los het zo snel mogelijk op want het word alleen maar erger
ik vind de join up maar een 'magisch' woord.. mensen gebruiken dat te gemakkelijk wanneer ze eigenlijk geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn.. een soort reset knop, om dan vervolgens weer verder te modderen..
met een join up kun je net zoveel verkeerd doen dan goed als je niet weet waar je mee bezig bent.
je geeft dat zelf ook aan Didi.. je deed een join up.. het hielp jou goed ( beter gezegd, leek te helpen. pony wist gewoon even dat hij op zijn tellen moest passen). Maar het werd maar erger en erger.. Dus de join up heeft eigenlijk helemaal niet geholpen, het werd alleen maar erger, nadat het even beter ging.. pas toen je hulp zocht ging het beter