Paarden samen in de paddock: Angst of onterecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:22

Probeer het los te laten en laat je niet gek maken door stalgenoten die zelf ook niet beter weten. Weet je hoeveel paarden er succesvol gekoppeld worden? Exacte getallen weet ik niet, maar ik weet wel dat het er veel zijn. Kijk alleen maar eens op bokt hoeveel foto's met meerdere paarden er zijn. De stalhouder heeft vast vaker met dit bijltje gehakt. Hoe groot is de bak? Kan het eventueel ook op een weiland? Dan is er gras en zullen ze sneller weer gaan eten en letten ze minder op elkaar. Voor de zekerheid kan je ook in de buurt blijven met een longeerzweep in de hand. Mocht het heftig worden dan kun je ze opjagen. Al lijkt het vaak heftiger dan dat het is, zeker als je het nog niet eerder hebt gezien. Maar mijn ervaring is dat de rust vaak snel terugkeert als de rangen eenmaal beslist zijn.

Mijn pony is overigens een dominant krengetje, maar ook zij is succesvol gekoppeld met meerdere paarden. Succes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:24

Zelfs bij Anky staan de meeste paarden met een ander paard op de weide. Wel met een falabella, maar alsnog dus met een ander paard.

Over het algemeen gaan koppelingen gewoon goed. En zijn paarden na koppelen vaak veel fijner naar mensen toe dan voorheen, doordat ze nu meer paard kunnen zijn.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:25

Absoluut samen met een ander paard! Mijn paard zou ik dood ongelukkig maken als ik hem alleen zou zetten. Hij staat samen met zijn tinker vriend, ze zijn de hele dag bezig met spelen en kroelen. Houden elkaar goed in beweging! Maar ook kunnen ze allebei rustig staan te slapen in het zonnetje.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:26

SG1985 schreef:
Krijgt net de volgende reactie van een huidig stalgenootje:
"en ik denk dat heel veel mensen ook niet willen dat hun paard samen staat met een ander paard.
en dat het daarom relatief vaak niet gebeurt... en hoor je weinig over peesklappen".....

umzzz, nouja, ik ga er aan geloven.

Rare reacties. Hier staan ze al jaren samen, nog nooit iets ernstigs gebeurd. Ook niet met nieuwelingen. Tuurlijk kunnen ze wel eens een trap krijgen, maar dat is het gedrag van paarden. Niet te bang zijn, eerst maar eens kijken hoe het gaat. En ze zijn echt niet zo, dat ze elkaar persé willen verwonden. Het zijn geen mensen he. Paarden zijn redelijk :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:26

Afbeelding
Deze groep staat hier voor het eerst bij elkaar (ruinen en merries). Ik zie complete rust, bij elk dier. Laat je niet zo gek maken!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:29

Geef deze angst wel aan op je nieuwe stalling! Ookal is hij niet helemaal gegrond, jij hebt er kriebels van.

Vraag of jouw paard eerst met een vriendelijk dier kan staan (bijvoorbeeld wat ouder, of juist erg jong) om rustig kennis te kunnen maken.

De fijnste manier is zoals in het topic wat op de eerste pagina genoemd word, 1 op 1 kennis maken in de paddock tot iedereen elkaar heeft gezien. In een 1 op 1 situatie kun je tenslotte ook makkelijker ingrijpen als het echt mis zou gaan omdat jouw paard het contact (niet meer) gewend is.

Mizora

Re: Paarden samen in de paddock: Angst of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:31

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:35

Idd, ik ga het gewoon doen!
Bij de fokker stonden ze ook gewoon in een groep.
Ik heb haar het aangedaan om zo te leven, nu is het tijd voor verandering.....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:36

SG1985 schreef:

_/-\o_

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:36

Als bij ons op stal een nieuw paard komt gaat hij direct mee de wei in. Zijn nog nooit geen rare dingen gebeurt. De eerste 5 minuten rennen ze even achter elkaar aan en daarna gaan ze ieder hun eigen weg. Het ergste dat er daadwerkelijk gejaagd werd was toen wij een shet aan de kudde toevoegde, dat vonden de grote paarden zo iets geks dat ze met enige regelmaat in volle galop achter haar aan gingen. Was ook het enige wat ze deden. Nu zijn het allemaal vriendjes van elkaar. De shet staat zelfs bij slecht weer bij mijn ruin in stal en dat gaat helemaal super.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:39

Hoe komt je paard te staan TS? Daar zit nogal eens verschil in namelijk. Komt ze met 1 ander paard te staan of gaat ze de groep in?

Het belangrijkste is inderdaad wat vele anderen al gezegd hebben, ruimte. Als ze te weinig ruimte hebben dat is al vragen om problemen, dus zorg ervoor dat ze dat in ieder geval hebben.

Verder; tja, ik zou je graag geruststellen, maar helaas gaat het niet altijd van een leien dakje. Mijn paard is in mijn tijd 2 keer aan een groep voorgesteld en beide keren ging het hard tegen hard. Dat is heel moeilijk om te zien, maar daar moet je even doorheen. Zodra dat gesettled is zijn er haast geen problemen meer. Mijn paard heeft aardig wat wondjes opgelopen, maar dat is eigenlijk allemaal van die eerste dag a twee dagen. Nog steeds aan het herstellen maar geen nieuwe wonden meer. De kudde is rustig (kleine kudde van 6 paarden) en mijn paard is happy.

Overschat je merrie trouwens niet, ik was ook in de veronderstelling dat mijn merrie een alpha was. Op vorige stal was ze duidelijk de baas over de 2 anderen waar ze mee stond. In deze iets grotere kudde is ze juist onderdanig, wat helemaal moeilijk was in het begin want ze vocht niet terug. Ze liet zich op de kop zitten.

Ik begrijp je angst dus volledig, maar sociaal contact is wel echt heel belangrijk.
De mogelijkheid bestaat dat ze een keer een klap krijgt, het kan ook zijn dat er helemaal niets gebeurd. Maar laat je in ieder geval niet afschrikken. Meestal ziet het er erger uit dan het paard het ervaart. Voor het paard is het namelijk normaal.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:40

SG1985 schreef:

RESPECT!! _/-\o_

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:41

Ze komt t/m april in een grote paddock (15 * 30 m) zoiets - kan lastig inschatten - met 1 paard.
Vervolgens vanaf mei in echt groot weiland met max 6.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:42

Een draadje ertussen om aan elkaar te wennen en genoeg voederplaatsen als ze daadwerkelijk bij elkaar staan. Mijn paarden hebben altijd samen gestaan en dat ging altijd goed.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:43

Super dat je verder bent gaan kijken, en nu voor je paard een fijne plek hebt gevonden!

In de groep zetten doen we bij ons altijd door ze eerst een paar dagen met een draad ertussen aan elkaar te laten wennen. Als dat rustig gaat, dan gaat het paard er in de groep bij. Als er twijfel is, dan wordt het paard eerst aan 1 paard uit de groep gekoppeld, en daarna gaan ze samen terug de groep in. Meestal is dat even een beetje rondrennen, wat staarten erop, wat gedreig. In veruit de meeste gevallen blijft het daarbij en is het na enkele minuten rustig.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:43

Jeetje wat kunnen mensen andere mensen bang maken zeg!

Meid, ik heb al met verschillende pony's / paarden op verschillende stallen gestaan en nog NOOIT is er 1 dusdanig verwond door een ander dat het tot grote problemen heeft geleid. Zelfs mijn oude ruin die in elkaar werd getrapt twee dagen lang (needless to say dat ik verhuisd ben) heeft op een paar stukken missend vel niks gemankeerd.

Onlangs is mijn kwpner bij mijn shire op stal komen staan. Dit is ook niet zonder slag of stoot gegaan maar wederom alleen maar een paar happen uit zijn vel. Nu gaan ze over 2 weken verhuizen naar een paddock paradise maar ik verwacht hier niks van.

Ze leven van oorsprong in kuddes en met een goede peesklap zouden ze sterven. Dan hadden ze allemaal niet lang genoeg geleefd om door ons mensen bereden te worden ;)

Ik zou zeggen: "Adem in, adem uit". Stop voortaan je vingers in je oren als mensen met zulke doomsday scenario's komen :D

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:44

SG1985 schreef:

Paardje gaat je dankbaar zijn :j

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:46

Naast mijn paard is ook de reden dat ik wegga: een enorme wedstrijdgerichte stal.
Ik heb het er naar mijn zin gehad, maar de druk om te presteren (5 jarig paard heb ik) - werd mij te groot.

Ik had mijn paard toch wel M2 klaar kunnen hebben :P
Ja kan... maar ik wil weer terug naar de basis:
hobby, plezier, en wedstrijden, groeien in rustig tempo.....

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:46

Selka schreef:

Ik krijg het idee dat je op mij doelt. Ik probeer eerlijk te zijn, en zeg er ook bij dat ze niet moet schrikken van eventuele dingen die er gebeuren.
De wonden waar ik het over had, zijn ook oppervlakkig, niets ernstigs en ik dacht dat dat wel duidelijk was.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:47

ongegrond, mijn merrie was super asociaal. Inmiddels is ze super sociaal geworden en helemaal happy met soort genoten :)

Mensen zijn gevaarlijker omdat we duimen hebben en daardoor wapens kunnen vasthouden...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:49

SG1985 schreef:
Naast mijn paard is ook de reden dat ik wegga: een enorme wedstrijdgerichte stal.
Ik heb het er naar mijn zin gehad, maar de druk om te presteren (5 jarig paard heb ik) - werd mij te groot.

Ik had mijn paard toch wel M2 klaar kunnen hebben :P
Ja kan... maar ik wil weer terug naar de basis:
hobby, plezier, en wedstrijden, groeien in rustig tempo.....

Heel fijn dat je nu weer kan gaan doen wat je leuk vind, in plaats van wat anderen verwachten.
Heel veel plezier en success met de verhuizing

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:50

PowerReiner schreef:
Selka schreef:

Ik krijg het idee dat je op mij doelt. Ik probeer eerlijk te zijn, en zeg er ook bij dat ze niet moet schrikken van eventuele dingen die er gebeuren.
De wonden waar ik het over had, zijn ook oppervlakkig, niets ernstigs en ik dacht dat dat wel duidelijk was.

Ik verwacht eigenlijk dat ze de stalgenoot bedoeld.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:50

O!!!! in dat geval excuses Selka

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:52

klopt Mizora, ik bedoelde de stalgenoot.

PowerReiner, jouw post is eerlijk. Niks mis mee :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:58

Nee denk idd de stalgenoten, met peesklappen en bloedende wonden...

maar idd schrammen zullen ze vast wel eens oplopen...

maar paarden in laten slapen heb ik ook zojuist op stal gehoord :P