Tips voor stilstaan bij opstijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:09

Nicolle89 schreef:
Haar drukke energie komt puur en alleen echt weg uit het feit dat ze zo werkwillig is en graag aan de gang wilt. Als je namelijk 4 rondjes hebt gedraafd en wat voltes gedaan hebt is ze er door heen.

Het kan zijn dat je zo'n werkwillige dame alleen maar heter maakt als je haar in het begin elke keer terug zet naast de kruk.
Je kan dan beter even een paar rondjes rijden en daarna beginnen met het blijven staan bij opstappen ;)
Dan is ze zelf weer 'zen' in t koppie en kan je haar wat leren..

Zelf leer ik een 'fris' jong dier te blijven staan met opstappen dmv een snoepje..
Heb ik eenmaal een paar rondjes gereden en is de ergste looplust eraf, stap ik nog een paar keer op en rij ik weg, maar dan zonder snoepje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:10

Toppie! En zelfs als ze nu een terugval krijgt dan is heb je toch al de basis nu weten te leggen en kan je daar dus weer terug op werken.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:45

Yes! Super, het zal vast nog een paar keer 'mis' gaan, maar dat houd je altijd. Fijn dat ze snel doorhad wat de bedoeling was ;)

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:45

Wat goed TS. Hopen dat het nu zo goed blijft gaan.

Nicolle89

Re: Tips voor stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:49

Hahaha ja ben erg trots op m'n muppie! Maar trainingsgewijs heb ik het volgende probleem al bereikt. maar om iedere keer wen topic te openen is ook zo wat haha.

Ze zakt namelijk heel makkelijk door haar rug en hals naar d'r ontspanning, ze heeft dan echt swing door het hele lijf, maar ik voel dat ze haar kaak en achter haar oren nog erg vast houd en zo een beetje valse knik in d'r kaak heeft en dus te snel achter de hand duikt. Vrijdag aan de instructice maar even uitleggen. Hopelijk heeft zij nog tips en jullie hier ook daarvoor. ;)

En zo gaan we stapje voor stapje vooruit! :D

DGL

Re: Tips voor stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:34

Voltes, en dan goed proberen op de lengtebuiging te letten. Als ze daarin ontspant komt die kaak hopelijk vanzelf mee. Je zou ook even vanaf de grond voor haar kunnen staan en met de teugels of je handen op haar kaak in de juiste stelling naar links of rechts kunnen zetten. Dan krijg je een idee of het makkelijk gaat voor haar of dat het misschien ergens anders vandaan komt. Bij mijn paard blokkeert hij bijvoorbeeld snel op zijn schouders, en dat zie je dan in zijn kaak.
Als laatst is het natuurlijk belangrijk om wat ongemakken uit te sluiten zoals zere tandjes, pasvorm van het bit, te strakke neusriemen en zelfs de pasvorm van het zadel.

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:23

aishcream schreef:
Consequent zijn, iedere keer weer herhalen, als je opstapt en je zit bijna maar toch gaat hij stappen, weer overnieuw, overnieuw, overnieuw en overnieuw, hoe vermoeiend dit soms ook is. Uiteraard goed belonen met stem en kriebels als hij blijft staan, ook al blijft hij nog niet perfect staan maar de beloningen motiveren je paard ook!

Ik zou persoonlijk ook niet met brok of snoepjes gaan werken, als je hiermee begint kom je er moeilijk vanaf en misschien maakt dit hem over enthousiast.

Deze methode is zeker aan te rijden, heeft bij mijn paard ook heel goed geleerd, maar je moet het wel consequent bijhouden, anders is het ook zo weer afgeleerd (weet ik uit ervaring)