Verkopen of toch slacht/inslapen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:42

Sammyoo schreef:
Ik lees in de OP dat de eczeem goed onder controle is, dat schrijf ik ook in de post ervoor.

Het kan wel elk jaar erger worden, ze is nu nog jong ;). En ik heb zelf hele negatieve ervaringen met zomereczeem. Een van onze paarden had er extreem veel last van. Daarnaast zegt zij redelijk onder controle en daar maak jij goed van.

En nee, ik vind zomereczeem zoals zij het nu beschrijft ook niet een reden om een paard te laten slachten/ in te laten slapen hoor. Maar dat heb ik ook niet gezegd.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 09:46

rienne schreef:
Ik heb het ook. Een 8 jarige merens doe nu 4 jaar in ons bezit is. Kan er niks mee niet borstelen, niet zijn benen aanraken wel braaf bij dierenarts voor enten en ontwormen. Hij is leider over 2 hengsten en staat gewoon lekker paard te wezen.

Die gaat bij ons ook niet levend weg. Te gevaarlijk als hij bang is trapt, beukt en rent overal doorheen/over. Vroeger waarschijnlijk mishandeld geweest heeft overal littekens maar is verder kern gezond. Als het te gevaarlijk wordt is het voor ons simpel en gaat hij naar de slager of wordt ingeslapen.

Als ze goed in de kudde paste zou ze ook niet weg moeten, we hoeven niet met haar te rijden, of wat dan ook.
Maar ik heb nog 4 andere paarden en ik wil ook niet dat hun leven vervelend wordt.
Dat is voor mij de grens die ik gesteld heb hierin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:49

Heb je al eens iemand laten komen die veel ervaring heeft met natural horsemanship? Dit lijkt me echt zo'n paardje waarvoor een aantal sessies en een goede join-up wel eens een laatste redmiddel zouden kunnen zijn. Het klinkt alsof het gewoon een heel dominant paard is met een sterk karakter en wat te weinig vertrouwen in de mens, en een goede natural horsemanshipper heeft wel een aantal goede trucs om een paard meer vertrouwen te laten krijgen en onderdanig te worden.
En stel dat dat niet lukt, dan kun je nog altijd kiezen voor de laatste optie, maar dan weet je in ieder geval dat je er echt alles aan gedaan hebt.

Eczeem schijnt trouwens minder erg te zijn bij de kust, en met zo veel mogelijk suikerarme voeding, dus als je uiteindelijk zo'n plekje zou kunnen vinden zou dat natuurlijk ideaal zijn.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:51

Liever slacht dan gratis naar een andere thuis.
Je leest ze hier te vaak, op Bokt; verhalen van goedbedoelde eigenaars die hun paard in goed vertrouwen meegaven. En uiteindelijk worden die dieren dan toch in het handelscircuit gegooid (ook die paarden die enkel nog als grasmaaier bedoeld waren) en van hand tot hand gaan omdat ze in feite niet meer berijdbaar zijn.

En mocht dit je een troost zijn : zolang mensen paardenvlees eten, zullen er altijd dieren geslacht worden. Voor elk paard dat ergens van de slacht "gered" wordt, wordt elders een andere in de pot gegooid. Dus daarover hoef je je niet slecht te voelen.

In jouw geval baseerde ik me op Flicka zelf : hoe lang heeft ze nodig gehad om aan jullie te wennen en hoe toegankelijk is ze voor vreemden ? Paarden hebben sowieso tot 6 maanden nodig om aan nieuw huis en eigenaar te wennen. Misschien is het daarom alleen al beter om haar niet te verkassen maar meteen voor de korte pijn te kiezen ...

Ik wens je veel sterkte met deze beslissing want je hebt in het verleden al meer dan je portie paardenleed gehad. :(:)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:52

Ik vind slacht een eerlijkere keus dan weg doen. Ik speculeer er even op los.. wat als ze dus inderdaad eens iemand invalide trapt?? Bij jou of bij een ander.. wat als ze nu een ander paard naar de kl** helpt vanwege haar gedrag? Grasmaaiers zijn er genoeg.. zelfs hele lieve, dus je riskeert, als je haar weggeeft, hoe dan ook een risico. En dan? alsnog naar de slacht? Tja dan zit je. Schuldgevoel van had ik maar en hoe kan het.. wat als.... Heel banketstaaf, maar het dier is niet goed, maakt niet uit op welke manier... Breng weg naar de slacht en sluit het met een "goed" gevoel af.
Hoe sneu het misschien ook is.

Succes met je beslissing!

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:52

Ze is niet goed met andere paarden. Ze heeft echt een flink probleem met de exceem. En je moet opletten geen trap te krijgen. Jij hoeft je niet schuldig te voelen of te verantwoorden. Ik zou haar ook laten inslapen/ slachten. Je kan hier ook andere mensen niet mee opzadelen.

8nnemiek

Re: Verkopen of toch slacht/inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:57

Een aanvulling op mijn vorige post; heb even gegoogled en er zijn genoeg mensen die zich bezig houden met probleempaarden.
Deze schijnt erg goed te zijn: http://www.2moons.nl/a/nl/

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:04

ik zou afscheid nemen van het paard!
er lopen op dit moment zoveel topics op bokt over mensen die bedrogen zijn bij gratis weggeven dat ik het in eigen hand zou willen houden en naar de slager brengen.
het is toch een hobby van je en het moet voor iedereen leuk blijven?

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:06

8nnemiek schreef:
Een aanvulling op mijn vorige post; heb even gegoogled en er zijn genoeg mensen die zich bezig houden met probleempaarden.
Deze schijnt erg goed te zijn: http://www.2moons.nl/a/nl/

Ik denk dat je bij haar een eind kunt komen inderdaad

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:07

Heb een soort gelijk paardje gekend.
Lotte.

Was wél ingereden maar niet doorgepakt omdat ze wel eens kon flippen.
Die pony werd toen een grasmaaier die ook flink eczeem ontwikkelde.
Lotte is toen via kennissen op een manege komen te staan voor probleemkinderen.
Daar zou tenslotte van haar gehouden worden en zou ze genoeg afleiding hebben en rijden was ook een optie.

Eind van het verhaal was dat Lotte met de bovendeuren dicht op stal stond als er drukte op stal was.
Het een na het ander kleine kind werd gebeten.
Haar eczeem behandelen werd per keer lastiger, bokken/ slaan, kopschuw omdat het ook haar hoofd betrof.
Rijden in de les??????
Het een na het andere bit werd er in gehangen om toch maar contact te krijgen met de pony.
Bij de kids onderling werd Lotte een soort van "Trofee "
Hij of zij was opeens wat omdát ze op Lotte geréden hadden.
Ik verzorgde daar de paarden en pony's maar heb er op een gegeven moment voor bedankt.
En ik geloof heilig dat Lotte beter af was geweest in de eeuwige groene weides......ook al was het een jonge pony "met mogelijkheden "

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:09

Heb je geen groep 'wilde' paarden waar ze bij geplaatst mag worden?
Slachten of inslapen vind ik wel erg zonde van een relatief gezond paard

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:11

Hoe ontzettend moeilijk ook, ik zou voor slachten/inslapen gaan (dat laatste zou ik laten afhangen van de band die je met haar voelt en misschien ook financieel gezien).
Ik zou me zeer sterk afvragen of je zo'n paard (of welk ander dier dan ook) een paardwaardig bestaan kunt geven. Ze zal meer baat hebben bij rust in haar hoofd en lijf!
Weggeven zou ik niet aandurven omdat het dan fout zou kunnen gaan bij de nieuwe eigenaar of dat ze inderdaad verhandeld wordt en een miserabeler leven krijgt.
Sterkte met je beslissing!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 10:15

Lizzyy schreef:
Heb je geen groep 'wilde' paarden waar ze bij geplaatst mag worden?
Slachten of inslapen vind ik wel erg zonde van een relatief gezond paard

Probleem is ook wel dat ze niet enkel als weidemaatje kan , je moet veel tijd in haar stoppen in de zomer, ze kan echt niet zonder derfen, deken en op stal in de piekuren.

Ze staat op de grens van Oost-vlaanderen en Zeeland, vlakbij het plaatstje Doel in belgie.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:19

Mijn ervaring (en geloof) is toch wel dat als een paard zulk gedrag vertoont, 9 van de 10 x ergens pijn heeft. de pony van mijn zus mepte, was altijd boos. bleek gigantische scheuren in haar diepe buiger te hebben. Pijn dus..

Je bent al zo ver gegaan. heel lief van je. :)
Maar ik denk dat deze pony absoluut niet blij meer is. (ik vind het zo moeilijk om te oordelen over een leven)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:20

Ik zie hier 2 moons voorbij komen, ik heb zelf ervaring met Petra, een schat van een vrouw. Wij hebben ook zo'n paard staan die bij ons niet levend vandaan gaat. We hebben een "cursus" gedaan bij Petra en zijn daar erg veel bij gebaat.

Als je meer wilt weten over hoe ons paard is etc etc mag je me altijd een pb doen. Dat is namelijk een heel verhaal, maar ook een waarvan Petra zei: dit verhaal moet je delen met mensen, dat geeft mensen met " onhandelbare" paarden nog hoop..

Ik zeg niet dat zij je problemen op kan lossen, maar proberen kun je het altijd toch?

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:33

Wat ik uit het verhaal opmaak is dat misschien de paardentaal wel niet begrepen word... Er zijn genoeg mensen/methodes om ook paarden zoals deze na enkele lessen te begrijpen en daarmee oplossen! Vaak is het dat wij mensen niet zien wat het paard ons verteld..
Ik snap dat jij hier misschien geen zin in hebt maar misschien iemand die hier ervaring mee heeft wel.

Ik lees ook verder niet wat je hebt geprobeerd qua lessen of misschien osthepaat etc..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:34

Ik zou voor slacht gaan. Slacht geeft minder stress dan inslapen. Dit paardje heeft een draadje in haar hoofd wat niet goed zit. Lijkt me ook riskant wanneer je haar in een verkoop doet ze iemand misschien wel invalide zal trappen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:41

sharonsemme schreef:
Wat ik uit het verhaal opmaak is dat misschien de paardentaal wel niet begrepen word... Er zijn genoeg mensen/methodes om ook paarden zoals deze na enkele lessen te begrijpen en daarmee oplossen! Vaak is het dat wij mensen niet zien wat het paard ons verteld..
Ik snap dat jij hier misschien geen zin in hebt maar misschien iemand die hier ervaring mee heeft wel.

Ik lees ook verder niet wat je hebt geprobeerd qua lessen of misschien osthepaat etc..

Dat mis ik ook een beetje inderdaad. Kijk, heb je inderdaad al het lichamelijke uitgesloten en aardig wat wegen bewandeld, dan kan ik begrijpen dat je je af gaat vragen of het niet beter is om het paard te laten gaan. Maar ik zou dat zelf - op basis van de informatie die nu gegeven wordt - nu nog wat te vroeg vinden. Petra van 2Moons zou wellicht inderdaad hierin kunnen helpen, áls het daadwerkelijk alleen een gedragsprobleem is. Maar ik zou persoonlijk het paard toch eens compleet door de scanner willen halen, om er achter te komen of er echt niet iets lichamelijks verkeerd zit.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:42

Lastige situatie inderdaad. Hoewel er bijna altijd een oorzaak is voor dit soort gedrag. Als het inderdaad vanuit haar eczeem komt zal het waarschijnlijk lastig zijn dit gedrag te doorbreken. Is ze verder al eens onderzocht door een dierenarts, of Lukt dat door haar gedrag ook niet?
Zelf zou ik wel alles geprobeerd willen hebben voor ik haar zou laten inslapen, dus idd kijken of er iemand is die haar wil gaan trainen en hier ook voldoende ervaring in heeft. En dus indien mogelijk medisch laten nakijken. Verder tot die tijd dan maar op een apart landje van de rest met een draadje ofzo ertussen, zodat ze wel vriendjes ziet, maar niet teveel onrust kan veroorzaken.
Zelf ook wel de nodige ervaring met dominante paarden, en dat altijd met grondwerk kunnen oplossen, maar hier is denk ik wel iets meer aan de hand. Toch zou ik (al woon ik niet in de buurt) best eens x langs willen komen om haar gedrag daadwerkelijk te kunnen zien.

Deniseevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:57

Ik ken zo ook een Fjord.. Die breekt elke keer los. Rent als je niet oplet je zomaar omver. Kijkt nergens voor uit. Heel gemeen etc. Maar die hebben ze toen naar een inrichting of iets gelijks gedaan. En daar is hij heel lief uitgekomen! Misschien toch nog zoals hier al eerder gezegd is een ervaren iemand die aan natural horsemanship doet erbij halen? Ik hoop voor je dat dat lukt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:03

Slachten lijkt me een reële overweging....

MAAR: paarden die in een kudde opgegroeid zijn, en iets meer 'oer' (IJslanders, Koniks, Dartmoors, etc...)... zijn vaak gewoon VEEL zelfstandiger en vragen soms om meer duidelijkheid.
Een paard dat echt wil aanvallen en gericht trappen zal je altijd raken, een paard is zo vreselijk vlug... Het paard in kwestie wil je dus niet raken (anders had hij je daadwerkelijk geraakt), maar wel iets duidelijk maken.

Een agressieve leider is vaak een onzekere poepbroek... mijn merrie ;-)
Niet bang voor auto's en de meest gekke dingen, maar wel onzeker in de sociale context.... blijven vechten om een positie die ze al heeft, buitensporig reageren op pietluttige dingetjes.

Zo'n paard hangt vaak redelijk sterk aan een baas/ leider, maar test wel de grenzen om te kijken of ze kunnen 'loslaten/ ontspannen'. Jij bent voor haar niet die zelfverzekerde leider die maakt dat zij de controle uit handen kan geven. Dus het gedrag versterkt, vergroot.
Daarnaast heeft ze geen 'functie', ze werkt niet... en dus zoekt ze nog meer naar 'etterbakmomentjes'.

Vocht = een zacht beengebrek (meestal) en vaak geen reden voor blessures en dus onschuldig.
Eczeem = klote.... maar hoe meer het paard beweegt, hoe beter je dat in de hand houdt naast je verdere management.... dus het is altijd spannend om te kijken wat er gebeurt wanneer het metabolisme gunstig veranderd.

Ik zou een kundige persoon erop loslaten (John Erb/ Petra Vlasblom), en dan beslissen. Wanneer zij aangeven dat het hopeloos is, kun je je beslissing weloverwogen nemen en krijg je ook geen spijt omdat je niet weet of het ook deels aan de setting/ leiderschap lag dat zij zo doet....

Veel sterkte!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:07

Is het een idee dat je haar een tijd op relatief sterke pijnstillers zet? Wordt ze een ander paard in die tijd, weet je een beetje waar het aan ligt.

Hoe moeilijk deze beslissing ook is, ik heb wel diep respect dat je niet alleen aan jezelf denkt of aan een "sielugh" jong paard.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:16

Het feit dat jouw partner beter met de pony overweg kan dan jij omdat hij zich al niet omver laat lopen, geeft in mijn ogen toch wel aan dat het misschien nog niet een hopeloos geval is.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:17

Lastig hoor...

Ik zie twee opties:
houden en er mee (leren) werken of slachten.
Verkopen zou ik op het moment niet doen, risico dat het fout gaat (voor paard en/of mens) is veel te groot.

Mijn ruin is ook een tijdje heel lastig geweest om te pakken, poetsen etc. Hij had last van zijn huid, dus aanraken stond gelijk aan irritatie. Ik vond hem zielig, dus was tijdens het verzorgen niet doortastend genoeg (want ik begreep waarom hij zo agressief reageerde) en later gewoon bang (voor de langsflitsende tanden en hoeven).
Tijdens het werk was hij gewoon heel lief, het was echt het 'verzorgingsmoment' waar het probleem lag (tijdens het werk was ik nl wel gewoon de stabiele leider, dus had hij respect....).

Pas toen ik voor mezelf een knop had omgezet (ok, hij is zielig, maar bijten/slaan mag gewoon in geen enkel geval) en begeleiding had gekregen (om timing/consequent gedrag en methode te perfectioneren) verbeterde het. Zijn huid is nu veel beter, verzorgen is nog steeds niet zijn hobby, maar hij is goed te hanteren en we weten van elkaar wat de grenzen zijn. Ook in de kudde is hij evenwichtiger.

Maar het is een intensief traject, waar je wel de tijd (en waarschijnlijk geld, in de vorm van begeleiding) in moet willen steken. Zit dat er niet in, dan is voor beide partijen slacht toch de beste optie.

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:20

Neem contact op met Eef Veenstra, ze is een hele goede parelli instructeur.
Als er iemand is die tijd in dit paardje stopt komt het vast goed.
Laat de keuzes slachten/inslapen nog even achterwegen. Er worden hier boven ook al andere mensen genoemd. Ik ben er van overtuigd dat Eef of iemand anders die ervaring heeft met probleempaarden hier wat mee kan!!