Paard weigert trailer in te gaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard weigert trailer in te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:47

oefenenoefenenoefenen!!! ook als je nergens heen wilt, probeer je paard te laden, met geduld! Als hij er eenmaal opstaat, laat hem ontspannen en daarna weer rustig eruit. Laat hem even rusten en weer laden. Als dat goed gegaan is geef je hem rust op de trailer en geef je hem zijn dagelijkse voer. Daarna weer rustig erafhalen en met rust laten. En dit doe je 2 a 3x in de week. totdat hij het gewoon doet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:48

tess_84 schreef:
Amaris schreef:
het klikken en belonen snap ik dan weer niet zo goed, want het loslaten van de druk is toch al beloning op zich? en eentje die paard goed snapt.

Voor sommige paarden is druk weg echt geen beloning op zich hoor...
Maar goed, voor mij paard werkte het perfect en je kan de clickertraining gebruiken voor 1001 dingen, niet enkel voor het trailerladen. Als ze die clicker snappen, kan je daar behoorlijk veel mee bereiken.

Ik mag toch hopen van wel, want hoe wil je er anders een fatsoenlijk rijpaard van maken? Je wilt ze toch niet met clickers leren te wijken voor het been en leren nageven? Dat zal toch ook met loslaten van druk moeten.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ken de clickertraining en weet hoe goed het kan doen, maar in dit geval lijkt het me zo dubbelop.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:41

Mendy1984 schreef:
Angela schreef:
Ga het in ieder geval vaker oefenen, maak er een routine van.

Mijn eigen PRE is super te laden. Tenminste, als je hem als hij op de trailer staat (alles dicht en vast) wel brokjes geeft. Vergeet je dat een keer? Dan is er een dikke kans dat hij je de volgende keer laat zien dat hij er echt geen zin in heeft. Er moet voor hem wel wat te halen zijn.

Meestal is geduld en belonen de beste manier. Geef hem anders eens zijn eten (brok) een week lang op de trailer (en dat krijgt hij dan dus ook pas als hij er helemaal op staat en vast staat). Dan zal hij al snel door hebben dat er iets te halen valt, en dat maakt dat hok op wielen een stuk interessanter.

dit is idd ook een goeie ja...

Dit deed ik met mijn paard ook. Vanaf het gang pad. Hij liep er daarna wel op. Maar nu kan ik hem er alleen maar via dat gangpad op krijgen. Dan loopt hij er in één keer braaf op.

En als ik het buiten het gangpad probeer. Dan vecht hij net zo lang tot dat hij, of de trailer het begeeft.. :n

We hebben het er nu een half jaar lang, meerdere malen per week er op gezet. Zodat hij er hopelijk vertrouwen in gaat krijgen. Het is wel iets beter geworden, maar sla je een week over. Kan je weer van voor af aan beginnen.

Ook breek hij de boel af. Als je hem er langer dan 5min stil op laat staan. (springt over de voorstang)

Dit is zo in een keer begonnen, eerst liep hij er wel normaal netjes op. En zonder enige reden, dat ik weet, ik het er mee begonnen.

Laatst hadden we er 5 uren over gedaan om hem er op te krijgen.. Daar ging onze bosrit :n

Soms weet ik me erg geen raad meer mee ;(

Iemand tips voor deze situatie??

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:56

Kost wat, maar dan heb je ook wat: http://estherdevries.com/trailerlaadtraining/

Ik kreeg mijn paard ook niet meer in de trailer, het duurde minstens 45 min. elke keer en het was één en al stress en drama. Ook ik heb echt hele stomme dingen geprobeerd; longerlijnen, bezems, zwepen... Je kunt het zo gek niet verzinnen, en altijd met minstens 3 mensen. Ik was ten einde raad en dan doe je rare dingen, maar dat maakt het echt alleen maar erger. Ik moest altijd huilen na afloop van zo'n dag, op een gegeven moment ben je gewoon wanhopig.

Esther de Vries is 1x langs geweest en nu gaat het super, laden kost me nu nog geen 5 minuten. Geen stress en gedoe, Tirzah loopt er gewoon in en gaat haar hooi eten. Stang erachter en klaar.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:10

Hij kijkt eerst weg van de trailer. En als je hem dat op een of andere manier vraagt of hij op de trailer wil. Dan lijkt hij eerst koppig maar dan slaat hij al snel in de paniek. En dan komt hij nooit meer tot rust.

Maar vreemd genoeg loopt hij zo op de trailer van mijn vriend, helaas weigert mijn vader een andere trailer aan te schaffen. En heb ik er zelf het geld niet voor.
Ik heb wel onze trailer na laten kijken en hij is helemaal oké.
De voorstang van mijn vriends trailer is ook een stuk hoger, waardoor hij er minder makkelijk over heen gaat.

Maar ik kan hem daar niet altijd in mee nemen..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:28

kevinsky schreef:
Dit deed ik met mijn paard ook. Vanaf het gang pad. Hij liep er daarna wel op. Maar nu kan ik hem er alleen maar via dat gangpad op krijgen. Dan loopt hij er in één keer braaf op.

En als ik het buiten het gangpad probeer. Dan vecht hij net zo lang tot dat hij, of de trailer het begeeft.. :n

We hebben het er nu een half jaar lang, meerdere malen per week er op gezet. Zodat hij er hopelijk vertrouwen in gaat krijgen. Het is wel iets beter geworden, maar sla je een week over. Kan je weer van voor af aan beginnen.

Ook breek hij de boel af. Als je hem er langer dan 5min stil op laat staan. (springt over de voorstang)

Dit is zo in een keer begonnen, eerst liep hij er wel normaal netjes op. En zonder enige reden, dat ik weet, ik het er mee begonnen.

Laatst hadden we er 5 uren over gedaan om hem er op te krijgen.. Daar ging onze bosrit :n

Soms weet ik me erg geen raad meer mee ;(

Iemand tips voor deze situatie??

Hij kan alleen vechten als er iets of iemand is om tegen te vechten. Je kan dit verhaal natuurlijk ook omdraaien: "Ik vecht net zo lang om hem op de trailer te krijgen, totdat hij het wint" (en dat is de meest waarschijnlijke optie aangezien hij groter, sterker en wellicht innovatiever is dan jij). "Hij is begonnen met de boel afbreken, maar ik weet niet waarom" (betekent echter niet dat er geen reden is, want die is er wel).

Neem lés. Jij bent niet in staat om je paard nu in deze situatie te leiden, jouw paard gaat duidelijk niet akkoord met de werkwijze die je nu aanhoudt. Zoek goede begeleiding & ga met behulp van een trainer dit probleem aanpakken.

De meerderheid van deze topics kan net zo goed 'eigenaar weigert professionele begeleiding in te schakelen' heten.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:45

Het is altijd erg belangrijk hoe je een paard vraagt, waar je positie is ed. Zeker met een paard dat niet (makkelijk) te laden is.
Druk vanachter werkt meestal niet. Ze gaan tegen de druk in (instinct) en gaan hangen, zitten, trappen, steigeren ed.
Ik weet niet waar je paard staat, maar als je wilt kan ik wel een keertje langskomen. Ik kom uit Den Bosch, als de afstand te groot is kan ik ook één van mijn medestudenten vragen indien gewenst.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 19:33

BrenKaCaNo schreef:
Het is altijd erg belangrijk hoe je een paard vraagt, waar je positie is ed. Zeker met een paard dat niet (makkelijk) te laden is.
Druk vanachter werkt meestal niet. Ze gaan tegen de druk in (instinct) en gaan hangen, zitten, trappen, steigeren ed.
Ik weet niet waar je paard staat, maar als je wilt kan ik wel een keertje langskomen. Ik kom uit Den Bosch, als de afstand te groot is kan ik ook één van mijn medestudenten vragen indien gewenst.

Ik woon in Zuidwest Friesland tussen Lemmer en Sneek! Best ver weg dus... alle hulp is welkom.
Ik merk indd dat als ik maar enige druk geef hij hier gelijk tegen in gaat, hij trekt mij zo omver, en gaat gerust in een longeerlijn zitten, terwijl ie bij normaal grondwerk wel gewoon respect heeft voor een ophouding of mijn ruimte en druk.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:09

Hihi net vandaag trailerlaadles gehad. Misschien een optie om eens iemand te laten komen, want dan kom je er op een objectieve manier achter, waar het probleem ligt. De methode die ik gebruikt heb: 2 longeerlijnen een links en een rechts van de klep. Dit geeft het paard ook wat extra houvast. Met die lijnen ga je het paard niet dwingen of achter z'n kont duwen of zo. Waar je ze wel voor kunt gebruiken is dat de helper ermee slingert als je paard uitwijkt naar links of rechts en je kunt wat naar voren drijven als ze echt niet reageert. Voor het laden deden we eerst grondwerk om te kijken of je paard reageert op druk. Snapt ze dat ze bij druk een stap naar voren moet doen en laat je de druk dan direct los? Dit is de basis. En hier ging het bij mij mis, ik hield de druk erop, want ja we waren nog niet in de trailer, dus geen beloning en een dwars paard. Je vraagt het paard naar voren met druk. Als het paard stapje naar voren doet direct druk eraf, dit is de beloning. Zo loop je naar de trailer. Steeds vragen en belonen met druk eraf. Mijn paard staakt voor de klep en gaat dan opzij of achteruit. Opzij dan moet je helper dus met de longeerlijn haar weer voor de klep drijven, dit met een slingertje dus niet je paard in de lijn laten hangen. Waarschijnlijk blijft je paard op een bepaald punt staan en is er geen beweging in te krijgen? Dan houdt je de druk gewoon aan, net zolang tot ze toch een stukje naar voren doet. De helper bij de longeerlijn kan met het uiteinde van de lijn naar het paard toe draaien als drijvende hulp, daarbij raakt het uiteinde de grond. Bij het minste beweging naar voren direct stoppen want dit is de beloning en jij weer druk eraf en daarna opnieuw vragen. Tot ze in de trailer staat. Ook kan het paard in z'n achteruit gaan. Het is daarom wel handig om een wat langer touw te hebben om te leiden, kun je de druk erop houden en toch in de trailer blijven staan en wordt je niet meegesleurd. In het begin heb je eigenlijk 3 man nodig, 1 leidt het paard en de andere 2 hebben elk een longeerlijn. Later bouw je dit af en kun je het alleen. Ik mocht trouwens niet opnieuw aanlopen, dit deed ik altijd dacht dan starten we ff opnieuw en gaat het misschien beter maar dan leer je het paard dus weglopen bij de trailer als ie vervelend doet. Maar omdat timing zo belangrijk is, en ik denk dat hier de meeste fouten in gemaakt worden, raad ik je aan een les te nemen. Fouten afleren is nog altijd veel moeilijker namelijk

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:40

Ik zou je heel graag willen helpen.
Aangezien ik nog student ben, reken ik enkel reiskostenvergoeding. Ik heb het even globaal uitgerekend, het zou door de aanzienlijke afstand op ongeveer 95 euro komen. Dat houd wel in dat ik een hele dag tot je beschikking ben.
Mocht je dit te duur vinden, dan kan ik vragen aan mijn medestudenten of er iemand kan helpen. Weet niet wat zij eventueel rekenen.

Shini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:14

Ik heb zelf het probleem nooit gehad, maar ik heb wel gezien hoe een expert in natural horsemanship haar jonge (race)paarden trainde. Misschien heb je er wat aan?
Voordat ze echt met de trailer mee moesten, stond de trailer al op een plek waarbij de er makkelijk in en uit konden. Dus zeg maar op een ophoging van gras waardoor de helling van de klep niet zo stijl was en ze er niet naast konden stappen. Vervolgens heeft ze meerdere dagen rustig steeds een paar minuten langs de trailer gelopen, waarbij er NOOIT druk kwam op t touw. Met langzaam opbouwen zette ze de bak met biks steeds een klein stukje verder op de klep en in de trailer. En t paard hoefde er nooit lang in te blijven (had misschien later nog kunnen komen). Wie weet kan je dit zelf proberen als je een trainer te duur vind? Moet er wel bij zeggen dat die paarden nog geen afkeer hadden tegen de trailer, dus t kan bij jou wel wat langer duren

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:57

Even een hele andere kant op:
Mijn hengst ging ook steeds slechter laden. Stond er ook vrij relaxed bij, maar ging er níet in tot op een punt dat hij met 4 man sterk moest worden geladen.

Hij had, achteraf, groot gelijk..... benen bleken kapot en het wiebelen in de trailer moet hem ontzettend veel pijn hebben gedaan.

Het hoeft natuurlijk zeker niet het geval te zijn, maar het was voor mij een eye opener dat niet willen laden soms een verdraaid goede reden kan hebben :)

Hoop dat het allemaal toch goed komt, er is maar weinig zo frustrerend als een paard dat niet laadt :+

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:59

Nou als ik mijn paard op die manier op de trailer probeer te zetten dan rent ze voortaan al weg bij t zien van een trailer..

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:14

[quote="NZ92"]Hallo bokkers,

Het frustrende is ook dat meneer absoluut geen angst lijkt te hebben, hij staat er gewoon heel relaxt, met zijn oortjes hangend, rustig ademend voor zich uit te staren. Hij beukt je ook gewoon lomp omver en het lijkt hem niets te deren.
Terwijl hij anders juist heel gehoorzaam is..

[/quote

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn PRE merrie Calida, het was een vreselijk drama om haar te laden. Voor ons,mensen....niet voor haar, zij sloot zich volledig af van de buitenwereld! De rolluiken gingen dicht en ze stond ogenschijnlijk te slapen voor de klep. Dit zijn de allermoeilijkste paarden want je komt niet meer ''binnen''. Dit gaat alleen slechter worden,ik heb er ervaring mee. Er is echter wel een oplossing; John Erb! John is een uur bezig geweest om haar te bereiken, en geloof me dat was hij ook niet gewend, maar eenmaal contact heeft hij haar en mij geleerd hoe het hoort. Ik ben erg blij dat ik een professional erbij heb gehaald, ik raad jou hetzelfde aan.

Veel succes!!

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:44

Ik deed voor het laden altijd grondwerk met mijn PRE. Wanneer dat goed was en wij beiden ontspannen waren, naar de trailer met touwhalster. De eerste keer moest ik constante druk erop houden en loslaten bij een pas naar voren. Wanneer hij te lang blijft aarzelen, kun je iemand vragen om schuin achter het paard met gepaste afstand een paraplu open te klappen. Vaak zet dit de drang naar voren aan. Dit heb ik maar 1x hoeven te doen en mijn paard liep daarna altijd zelf de trailer op. Wel nam ik altijd voor de zekerheid een paraplu mee.

Succes!

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:49

Klopt wat dittaswart zegt, niet opnieuw aanlopen. Naar voren denken en niet er vandaan lopen.

XX_Jolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:20

Ik ben ook op zoek naar hulp bij het trailerladen. Ik woon in Zuidlaren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:23

Pattypaard schreef:
John Erb erbij halen. Is het in 15 a 30 min opgelost en kan je het zelf ook :).
Heb hem een paar x aan het werk gezien en uitleg van zijn methode gehad. Hierna buurmeisje met haar pony daarin begeleid en pony gaat nu super de trailer op terwijl deze eerder alleen maar steigerde voor de klep. Pony had overigens geen spanning voor de trailer maar de verhouding buurmeisje-pony zat niet goed.

Geen geweld of iets, voornamelijk heel simpel grondwerk. Ho is ho, vooruit is vooruit.

+1

Niet onze merrie, maar andere paarden.

Wij trainen elke 3 a 4 weken. In laden, rusten, uit laden. x of 3. Soms klep dicht en een rondje rijden.
Heeft ons 3 maanden geduurd voordat ze makkelijk te laden was.
Wel er in lopen, maar hard achteruit.

Nu geen last meer....

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:34

XX_Jolanda schreef:
Ik ben ook op zoek naar hulp bij het trailerladen. Ik woon in Zuidlaren.

Volgens mij zit Eddy Modde in het noorden, en Arno Gouw is ook een hele goede.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:06

Ook hier een paard met problemen. Ik herken heel goed wat ts beschrijft. Op de klep blijven staan met het gevoel dat ie totaal niet bang is.

Hoor hier veel over druk zetten en loslaten als er een stap naar voren gedaan wordt. Dat werkt ook niet voor elk paard. Ik heb er al verschillende, bekwame, mensen bij gehad maar ook die hadden geen oplossing. Ik ben dus ook nog steeds op zoek naar de gouden tip.

Wat ik merk is dat veel oefenen wel vooruitgang bied, helaas heb ik alleen niet elke dag de tijd om 3 uur lang trailer te laden. Daarbij ging voor mij de lol om met mijn paard te werken er ook af. Dus ik heb heel bewust ruim een half jaar er niets aan gedaan om in mijn eigen hoofd de rust weer te hebben. Nu oefen ik onregelmatig maar als ik oefen heb ik nog maar een uurtje nodig voordat hij erin staat. Echt weg geweest ben ik nog niet, daar ben ik nog niet aan toe.

Succes, het is heel moeilijk en lastig.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:49

suusje 26 heel herkenbaar hier ook zo'n trut. }:0
Ik merk wel dat je zelf relext bent niet met de trailer bezig bent het beter gaat.

Ik heb ook verschillende mensen gehad met verschillende dingen.
Het beste kan ik het zelf doen ze vertrouwd mij maar blijft moeilijk en lastig.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:10

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:24

Hebben ook een pony die de ene keer er zo inloopt en de andere keer net doet alsof je niet bestaat.
Andere kant opkijken, vier benen stram, snuivelen aan de trailer, schuin gaan staan en ga zo maar door!
Pony is echt niet bang voor trailer, gaat al jaren op de trailer!
Maar geloof me, als de pony zo'n bui heeft krijgt ze van mij ook wel op haar donder en een schop onder haar billen, of een prik met de bezem in haar kont!
Ze kijkt gewoon naar achteren om te kijken of ik de bezem pak.
( nu heel bokt over me heen waarschijnlijk, maar af en toe doorpakken is helemaal niet erg, ligt aan het paard natuurlijk)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:35

kevinsky schreef:
Hij kijkt eerst weg van de trailer. En als je hem dat op een of andere manier vraagt of hij op de trailer wil. Dan lijkt hij eerst koppig maar dan slaat hij al snel in de paniek. En dan komt hij nooit meer tot rust.

Maar vreemd genoeg loopt hij zo op de trailer van mijn vriend, helaas weigert mijn vader een andere trailer aan te schaffen. En heb ik er zelf het geld niet voor.
Ik heb wel onze trailer na laten kijken en hij is helemaal oké.
De voorstang van mijn vriends trailer is ook een stuk hoger, waardoor hij er minder makkelijk over heen gaat.

Maar ik kan hem daar niet altijd in mee nemen..

Als hij zo op de trailer van je vriend loopt, is er toch iets met jullie eigen trailer aan de hand waardoor hij er niet op wil.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:37

Dat is inderdaad een mooie afsluiting, ligt aan het paard.
Bij een hoop paarden wordt toch zeker wel onterecht gedacht dat ie niet bang is.
Als je zeker weet dat het geen angst is, dan moet je soms inderdaad even doorpakken. De manier waarop dat gebeurt is denk ik wel een punt van discussies.