Het hoe en wat van de praam..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Re: Het hoe en wat van de praam..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 11:49

Welke praam gebruiken jullie dan? Ik heb zowel de ijzeren 'klem' zoals op de eerste foto als een variant met touw. En ik vind de 'klem' eigenlijk het fijnst qua werking.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:50

Bij mij was het gewoon het touwtje.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:51

Touwtje aan een stok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:00

Ik ben er op tegen, geen onderbouwing, vind het er gewoon sneu uit zien. Gelukkig ook nooit nodig gehad.
Ik geloof in: rust en geduld!

Florionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:02

Ik ook met het touwtje. Die van mij ging idd ook grommen, heel zielig! Met andere paarden nooit last van gehad

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 12:21

NikkiTazz schreef:
Ik ben er op tegen, geen onderbouwing, vind het er gewoon sneu uit zien. Gelukkig ook nooit nodig gehad.

Maar stel nou, je moet een behandeling doen in het belang van het paard, maar die wel zeer pijnlijk is, dat moet dagelijks gedurende langere tijd. Zoals in mijn geval medicatie IN de zeer pijnlijke straalgroeve stoppen. Dit doet dusdanig pijn dat het paard zijn voeten niet wil geven, en als dit al lukt hij zijn voeten het liefst direct weer wegtrekt zodra je in de buurt van de stralen komt, want pijn is immers niet fijn, ze kunnen niet praten dus dan moet het wel zo. De pijn word met veel rust en geduld niet minder, dus de reactie zal hetzelfde blijven ook al ben je een uur of 2 bezig, waarbij het paard ondertussen een hoog stressniveau heeft bereikt omdat hij 'angst' voor de pijn heeft. Rust en geduld is dus in deze situatie geen oplossing, want het niveau van de pijn en de reactie op die pijn wordt niet anders of minder met rust en geduld.

Welke optie houdt je dan over? Dagelijkse injectie in het bloed? Elke dag een prikje lijkt mij ook niet aangenaam, bovendien moet dit door een dierenarts gebeuren en dan heb je uiteindelijk wel heeeel veel geld nodig, het paard moet elke keer weer herstellen van de verdoving want deze houdt zo'n 2 uur aan, 2 uur waarin het paard niet kan eten maar gewoon compleet van de wereld is. En wat doet een dergelijke verdoving met het paardenlichaam wanneer deze in een dergelijke frequentie wordt toegediend? Ongeveer hetzelfde geld voor een verdovingspasta, alleen deze kun je zelf toedienen.

Dan kan het paard er toch beter even 'sneu uitzien' met praam dan daadwerkelijk 'sneu zijn' zonder praam? Of is een paard wel sneu met praam? That's the question.

Florionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:22

Ik vind het liggen waar je hem voor gebruikt. Te pas en te onpas, een paard dat bij de smid even niet zo lief is vind ik overdreven. Maar met nodige behandelingen of gevaarlijk worden, ja dan zeg ik eventjes de praam op en this zo klaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:29

Jaime_ schreef:
NikkiTazz schreef:

Maar stel nou, je moet een behandeling doen in het belang van het paard, maar die wel zeer pijnlijk is, dat moet dagelijks gedurende langere tijd. Zoals in mijn geval medicatie IN de zeer pijnlijke straalgroeve stoppen. Dit doet dusdanig pijn dat het paard zijn voeten niet wil geven, en als dit al lukt hij zijn voeten het liefst direct weer wegtrekt zodra je in de buurt van de stralen komt, want pijn is immers niet fijn, ze kunnen niet praten dus dan moet het wel zo. De pijn word met veel rust en geduld niet minder, dus de reactie zal hetzelfde blijven ook al ben je een uur of 2 bezig, waarbij het paard ondertussen een hoog stressniveau heeft bereikt omdat hij 'angst' voor de pijn heeft. Rust en geduld is dus in deze situatie geen oplossing, want het niveau van de pijn en de reactie op die pijn wordt niet anders of minder met rust en geduld.

Welke optie houdt je dan over? Dagelijkse injectie in het bloed? Elke dag een prikje lijkt mij ook niet aangenaam, bovendien moet dit door een dierenarts gebeuren en dan heb je uiteindelijk wel heeeel veel geld nodig, het paard moet elke keer weer herstellen van de verdoving want deze houdt zo'n 2 uur aan, 2 uur waarin het paard niet kan eten maar gewoon compleet van de wereld is. En wat doet een dergelijke verdoving met het paardenlichaam wanneer deze in een dergelijke frequentie wordt toegediend? Ongeveer hetzelfde geld voor een verdovingspasta, alleen deze kun je zelf toedienen.

Dan kan het paard er toch beter even 'sneu uitzien' met praam dan daadwerkelijk 'sneu zijn' zonder praam? Of is een paard wel sneu met praam? That's the question.

Er is ALTIJD een betere manier. Ik zal dan zeker op zoek gaan naar een betere manier dan de praam.
Ik heb liever elke dag een prikje, dan dat ik mijn paard mishandel... want ja, zo zie ik dat.
Maar goed, ik beslis niet of er elke dag een sedatie in gaat. Dat is aan de dierenarts, en die weet vast nog wel paardvriendelijkere methodes.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:32

Om op één van je vragen terug te komen, endorfines komen vrij o.a. Bij een pijnprikkel:

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Endorfine

Lijkt mij dus niet logisch dat er een drukpunt zit waardoor ze vrijkomen.

En wel eens die roodblauwe neuzen gezien als de praam eraf gaat? Ik ben niet tegen de praam als het echt nodig is, maar gebruik hem zelf liever niet bij onzinnige dingen als bv oren uitscheren. Dan maar geen geschoren oren (de flossen en randjes) maar rustig knippen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:36

Ik ben zelf, jaren geleden en ik zou de bron niet meer terug kunnen vinden, een artikel tegengekomen over de mogelijke (?) afkomst van de praam en zijn werking.

In dat artikel werd verteld dat het paard endorfines aanmaakt door de druk en beweging van de bovenlip tijdens het grazen. Het wegwiebelen van blaadjes en takjes, het wegschuiven van sneeuw om bij het gras te komen en dergelijke zorgt voor endorfines en hierdoor raakt het paard ontspannen terwijl het graast en eet.
Wij gebruiken dit nu nog, door een paard te laten grazen als het gestrest is om het even te laten ontspannen. Zelfde als een hooinet in de trailer ophangen, veel mensen doen dit om het paard wat te doen te geven en zich te laten ontspannen.

De mens heeft op een simpele en makkelijke manier dit willen nabootsen zonder zelf er verder mee bezig te moeten zijn, en hier kwam de praam uit.

Echter, kijk ook even naar de biologische kant van dit gereedschap. En ik ga nu enkel uit van mijn kennis van het lichaam, dus in principe enkel de feiten en wetenschap van Biologie die je leert in je middelbare schooltijd + nog een hoop kennis die ik op heb gedaan in mijn nieuwsgierigheid naar biologie.

In principe dus de kennis die eigenlijk elke paardenbezitter heeft.

Florionn, op de vorige pagina, heeft het bijvoorbeeld over "paarden vinden het moment van aandraaien niet prettig, maar dat is meestal met 1 minuut over"
We leggen een vaak ruw touw (hoe vaak zijn het niet strotouwtjes die aan een stok vastgemaakt zijn?) om een uiterst gevoelig deel van het paard, en draaien het daarna strak.

Niet alleen zorgt dit, zoals je kunt verwachten, voor een heftige pijnprikkel, ook knijp je de haarvaatjes af die voor de bloedtoevoer zorgen.
Logischerwijs reageert een lichaam met een signaal dat "Ho eens even, dat is niet de bedoeling" doorgeeft, waar wij zien dat het paard het niet prettig vind dat zijn bovenlip wordt afgeknepen. Een pure lichamelijke reactie op pijn in combinatie met een waarschuwingssignaal dat er iets niet goed gaat in het lichaam, namelijk het afgeknepen worden van de haarvaatjes in de bovenlip.
Hoe overdreven dit ook klinkt, maar waarschuwingssignalen gaan gepaard met adrenaline (het lichaam wordt in gereedheid gebracht om te vluchten/vechten/enz) en endorfine (het lichaam moet ondanks eventuele verwondingen toch kunnen vluchten en daarvoor moet de pijn gestild worden, het lichaam moet herstellen en endorfine helpt.)

Op het moment dat je stopt met aandraaien, krijgt het lichaam geen nieuwe prikkels meer door en hoeft het paard alleen nog te wennen aan de pijn die er al is -en dat is een stuk makkelijker dan het behappen van constante nieuwe prikkels. Een endorfineshot wordt losgelaten in het lichaam om die pijn te verzachten en je paard staat stil.

Note tussendoor: Wist je dat endorfine in shots vrijkomt in het lichaam? Wanneer het eerste shot is losgelaten, heeft het lichaam een tijdje nodig (het menselijk lichaam zo'n 10-15 minuten, hoe het met een paard zit weet ik niet) om weer een nieuw shot aan te maken. Echter heeft het lichaam ook weer een nieuwe pijnprikkel over een bepaalde grens nodig (je moet zó veel pijn hebben dat het lichaam het signaal geeft dat het de pijn moet bestrijden) om het nieuwe shot vrij te laten.
Oftewel, logisch redenerend; Wanneer een paard reageert op de praam, heeft hij verder geen nut totdat je de praam weer aanraakt, wat losser maakt en weer vaster zet (de nieuwe prikkel). eind note :+

Wanneer je de praam los maakt, is er vaak ook weer een moment dat een paard het aangeeft iets onprettigs te ervaren; het plotselinge opengaan van de haarvaatjes, het snelle terugstromen van het bloed in de bovenlip, enzovoorts.
Om te vergelijken; Jij hebt te lang op je voet gezeten, en hij slaapt. Dat prikkende gevoel ervaart een paard dan in zijn bovenlip.

Zelf heb ik ervaren dat met het (zacht tot zeer zeer stevig, afhankelijk van de mate van spanning) masseren/kneden/knijpen van de bovenlip en neusgaten, ik hetzelfde effect krijg als een praam.
Maar je bent wél de hele tijd bezig met het paard, waardoor je dus bijvoorbeeld niet kunt scheren/behandelen/een wond verzorgen/dergelijke.

Mijn visie is dus ook dat mensen de praam gebruiken uit gemak, en niet goed nadenken wat ze nou precies gebruiken.
In mijn ogen is het dus ook echt in bijna alle gevallen een martelmiddel. Voor scheren vind ik het belachelijk, gewoon meer (veel) tijd nemen en het paard laten wennen en opvoeden.
Voor het verzorgen van een wond denk ik dat het een uiterst goed werkzaam gereedschap is om veilig en zonder te veel stress een paard te behandelen.
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 03-02-15 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:38

Citaat:
Er is ALTIJD een betere manier. Ik zal dan zeker op zoek gaan naar een betere manier dan de praam.
Ik heb liever elke dag een prikje, dan dat ik mijn paard mishandel... want ja, zo zie ik dat.
Maar goed, ik beslis niet of er elke dag een sedatie in gaat. Dat is aan de dierenarts, en die weet vast nog wel paardvriendelijkere methodes.

Euhm nee. Als je aan een DA vraagt om het paard handelbaar te maken dan geeft die sedatie, eventueel dagelijkse onderhoudsdosis maar die gaan niet paardenfluisteren ofzo.

En ook bij de smid vind ik praam (of sedatie) gerechtvaardigd. Die mensen zijn er niet om zich te laten verongelukken door een onhandelbaar paard (door angst, pijn of wat dan ook) en een eigenaar die het allemaal maar zielig vind.

Voor de betere beautybehandeling (oren uitknippen, manen trekken etc) vind ik dwangmiddelen dan weer overdreven. Paarden gaan niet dood van plukken oorhaar of lange manen, dus als je daar persé iets aan wil doen kan je beter idd rust en geduld gebruiken.
Ik vind die oorpluimen ook geen zicht, mijn merrie vind gefrummel aan oren niet leuk. Heb dus enkel het meest uitstekende weggeknipt en dan nog 1 oor en het andere oor 3 weken later of zo, op momenten dat ze er even 'zin' in had.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:39

Ik vind het een reuzehandig hulpmiddel. Gebruik een praam voor mijn Fries om zijn oren uit te scheren. Voor mijn AMH gebruik ik de 'Oster-praam' :D De manenborstel met een lusje eraan. Om de neus en aandraaien.

Alleen voor het uitscheren van oren. Verder nooit een praam nodig.

Zie er, voor kort gebruik, dan ook alleen de voordelen maar van.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:17

Een praam werkt wel, toch hou ik er niet van als het bij mijn paard gebruikt wordt. Ze is zo vlug met het ontwijken van de praam dat ze hem niet lang genoeg om houdt om het te laten werken,ze krijgt er alleen maar beschadigingen van aan haar neus :(
Dus het werkt wel maar je kan het niet op alle paarden toepassen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:32

Heeft iemand hier overigens ook eens gezien dat het pigment verdwijnt op de plek waar geknepen is?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:34

Nee nog nooit gezien.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:35

Ik ook niet, Hinke. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:34

ik denk eerlijk gezegd niet dat de endorfines vrijkomen doordat het paard pijn ervaart met de praam op.

Ik ken veel paarden die behandeld/bekapt moesten worden waarbij een praam gebruikt wordt. Ook ik heb wel eens een praam gebruikt bij mijn paard. Ik heb nooit gezien of gemerkt dat dit pijnlijk was voor het paard. Bij mijn paard kun je hem opzetten terwijl ze haar oortjes naar voren heeft, ze blijft rustig staan met d'r oortjes naar voren en ik kon rustig doen wat ik doen moest.

Ook bij 1/2 jarige die angstig waren voor de hoefsmid was het zo gepiept met de praam, terwijl het anders een uur kost met alle risico's voor de hoefsmid van dien. Ook bij deze jonge dieren heb ik nooit gemerkt dat het pijn doet of dat ze er een hekel aan hadden of er bang voor waren.

Wetenschappelijke onderbouwing heb ik niet, maar dit is mijn ervaring.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 07:36

Paarden tonen als het even kan geen pijn ;) daarom denken veel mensen vaak 'ach het valt wel mee'.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 07:42

Ik hoef niet per ce de praam op te zetten, als ik knijp met 2 vingers dan krijg ik hetzelfde effect. Dan knijp ik niet zo hard ik kan :P

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 07:55

Interessant dit. Ik gebruik bij mijn pony eigenlijk nooit een praam, nooit nodig gehad. Wel pak ik soms een oor vast en knijp erin, Met het derde oor knippen bijvoorbeeld.
Heeft dit ook hetzelfde effect als een neuspraam?
Heb altijd het idee dat ze zich dan overgeeft zo van okeeeee. Dan doe maar....

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 04:03

Ik houd absoluut niet van aan oren trekken...

Worden ze kopschuw van en heb het al een keer of drie mis zien gaan dat t paard een ruk geeft en vervolgens een heel dik/afhangend oor had wat niet meer overeind wilde.

PeterBezemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:01

ben niet zo van de hulpmiddelenen, zelf rust uitstralen heeft een paard vaak veel meer aan. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen..
p.s. oren uitscheren moet je niet doen, die haartjes zijn er om het vuil buiten te houden ;-)