HELP! KWPN merrie ontsnapt uit wei!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Re: HELP! KWPN merrie ontsnapt uit wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:20

@ ts: we hebben onze dame voor zover ik me herinner 1 maand op dat stukje gehad. Daarna kwam ze thuis in de paddock voor de winter dus daar gold hetzelfde regime. (maar ook toen heb ik haar eens teruggevonden in de bosjes naast de paddock.. God mag weten hoe ze dat had gedaan want de stroom stond erop...???)

Die paalverlengers die Bigone noemt klinken wel handig!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:59

Maar als er al drie maand geen stroom op de draden staat is het toch nogal logisch dat ze er niet achter blijft...
De oplossing lijkt me vrij gemakkelijk eigenlijk, STROOM EROP.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:51

Er moet gewoon hoe dan ook stroom op. Wat een bizarre toestand zeg.
Ga echt even in goed overleg met de SH, vraag wáár het precies stuk is, wát er precies stuk is en op welke termijn ze het gaan maken. Is die termijn langer dan drie dagen, geef dan aan dat je het zelf (provisorisch) gaat maken omdat dit zo echt niet langer kan.

Echt, zorg dat er stroom op komt en je paard eindelijk weer buiten komt.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 13:56

Ik heb haar gisteravond gereden nadat ze een halve dag in de wei heeft gestaan en ze liep zoals verwacht echt heerlijk. Ze was uiteraard niet ineens recht maar ze was erg werkwillig en deed gewoon wat ik van haar vroeg zonder overal op te reageren. Ze waren aan het boren en zagen in de kantine naast de bak en daar liep ze gewoon langs alsof het niks was (terwijl ze bv eergisteren recht overeind kwam op die plek).
Ik heb gepraat met wat eigenaren van de ruinen en gisteren hebben zij ook gezien dat mijn merrie een stuk gelukkiger en fijner is als ze gewoon buiten staat (en inderdaad is het voor sommige mensen ook niet fijn om met haar in de bak te rijden als ze zo fris is)

Ik heb iemand gevonden met wie ze eventueel alleen mag staan, met die ruin kan ze het altijd goed vinden dus we gaan kijken of we samen een stukje af kunnen zetten en ook zij kaart het nog even aan op stal. Verder is ze tot mijn grote verbazing vandaag gewoon weer buiten gezet en ze stond uiteraard vanmorgen alweer bij de ruinen. Het is nu wel rustig in de koppel, ze staat gewoon alleen te grazen en loopt weg als de ruinen om haar heen draaien en willen 'vechten' om haar. Zodra zij wegloopt stoppen de ruinen eigenlijk ook dus dat scheelt.

Als ik haar zo bekijk denk ik inderdaad dat ze het gewoon niet naar haar zin heeft in de merrie koppel en daarom naar de buren vlucht. In het voorjaar komt er weer een nieuwe merrie bij dus misschien dat we het dan nog een keer kunnen proberen in de merrie wei. Ik kan haar natuurlijk wel met hele hoge draden en een flinke klap stroom in de merrie wei houden maar als ze daar echt niet wil staan is dat ook zielig. Ik hoop er dus vooral op dat zij en die ene ruin samen kunnen staan en dat ze dan ook 'vrijwillig' binnen de draden blijft.

Uiteraard willen we wel allemaal dat er weer stroom op de draden komt want feitelijk gezien kunnen ze natuurlijk allemaal de wei uit als ze willen en dat is gewoon gevaarlijk. Ik ga opzoek naar die paalverlengers want dat is wel een goed idee, dan kan ik de huidige palen gebruiken om haar en de ruin eerst een tijdje wel samen afgezonderd te zetten want het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze dit gedrag afleert en dat ze niet te pas en te onpas besluit om maar van wei te verhuizen. Als ze straks hengstig is en de jonge hengsten staan weer achter haar wei dan kan ik het natuurlijk niet hebben dat ze besluit om maar bij de hengsten te gaan staan :') .

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 13:59

@NiFallor: Dat zal ik doen! Ik heb niet veel eisen maar ik vind wel dat mijn paard gewoon naar buiten moet kunnen. Dat ze eens een keer een weekje binnen moet staan om bepaalde omstandigheden zal je mij niet over horen maar het is niet de bedoeling dat ze niet meer naar buiten kan omdat er dingen kapot zijn (wat eigenlijk niet mijn verantwoordelijkheid zou moeten zijn om dat te maken haha).
Het is nu ook echt heel vies weer maar als ze mij ziet dan loopt ze snel naar achteren want ze wil gewoon niet naar binnen, dat zegt genoeg denk ik over hoe graag ze buiten staat!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:26

Fijn dat ze weer gewoon naar buiten gaat, dat heeft een paard gewoon nodig!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 16:41

Nouja helaas te vroeg gejuicht :(. Ze stond alle dagen gewoon rustig bij de ruinen maar vandaag is ze ook uit die wei ontsnapt en toen stond ze dus op een oneindig stuk land helemaal in haar eentje. Ze heeft geen minuut stil gestaan en bleef als een gek door die wei rennen (uren lang want ze stond er rond 13:00 en ze gingen pas om 15:30 naar binnen). Ze liet zich niet vangen dus ze kon pas gevangen worden toen de rest binnen was gehaald. Ik snap er niks van, ze ontsnapt zelf dus ze weet waar ze er in en eruit kan. Maar vervolgens is ze helemaal van slag dat ze in haar eentje daar staat. Ik hield mijn hart vast toen ze zo te keer bleef gaan. Bij de ruinen laten staan is dus blijkbaar ook geen optie :z .
Verder is ze nog steeds herstellende dus dat ze zo te keer gaat is helemaal niet goed voor haar.

Ik ben bang dat inderdaad de enige optie is haar binnen te houden tot we een goed stukje hebben afgezet waar ze onmogelijk uit kan. Naar de wei van de ruinen dan springt zo over het draad maar naar de andere wei ging ze er gewoon onderdoor. Dus het draad moet gewoon heel hoog en er moet een flinke klap stroom op anders hou ik haar nog niet binnen.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 20:36

Mocht nog iemand volgen, ik heb haar inmiddels van stal verhuist.
We kwamen er niet uit wat betreft weidegang, het was mijn eigen verantwoordelijkheid/probleem en niet dat van hun dat mijn paard niet binnen de (kapotte) draden blijft.

Ze kan echter nooit zo heel goed tegen verandering dus nu op de nieuwe stal heeft ze bedacht dat ze ineens niet meer vast kan staan en gaat dus hangen in haar halster/touwen waardoor ze zichzelf lostrekt. Vervolgens blijft ze wel doodleuk op haar plek staan dus het is een beetje een gevalletje gebrek aan respect en lekker protesteren. Ze houdt me goed bezig iniedergeval.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:42

Verstandige keuze! Een stal moet de bedrading gewoon op orde hebben, is toch vragen om problemen / ongelukken uiteindelijk

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:47

Verstandige beslissing om te verhuizen. Bizar dat het nodig is om kapotte stroomdraden, dat wel.

Amiro_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:44

Uit laten razen is een optie, maar zo te horen heeft ze totaal geen respect meer en vertrouwd ze jou niet voor de volle 100%

Ik zou zeggen dat je haar eens flink zou moeten longeren in een longeerbak (als je die hebt) maar de vraag is of dit mogelijk is ivm haar gezondheid. Ik zou dit niet gelijk afwijzen maar even overleggen met de fysio! Hierdoor kan ze haar energie kwijtraken, maar onder jou controle, zodat ze tegelijkertijd weer respect en vertrouwen krijgt!

En als zij geen stroom op de weide willen zetten, kun je het wel vergeten. Daar is een hele simpele oplossingen voor. Stop met stalgeld betalen, moet je dan eens zien hoe snel ze komen opdraven als ze hun geld niet krijgen! Dan inderdaad haar even flink tegen het stroomdraad duwen als je haar naar buiten doet en dan lost het zich wel op

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 14:26

@Amiro_love; bedankt voor je reactie. Ik heb haar inmiddels verhuisd van stal dus we hebben gelukkig geen problemen meer met weidegang! Daar hebben ze wel gewoon stroom en blijft ze dus ook gewoon netjes binnen de draden. Ze heeft inderdaad lichtelijk gebrek aan respect maar op onze nieuwe stal hangt ze ineens weer heel erg op me dus omdat ik dan toch wel vertrouwd ben haha. Ik pak haar nu gewoon goed door onder het zadel en heb ook begeleiding van iemand die wel tijd heeft.
Het enige probleem wat betreft het gebrek aan respect is dat ze zich altijd prima gedraagd als ik met haar bezig ben. Maar soms trekt ze zich bijvoorbeeld vliegensvlug los zonder enige reden maar blijft dan wel staan. Ik kan natuurlijk geen losstaand paard gaan straffen want dan is ze weg en daarnaast wil ik haar ook niet straffen voor het feit dat ze blijft staan. Ze moet alleen leren dat ze zich niet los mag trekken. Maargoed hier komen we ook wel weer uit!

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:19

Ik ben eind vorig jaar verhuisd met m'n merrie en daar is een binnenbak. Overdag loopt ze daar in en nu samen met m'n nieuwe 3 jarige merrie te wennen. Laatst is de driejarige over de bakdeur gesprongen en heeft zichzelf op stal gezet. Onze oudere merrie deed het een week later ook, zucht. Nu staan ze er in en hebben afzetlint boven de deur gehangen en nou doen ze het niet meer, maar ze gaan binnenkort naar buiten en ik hou m'n hart vast

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 08:44

@cynthia25; Ik snap dat je je hart vast houdt! Als ze eenmaal in de gaten hebben dat ze er ook wel uit kunnen dan blijven ze bezig. Ik ben benieuwd hoe het gaat in de wei, zou je een update willen plaatsen als het zo ver is? Een beetje jammer dat je nieuwe paardje het verkeerde voorbeeld geeft haha.

Bij ons ging het zo goed... Ik kreeg alleen ineens berichten van verschillende mensen op stal dat mijn paard het niet leuk lijkt te vinden in de wei omdat ze ontzettend te keer gaat (rond galopperen, bokken, steigeren). Dus ik had afgesproken dat ze dan alleen 's morgens in de wei gaat en in de middag weer naar binnen als ze zo onrustig is. We hebben hoge houten hekken met stroomdraad aan de binnenkant dus ze bleef gelukkig wel in de wei. Tot ze vorige week besloot dat ze ook wel dwars door het hout heen kon, toen liep ze dus over het erf te scharrelen.

Ik heb nu dan toch moeten besluiten om haar niet meer dagelijks buiten te zetten voorlopig, ik wil niet dat ze zichzelf blesseert als ze dwars door het hout heen gaat of er toch probeert over heen te springen. Ze wordt nu dagelijks in de molen gezet en als ik er overdag ben zet ik haar zelf in de wei en dan moet ik er ook echt bij blijven staan. Verder rij ik haar minimaal 5 dagen dus ze komt gelukkig wel uit stal, niet zo veel als ik zou willen maar we moeten nu eerst een oplossing vinden.

Ik heb haar gisteren in de wei gezet, ze was super rustig om zich heen aan het kijken dus na 15 minuten dacht ik; ik ga even wat drinken pakken en wat borstels zodat ik die ondertussen schoon kan maken. Dus ik liep weg en toen stond ze me na te kijken tot ik naar binnen ging, toen ik na nog geen minuut weer buiten kwam was ze al weer helemaal te keer aan het gaan. Ik schrok me rot, dacht dat ze er zo weer uit zou ontsnappen. Dus snel naar haar toe gegaan en toen was het weer goed, heb ongeveer 1,5 uur bij haar gezeten en ze heeft geen stap meer verkeerd gezet. Ik snap er echt niks van, het lijkt wel alsof ze niet alleen wil zijn (alleen zonder mens want er stonden 2 paarden om haar heen).

Ze kreeg gisteren twee keer wel een flinke schok ook van het draad, daar was ik stiekem wel blij mee. Ze stond namelijk de hele tijd bij me dus af en toe kwam ze zo dicht bij het hek dat ze het draad aan raakte, daarna was ze ineens een stuk voorzichtiger bij het draad dus dat was wel fijn.

Ik heb afgesproken dat we haar weer naar buiten gaan doen als er gras staat en als we een paard hebben gevonden waar ze mee mag staan. Ze staan nu allemaal naast elkaar dus ze kunnen wel bij elkaar, maar misschien gaat het beter als ze samen in 1 wei staan (ook al hield dat haar op onze vorige stal ook niet tegen maargoed). Dan heeft ze ten minste wat te doen in de wei en is ze hopelijk niet zo onrustig meer. Daarnaast heeft ze straks met goed weer geen dekens meer om en dan voelt ze het stroom tenminste als ze er tegenaan hangt met haar lijf.

Verder komt ze dus in het weekend sowieso een paar uurtjes in de wei, als ik er zelf bij kan blijven. En als het langer licht is buiten dan kan ik haar 's avonds ook nog even buiten zetten.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:27

Wat een gedoe allemaal zeg. Wel goed dat je blijft proberen wat wél zou kunnen!
Ben heel benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan. Dus blijf maar lekker updaten hier ;)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 16:30

RiannaB Gefeliciteerd met je verjaardag!
Haha neee ik geef niet op, vind het zo sneu als ze niet meer naar buiten kan. Gaat vast wel goed komen, hopelijk is dit een fase! Ik blijf zeker updaten :).