Veulen opvoeden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:52

PaulinBijoux schreef:
Maar waarom moet je 3 jarige opeens een buitenrit maken?

Waarom niet met een groepje ervaren paarden eerste een kleine wandeling en dit rustig steeds langer maken en als hij uiteindelijk zadelmak is (niet meteen met 3 maar wanneer hij er aan toe is) hetzelfde rondje met een groepje ervaren paarden? Waarom moet een veulen dit al kunnen en waarom is het levensgevaarlijk?!

Inderdaad. Waarom niet een aantal zadel paarden mee en het "ontdekkende groene paard" als handpaard mee? Zo leren ze alles, situaties, moeilijkheden. En als je een stel makke knollen hebt. Heb je binnen no time een vrij bomproof paard. Omdat hij alles al heeft afgezien van een ander.

En alleen een buitenrit maken pas ik liever voor. Er zou maar wat met jou als ruiter gebeuren, of met je paard, waardoor je spontaan niet meer in staat bent, om anderen te kunnen bereiken??
Dan kun je beter met zijn 2en zijn in mijn ogen.
+ dat is veel gezelliger, als je zelf een maatje mee neemt.

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:57

Hier komen de veulens ELKE dag in de hand. S 'ochtends om half7 gaan ze hier al de wei op elke dag. maakt niks uit wat voor weer het is. Zo vaak mogelijk hoeven uitkrabben enz enz is zeker niks mis mee.

Inrijden moet je per paard bekijken vind ik. Hier hadden we een 2/2,5 jarige staan die stond te popelen om iets te gaan doen en zijn we ook vrij snel mee begonnen. en de andere is nu 5 geworden en loopt nog op de wei. Krijgt eerst nog een veulentje en word dan pas ingereden.
Overigens moedig ik buiten rijden met jongen paarden alleen maar aan. is beter voor hun balans. hier heb ik de luxe dat ik meters tussen de dennenboompjes aan rechte stukken kan rijden haha :+

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:58

Een paard wordt niet opgevoed door mensen. Een paard wordt opgevoed door een kudde, die het liefst bestaat uit een groep jonge paarden met een paar oudere er tussen. Wat de mens doet is africhten, en dat is heel wat anders.

Wij krijgen paarden in training rechtstreeks vanuit de opfok, en paarden die veel in handen zijn geweest van de eigenaar. De paarden die veel in handen zijn geweest zijn duidelijk brutaler en lopen sneller door je heen. De paarden uit de opfok zijn nog een beetje "angstig" dus ontwikkelen sneller respect voor ons.

Daarnaast, als wij ze als 4-jarige uit het land plukken en ze vanaf dan gewoon in de hand nemen, lopen ze binnen een paar dagen hartstikke braaf mee, en voetje geven hebben ze ook zo door. Naar mijn mening zit er dus geen meerwaarden aan om met een veulen schriktraining, grondwerk of dat soort dingen te doen.

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:01

MayDayParade schreef:
Een paard wordt niet opgevoed door mensen. Een paard wordt opgevoed door een kudde, die het liefst bestaat uit een groep jonge paarden met een paar oudere er tussen. Wat de mens doet is africhten, en dat is heel wat anders.

Wij krijgen paarden in training rechtstreeks vanuit de opfok, en paarden die veel in handen zijn geweest van de eigenaar. De paarden die veel in handen zijn geweest zijn duidelijk brutaler en lopen sneller door je heen. De paarden uit de opfok zijn nog een beetje "angstig" dus ontwikkelen sneller respect voor ons.

Daarnaast, als wij ze als 4-jarige uit het land plukken en ze vanaf dan gewoon in de hand nemen, lopen ze binnen een paar dagen hartstikke braaf mee, en voetje geven hebben ze ook zo door. Naar mijn mening zit er dus geen meerwaarden aan om met een veulen schriktraining, grondwerk of dat soort dingen te doen.

Het is meer het idee geven dat je de baas bent, en het 'in handen van mensen zijn'. Als ze op hun derde ineens elke dag worden getraind, is dat een enorme overgang die voor verwarring zorgt. En, africhten is inderdaad mensenwerk, maar opvoeden kunnen we ook. Het hoort toch bij het leven tussen de mensen?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:02

Ik heb mijn veulens in de kudde worden opgevoed door de ouderen. Maar ze komen alle dagen terug 'op stal'. De groten komen in hun stal de veulens in een inloop stal met paddocks. Ze staan elke dag eventjes vast met het eten, kunnen hoefjes geven bij de smid, lopen braaf aan een halstertouw mee en worden alle dagen aangeraakt.

Dit is voor mij de meest ideale situatie. Ze zijn fijn in de hand, kennen veel vreemde dingen maar worden door soortgenoten opgevoed. Ook leren ze goed naar ons luisteren, het commando terug kennen ze heel snel hier.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:10

nina_HORSE schreef:
MayDayParade schreef:

Het is meer het idee geven dat je de baas bent, en het 'in handen van mensen zijn'. Als ze op hun derde ineens elke dag worden getraind, is dat een enorme overgang die voor verwarring zorgt. En, africhten is inderdaad mensenwerk, maar opvoeden kunnen we ook. Het hoort toch bij het leven tussen de mensen?

Het kan in principe geen kwaad om ze inderdaad in handen te nemen. Maar bij de meeste particulieren heeft het gewoon een tegengestelde werking. Paardje leert dat mensen leuk zijn, en dat het leuk is om dicht bij ze te gaan staan, en het is oh zo schattig als je jaarling een snoepje uit je zak probeert te pakken. Als ze dan hier in training komen lopen ze door je heen, happen naar je handen en hebben juist geen respect voor je.

Paarden die gewoon van de opfok komen accepteren je makkelijker als leider omdat ze het allemaal niet kennen. Als ik dan met mijn handen wapper doen ze een pas achteruit ipv dat ze me dom aan staan te kijken van 'waar blijft mijn snoepje'. Wat ik wil zeggen: het kan mits goed uitgevoerd geen kwaad en is misschien zelfs handig. Maar veel particulieren hebben er gewoon de kennis en de kunde niet voor. En dat is verschrikkelijk vervelend voor een professional.

Ze komen hier trouwens niet zomaar in training hoor ;) Ze komen uit de opfok en gaan dan in de kudde die in de paddocks staan. Daar komen ze elke dag in handen met binnen en buiten zetten en kunnen ze rustig wennen. Na een week of wat doen we wat grondwerk, en nemen ze mee naar buiten. En pas vanaf dan begint rustig aan de training.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:12

MayDayParade schreef:

Maar het gemiddelde paard moet toch echt in een mensenwereld leven met rare mensendingen, waarom zou je daar mee wachten? Waarom dat in een paar dagen neerwerpen op het paard zijn schouders als je 3 a 4 jaar de tijd hebt om het in kleine hapklare brokjes te voeren op een manier die alleen maar prettig is?

Heb niet het idee dat het jonge spul wat ik ken brutaler is, ze zijn gewoon netjes opgevoed. Ze zijn wel dapperder dan de 2 en 3 jarige die ik heb gezien die uit de opfok kwamen, alhoewel dat geen van allen "slechte" paardjes waren.
Al met al valt en staat natuurlijk alles met de kunde van degene die ze opvoed, slechte dingen leer je ze ook vlotjes aan natuurlijk. Maar ik ben dan ook helemaal geen voorstander van dat oh leuk een veulen zonder er verder over na te denken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:15

Er is zelfs een onderzoek gedaan met springpaarden waaruit bleek dat de voorsprong van vroeger beginnen maar heel kort was. De groep waarmee later begonnen was haalde dit binnen enkele maanden in.
Het is niet verwarrend voor de dieren om 'ineens' in handen te zijn (wat al nergens op slaat want de meeste staan niet ergens onaangeroerd 3 jaar in de alpen). Het is gewoon iets nieuws op een leeftijd waaron ze sowieso graag nieuwe dingen doen.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:18

Toen ik mijn veulen kocht heb ik hem spelende wijs ook met van alles kennis laten maken. Niet te lang, want hij heeft een spanningsboog van een guppy, maar even een stuk langs de weg, kennis laten maken met groot verkeer of tijdens het uitstappen met de een even mee als handpaard. Heb ik met mijn andere paardje ook gedaan en daar heb ik nu hij voor de kar loopt alleen maar profijt van.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:19

Bowen schreef:
MayDayParade schreef:

Maar het gemiddelde paard moet toch echt in een mensenwereld leven met rare mensendingen, waarom zou je daar mee wachten? Waarom dat in een paar dagen neerwerpen op het paard zijn schouders als je 3 a 4 jaar de tijd hebt om het in kleine hapklare brokjes te voeren op een manier die alleen maar prettig is?

Heb niet het idee dat het jonge spul wat ik ken brutaler is, ze zijn gewoon netjes opgevoed. Ze zijn wel dapperder dan de 2 en 3 jarige die ik heb gezien die uit de opfok kwamen, alhoewel dat geen van allen "slechte" paardjes waren.
Al met al valt en staat natuurlijk alles met de kunde van degene die ze opvoed, slechte dingen leer je ze ook vlotjes aan natuurlijk. Maar ik ben dan ook helemaal geen voorstander van dat oh leuk een veulen zonder er verder over na te denken.

Een paar dagen vind ik ook niet kunnen hoor :+ wij nemen wel een paar weken om ze echt 'in de hand' te nemen. Ik zeg ook niet dat als veulen/1/2/jarige in de hand nemen slecht is, maar gewoon veelal slecht uitgevoerd wordt. En de meeste eigenaren zien het niet, die zijn in de wolken van hun knappe jonge paardje (heel begrijpelijk) en vinden dingen als snoepjes zoeken in de jas, in de persoonlijke ruimte staan, soms zelfs omverlopen prima.

Dat laatste wat je zegt is precies mijn punt. Mensen kopen een veulen en dan gaat het kriebelen. Toch maar even poetsen, wandelen, schriktraining, grondwerk, longeren. En dan ligt er met twee jaar een zadel op en zitten ze er met 2 en een half op. Want hij wou aan het werk.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:20

Toen ik mijn jaarling kocht ben ik er ook direct mee aan de slag gegaan. Wel op jaarling niveau.
Dus 1x in de week uitgebreid borstelen, aanraken, hoefjes krabben en vaststaan.
Plus 1x in de week 10 minuten tot een kwartiertje wandelen door het dorp. Inmiddels is ze 1,5 en
volledig verkeersmak. Ze loopt keurig netjes mee, kent het commando 'ho' en loopt de rest haar leventje
24/7 in de weide of de paddock. Als ze 3 is en ik wil starten met de beginselen van het mennen heb ik
dit alvast mooi meegenomen :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:24

MayDayParade schreef:
Bowen schreef:

Een paar dagen vind ik ook niet kunnen hoor :+ wij nemen wel een paar weken om ze echt 'in de hand' te nemen. Ik zeg ook niet dat als veulen/1/2/jarige in de hand nemen slecht is, maar gewoon veelal slecht uitgevoerd wordt. En de meeste eigenaren zien het niet, die zijn in de wolken van hun knappe jonge paardje (heel begrijpelijk) en vinden dingen als snoepjes zoeken in de jas, in de persoonlijke ruimte staan, soms zelfs omverlopen prima.

Dat laatste wat je zegt is precies mijn punt. Mensen kopen een veulen en dan gaat het kriebelen. Toch maar even poetsen, wandelen, schriktraining, grondwerk, longeren. En dan ligt er met twee jaar een zadel op en zitten ze er met 2 en een half op. Want hij wou aan het werk.

Vind een paar weken ook erg snel, nu klink je als iemand die wel weet je doet en dan kan het best, maar hier geld natuurlijk hetzelfde voor die grote groep die dat niet weet. Die maken dan ook dingen stuk.

Heb te vaak gezien hoe iemand een 3 jarige koopt en na een week of 3 moet die echt volop aan de bak, is zowat de eerste wedstrijd al afgesproken of die urenlange buitenrit.
Sommige mensen verpesten gewoon elk paard wat ze in handen krijgen, of dat nu een veulen is of een 3 jarige maakt dan niet zoveel uit, ook die 3 jarige weet binnen 3 dagen dat hij dat mens weg kan zetten.

Solmyrkvi

Re: Veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:52

Inderdaad. Ik raad mensen eigenlijk altijd aan om het paard naar een professional te doen, of er een professional bij te halen. Dan weet je zeker dat je er een leuk paard aan over houd, en er lang plezier van kan hebben :)

Een paar weken klinkt misschien kort, maar een paard van een jaar of 3/4 is ook sneller aan dingen toe dan een veulen of jaarling. Ze hebben dingen snel door, zijn leergierig en laten zelf weten als ze toe zijn aan wat nieuws. Wij luisteren daar naar en passen het werk daar ook op aan. Een paard wat nog niet normaal mee kan lopen aan de hand, of schrikkerig is, zullen we niet snel als handpaard mee naar buiten nemen. Maar als hij na twee/drie weken lekker vlot mee loopt, niet snel schrikt en het wel leuk vind om met een ander paard mee te lopen, kan hij lekker mee een kort rondje naar buiten. Je ziet ze opbloeien!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:36

Bowen schreef:
Cowgirl schreef:
Wat is er niet goed aan om met een 3 jarige een buitenritje te maken? te zwaar? Wat is er zwaar aan een buitenritje?

Ik deed bijna niks anders en hij was nog geen 4 toen anderen met mij mee wouden want die van mij was zo makkelijk.

Het is vooral lichamelijk niet al te best, ze zijn dan nog lang niet uitgegroeid en zouden niet zwaar belast mogen worden. Pas tussen de 6 en 8 zijn ze een beetje klaar.

Geestelijk hangt af van het paard, maar veel 3 jarige hebben nog een hele korte timeline, het kan snel teveel zijn voor ze.

Het is idd beter om 3x per week een half uurtje rondjes te rijden in de rijbak van 20x40m.

Lekker naar buiten met die beesten, rechte stukken, stukje draf stukje galop. Over de harde weg voor stevige pootjes.
Gezellig met een maatje. Worden ze groot en sterk van.
Ik zie ze het liefst ook nog voor de wagen staan waardoor ze veel zelfstandiger worden en op eigen benen leren lopen.

Soms denk ik wel eens dat we veel te soft zijn voor die beesten.
Wat niet gelijk betekend dat ik ze 7 dagen per week 2 uur in de arbeid wil zien.
Maar een paard is niet van suiker.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:47

Cowgirl schreef:
Bowen schreef:

Het is vooral lichamelijk niet al te best, ze zijn dan nog lang niet uitgegroeid en zouden niet zwaar belast mogen worden. Pas tussen de 6 en 8 zijn ze een beetje klaar.

Geestelijk hangt af van het paard, maar veel 3 jarige hebben nog een hele korte timeline, het kan snel teveel zijn voor ze.

Het is idd beter om 3x per week een half uurtje rondjes te rijden in de rijbak van 20x40m.

Lekker naar buiten met die beesten, rechte stukken, stukje draf stukje galop. Over de harde weg voor stevige pootjes.
Gezellig met een maatje. Worden ze groot en sterk van.
Ik zie ze het liefst ook nog voor de wagen staan waardoor ze veel zelfstandiger worden en op eigen benen leren lopen.

Soms denk ik wel eens dat we veel te soft zijn voor die beesten.
Wat niet gelijk betekend dat ik ze 7 dagen per week 2 uur in de arbeid wil zien.
Maar een paard is niet van suiker.

Dat in een beperkte bak zwaarder is voor het lichaam lijkt me een nogal open deur intrappen.
Dit gaat niet over van suiker zijn, dit gaat om weten hoe het zit met de groei. Dieren in de groei zijn kwetsbaarder en kunnen minder belasting hebben.
Dat betekend niet dat je niets met ze kan doen, maar je moet hier wel rekening mee houden.

Buiten rijden is een goede start, maar ik vind dat veel paarden te jong onder het zadel worden gebracht en te vroeg te belastende dingen(ook met grondwerk in de vele verschillende vormen) voor hun lijf te verwerken krijgen.
Kijk bv eens naar wedstrijden, 5/6 jarige komen teveel voor, maar ook bij de hobby ruiter. De ach, we doen alleen maar buiten ritjes mensen. Het doet veel kwaad bij te jonge dieren waarbij te weinig is gedaan aan gezond bewegen, spier opbouw, kunnen dragen voordat ze moeten dragen.
Het is al zwaar, of slecht in het geval van geen verdere aandacht voor het lijf, voor volgroeide paarden, laat staan voor paarden in de groei.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 19-01-15 23:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:48

MayDayParade schreef:
Inderdaad. Ik raad mensen eigenlijk altijd aan om het paard naar een professional te doen, of er een professional bij te halen. Dan weet je zeker dat je er een leuk paard aan over houd, en er lang plezier van kan hebben :)

Een paar weken klinkt misschien kort, maar een paard van een jaar of 3/4 is ook sneller aan dingen toe dan een veulen of jaarling. Ze hebben dingen snel door, zijn leergierig en laten zelf weten als ze toe zijn aan wat nieuws. Wij luisteren daar naar en passen het werk daar ook op aan. Een paard wat nog niet normaal mee kan lopen aan de hand, of schrikkerig is, zullen we niet snel als handpaard mee naar buiten nemen. Maar als hij na twee/drie weken lekker vlot mee loopt, niet snel schrikt en het wel leuk vind om met een ander paard mee te lopen, kan hij lekker mee een kort rondje naar buiten. Je ziet ze opbloeien!

Het klinkt als een fijne manier, vind gebruik maken van andere paarden altijd een groot pluspunt.

meliszakyraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:47

Ik heb een kwpn merrie van nog geen 2 jaar oud.
Ze kan met me mee lopen aan het halster, voor beentjes kan ze al geven, borstels kent ze al.
Toen ze in de weide stond heb ik er een plastic zeil neer gelegt, was spannend maar verder niks.
Ze is vroeger verwaarloosd geweest en nu is ze een knuffelbeer.
Ik geef haar de tijd om dingen te leren.
Ze gaat overdag als het weer redelijk is naar buiten, met een andere merrie van iets ouder dan 6 maanden.
Als het beter weer is gaan ze 24/7 op het weiland met een kudde leeftijds genoten.
Ik wandel soms met haar over het erf, en op het weiland.
Als ze ouder is kijk ik hoe ze ervoor staat en alles op haar tijd.
Heb iemand die mij komt helpen en verstand heeft van jonge paarden.
Sommige paarden leren sneller dan andere, ik geef ze liever meer tijd dan dat ik dadelijk een paardje heb die alles verkeerd heeft geleerd.
Ik heb haar als veulen niet gekent, ze kwam hier met een touw om haar hals omdat ze geen halster om kregen, en nu kan ze al meelopen aan het halster.