Liggende paarden die snel opstaan wanneer je erbij komt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti

Re: Liggende paarden die snel opstaan wanneer je erbij komt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:26

Mijn vorige paard viel zelfs in een rem slaap met haar hoofd op mijn schoot. Mensen die dit zagen waren zeer verbaasd en ik de eerste keer ook haha.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:31

die van mij slapen nooit buiten,als ik er dan een zie liggen is het foute boel.Ze liggen wel in de stal,maar zodra ze mij zien staan ze op.Ik ben namelijk hooi/appeltje/voer :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:33

De mijne krijgt soms ontbijt op bed. Dan is hij nog niet uitgeslapen en krijgt hij hooi voor zijn neus. Komt regelmatig voor als ik heel vroeg ben. Als ze wel staan gaan ze staan piesen. Gekke knollen. :D

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:41

Ik wou vroeger ook heel graag eens bij mijn verzorgpony kunnen gaan zitten als ze zou liggen, maar gebeurde nooit. Ik had mijn fiets nog niet geparkeerd of ze stond al over de stal deur naar me te hinniken. Deed overigens niks anders dan poetsen en frummelen met die pony. Ik heb er altijd maar van gemaakt dat ze erg blij was als ik er was. Maar waarom het nou echt is zal ik ook wel willen weten. Zijn al veel verschillende antwoorden hier.

LifeWithNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:11

Ik ga er vanuit dat het instinct ervoor zorgt dat ze opstaan als er iets nadert. Liggend ben je immers zwak als prooidier zijnde.

Zeker weten doe ik het echter niet ;-)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:23

In de stal kan ik minutenlang bij haar liggen, alleen ligt ze daar niet zo snel haha.
Vorig jaar op een ochtend lag ze nog lekker te soezen op de wei, en ik ben héél stilletjes de wei op getrippeld en heb zo mijn benen onder haar hoofd kunnen schuiven haha. Ze is een kleine 2 minuutjes blijven liggen, daarna was ze wakker genoeg om te beseffen dat ze op de voedende hand lag, en dat die zo stilaan het ontbijt wel mocht gaan halen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:28

Mijn haflinger bleef laatst in de bak liggen toen ik naar hem toe kwam. Ik schrok me rot, want hij staat normaal altijd op :=
Was niets aan de hand overigens. Ik heb hem even gekroeld en ben toen op stal gaan rommelen. Tegen de tijd dat de voerton open ging stond hij weer gewoon in stal :+

Meestal staat hij en eerste wat hij doet is dan plassen inderdaad. Je kan maar leeg zijn voor je aan de arbeid moet :))

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:30

Jasmijn159 schreef:
Ik heb nooit zo begrepen waarom mensen per se bij hun liggende paard willen zitten/liggen..

Doen paarden in de kudde bij elkaar ook niet echt, dus is geen natuurlijk gedrag voor ze :)

Daarom laat Tim zig ook altijd bij mij op schoot vallen omdat hij dat niet wil. :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:40

Jasmijn159 schreef:
Ik heb nooit zo begrepen waarom mensen per se bij hun liggende paard willen zitten/liggen..

Doen paarden in de kudde bij elkaar ook niet echt, dus is geen natuurlijk gedrag voor ze :)

Dat heb je mis, paarden gaan wel degelijk samen liggen. Jonge paarden liggen vaak allemaal tegelijk en vrij dicht op elkaar, en dan staan de oudere paarden erbij te waken. Als ik heel vroeg of 's nachts bij de paarden kom dan liggen ze meestal allemaal gezellig bij elkaar. Zelfs in een "kudde" met de paarden van de buren aan de andere kant vh draad.

Waarom paarden op staan, dat verschilt. Mijn merrie die staat omdat ze gewoon niet durft te blijven liggen. Vertrouwen zit echt wel goed, maar een bepaalde reserve houdt ze altijd (Tinker die op haar 2e uit een kudde in Engeland is gehaald). Haflinger staat altijd op omdat hij moet checken of er iets te halen valt, en mijn veulen (moeder is de Tinker) heb ik van jong af aan altijd bij gezeten als ze lag; hoofd op schoot, dus nu als ik bij haar kom en ze ligt drukt ze dr hoofd tegen mij aan. Daar kan ik echt alles mee: [KS-ITP] [Ti] Every step we take... (foto's zijn gemaakt met zelf ontspanner, dus voor elke foto heb ik apart camera in moeten stellen waarna ik 10 sec had om in de positie te gaan zitten/liggen) Dit is puur aangeleerd door positieve ervaring.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:57

Onze paardjes liggen ook naast elkaar even als rollen.
Ook naast mijn partner en mij.
Met 1 van heb heb ik ook heel lang in de wei tussen de bomen met der schoot op mij gelegen,
ze kroop op een gegeven moment nog dichter tegen me aan :o .
Net in de inloopstal ging er ook 1 naast ons lekker rollen.
Gezellie allemaal!

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:10

Ik heb een enorme slaapkop. In z'n uppie terwijl de kudde verderop staat of samen met een ander paard.. Z'n vaste ochtendslaapje doet 'ie altijd. :z
http://youtu.be/B-4yqhmtIn8

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:16

Aan de mestvlekken kan ik zien dat mijn paard 's nachts wel ligt in zijn stal. Maar verder gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen als ik hem zie liggen. 2x gebeurd, beide keren koliek. Eerste keer liep met een sisser af, 2e keer heb ik 3 keer de veearts erbij moeten roepen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:41

Caily schreef:
Dat heb je mis, paarden gaan wel degelijk samen liggen. Jonge paarden liggen vaak allemaal tegelijk en vrij dicht op elkaar, en dan staan de oudere paarden erbij te waken. Als ik heel vroeg of 's nachts bij de paarden kom dan liggen ze meestal allemaal gezellig bij elkaar. Zelfs in een "kudde" met de paarden van de buren aan de andere kant vh draad.

Inderdaad, heb ze heel vaak met 3 tegelijk zien liggen. (En dan was er geen waakpaard, stelletje sukkels dat het zijn) :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:50

Geen sukkels, gewoon een veilige thuishaven en wrs weten jouw paarden niet beter. Mijn veulen weet ook niet beter, mijn Tinkermerrie dus wel, die ligt dan ook haast nooit, en zelfs toen ze aan het bevallen was is ze tot twee keer toe opgestaan omdat ik te dichtbij kwam :o

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:56

Verschilt ook per paard maar het ligt ook zeker er aan wie er komt.
Mijn paard blijft bijvoorbeeld altijd liggen als ik kom, paard van een vriendin van mij ook, maar zodra vriendin zelf kwam stond paard op. Waarschijnlijk omdat ze de link legde: baasje komt, dus ik moet mee met haar.
Ondertussen kan de mijne op commando liggen dus ik mag zo'n beetje alles met m doen.. :P
Afbeelding
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 3282_o.jpg
Hier mag ik zelfs op m liggen :))

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:02

Mijn junkie ligt eigenlijk dagelijks wel overdag even in haar stal te dutten of slapen (vaak als ze uit de paddocks naar binnen zijn gehaald.

Als ik elke keer moest komen omdat stalgenoten daar van schrikken dan was ik een paar keer per week extra heen en weer aan het rijden omdat ze zogenaamd een koliek aanval moet hebben. :')

Je kan er ook rustig bij gaan zitten en liggen, beetje kriebelen en knuffelen. Uiteindelijk staat ze altijd wel op. De ene keer is dit met een minuut, de andere keer kun je er zo een kwartier bijzitten. Het is ook afhankelijk hoe druk het is op stal. Ben ik alleen dan blijft ze veel langer liggen als dat er meer mensen bij zijn