Maar gebruik de techniek die ook wordt gebruikt in het boek: How to create the perfect riding horse - P. Wood (heb m volgens mij ook al wel in het Nederlands zien liggen). Maar daar wordt het paard bij elke beweging weer terug gezet op de plaats waar hij hoort te staan (dus al is het maar éen voet).
Ergens wel logisch dus ik ga voor trial en error. Ik laat dus ook gewoon de deur van de stal openstaan (scheelt wel dat ik een stallengebouw voor mezelf heb en ik de deur vaak gesloten heb en ze dus niet verder kunnen dan het gangentje). Ik laat ze de fout maken dat ze door de deur willen zodat ik ze terug kan zetten op de plaats.
edit: wel even uitleg dat ik in een redelijk unieke situatie nu zit met een eigen stalgebouw waarbij ik de aanwezige stallen heb opengezet en de paarden via de achterkant zelf in en uit naar de wei kunnen. Ik heb de helft van de gang afgesloten wat mijn stuk is met nog één deur die dus wel eens open staat als ik aan het poetsen ben. Het is hun enige moment dat ze even moeten luisteren en stil staan. Maar staat je paard al voor langere tijd op stal is het natuurlijk wel de kat op het spek binden
.