De praktijk is dan: maken jullie een fijn buitenritje, ook in zijn ogen?
Wat vind hij? waar geniet hij van? waar kun je met hem in mee doen? Uitgangspunt is niet wat jij met hem kan maar wat jullie samen kunnen ervaren. Niets meer, niets minder.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Hij is niet stout, hij doet niet extreem, maar als je niet oppast verongeluk je er wel mee, kort gezegd
Koper schreef:[***] schreef:Hij is niet stout, hij doet niet extreem, maar als je niet oppast verongeluk je er wel mee, kort gezegd
Zo eentje ken ik er ook![]()
Jouw topics ken ik lang genoeg, en ik heb genoeg over Cobe gelezen, om mij aan een oordeel te wagen. Júíst omdat hij zo op mijn draak lijkt.
En die is niet dominant. Hij is slim, zelfbewust en vooral heel geraffineerd. Je moet al-tijd! opletten wat er gebeurt want zodra je aandacht verslapt maakt hij daar gebruik van. Nee dat is niet dominant. Dominantie is voor mij meer bruut geweld, trappen, bijten, dat soort werk.
Misschien herken je wat ik hieronder beschrijf wel:
Ik wilde mijn paard ophalen om nog even z'n staart te borstelen. Dus met halster richting paard. Hij kwam ook mijn kant uit gelopen. En een paar meter bij mij vandaan blijft hij staan.
Wat moet ik dan vooral niet doen: naar hem toe lopen en halster om doen. Als ik naar hem toe loop zet ik de laatste stap zijn kant op, voeg ik me dus bij hem en heeft hij het, volgens alle paardenlogica, voor het zeggen.
Wat moet ik wel doen: acuut stilstaan, omdraaien en NIET kijken of hij met me meeloopt. Hij loopt dan achter mij aan (en voegt zich dus bij mij, waarna ik vrij veel met 'm kan doen)
En hij doet 't steeds net ietsjes anders. Omdat hij zo uitgekookt is. Hij zit veel te veel in z'n hoofd. Mijn merrie is heel anders: dat is een doe-paard. Mijn ruin is een denkpaard. Niet dat dieren kunnen denken maar je zou het bijna zeggen. Hij is TE slim.
Enige remedie is zelf nog slimmer zijn. Heel leerzaam is dat. Je moet constant op je qui-vive zijn.
Zo zie ik het
[***] schreef:Ik weet nog niet of ik daar in geloof, wil het ergens wel maar het kost (in mijn ogen) veel geld en je moet zoveel info doorgeven dat ik iets heb van: tja, zo kan ik het ook ... (evenals dat er via internet zoveel te vinden is ..).