Steigeren afleren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:08

Lijkt me heel irritant als je zo moet beginnen aan een verzorgpony. Die kinderen zien dat op youtube en weten niet dat je daarvoor heel gevorderd moet zijn...
Geen idee hoe je dat afleert trouwens, ben niet zo'n expert.

Happie

Re: Steigeren afleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:15

Iets aanleren is helaas altijd makkelijker dan iets afleren. Geef je niet toevallig onbewust een commando voor het steigeren? Want dan zou je vanuit daar verder kunnen werken

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:20

Heel lastig, en straffen is hier ook moeilijk om dat de pony iets doet wat aangeleerd is en dus denkt dat hij goed gedrag laat zien.
Ik zou denken, negeren dat gedrag, geen aandacht aan besteden en heel stug doorgaan met waar je meebezig was.
Rondje wandelen dan wordt er gewandeld, komt hij toch omhoog direct iets anders van hem vragen bijv aan te draven, achterwaarts, bochtje (nooit omduwen)

menner2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 19:22

veel mensen zeggen dat ik een zweep mee moet nemen, maar als ik een tik met de zweep geef gaat hij juist steigeren. die kinderen hebben een zweep gebruikt bij de commando. en het probleem is ook dat het een hengstje is.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:28

Ken je de oude verzorgster niet?
Anders zou je met hun kunnen overleggen hoe ze het hebben aangeleerd enz.

menner2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 19:30

dat hebben ze gedaan omdat hij dat een keer deed toen ze met hem aan het rennen waren en toen hebben ze het beloond en toen ging hij het vaker doen. verder weet ik het niet.

kikkerikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:32

Hay,

Het klinkt sneu... maar wij houden een ei in ons hand en als die omhoog komt slaan we hem stuk op ze hoofd (tussen de oren)zo denkt die dat ze hoofd stuk is een die. Meestal houden ze dan op. Bij ons werkte t.

menner2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 19:34

kikkerikke schreef:
Hay,

Het klinkt sneu... maar wij houden een ei in ons hand en als die omhoog komt slaan we hem stuk op ze hoofd (tussen de oren)zo denkt die dat ze hoofd stuk is een die. Meestal houden ze dan op. Bij ons werkte t.

heeft joun pony/paard geen kopschuw gekregen?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:38

Ken ook een pony die dat deed.
Een (niet al te lieve) tik op de borst was de oplossing.
Echt laten merken dat dat niet kan!
Is hartstikke gevaarlijk voor jou!!
Edit: een volwassene erbij is wel een must ja (denk ik :o )
Laatst bijgewerkt door WillBokkers op 24-12-14 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

kikkerikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:39

saskiakevin schreef:
kikkerikke schreef:
Hay,

heeft joun pony/paard geen kopschuw gekregen?

hay,

nee vanwege dat ze denken dat ze hun hoofd stoten tegen iets in preciepe bedenkt een paard niet dat je hem slaat want dat ziet die niet.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:39

Het kan aan mij liggen, maar eieren kapot slaan op een paardenhoofd, zodat het paard denkt dat ie bloed, vind ik echt -O- en daar wordt het paard denk ik ook erg kopschuw van...

Het beste is denk ik om iemand te vragen die er echt verstand van heeft en die je wil helpen :list:

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:41

Nogmaals: gewoon een volwassenen erbij halen. Zelf oplossen gaat niet werken.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:52

Vraag eens aan de oude verzorgers wat het commando was om te steigeren. Vanuit daar kun je verder aan de slag. Laat dat ei maar gewoon in de eierdoos liggen tussen de rest.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:27

Welshponyfan schreef:
Het kan aan mij liggen, maar eieren kapot slaan op een paardenhoofd, zodat het paard denkt dat ie bloed, vind ik echt -O- en daar wordt het paard denk ik ook erg kopschuw van...

Het beste is denk ik om iemand te vragen die er echt verstand van heeft en die je wil helpen :list:

ik wist niet dat een paard dan dacht dat ie bloed op zijn hoofd had heb het allen gehoord! :(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:36

Overweegt de eigenaar niet hem te laten castreren? Kan ook veel schelen hoor, hengsten steigeren nu eenmaal graag. Hier nog paardje verkocht dat eigenaar had leren steigeren op commando. Nadat ie gecastreerd was, wou ie dat truukje zelfs niet meer doen.

Best idd hulp inroepen. Zelf zou ik als ie gaat steigeren eerder een tik tegen de achterbenen geven, dan gaan die achtervoeten van de grond en moet ie zijn voorbenen wel neerzetten. En bij juiste reactie hierop uitgebreid belonen, zodat ie leert zijn achtervoeten opheffen ipv voorvoeten (ook niet overdrijven natuurlijk, je moet hem nu ook niet leren slaan of bokken :) )

Ook zou ik het gaan wandelen leuk houden, en geleidelijk opbouwen, zodat je kan stoppen voordat ie zijn kuren krijgt.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:04

hwn schreef:
Overweegt de eigenaar niet hem te laten castreren? Kan ook veel schelen hoor, hengsten steigeren nu eenmaal graag. Hier nog paardje verkocht dat eigenaar had leren steigeren op commando. Nadat ie gecastreerd was, wou ie dat truukje zelfs niet meer doen.

Best idd hulp inroepen. Zelf zou ik als ie gaat steigeren eerder een tik tegen de achterbenen geven, dan gaan die achtervoeten van de grond en moet ie zijn voorbenen wel neerzetten. En bij juiste reactie hierop uitgebreid belonen, zodat ie leert zijn achtervoeten opheffen ipv voorvoeten (ook niet overdrijven natuurlijk, je moet hem nu ook niet leren slaan of bokken :) )

Ook zou ik het gaan wandelen leuk houden, en geleidelijk opbouwen, zodat je kan stoppen voordat ie zijn kuren krijgt.

Werkt niet altijd :(
Mijn hengst is na de castratie alleen maar pittiger geworden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:11

Geen ei op de kop slaan.
Niet alleen om het kopschuw maken (zou ik me niet zo'n zorgen om maken)
Maar ook bijvoorbeeld omdat de pony dadelijk ook niet meer durft te springen.
Een heel belangrijk punt vind ik dat je daarmee de pony alleen bang bent, en niet de baas over hem bent.
En daar gaat het net om.
Ik zou zeggen ga grondwerk doen, begin helemaal bij het begin :)

NH_ELF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:24

Eigenlijk lijkt een flinke tik geven met een zweep me ook niet helemaal de manier, het dier heeft juist geleerd dat steigeren goed gedrag is, wat beloond wordt.
Ik denk dan ook dat dezelfde manier omgekeerd het beste werkt, ik zou (indien mogelijk, het moet niet gevaarlijk worden) het steigeren negeren en belonen zogauw hij weer op de grond komt met zijn benen, dan heeft hij binnen afzienbare tijd echt wel door dat de beloning nu juist niet komt bij het steigeren, maar bij het op de grond blijven. Ik zou dat punt wel duidelijk markeren, dat wel direct duidelijk voor hem is, op welk punt in zijn gedrag hij beloond wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:34

Een paard is heus niet 1,2,3 kopschuw. Al helemaal zo'n brutale aap niet. Als een paard de hele tijd zou steigeren, en er is verder niks mis (zadel, tanden, etc) krijgt ie een mep tussen zn oren. Klaar. Je kan geen gevaarlijke spelletjes met dieren van een paar honderd kilo doen.

verzorgponylief heeft 3x gesteigerd aan de longe, bij de 3e keer was ik haar zat en trok ik harder aan de longeerlijn dan de bedoeling was... waardoor ze evenwicht verloor en snel moest springen om te blijven staan (Kangaroe idee). Niet hoe ik het wou oplossen, maar ze heeft t niet weer gedaan. Dusja, misschien maar een keer omtrekken dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 02:19

Elke keer als die dat doet, moet je hem gewoon straffen. Dan weet die dat als die dat doet, het niet gewenst is (wat dus eerst werd beloond). Hij misbruikt zijn trucje.
Daarom is het misschien handig om de basis van Vrijheidsdressuur weer aan te leren.

Ook handig is om grondwerkles met hem te nemen.

CayaxOdin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:09

Ik zou geen ei gebruiken, en iemand met ervaring vragen :):)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:19

Ik heb wel eens een stijgerend paard voor me gehad dat ik hem vast had ik hem een paar goeie rijen aan het halster touw geven dat ie daar wel een beetje van schrok daarna heeft ie het niet meer gedaan.

Maar zou ook niks doen met een ei... Kopschuw dan en wat voor nut zou een ei geven hoe wil je d'r bij komen als ie. stijgers tussen zijn oren...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:26

prugelpiet schreef:
Een paard is heus niet 1,2,3 kopschuw. Al helemaal zo'n brutale aap niet. Als een paard de hele tijd zou steigeren, en er is verder niks mis (zadel, tanden, etc) krijgt ie een mep tussen zn oren. Klaar. Je kan geen gevaarlijke spelletjes met dieren van een paar honderd kilo doen.

verzorgponylief heeft 3x gesteigerd aan de longe, bij de 3e keer was ik haar zat en trok ik harder aan de longeerlijn dan de bedoeling was... waardoor ze evenwicht verloor en snel moest springen om te blijven staan (Kangaroe idee). Niet hoe ik het wou oplossen, maar ze heeft t niet weer gedaan. Dusja, misschien maar een keer omtrekken dan..

Hier ging het dan per ongeluk harder dan bedoeld maar trek nooit je paard uit balans, als het verkeerd neer klapt dan is de rekening van de dierenarts niet misselijk

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:28

Helpt het niet om hem aan het werk te zetten, steigeren, dan zet jij direct een versnelling, vertraging, bochtje naar links of naar rechts in. Achterwaarts is geen goed idee omdat omhoog komen dan makkelijker is
Hij heeft nu alle tijd om omhoog te komen, als hij alert op jou moet zijn dan is zijn aandacht niet meer bij het steigeren.

Misschien kan Amable hier op het forum je tips geven

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:37

Dit had mijn vorige verzorgpony ook, heeft toen paar maanden stil gestaan, toen weer rustig mee begonnen te longeren, elk rondje naar je toe komen en bokken naar je of steigeren. Het is uiteindelijk well minder geworden, maar hulp zoeken x