paard bokt uit protest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wenss0611

Re: paard bokt uit protest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 20:34

bedankt ik zal de volgende keer is vragen dat de lesgever bij de paarden zelf les geeft :) ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:32

onpaard schreef:
Shenavallie schreef:
Pijn tijdens belasting hoeft niet per definitie uit de rug te komen. Het kan ook in de benen zitten of misschien zit er een velletje dubbel bij de singel, etc.. Een paard bokt nooit om te testen, altijd met een reden: lichamelijk ongemak.

Niet helemaal mee eens. Sommige paarden bokken omdat ze jolig zijn. Maar dat lijkt me niet in dit geval.

Als paarden bokken omdat ze "jolig" zijn, dan komt dit omdat ze te lang op stal hebben gestaan en door te bokken hun bloedsomloop weer beter op gang kunnen brengen. Dit gebeurt ook al het een koude nacht op het land is geweest: paarden rennen en bokken dan ook om weer op te warmen. Bokken bij belasting (oftewel: onder de man) is duidelijk een teken van ongemak ergens in of aan het lichaam.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:41

Nou mijn 3-jarige wordt beleerd, ik weet echt wel waarom hij bokt en dat zal niet zijn omdat zijn velletje dubbel zit oid :')

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:00

Dorine92 schreef:
Voordat iedereen gaat roepen dat je er allerlei peuten en paten, da en zadelpasser bij moet halen.. Probeer eens op stem. Wie weet is ie wel menpony geweest. Heb een keer zo'n zelfde probleem op die manier opgelost

Hier ga ik in mee. Heeft bij ons ook geholpen. Met ondersteuning van iemand die 'meeliep' met de longeerzweep. Niet om te slaan. maar gewoon om het paard te stimuleren om voorwaards te gaan/de achterhand te gebruiken. Natuurlijk eerst zadelpasser/da/osteo en hele riedel erbij gehad.

Dus eerst uitsluiten, daarna wellicht eens zo proberen? Succes!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:11

Probeer de volgende keer eens gewoon heel basic de eigenaar pony aan de longe en jij er op. Geen been geven maar alleen stemhulpen van jou en de eigenaar zorgt dat hij voorwaarts gaat. Is hij goed voorwaarts en braaf dan ga jij langzamerhand been hulpen er bij geven met ondersteuning van jou stemhulp en de eigenaar.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:13

Ik begrijp niet waarom er altijd pijn bij gehaald moet worden.
Niet elk paard die iets doet heeft pijn.
Het paard kan ook gewoon dwars zijn en er geen zin in hebben dit komt ook best wel vaker voor.
Dus het kan een rijtechnische probleem zijn zeker als het paard gebruikt word voor de lessen bijvoorbeeld.
Werk eerst aan de ontspanning en dat mag ook best in stap.
Ik zou het rustig gaan opbouwen met duidelijke en consequente hulpen.
Zorg voor een goede begeleiding.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:26

Batlow schreef:
Nou mijn 3-jarige wordt beleerd, ik weet echt wel waarom hij bokt en dat zal niet zijn omdat zijn velletje dubbel zit oid :')

Uit een andere reactie van TS is duidelijk dat het hier niet om een 3-jarige gaat die nog beleerd moet worden. ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:33

Shenavallie schreef:
Batlow schreef:

Uit een andere reactie van TS is duidelijk dat het hier niet om een 3-jarige gaat die nog beleerd moet worden. ;)

Nee maar dat elk paard bokt door lichamelijk toedoen is onzin, dat zeg jij namelijk. dus 3 jaar of niet, een paard bokt echt niet alleen bij lichamelijke 'beperkingen'

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:09

misschien heeft ie een niet goed zadel?
geen fijn bit?
en als t koud is, en hij is fris, kan je t beste even longeren, en daarna gaan rijden, dan is de overtollige energie eruit. :) doe ik altijd, anders is t een bok en stijgerfestijn. xd

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:21

ik lees mee,
pony is met moeite vooruit te krijgen als je tikt met de zweep mgaat hij bokken bij aanspoen enz. niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:37

Batlow schreef:
Nee maar dat elk paard bokt door lichamelijk toedoen is onzin, dat zeg jij namelijk. dus 3 jaar of niet, een paard bokt echt niet alleen bij lichamelijke 'beperkingen'

Misschien iets beter lezen: als er sprake is van lichamelijk ongemak, hoeft dat niet persé vanuit het paard zelf te komen. Een velletje dubbel door de singel is ook een lichamelijk ongemak (en zo zijn er meerdere voorbeelden). Ik zou er niet klakkeloos vanuit gaan dat het iets anders is. Als een paard bokt tijdens belasting en zonder niet, dan is er wel degelijk wat aan de hand en zoiets moet niet genegeerd worden. Het kan ook zijn dat TS sporen gebruikt en dat het paard daar extreem op reageert (en dat is dus ook lichamelijk ongemak). Etcetera, etcetera.

Edit: Lees nu dat ze in ieder geval geen sporen gebruikt, maar als het paard bijvoorbeeld een maagzweer heeft, dan kan aansporen zonder sporen ook hinder geven.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:34

Ik weet dat een velletje dubbel ook lichamelijk ongemak is, maar ik geloof echt niet dat een paard alleen om lichamelijk ongemak bokt, misschien iets beter lezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:46

Maar het is zaak eerst uit te sluiten dat het een lichamelijk probleem is. Anders is het wel erg onvriendelijk en oneerlijk om het er eerst maar uit te "slaan"....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:07

Bizzybijtje schreef:
Maar het is zaak eerst uit te sluiten dat het een lichamelijk probleem is. Anders is het wel erg onvriendelijk en oneerlijk om het er eerst maar uit te "slaan"....

Je hoort mij verder ook niet over slaan. Misschien heel off topic en wat niks heeft te maken met het probleem van ts, maar ik wil alleen zeggen dat mijn mening is dat paarden niet alleen bij lichamelijk ongemak bokken, omdat iemand dat dus zei. Dus ts kan dat gaan 'uitsluiten' en niet zoeken naar een lichamelijk ongemak omdat het ook daadwerkelijk daardoor komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:34

Het is ieders mening dat paarden niet alleen uit lichamelijk ongemak bokken. :+ Dus weet niet precies wat je nou wil zeggen met je post.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:21

Bizzybijtje schreef:
Het is ieders mening dat paarden niet alleen uit lichamelijk ongemak bokken. :+ Dus weet niet precies wat je nou wil zeggen met je post.

Ieders mening ja, maar de bokker zette het neer als een feit :Y) dus om ts te informeren dat dat niet zo hoeft te zijn en dat dat inderdaad ieders mening is maar niet zomaar iets moet aan nemen, ook van mij niet. Dat probeer ik zo'n beetje te zeggen, was op zich niet zo moeilijk toch :+