gemeen/jaloezie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: gemeen/jaloezie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:40

Dit betekend imo dat jouw paard je als onderdeel van zijn kudde ziet en het zou net andersom moeten zijn, jij moet de leider zijn. Dat betekend niet dat je niet kunt genieten van het feit dat je zo'n goede band hebt maar de volgorde is net verkeerd om en kan je wel degelijk in gevaar brengen. Als in de natuur een paard een ander paard opeist en beschermd vallen er vaak rake klappen om het onderdanige paard te scheiden van een ander paard, als jouw paard dit doet terwijl je net bij een ander paard staat kan het heel vervelend voor je uitpakken. Zorg dat je absoluut leider over je paard word zodat hij niet denkt je te moeten beschermen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:02

Een paard is een paard en een mens is een mens.
Je kunt als mens niet echt een paardenleider zijn. Je bent geen onderdeel van zijn kudde, je bent daarvoor ook veel te weinig aanwezig in de groep. Je kunt wel een betrouwbaar mens voor je paard zijn. Het paard leert dan je aanwijzingen op te volgen en zich prettig bij te voelen bij die duidelijkheid. Dat wordt waarschijnlijk bedoeld met " een leider zijn voor je paard".

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:51

josien_m_ schreef:
Een paard is een paard en een mens is een mens.
Je kunt als mens niet echt een paardenleider zijn. Je bent geen onderdeel van zijn kudde, je bent daarvoor ook veel te weinig aanwezig in de groep. Je kunt wel een betrouwbaar mens voor je paard zijn. Het paard leert dan je aanwijzingen op te volgen en zich prettig bij te voelen bij die duidelijkheid. Dat wordt waarschijnlijk bedoeld met " een leider zijn voor je paard".

Je bent niet in één keer leider af omdat je niet zichtbaar bent, mooie boel dan kun je elke keer weer overnieuw beginnen. Natuurlijk vreten paarden, net als kinderen, honden dingen uit die niet mogen als de kat van huis is. Maar je hoeft niet in de paardenstal te slapen om leider te kunnen zijn en blijven.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:24

O? Hoe weet je dat? Paarden zijn beslist geen honden of kinderen. Trouwens ook daar zou ik het niet eens zijn met je uitspraak. Maar goed, dat doet er niet toe.
Je bent hun leider niet want je bent geen paard, dat wordt je nooit, al zou je in hun stal slapen. Dat is een vermenselijking van hun onderlinge relaties en die schiet te kort.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:01

Ieder zijn mening Josien, ik laat paarden paard en treed ze met paardentaal tegemoet. En ja, ik ben geen paard maar dat is het voordeel van de mens , andere talen leren spreken.
En wat betreft honden en kinderen, uit ervaring weet ik anders. Hoe goed opgevoed iemands kinderen of honden ook zijn, regels breken doen ze meestal als de baas of ouder niet in de buurt is.

Sssj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:41

felintje schreef:
dresjoepie schreef:
Geloof wel dat dit iets van merrie s is als ik het zo lees Dan toch die moeder gevoelens Maar dan zijn jullie niet de leider over het paard Als je het in kudde gedrag terug vertaald Zouden jullie als eigenaar Onder geschikt zijn Best interresant

Mijn paard is een ruin met heel veel moeder gevoelens dan !! :P

Hahah misschien is adoptie een optie?

Citaat:
Sssj schreef:
Mijn paard keert zich juist tegen mij.. Als ik de hond meeneem wil ze niks van mij weten, dan blijft ze met der oren in de nek en der kont naar me toe in een hoekje van de wei staan (ook als de hond op geruime afstand is), maar zonder hond komt ze me bijna hinnikend tegemoet. :+

Huh ?? Echt ? Houdt ze niet van honden misschien ? Of heeft ze liever enkel alle aandacht voor zichzelf ? }>

Het eerste sowieso, maar ik denk altijd maar dat ze mij gewoon super lief vindt! O:)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 02:41

*gooit knuppel in hoenderhok*
Het gros van de paarden zien hun mens gewoon als wandelende voedselbron en niet als leider. Ze beschermen dus gewoon hun volgende worteltje tegenover hun kuddegenoten.

Ben het met Bigone eens. Een paard maakt gewoon gebruik van de mogelijkheden en vrijheden die je hem biedt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 04:26

Je bent toch altijd gewoon een bron van iets dat je paard wil, dat is een ander paard ook. Dat kan eten zijn, maar ook veiligheid etc. immers is dat ook een beetje het hele punt van een kudde, in een kudde bied de rest je veiligheid, waakzaamheid, helpen ze je eten en water vinden, je vindt makkelijk een vent/vrouw etc. het is niet voor de gezelligheid maar gewoon opportunisme dat je bij elkaar blijft.
Wat dat betreft maakt het ook niet uit of het paard denkt dat je een paard bent, een god of een wandelende worteldispenser als je maar gewoon zorgt dat het voor het paard het makkelijkst is/het meeste oplevert om te doen wat jij wil dan doet ie het wel. Als je het vervelend vind dat hij andere paarden wegjaagt zorg er dan voor dat het niet meer prettig is/niet meer loont om dat te doen. Dat kan inderdaad bijv in een wei makkelijk door het bezitterige paard weg te jagen, in de stal/tijdens het werk is het waarschijnlijk praktischer om te straffen of te negeren wat het paard doet en hem aan het werk te zetten zodat hij niet meer met het andere paard bezig is.