Paard springt over hek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:37

Wel lastig idd. Fijn dat ze zo hoog kan springen, maar het kan ook es misgaan (hier pensionpaard gehad dat het gras groener vond aan de overkant en vanuit stap over een poort van 1m20 wou springen. Helaas hebben zowel paard als poort er toch enkele blijvende littekens aan overgehouden).

Anderzijds kan het ook zijn dat ze na verloop van tijd went en dat ze wel snapt dat haar vriendje terugkeert. Hier nog een ruin gehad die over staldeur gegaan was toen we de andere paarden losten (was de eerste dag hier). Hebben hem dan paar weken vastgezet toen we de anderen losten, en na paar weken was het geen probleem meer om eventjes in zijn eentje te wachten.

Mss kan je haar wat lekkers geven in de schuilstal als haar maatje uit rijden gaat?

@SindyKaya, TS heeft het hek al 20cm verhoogd, en een ijzeren hek is toch wel een stuk gevaarlijker dan een stroomdraadje qua blessuregevaar, dat stroomdraadje zal wel knappen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:38

hwn schreef:
Wel lastig idd. Fijn dat ze zo hoog kan springen, maar het kan ook es misgaan (hier pensionpaard gehad dat het gras groener vond aan de overkant en vanuit stap over een poort van 1m20 wou springen. Helaas hebben zowel paard als poort er toch enkele blijvende littekens aan overgehouden).

Anderzijds kan het ook zijn dat ze na verloop van tijd went en dat ze wel snapt dat haar vriendje terugkeert. Hier nog een ruin gehad die over staldeur gegaan was toen we de andere paarden losten (was de eerste dag hier). Hebben hem dan paar weken vastgezet toen we de anderen losten, en na paar weken was het geen probleem meer om eventjes in zijn eentje te wachten.

Mss kan je haar wat lekkers geven in de schuilstal als haar maatje uit rijden gaat?

@SindyKaya, TS heeft het hek al 20cm verhoogd, en een ijzeren hek is toch wel een stuk gevaarlijker dan een stroomdraadje qua blessuregevaar.

Helaas spreek ik uit ervaring dat paarden een stroomdraadje veel sneller over het hoofd zien dan een ijzeren hek..

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 14:41

SindyKaya schreef:
Wat ik een beetje raar vind is dat je wel stroomdraad boven het hek wilt... Maar het hek zelf niet wilt hoger wilt maker.
Hek verhoging is veel minder gevaarlijk dan stroomdraad boven het hek.
Stel je voor dat ze vast in het stroomdraad komt.. Brr

Je leest het topic niet goed. Mijn moeder heeft het hek van 1.10 naar 1.40 verhoogd, al op de eerste(of 2de) pagina heb ik dit gezegd. Nu is ze er alweer overheen gegaan. Dit doet ze echt alleen als ze zonder haar vriendje in de wei staat(er staan wel 2 shets bij). Ik wil weten wat ik hieraan kan doen, zonder het hek opnieuw door mijn moeder te moeten laten verhogen. We hebben al gemerkt dat dat dus NIET helpt want ze springt er alsnog overheen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:42

Klopt, juist de stroomdraadjes kunnen van alles kapot snijden. Daarbij, als het paard er in verwikkeld komt te zitten blijft het constant schokken krijgen, waardoor er meer paniek uitbreekt met alle gevolgen van dien. Brrr, moet er niet aan denken.

Ik denk inderdaad een draad naar binnen toe spannen de oplossing kan zijn :j

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 14:42

hwn schreef:

@SindyKaya, TS heeft het hek al 20cm verhoogd, en een ijzeren hek is toch wel een stuk gevaarlijker dan een stroomdraadje qua blessuregevaar, dat stroomdraadje zal wel knappen.

Misschien een goede tip inderdaad! Ik zet haar nu altijd op de poetsplek met hooi maar evt. kan ik daar brokken of wortels van maken.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 14:43

Tigress schreef:
Klopt, juist de stroomdraadjes kunnen van alles kapot snijden. Daarbij, als het paard er in verwikkeld komt te zitten blijft het constant schokken krijgen, waardoor er meer paniek uitbreekt met alle gevolgen van dien. Brrr, moet er niet aan denken.

Ik denk inderdaad een draad naar binnen toe spannen de oplossing kan zijn :j

Dit is al gedaan. Draad is opgehoogd en bovenste staat meer naar binnen toe.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:44

OneAndOnlyx schreef:
SindyKaya schreef:
Wat ik een beetje raar vind is dat je wel stroomdraad boven het hek wilt... Maar het hek zelf niet wilt hoger wilt maker.
Hek verhoging is veel minder gevaarlijk dan stroomdraad boven het hek.
Stel je voor dat ze vast in het stroomdraad komt.. Brr

Je leest het topic niet goed. Mijn moeder heeft het hek van 1.10 naar 1.40 verhoogd, al op de eerste(of 2de) pagina heb ik dit gezegd. Nu is ze er alweer overheen gegaan. Dit doet ze echt alleen als ze zonder haar vriendje in de wei staat(er staan wel 2 shets bij). Ik wil weten wat ik hieraan kan doen, zonder het hek opnieuw door mijn moeder te moeten laten verhogen. We hebben al gemerkt dat dat dus NIET helpt want ze springt er alsnog overheen.

Haha, je kan mij niet vertellen als je het hek weer 30 cm verhoogd, dat ze dan nog niet inziet dat ze er niet over heen kan springen :)

Sharony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:42

SindyKaya schreef:
Haha, je kan mij niet vertellen als je het hek weer 30 cm verhoogd, dat ze dan nog niet inziet dat ze er niet over heen kan springen :)

Mee eens. Als je het hek nog weer verhoogd, zal je paard toch zelf zien, dat ze daar niet overheen kan springen en het niet proberen. Denkt dat dat meer zin heeft dan een stroomdraadje.

Sure_lee

Re: Paard springt over hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:53

Het lijkt mij beter om de oorzaak aan te pakken. Wat ik begrijp heb je meteen je nieuwe paard bij het paard van je vriendin en 2 shetjes gezet? Dat paard van je vriendig gaat even weg en jouw paard springt over het hek. Tja ik ben een voorstander van paarden rustig aan elkaar en de plek te laten wennen.
Ik denk dat je paardje onzeker is. Waarschijnlijk als je haar en de 'kudde' even met rust laat en paarden dingen laat doen en dan rustig het weggaan oefenen er niets aan de hand is.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 20:24

Sure_lee schreef:
Het lijkt mij beter om de oorzaak aan te pakken. Wat ik begrijp heb je meteen je nieuwe paard bij het paard van je vriendin en 2 shetjes gezet? Dat paard van je vriendig gaat even weg en jouw paard springt over het hek. Tja ik ben een voorstander van paarden rustig aan elkaar en de plek te laten wennen.
Ik denk dat je paardje onzeker is. Waarschijnlijk als je haar en de 'kudde' even met rust laat en paarden dingen laat doen en dan rustig het weggaan oefenen er niets aan de hand is.

Nee heb haar eerst laten wennen aan 't andere paard, waarna ik de shetjes er in de avond bij had gezet. Vanmiddag ging mijn vriendin met haar paard naar buiten en mijn paard bleef onlangs rennen en hinniken er rustig onder.

Echter ging ik met mijn eigen paard rijden en stond m'n vriendin d'r paard te kijken achter het hek, toen was ze echt ontzettend vervelend en kon ze niet eens fatsoenlijk stilstaan. Ik ga ermee oefenen dat ze zonder mijn vriendin d'r paard kan.. Ben het een beetje zat. Ze moet haar alleen niet achter het hek zetten in de paddock en zelf in de wei gaan oefenen, dat kan niet.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:52

Maar hoe lang heb je haar laten wennen dan? En hoe lang is ze nu bij je?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 21:19

Sure_lee schreef:
Maar hoe lang heb je haar laten wennen dan? En hoe lang is ze nu bij je?

De hele middag, tot donker aan toe. Ze is nu sinds 25 november hier.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:15

Paarden hebben wel iets langer nodig als 15 dagen om te wennen... Volgens mij moet je gewoon door oefenen. Als je er nu al helemaal klaar mee bent omdat ze niet stil kan staan, zie ik het somber in, beetje geduld mag ook wel.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:20

Ja inderdaad kwii. Je hebt een paard gekocht hè geen fiets. Een paard is een individu met gevoel. Ik denk dat het met rust en geduld allemaal wel goed komt. Maar ja als je er na een paar dagen al klaar mee bent. Zoals ik al aangaf, laat je paard even lekker paard zijn en rustig laten wennen. Jouw paardje heeft gewoon tijd nodig.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:24

Je schreef dat je een schuilstal had toch? Of je sluit haar daarin op? Of eventueel vastbinden? (oehoeh krijg ik nu mensen over me heen? ) Ik leer mijn paarden direct langere tijd vast te staan, dat als er ooit iets gebeurd waarbij ze langer stil moeten staan dat ze dit rustig ondergaan en geen stennis schoppen. Wel kort vastbinden zodat ze niet met benen in het touw kunnen.