Straffen: ja of nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:30

HippoLogic schreef:
Ik straf ook niet. Als jouw verzorgpaard bijt en trapt "stel je de verkeerde vraag" of "je stelt de vraag verkeerd" aan je paard waardoor hij zich verdedigen moet.

Als je je verdiept in het wezen paard en het gedrag dan is straffen niet meer nodig. Van straf leert een paard ook niets, leer hem liever het tegengestelde gedrag aan (4 benen op de grond, mond dicht etc) Of leert jouw paard wel van straf? Heb je hem maar 1 x in je leven hoeven zeggen (slaan) dat hij iets "niet" moet doen?

Je hebt er meer aan een paard te leren wat hij "wel" moet doen. En dat leer je door het belonen van (een klein stapje richting) het goede gedrag. Jouw wordt niet geleerd dat een paard (of mens) in stress niet KAN leren. Als je tot lijfstraffen moet wenden creeeren dan creeer je ook stress (het is een vluchtdier), waardoor het dier niet meer goed kan leren. Een tweede punt is dat door "nee" te zeggen je nog steeds niet naar je paard communiceert wat hij dan wel moet doen/je wel van hem verwacht.

Ik heb ervaren dat belonen van goed gedrag je veel meer oplevert en de band met je paard veel hechter wordt met gebruik van belonen ipv het gebruik van straf (of druk opvoeren/ angst creeeren door te dreigen met meer druk).

Ik begrijp wel wat je hier zegt, maar stel (dit is me al meerdere malen overkomen met het weidemaatje van m'n verzorgpaard) een paard hapt je zomaar (en ja dit is wel degelijk gebeurd, ik vroeg niks van hem ik stond niet eens bij hem in de wei), wat doe jij dan? Laat je hem dan zomaar happen? Dat werkt bij mij niet hoor, dan denkt ie dat ik dat gewoon toelaat. Ik verhef toch op z'n minst m'n stem en maak me groot, zet hem daarna een paar passen terug en beloon hem, ook wanneer hij terug lief is. Het is niet dat ik niet beloon wanneer het goed is, maar bijten, zeker als het zomaar is, dat laat je toch niet toe?!

Ik wil even zeggen dat dit mijn zicht is op de feiten, en ikzelf ben absoluut geen voorstander van onnodig straffen.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:36

janahxginger schreef:
Misschien een simpel voorbeeld en is ook al aangehaald, maar als mijn paard bv. een vrijheidsdressuurtrucje (simpel voorbeeld ;) ) doet zonder dat ik het vraag ga ik hem niet straffen of corigeren. Ik zal gewoon per ongeluk met mijn zweep ergens tegen gezeten hebben. Dan negeer ik dat gewoon, en desnoods draai ik mij om.

Bijten en stampen vind ik iets anders. Mijn shetlander die met een open mond vroeger naar ons kwam, corrigeerde/strafte ik wel. :)

Ja, dat is ook hoe ik het zie. Ik vind ook dat bv. wanneer je paard al dreigend naar je toe komt, je nog niet hoeft te straffen, maar vanaf ze beginnen met bijten voel ik me zelf ook gewoon totaal niet meer veilig, ik hou ook altijd in m'n achterhoofd dat ik met een dier van 300 kg (of meer) bezig ben.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:38

pizza64 schreef:
Ik versta onder straffen trouwens niet perse een tik, kan ook een stemverheffing zijn of bv een ruk aan het halster touw of met druk tegen de borst terug zetten.

Ik vind dat dat ervan afhangt wat ze doen. Als ik m'n paard vraag om te stoppen en hij loopt me dwars voorbij zet ik 'm ook gewoon terug.
oké dit was een dom voorbeeld

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:43

Freya6 schreef:
Het gaat om je intentie. Probeer zo min mogelijk een roofdier te zijn tov je paard.
Straffen is dan ook niet het goede woord. Als je iets niet wilt kun je dat laten weten door duidelijk te zijn. Maar stop er geen emotie in. Kijk je paard niet doordringend aan.
Het beste bij bijten etc is gewoon jumping jacks gaan doen, lala lala ik doe jumping jacks en daardoor is het automatisch dat het paard uit je ruimte moet omdat hij anders tegen je arm aan komt. Echter, je paard is dan niet het lijdend voorwerp, hij staat enkel in de weg.

Je kunt ook de vogeltjesdansbeweging met je armen maken, idem dito. Zolang je niet aggresief, met emotie of wat als aanval wordt gezien door een prooidier.

Klinkt dit acabadabra? Neem dan gewoon een keer een lesje Natural Horsemanship, dan kun je die kleine ongewenstheden makkelijk en duidelijk oplossen.

_O- Sorry ik moest echt enorm lachen om dit, maar je hebt eigenlijk wel gelijk. Ga dit meteen eens proberen de eerstvolgende keer hij probeert te bijten, hij zal nogal opkijken. :=

piezze

Re: Straffen: ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:52

Hangt er ook vanaf wat je onder de noemer straffen vind vallen denk ik. Als mijn pony niet genoeg reageert op de kuit dan geef ik een tik met de zweep achter mijn kuit. Dit is niet om te straffen maar om te veduidelijken. Straf vind ik klinken als een soort genoegdoening, zo van jij beet mij en nu heb ik pijn, ik sla jou zodat jij ook pijn hebt.
ik heb mijn paard van veulen af aan en eigrnlijk nooit hoeven straffen op 1x na dat ze me aanviel, ze liep toen nog bij de moeder en had gezien dat de moeder mij aanviel, toen meteen een schop gegeven en nooit meer een probleem gehad dat niet met zachte hand en wat lichte dreiging is opgelost.

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:55

bijt mijn paard? Tik.
Schraapt hij met zijn voet omdat hij weet dat het niet mag (puber)? Tik.
Ik ken mijn paard door en door en ze heeft er grote lol in om mij te plagen.
Maar als ik duidelijk angst zie, moet ik soms doorzetten, bijvoorbeeld langs een eng object. Ik weet dat ze het niet eng vind, maar je moet eigenlijk "doorduwen". NIet met slaan of schoppen, gewoon rustig trekken en even klikken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:56

sallandval schreef:
Tsja, wat is verkeerd?

Mijn opvatting is dat straffen geen basis is voor leren, daarom straf ik niet. Overigens vind ik corrigeren en straffen hetzelfde (een negatieve prikkel toebrengen met als doel een gedrag minder vaak voor te laten komen).

Als je zoals ik alles zien in termen van aanleren dan ga je bij alles wat je wilt afleren denken "welk tegenovergestelde gedrag wil ik juist áánleren" en dan vervalt vanzelf de reden tot straffen.

Overigens kun je best grenzen stellen zonder te straffen. Veel mensen weten alleen niet hoe en dus denken ze dat ze wel moeten straffen omdat het anders fout gaat. Dat is weer een kwestie van kennis opdoen en alternatieven leren kennen.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het verkeerd vind als iemand wel straft, dat moet iedereen zelf weten.

Niet alles kan je positief trainen en niet altijd is er tijd om gedrag om te buigen door iets tegengestelds aan te leren.
Simpel voorbeeld van hier:
Voeren (vit. korrel) gaat hier met voeremmers, welsh komt met oren plat en mond open aan (vanaf 1,5m) om die op te eisen. Dan heb je net tijd voor maatje 39 (of wat je schoenmaat dan ook is) tegen de borst, maar echt niks anders. Emmer stond achter mij en weg kon ik niet (had ik ook niet gewild als het wel kon trouwens). Resultaat was eerst wegrennende pony, die nog geen minuut later op standje heel beleefd terug kwam vragen of hij aub please zijn emmertje mocht. Die hij logisch met die manier van vragen wel gekregen heeft. Nooit meer zulke acties van meneer gehad. Negeren oid was echt geen optie op dat moment. Reageren op de pony die ik op dat moment voor me had wel. Net zo goed als de manier van reageren op de pony die minuutje later wel gemanierd voor me stond.
Deze manier van moeten ingrijpen heeft absoluut niet mijn voorkeur, maar als het moet dan gebeurt het wel. Positieve motivatie geeft veel fijnere paarden om mee te werken, maar duidelijke grenzen stel ik altijd, enkel al omdat ik mijn dieren niet kan verzorgen/helpen als ze bang zijn of iets niet snappen, als ze mij zouden blesseren door bijten/slaan/omverlopen/etc. en daarmee is dat gedrag ook voor de pony's zelf gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:00

Freya6 schreef:
Het gaat om je intentie. Probeer zo min mogelijk een roofdier te zijn tov je paard.
Straffen is dan ook niet het goede woord. Als je iets niet wilt kun je dat laten weten door duidelijk te zijn. Maar stop er geen emotie in. Kijk je paard niet doordringend aan.
Het beste bij bijten etc is gewoon jumping jacks gaan doen, lala lala ik doe jumping jacks en daardoor is het automatisch dat het paard uit je ruimte moet omdat hij anders tegen je arm aan komt. Echter, je paard is dan niet het lijdend voorwerp, hij staat enkel in de weg.

Je kunt ook de vogeltjesdansbeweging met je armen maken, idem dito. Zolang je niet aggresief, met emotie of wat als aanval wordt gezien door een prooidier.

Klinkt dit acabadabra? Neem dan gewoon een keer een lesje Natural Horsemanship, dan kun je die kleine ongewenstheden makkelijk en duidelijk oplossen.

Die ga ik onthouden :D Verzorgpaard lief wil nog wel eens vrolijk doorlopen... :')

Overigens straf ik bijten en trappen af, op wat voor manier ligt aan welk paard.
Oude verzorgpony rende al bijna bang bij je weg als je er tegen schreeuwde, dus een simpelen 'Eh!" Was genoeg. Huidige kijkt er niet van op of om, al sta ik er keihard tegen te schreeuwen. Die krijgt dus een tik :j

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:02

Wil mijn verzorgpaard bijten of heeft hij het al gedaan, dan krijgt ie harde klap. Een trappend paard zet ik dan ook flink terug op zijn plek en ja, daar kan mijn eigen voet/hand aan te pas komen. Is het vrij snel afgeleerd. Allemaal leuk en aardig dat Natural Horsemanship maar een paard blijft een paard en kan niet praten en heeft niet dezelfde denkwijze als een mens. We zijn vriendjes totdat hij te brutaal/gevaarlijk wordt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:11

Niniane schreef:
Wil mijn verzorgpaard bijten of heeft hij het al gedaan, dan krijgt ie harde klap. Een trappend paard zet ik dan ook flink terug op zijn plek en ja, daar kan mijn eigen voet/hand aan te pas komen. Is het vrij snel afgeleerd. Allemaal leuk en aardig dat Natural Horsemanship maar een paard blijft een paard en kan niet praten en heeft niet dezelfde denkwijze als een mens. We zijn vriendjes totdat hij te brutaal/gevaarlijk wordt.

Ik ben eigenlijk niet zo bezig met natural horsemanship maar juist omdat een paard andere denkwijze heeft, is de natural horsemanship "bedacht", inderdaad moet het paard jou niet als bedreigend zien, neem nu zoiets simpels als trailerladen. Stel dst jij voor je paard uit de loopklep oploopt en jou paard is bang voor jouw persoontje, dan gaattie er never nooit in. Ben jij die persoon die zaken met herde trappen op tikken oplost, dan zal het vertrouwen in jou niet hoog zijn, snap je? Het is beter om op slimme manieren je doel te bereiken zonder stress bij het paard en emotie bij jou. Paarden zijn hele goede emotielezers, daarom spiegelen ze ook xo fijn, doe met die kennis je voordeel.

onze taal kan een paard maar moeilijk leren en begrijpen, dus moet de communicarie zoveel mogelijk in de taal van het paard. Als je in de wei ziet dat het ene paard het andere paard bijt dan geeft het andere paard het ene paard ook geen tik als straf. Zo werkt het niet in de paardewereld.. de baas in de wei hoeft alleen maar dreigend te kijken en dan word hij niet geslagen of gebeten. Op het moment dat jou paard jou als mens bijt dan heb je het eigenlijk al tever laten komen, het paard staat dan al boven jou in rangorde, de strijd is dan al eerder gestreden en door de mens verloren. Je kunt dan achteraf straffen wat je wil maar het paard begrijpt er niet zoveel van, behalve dat hij weg moet wezen als jou arm omhoog gaat . Of hij leert ervan dat je mensen niet in de buurt moet laten want misschien krijg je een tik op je kop, kopschuw of hij gaat nog sneller bijten om jou op afstand te houden.
Laatst bijgewerkt door piezze op 26-11-14 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:12

ninietje_x schreef:
laughterline schreef:
hmm, ja. Ik ben wel voor het horsemanship, maar dit stukje niet. Als een paard mij gericht gaat bijten krijgt ie toch wel een tik. Al vind ik het moeilijk om te zeggen hoe 'hard' dat tikje moet. Als je je stem verheft en je duidelijk rechtop gaat staan geeft dat ook al indruk lijkt me?

Moet zeggen dat ik weinig ervaring heb ik dat soort dingen hoor, maar zijn wel vragen die aan me knagen. Zo had ik ook een bijrijdpaard die me probeerde te bijten (voelde lichte tandjes in m'n been) in de stal. Dus ik verhef m'n stem en zeg iets in de zin van "denk d'r aan!" oid :') Kwam de eigenaar naar me toe: "oh dat is zijn manier van spelen.." .. really?

Mijn verzorgpaard beet me overlaatst recht in m'n buik, en best hard, dus gaf ik hem een tik, maar daarna las ik dit stukje tekst en begon ik wel erg te twijfelen of het wel 'goed' en terecht was wat ik deed.

Tegenwoordig wil men veel te veel nadenken. Een paard is zo ingewikkeld niet, ga er gewoon nuchter mee om en handel zoals jij goed vindt. Ga vooral niet aan jezelf twijfelen omdat iemand anders een stukje tekst op internet heeft geplaatst.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:32

Bijten en trappen mag van mij niet, en daar ben ik duidelijk in. Ik gebruik het liefst een stemcorrectie, maar toen een dominant krengetje gericht naar me trapte (en ook naar andere kinderen) ben ik één keer duidelijk geweest en een trap onder de kont terug verkocht (en veel grondwerk gedaan ;) ).

Ik ben een roofdier, paard is prooidier. Daar hou ik rekening mee, maar bijten en trappen is een absolute no go :n

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:39

Inderdaad al reageren voordat je een trap of beet te pakken hebt, en verder je paard veel aan het werk houden zodat hij niet van die fratsen gaat bedenken, het kan maar beter duidelijk zijn wie de baas is, de mens dus.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:57

piezze schreef:
Niniane schreef:

Ik ben eigenlijk niet zo bezig met natural horsemanship maar juist omdat een paard andere denkwijze heeft, is de natural horsemanship "bedacht", inderdaad moet het paard jou niet als bedreigend zien, neem nu zoiets simpels als trailerladen. Stel dst jij voor je paard uit de loopklep oploopt en jou paard is bang voor jouw persoontje, dan gaattie er never nooit in. Ben jij die persoon die zaken met herde trappen op tikken oplost, dan zal het vertrouwen in jou niet hoog zijn, snap je? Het is beter om op slimme manieren je doel te bereiken zonder stress bij het paard en emotie bij jou. Paarden zijn hele goede emotielezers, daarom spiegelen ze ook xo fijn, doe met die kennis je voordeel.

onze taal kan een paard maar moeilijk leren en begrijpen, dus moet de communicarie zoveel mogelijk in de taal van het paard. Als je in de wei ziet dat het ene paard het andere paard bijt dan geeft het andere paard het ene paard ook geen tik als straf. Zo werkt het niet in de paardewereld.. de baas in de wei hoeft alleen maar dreigend te kijken en dan word hij niet geslagen of gebeten. Op het moment dat jou paard jou als mens bijt dan heb je het eigenlijk al tever laten komen, het paard staat dan al boven jou in rangorde, de strijd is dan al eerder gestreden en door de mens verloren. Je kunt dan achteraf straffen wat je wil maar het paard begrijpt er niet zoveel van, behalve dat hij weg moet wezen als jou arm omhoog gaat . Of hij leert ervan dat je mensen niet in de buurt moet laten want misschien krijg je een tik op je kop, kopschuw of hij gaat nog sneller bijten om jou op afstand te houden.

Ik snap wat je bedoelt maar ik heb het puur over brutaliteit. En bovendien heb je af en toe pas in de gaten dat je gebeten wordt wanneer de tanden al in je vel staan. Niet vaak meegemaakt, ik ben ze meestal te snel af, maar heb geen ogen in mijn achterhoofd. De eigenaresse van mijn vorige verzorgpaard heeft de hare na een beet één keer zo'n lel gegeven dat ze het daarna nooit meer heeft gedaan of überhaupt maar geprobeerd. Heb alleen nog maar paarden meegemaakt waarbij één keer flink op je strepen staan beter werkte dan negeren etc.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:53

Kuggur schreef:
sallandval schreef:
Overigens vind ik corrigeren en straffen hetzelfde (een negatieve prikkel toebrengen met als doel een gedrag minder vaak voor te laten komen).

IK heb de indruk dat deze opmerking eerder uit een achtergrond van hondentraining komt (corrigeer me maar als ik het fout heb ;) ).

Correctie: het komt uit de leertheorie. Die is voor mensen, honden, paarden (kippen, regenwormen,...) hetzelfde.

Afbeelding

Citaat:
En vertel me eens als ik mijn hond het commando "nee" heb aangeleerd, en dat gebruik als correctie van ongewenst gedrag, vind je dan dat als ik "nee" zeg tegen mijn hond dat ik hem daarmee straf...?

Dat ligt er aan hoe je het commando nee hebt aangeleerd. Als de hond het ziet als voorspeller van een straf "nee want anders zwaait er wat" is dat een heel andere nee dan de "nee dit gedrag gaat je geen beloning opleveren".

De eerste nee wordt aangeleerd door eerst het woord, bij niet gehoorzamen een correctie (tik, duw, por, verbale correctie, elektrische schok of noem maar op).

de tweede door eerst het woord gevolgd door het uitblijven van een bekrachtiger.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:00

Mijn paard is een beetje aan het puberen en bij situaties die gevaarlijk zijn voor mij (naar mij uithalen of bijna bijten) kan hij een corrigerende tik krijgen.
Straffen doe ik (vind ik) niet.
Verder negeer ik ongewenst gedrag zoveel mogelijk en beloon ik hem zodra hij dan wel het juiste gedrag laat zien.
De jumping jacks klinken trouwens als een goed idee, misschien ga ik dat ook maar eens doen..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:01

LiannePuthzy schreef:
gewon consucwent zijn, straffen als ie iets doet wat niet mag

Gewoon consequent zijn en belonen wat goed is.

Setta83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:03

pizza64 schreef:
Ik versta onder straffen trouwens niet perse een tik, kan ook een stemverheffing zijn of bv een ruk aan het halster touw of met druk tegen de borst terug zetten.

Precies wat pizza64 zegt met betrekking tot straffen of corrigeren (zit ook nog verschil in natuurlijk.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:05

tamary schreef:
Niet alles kan je positief trainen en niet altijd is er tijd om gedrag om te buigen door iets tegengestelds aan te leren.

Of het praktisch 100% van de tijd haalbaar is is een andere discussie, maar wat is je streven?

Citaat:
Simpel voorbeeld van hier:
Voeren (vit. korrel) gaat hier met voeremmers, welsh komt met oren plat en mond open aan (vanaf 1,5m) om die op te eisen. Dan heb je net tijd voor maatje 39 (of wat je schoenmaat dan ook is) tegen de borst, maar echt niks anders.

Indelingen en stalmanagement zijn normaal gesproken toch echt te veranderen, je kiest neem ik aan toch zelf hoe/waar/waarmee je voert? Als je alleen kunt voeren terwijl je al schoppend een dreigende pony van je af moet houden heb je niet alleen een trainingsprobleem maar vooral een managementprobleem.

Wat als er iemand anders eens moet voeren die niet zo handig is met rake schoppen uitdelen, moet die dan met gevaar voor eigen leven de wei in? Dat noem ik ook zonder trainingskwestie geen goed idee.

En natuurlijk valt een pony die dreigt en de oren plat legt ook positief aan te leren om zich te gedragen als een brave pony. Alle gedragingen die fysiek mogelijk zijn kun je door positieve bekrachtiging aanleren, dit uiteraard ook.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:17

Nee Sallandval, ik doelde niet op de leertheorieen die je aanhaalt (bedankt voor dat gigantische schema, maar ik ben er aardig mee op de hoogte).
Ik doelde op het verhaspelen van de termen "correctie" en "straf". Dit waanidee dat correctie gelijk aan straf is kom ik vnl tegen onder de "alleen positief trainen" hondentrainers.

Carlos2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:07

Goof schreef:
Tegenwoordig wil men veel te veel nadenken. Een paard is zo ingewikkeld niet, ga er gewoon nuchter mee om en handel zoals jij goed vindt. Ga vooral niet aan jezelf twijfelen omdat iemand anders een stukje tekst op internet heeft geplaatst.
[/quote]

precies dit.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 20:52

piezze schreef:
Niniane schreef:

En hoe los je dit dan op? Wanneer je dan zomaar je paard toelaat dat ie mag bijten en stampen gaat dat (in mijn ogen) ook niet veel veranderen aan de rangorde...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:04

Freya6 schreef:

Precies! Ik had het niet zo mooi kunnen verwoorden. Mensen stoppen veel te veel emotie in wat ze doen en dat werkt niet. Als ik jonge paarden train en ze lopen door mij heen is daar plotseling mijn hand of dat touw wat rond zwaait, lopen ze daar tegen aan is dat hun probleem niet mijn. Mensen denken dat ik streng voor ze ben terwijl ik gewoon heel consequent ben. Paarden trainen mensen veel sneller dan we denken, Oh als ik dit doe doet baasje dit.. hmm dan wellicht kan ik nog een stapje verder.. Tot het een keer goed uit de hand loopt en dan wordt paard gestraft (met straffen versta ik schoppen/slaan oid). Paard is direct angstig en weet niet wat hij fout deed, het andere mocht immers gewoon altijd!

Dit maakt mijn relatie met paarden veel duidelijker, ze weten wat ze aan mij hebben en ik weet wat ik aan hun heb.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:16

Kuggur schreef:
Nee Sallandval, ik doelde niet op de leertheorieen die je aanhaalt (bedankt voor dat gigantische schema, maar ik ben er aardig mee op de hoogte).
Ik doelde op het verhaspelen van de termen "correctie" en "straf". Dit waanidee dat correctie gelijk aan straf is kom ik vnl tegen onder de "alleen positief trainen" hondentrainers.

Dat is geen waanidee hoor maar gewoon maar net welke naam je het beestje geeft. (Positieve) straf is gewoon de generieke term uit de leertheorie voor het toebrengen van een vervelende prikkel. Die leertheorie geldt voor alle dieren en mensen.

Dat hoor je inderdaad meer in de wereld van honden- zeezoogdieren- en mensentraining dan in de paardentraining. Dat komt waarschijnlijk omdat er nog niet zo veel mensen in de paardenwereld werken met de leertheorie in hun achterhoofd, de paardenwereld is nog veel meer doorspekt met traditionele opvattingen. En sinds enkele decennia met NH, die imo feite gewoon traditionele opvattingen in een nieuw jasje zijn.

Bij paarden kun je ook echt op meerdere manieren trainen, dus ook met straf. Mensen die andere dieren trainen, zoals katten of dierentuindieren hebben geen keuze. Een goudvis kun je niet trainen met straf, wel met positieve bekrachtiging.

Ze zijn er wel hoor, Shawna Karrash bijvoorbeeld.

Eerlijk gezegd ken ik ook geen goede beschrijving van het denkbeeldige verschil tussen straf en correctie, er is geen standaard overeenkomst wat nou zou moeten vallen onder straf en wat onder correctie. Behalve dan dat mensen van zichzelf liever zeggen dat ze corrigeren dan straffen omdat ze straffen met nare dingen associëren. Maar een straf is persoonlijk, de één kan helemaal ondersteboven zijn van een boze blik terwijl de ander amper opkijkt van een harde klap op zijn billen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:50

Eerlijk gezegd moet ik er wel om lachen dat een enkeling een onderscheid maakt tussen een corrigerende tik en een straffende tik. Een tik is een tik en een mooier verhaal ervan maken heeft geen zin. Imo is de boodschap en de handeling precies hetzelfde.