Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
brighteyes85 schreef:Misschien een ander idee, maar laat je eens met hem coachen door een iemand die equine assisted coach is. Ik zat ook in de knoop met mijn merrie en heb me een keer met haar laten coachen, dit heeft mijn ogen geopend over hoe haar reactie is ten opzichte van mijn gevoel, gedrag en signalen die ik van mezelf niet wist.
Verder kan een andere kijk van een andere instructeur (rechtrichten of klassieke rijschool) je ook op een ander spoor zetten wat je kan helpen hem te begrijpen.
iana schreef:@janine1990, een lezing echt waar...zo ver is het al gekomen met me.
Ik zoek het mss te ver, ben 5de eigenaar en daarom denk ik aan negatieve dingen. hij was 5,5 jaar toen ik zijn 5de thuis aanbood. Waarom is hij de handel ingegaan? Een vraag die voor mij onbeantwoord blijft of het moet zijn gedrag zijn.
De vorige koper had hem na 1 week terug gebracht maar niemand kon mij daarop een uitleg geven. Ze hadden totaal geen idee. Ik heb er een risico mee genomen, had daar mss een belletje moeten horen rinkelen. Het is nu zo en ik wil er wat aan doen, en wil dit juist doen op een deftige manier.
Toen hij zo voorbeeldig was reden er twee jonge kerels mee die er kordaat mee omgingen.
Citaat:Ik ben zelf introvert en nooit een leiderstype geweest, komt dit goed met ons?
iana schreef:mijn huidige lesgeeftser geeft NH en Academische rijkunst.
Ik ken nog wel iemand die werkt in de richting van Parelli
) in worden.wouke schreef:Citaat:Ik ben zelf introvert en nooit een leiderstype geweest, komt dit goed met ons?
Dit is de vraag die jezelf al stelt, als je dit type paard hebt bepaal jij en niet hij.
Je houding veranderen, en is dit niet je aard moet je ver zoeken en misschien hem links laten liggen en een ander paard wat beter bij je past zoeken.
iana schreef:ja hun omgang was correct en heel netjes zoals het hoort, zeker zoals ik hem nu ken.
Iemand die er de stallen dagelijks uitmestte heeft me laten weten dat hij meermaals tijdens het werk gebeten werd door hem en hij eens een flinke tik gekregen had ervoor, dit helpt ook.
Hij heeft er van mij ook al gehad en het is dagelijks opnieuw beginnen, elke dag doet hij het opnieuw.
Ik heb hem al 100derden keren uit mijn ruimte gezet en hij blijft me uitdagen door weer korter te komen.
Ik probeer het alleszins ook zo te doen,
ik los dat 1 malig anders op....bigone schreef:Jij zegt dat hij kalmer loopt als je de lijn korter maakt, erg logisch want door een paard op een kleinere volte te zetten moet hij wel vertragen. Volgende keer als hij er aan de lange lijn vandoor gaat (en dat is echt geen paniek)dan laat hem maar, wil hij stoppen dan nog maar een schepje er bovenop. Jij hebt een paard gekocht dat misschien niet bij je karakter past maar dat kan wel veranderen. maar jij bent de enigste die het kan, paard probeert continue de leider te zijn en jij bent dan toch nog niet sterk genoeg in zijn ogen om het leiderschap over te nemen. Niks al die NH en Parelli en het diepe doordenken in de paardenpsyche, gewoon weer ouderwets. En dat hoeft niet slaan en schoppen te zijn maar pure duidelijkheid. Bijt of schopt hij, binnen 1 seconde met flinke stem en een flinke tic afstraffen.
Helaas zal het zo zijn wanneer je deze verkoopt , je weer met een volgend paard tegen exact dezelfde problemen aan zult lopen zolang jij niet je omgang met paarden verandert. Je kunt pas vriendjes met je paard worden als je de onbetwiste baas bent, dat vind een paard prettig. Ook het schrikken komt daar weg, ben jij de baas dan hoeft hij niet meer te schrikken want de baas is ook rustig.
listiglistje schreef:iana schreef:mijn huidige lesgeeftser geeft NH en Academische rijkunst.
Ik ken nog wel iemand die werkt in de richting van Parelli
ik zou al die poespas eens achterwege laten, gewoon simpele dagelijkse handelingen doen en daar eerst een consequent (kordaat) in worden.
Als je het zelf niet kan, dan iemand met veel ervaring en gezond boerenvestand erbij halen of verkopen die hap,
want al die honderden methodes gaan echt niet werken als je zelf (of instructie) geen duidelijke consequente leider bent voor je paard.
bigone schreef:Dat is mooi dat je vriend dit misschien ook kan oplossen maar zorg dat je precies kijkt hoe hij het doet anders schiet je er niets mee op. Inderdaad, niet te ver doordenken en gewoon simpel doen, beste voor je paard en voor jou. Een paard die je als leider aanvaard, daar heb jij en vooral je paard veel plezier van. Nu moet je paard alles in de gaten houden(vandaar het schrikken) en daar baal jij weer van. Een paard is geen knuffeldier maar word vaak wel zo behandelt en ik denk dat je paard op dit moment ook echt niet blij is met de rol die hij moet vervullen.
iana schreef:ja hun omgang was correct en heel netjes zoals het hoort, zeker zoals ik hem nu ken.
Iemand die er de stallen dagelijks uitmestte heeft me laten weten dat hij meermaals tijdens het werk gebeten werd door hem en hij eens een flinke tik gekregen had ervoor, dit helpt ook.
Hij heeft er van mij ook al gehad en het is dagelijks opnieuw beginnen, elke dag doet hij het opnieuw.
Ik heb hem al 100derden keren uit mijn ruimte gezet en hij blijft me uitdagen door weer korter te komen.
Ik probeer het alleszins ook zo te doen,
bigone schreef:Haha, ik moet toch wel een beetje grinniken over hoe je het beschrijft. Ik duw zijn hoofd terug.Ik probeer hem op afstand te houden. Leuk spelletje denkt hij dan en komt weer terug, net zoiets als tegen je aan schuren met het hoofd,mag niet. Als hij de volgende keer met zijn hoofd komt dan flink verbaal reageren, hij mag je gewoon niet aanraken als jij dat niet wil. Gewoon heel hard EEEH, PAS OP!! roepen.Ik heb het gevoel dat de andere dieren bij je thuis makkelijk zijn en heerlijke knuffelbeesten en dat daar je fout ligt. Hoe gedraagt hij zich bij je vriend als die hem bekapt?? Niets aan de hand denk ik.
kamille schreef:Waarom neem je geen contact op met zijn vorige stal, waar het goed ging? Zij weten duidelijk hoe ze met hem om moeten gaan en kunnen jou dat wellicht ook leren. En zo niet dan kunnen ze hem misschien heropvoeden en voor je verkopen. Nu loop je te rommelen. Waar woon je?

ruitje schreef:Paarden leven niet in het verleden, maar in het nu. Niet bezig zijn met het hoe en waarom van zijn verleden en daarmee ook goedpraten hoe hij nu is.
Al heeft hij vroeger karretjes getrokken in Afganistan, dat maakt voor nu niks meer uit. NU vertoont hij negatief gedrag, dat moet je NU oplossen.
Kijk eens naar jezelf, werk jij blanco met 'm? Elke dag opnieuw? Of hang je er van te voren al allemaal emoties, doelen, gedachtes aan 'm vast?
Leiderschap zit 'm ook in het feit dat je dat 'gewoon ben' , als jij er elke dag vanuit gaat dat hij je gaat testen gaat hij dat doen omdat hij voelt dat jij twijfelt. Daarmee nodig jij hem onbewust uit tot testen