we begrijpen elkaar niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:46

ja idd, hier geen snoepjes of knuffeltoestanden, ik ga ook niet zweverig doen.
Het NH gebeuren heeft zijn positieve en negatieve effecten bij de mensen.

Ik blijf er wel redelijk nuchter onder en heb altijd gewerkt met een professioneel iemand.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:48

brighteyes85 schreef:
Misschien een ander idee, maar laat je eens met hem coachen door een iemand die equine assisted coach is. Ik zat ook in de knoop met mijn merrie en heb me een keer met haar laten coachen, dit heeft mijn ogen geopend over hoe haar reactie is ten opzichte van mijn gevoel, gedrag en signalen die ik van mezelf niet wist.

Verder kan een andere kijk van een andere instructeur (rechtrichten of klassieke rijschool) je ook op een ander spoor zetten wat je kan helpen hem te begrijpen.

mijn huidige lesgeeftser geeft NH en Academische rijkunst.

Ik ken nog wel iemand die werkt in de richting van Parelli

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:49

iana schreef:
@janine1990, een lezing echt waar...zo ver is het al gekomen met me.
Ik zoek het mss te ver, ben 5de eigenaar en daarom denk ik aan negatieve dingen. hij was 5,5 jaar toen ik zijn 5de thuis aanbood. Waarom is hij de handel ingegaan? Een vraag die voor mij onbeantwoord blijft of het moet zijn gedrag zijn.
De vorige koper had hem na 1 week terug gebracht maar niemand kon mij daarop een uitleg geven. Ze hadden totaal geen idee. Ik heb er een risico mee genomen, had daar mss een belletje moeten horen rinkelen. Het is nu zo en ik wil er wat aan doen, en wil dit juist doen op een deftige manier.

Toen hij zo voorbeeldig was reden er twee jonge kerels mee die er kordaat mee omgingen.

Kijk, dat maakt het verhaal voor mij wat vollediger!
Hoeveelste eigenaar je bent, maakt in principe niet zo heel erg veel uit. Het kan ook prima zijn dat andere mensen tegen hetzelfde probleem aan liepen. Elke prijsklasse heeft zo zijn kopers.

Hoe ben jij ten opzichte van die twee jonge kerels? Kan jij dat ook? Vond je het normaal dat ze zo met het paard omgingen? In de zin van, was het een normale omgang met?

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:53

Citaat:
Ik ben zelf introvert en nooit een leiderstype geweest, komt dit goed met ons?

Dit is de vraag die jezelf al stelt, als je dit type paard hebt bepaal jij en niet hij.
Je houding veranderen, en is dit niet je aard moet je ver zoeken en misschien hem links laten liggen en een ander paard wat beter bij je past zoeken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:54

ja hun omgang was correct en heel netjes zoals het hoort, zeker zoals ik hem nu ken.

Iemand die er de stallen dagelijks uitmestte heeft me laten weten dat hij meermaals tijdens het werk gebeten werd door hem en hij eens een flinke tik gekregen had ervoor, dit helpt ook.
Hij heeft er van mij ook al gehad en het is dagelijks opnieuw beginnen, elke dag doet hij het opnieuw.
Ik heb hem al 100derden keren uit mijn ruimte gezet en hij blijft me uitdagen door weer korter te komen.
Ik probeer het alleszins ook zo te doen,

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:56

iana schreef:

ik zou al die poespas eens achterwege laten, gewoon simpele dagelijkse handelingen doen en daar eerst een consequent (kordaat ;) ) in worden.

Als je het zelf niet kan, dan iemand met veel ervaring en gezond boerenvestand erbij halen of verkopen die hap,
want al die honderden methodes gaan echt niet werken als je zelf (of instructie) geen duidelijke consequente leider bent voor je paard.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:56

wouke schreef:
Citaat:
Ik ben zelf introvert en nooit een leiderstype geweest, komt dit goed met ons?

Dit is de vraag die jezelf al stelt, als je dit type paard hebt bepaal jij en niet hij.
Je houding veranderen, en is dit niet je aard moet je ver zoeken en misschien hem links laten liggen en een ander paard wat beter bij je past zoeken.

Dat is mijn grote hamvraag natuurlijk, ik zou niets liever willen dan mijn kont in het zadel zetten en relaxed een rit gaan maken...mijn verstand zegt me al maanden dat ik hem beter wegdoe.
Het zijn tegenstrijdige gevoelens op't moment omdat dit paard in de handel terecht komt en dan teken ik zijn doodvonnis.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:01

iana schreef:
ja hun omgang was correct en heel netjes zoals het hoort, zeker zoals ik hem nu ken.

Iemand die er de stallen dagelijks uitmestte heeft me laten weten dat hij meermaals tijdens het werk gebeten werd door hem en hij eens een flinke tik gekregen had ervoor, dit helpt ook.
Hij heeft er van mij ook al gehad en het is dagelijks opnieuw beginnen, elke dag doet hij het opnieuw.
Ik heb hem al 100derden keren uit mijn ruimte gezet en hij blijft me uitdagen door weer korter te komen.

Alles draait om de juiste impact en timing, daar gaat het mis....

En zo te horen ben je veels te lief :7 ik los dat 1 malig anders op....
Paarden weten donders goed bij wie ze wat kunnen flikken en bij wie niet!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:01

Jij zegt dat hij kalmer loopt als je de lijn korter maakt, erg logisch want door een paard op een kleinere volte te zetten moet hij wel vertragen. Volgende keer als hij er aan de lange lijn vandoor gaat (en dat is echt geen paniek)dan laat hem maar, wil hij stoppen dan nog maar een schepje er bovenop. Jij hebt een paard gekocht dat misschien niet bij je karakter past maar dat kan wel veranderen. maar jij bent de enigste die het kan, paard probeert continue de leider te zijn en jij bent dan toch nog niet sterk genoeg in zijn ogen om het leiderschap over te nemen. Niks al die NH en Parelli en het diepe doordenken in de paardenpsyche, gewoon weer ouderwets. En dat hoeft niet slaan en schoppen te zijn maar pure duidelijkheid. Bijt of schopt hij, binnen 1 seconde met flinke stem en een flinke tic afstraffen.
Helaas zal het zo zijn wanneer je deze verkoopt , je weer met een volgend paard tegen exact dezelfde problemen aan zult lopen zolang jij niet je omgang met paarden verandert. Je kunt pas vriendjes met je paard worden als je de onbetwiste baas bent, dat vind een paard prettig. Ook het schrikken komt daar weg, ben jij de baas dan hoeft hij niet meer te schrikken want de baas is ook rustig.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 14:06

bigone schreef:
Jij zegt dat hij kalmer loopt als je de lijn korter maakt, erg logisch want door een paard op een kleinere volte te zetten moet hij wel vertragen. Volgende keer als hij er aan de lange lijn vandoor gaat (en dat is echt geen paniek)dan laat hem maar, wil hij stoppen dan nog maar een schepje er bovenop. Jij hebt een paard gekocht dat misschien niet bij je karakter past maar dat kan wel veranderen. maar jij bent de enigste die het kan, paard probeert continue de leider te zijn en jij bent dan toch nog niet sterk genoeg in zijn ogen om het leiderschap over te nemen. Niks al die NH en Parelli en het diepe doordenken in de paardenpsyche, gewoon weer ouderwets. En dat hoeft niet slaan en schoppen te zijn maar pure duidelijkheid. Bijt of schopt hij, binnen 1 seconde met flinke stem en een flinke tic afstraffen.
Helaas zal het zo zijn wanneer je deze verkoopt , je weer met een volgend paard tegen exact dezelfde problemen aan zult lopen zolang jij niet je omgang met paarden verandert. Je kunt pas vriendjes met je paard worden als je de onbetwiste baas bent, dat vind een paard prettig. Ook het schrikken komt daar weg, ben jij de baas dan hoeft hij niet meer te schrikken want de baas is ook rustig.

hier ben ik helemaal mee eens en het zou mooi zijn om dit tot een goed einde te brengen, vriend zegt dit ook en werkt ook ouderwets, ik ga het eens testen en hem ermee laten werken...wie weet zoek ik het veel te ver en loopt mijn oplossing hier in huis rond :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:10

listiglistje schreef:
iana schreef:

ik zou al die poespas eens achterwege laten, gewoon simpele dagelijkse handelingen doen en daar eerst een consequent (kordaat ;) ) in worden.

Als je het zelf niet kan, dan iemand met veel ervaring en gezond boerenvestand erbij halen of verkopen die hap,
want al die honderden methodes gaan echt niet werken als je zelf (of instructie) geen duidelijke consequente leider bent voor je paard.

Dat dus.
stop met pamperen, neem de leiding en ga je paard gewoon aanpakken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:11

Dat is mooi dat je vriend dit misschien ook kan oplossen maar zorg dat je precies kijkt hoe hij het doet anders schiet je er niets mee op. Inderdaad, niet te ver doordenken en gewoon simpel doen, beste voor je paard en voor jou. Een paard die je als leider aanvaard, daar heb jij en vooral je paard veel plezier van. Nu moet je paard alles in de gaten houden(vandaar het schrikken) en daar baal jij weer van. Een paard is geen knuffeldier maar word vaak wel zo behandelt en ik denk dat je paard op dit moment ook echt niet blij is met de rol die hij moet vervullen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 14:14

ik ben overtuigd, vroeger wist ik niks van NH en heb ik een jong veulen opgevoed en zijn we jaren in ons eentje de bossen ingetrokken. Alles ging meestal vanzelf, hoe meer moeite ik nu doe hoe minder alles nog vanzelf gaat.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 14:17

bigone schreef:
Dat is mooi dat je vriend dit misschien ook kan oplossen maar zorg dat je precies kijkt hoe hij het doet anders schiet je er niets mee op. Inderdaad, niet te ver doordenken en gewoon simpel doen, beste voor je paard en voor jou. Een paard die je als leider aanvaard, daar heb jij en vooral je paard veel plezier van. Nu moet je paard alles in de gaten houden(vandaar het schrikken) en daar baal jij weer van. Een paard is geen knuffeldier maar word vaak wel zo behandelt en ik denk dat je paard op dit moment ook echt niet blij is met de rol die hij moet vervullen.

Nee gelukkig ziet hij er niet uit en ja daar lijkt het sterk op. Dat gevoel heb ik ook dat hij leiding neemt en alles zelf in de gaten houdt, hij kan dit niet aan, heeft mijn steun en leiding nodig.
Het is me vroeger wel gelukt maar waarom nu niet, Ik ga het in elk geval een voorstellen hier.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:24

Paarden leven niet in het verleden, maar in het nu. Niet bezig zijn met het hoe en waarom van zijn verleden en daarmee ook goedpraten hoe hij nu is.

Al heeft hij vroeger karretjes getrokken in Afganistan, dat maakt voor nu niks meer uit. NU vertoont hij negatief gedrag, dat moet je NU oplossen.

Kijk eens naar jezelf, werk jij blanco met 'm? Elke dag opnieuw? Of hang je er van te voren al allemaal emoties, doelen, gedachtes aan 'm vast?

Leiderschap zit 'm ook in het feit dat je dat 'gewoon ben' , als jij er elke dag vanuit gaat dat hij je gaat testen gaat hij dat doen omdat hij voelt dat jij twijfelt. Daarmee nodig jij hem onbewust uit tot testen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:26

iana schreef:

Dan denk ik dat het probleem bij jou ligt bij de timing, zoals listiglistje al zegt...

Niet praten over uit je ruimte zetten. Als je eerst moet nadenken over wat er gebeurt om daarop een handeling uit te voeren, loop je al drie stappen achter.
Hij bijt? Geef hem een keiharde mep op z'n kaak, is hij niet onder de indruk? Mep je nog een keer... Net zolang tot hij achterin z'n stal staat en z'n hoofd omhoog en serieus onder de indruk en bang dat hij nog een slag krijgt. Klinkt misschien niet zo aardig, maar het werkt wel. Een volgende keer ben je met één mep klaar. En daarna hoef je alleen nog je hand op te heffen als hij aanstalten maakt tot bijten. Hij moet gewoon respect voor je hebben!
Uit je ruimte zetten werkt net zo.

Pas als jij duidelijk aan hebt gegeven wat jouw grenzen zijn, en dit zul je in zijn geval echt nog wel eens moeten opfrissen... Zal je op diezelfde correcte manier met het paard kunnen omgaan als die mannen daar destijds.

Hij moet gewoon echt even flink op z'n nummer gezet worden. En een dergelijk paard zal niet onder de indruk zijn van elke keer een mep. Hij is onder de indruk wanneer hij achter in z'n stal staat met z'n kop in de lucht, opengesperde neusgaten en ogen.

Wat is nu zijn reactie als je hem een mep geeft?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:31

Vijf jaar geleden kocht ik mijn toentertijd vijfjarige merrie. Ik had haar gekocht als een rustige beginnerspaard. Maar bij mij ging zij enorm de grenzen opzoeken: panikeren, door me heen lopen, etc. Dat kwam door mij, ik was te vaag en onervaren. Ik heb gekozen voor een zeer gedegen trainster (ook NH georiënteerd, maar zeker ook heel duidelijk, consequent en zo hard als nodig). Ik heb op een punt gestaan mijn paard te verkopen, maar mijn trainster waarschuwde mij: ik ga dit leiderschaps-probleem bij elk paard tegen komen.

Bij mij is op een dag het kwartje gevallen. Bij mij zit de oplossing in het zakelijk omgaan met mijn paard: duidelijke instructies, niet te veel kroelen en de focus bij mijzelf leggen en niet bij het paard. We zijn vaak te veel gericht op het paard: oei, wat gaat hij doen, hoe zal ik dan reageren, etc. Het paard moet echter rekening gaan houden met jou, leg daarom de aandacht bij jezelf. Maar wellicht speelt er bij jou een ander thema.

Kortom. Zoek een trainer die jou wel kan helpen. Elk paard is te trainen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 14:33

als ik hem mep dan gaat hij gewoon zijn hoofd omhoog doen en kijkt hij wel geschrokken maar direct erna komt zijn neus al terug dichter bij en het begint met aanraken en dan plots een beet.

Als ik hem uit de wei haal komt hij steeds enthousiast aangelopen en meestal stopt hij te dichtbij, dan hapt hij snel naar het halster en houdt dat stevig in zijn mond. Nu neem ik een 2de halster mee en doe ik dat over het eerste. Dus hier begint het eigenlijk al

EvelienKiss

Re: we begrijpen elkaar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:41

Nog een aanvulling. Het is beter om je ruimte te blokkeren dan te meppen als hij in je ruimte komt. Snap je het verschil? Met blokkeren ben je bezig met jezelf en met meppen ben je reactief: je geeft hem straf. Dit is aandacht en dan ben je bezig met hem. Een voorbeeld om het duidelijk te maken.

Mijn paard kon panikeren als zij vaststond en ik er naast. Dan zwaaide ze haar hoofd van links naar rechts om te kijken naar achteren (omdat daar bijvoorbeeld geluid vandaan kwam). Dan kwam het voor dat ze mij een knal met haar hoofd gaf. Dat kan natuurlijk niet.

Ik ben naast haar gaan staan en ben mijn arm naar boven en beneden gaan zwaaien. Op een gegeven moment gooide ze haar hoofd weer om, recht in mijn arm die toevallig net naar boven zwaaide. Ja, dat was een kaakslag. Maar dat deed ik niet, zij gooit haar hoofd opeens in mijn arm! Heeft ze nog één keer gedaan en daarna nooit meer.

Dit is één van de dingen die ik leerde van mijn trainster. Werkt dus als een tierelier!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 14:55

ja is duidelijk, ik heb ook altijd een leidtouw in handen of lange dressuurzweep om mijn arm langer te maken en probeer hem zo op afstand te houden. Ik duw zijn hoofd ook meteen terug als hij naar mij komt.
Ik zal erdoor moeten, vind het jammer om zo wantrouwend te reageren als hij naar me toe komt maar het kan nu niet anders dat snap ik.
Het heeft me lang bezig gehouden om het verschil te weten of het uit angst is van dominantie.
Ik denk dat het wat van allebei is, daar ik geen leider ben moet hij leiding nemen om zijn vel te redden (zo gezegd) en dat kan hij niet aan.
Tussen "zijn" merries is hij ook geen leider hoor, hij krijgt geregeld op zijn donder van zijn vrouwen.

BigOne

Re: we begrijpen elkaar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:38

Haha, ik moet toch wel een beetje grinniken over hoe je het beschrijft. Ik duw zijn hoofd terug.Ik probeer hem op afstand te houden. Leuk spelletje denkt hij dan en komt weer terug, net zoiets als tegen je aan schuren met het hoofd,mag niet. Als hij de volgende keer met zijn hoofd komt dan flink verbaal reageren, hij mag je gewoon niet aanraken als jij dat niet wil. Gewoon heel hard EEEH, PAS OP!! roepen.Ik heb het gevoel dat de andere dieren bij je thuis makkelijk zijn en heerlijke knuffelbeesten en dat daar je fout ligt. Hoe gedraagt hij zich bij je vriend als die hem bekapt?? Niets aan de hand denk ik.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:41

Waarom neem je geen contact op met zijn vorige stal, waar het goed ging? Zij weten duidelijk hoe ze met hem om moeten gaan en kunnen jou dat wellicht ook leren. En zo niet dan kunnen ze hem misschien heropvoeden en voor je verkopen. Nu loop je te rommelen. Waar woon je?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 16:01

bigone schreef:
Haha, ik moet toch wel een beetje grinniken over hoe je het beschrijft. Ik duw zijn hoofd terug.Ik probeer hem op afstand te houden. Leuk spelletje denkt hij dan en komt weer terug, net zoiets als tegen je aan schuren met het hoofd,mag niet. Als hij de volgende keer met zijn hoofd komt dan flink verbaal reageren, hij mag je gewoon niet aanraken als jij dat niet wil. Gewoon heel hard EEEH, PAS OP!! roepen.Ik heb het gevoel dat de andere dieren bij je thuis makkelijk zijn en heerlijke knuffelbeesten en dat daar je fout ligt. Hoe gedraagt hij zich bij je vriend als die hem bekapt?? Niets aan de hand denk ik.

hahaha, idd niets aan de hand dan, braafjes blijven staan en voeten geven. Hij duwt soms wel in zijn rug met de lippen maar mondje blijft mooi dicht }>

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 16:02

kamille schreef:
Waarom neem je geen contact op met zijn vorige stal, waar het goed ging? Zij weten duidelijk hoe ze met hem om moeten gaan en kunnen jou dat wellicht ook leren. En zo niet dan kunnen ze hem misschien heropvoeden en voor je verkopen. Nu loop je te rommelen. Waar woon je?

Dat heb ik gedaan in de lente al, zelfs twee clinics gevolgd daar ;-)

Er heeft reeds iemand een PB gestuurd die me kan helpen.
Ik woon in Belgie, Zaventem

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:11

ruitje schreef:
Paarden leven niet in het verleden, maar in het nu. Niet bezig zijn met het hoe en waarom van zijn verleden en daarmee ook goedpraten hoe hij nu is.

Al heeft hij vroeger karretjes getrokken in Afganistan, dat maakt voor nu niks meer uit. NU vertoont hij negatief gedrag, dat moet je NU oplossen.

Kijk eens naar jezelf, werk jij blanco met 'm? Elke dag opnieuw? Of hang je er van te voren al allemaal emoties, doelen, gedachtes aan 'm vast?

Leiderschap zit 'm ook in het feit dat je dat 'gewoon ben' , als jij er elke dag vanuit gaat dat hij je gaat testen gaat hij dat doen omdat hij voelt dat jij twijfelt. Daarmee nodig jij hem onbewust uit tot testen :)

Amen. *D