Zeer ongeduldig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:30

Ik schrik me rot van alle reacties hier! Waar zijn de bokkers die anders zo hameren op het veel buiten komen?

TS, hoelang gaat je paard per dag naar buiten? Dit paard verveeld zich waarschijnlijk helemaal rot, wat ik me kan voorstellen als je lang op stal moet staan.
NIET straffen of andere rare dingen die hier worden gezegd. Zet je paard buiten, daar wordt hij gelukkig van.

Mocht hij bijvoorbeeld alleen snachts op stal staan of alleen met voeren, dan dit gedrag negeren en niks geven als hij slaat, dan leert hij snel genoeg dat schoppen geen effect heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:43

Mijn paard staat 7 x 24 uur buiten. Dus komt aanhinniken als ik met de voerbak komt. MAAR tijdens het eten stampt hij ook tegen het schot. Als ik streng "hei" roep stopt het eventjes. Vroeger toen hij veel buiten stond en 's nachts op stal deed hij hetzelfde als jouw paard.
Ik denk dus niet dat je dit er uit krijgt. Hij is gewoon ongeduldig, wellicht beetje voer nijd. Zeker niet slaan. Je zou hem wel als eerste kunnen pakken als je gaat voeren.

Mjetterd

Re: Zeer ongeduldig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:52

Niet voeren wanneer hij trapt. Zodra hij stopt met trappen hem het voer geven :D.

Hier ook 2 paarden die alleen maar staan te schoppen wanneer ze door hebben dat er gevoerd gaat worden. Heeft niets met verveling te maken.
Voer voor de stal leggen en doorgaan met voeren. Zodra ze door hebben dat ik ze oversla stoppen ze snel met het gedrag en krijgen ze alsnog hun voer :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:59

Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 07-11-14 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:00

Borisje schreef:
Ik schrik me rot van alle reacties hier! Waar zijn de bokkers die anders zo hameren op het veel buiten komen?

TS, hoelang gaat je paard per dag naar buiten? Dit paard verveeld zich waarschijnlijk helemaal rot, wat ik me kan voorstellen als je lang op stal moet staan.
NIET straffen of andere rare dingen die hier worden gezegd. Zet je paard buiten, daar wordt hij gelukkig van.

Mocht hij bijvoorbeeld alleen snachts op stal staan of alleen met voeren, dan dit gedrag negeren en niks geven als hij slaat, dan leert hij snel genoeg dat schoppen geen effect heeft.

Subtiele reactie. :')
Misschien kun je je voorstellen dat de TS zich hierdoor aangevallen voelt en dat een reactie als die van jou op deze manier geen effect heeft?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:47

Ik lees even mee, mijn paard is ontzettend jaloers... zodra ik op stal ben eist ze mijn aandacht (logisch ook want het is mijn prinsesje) ze staat constant met haar benen tegen de deur te schrapen en rondjes te draaien...
Ik heb dit gedrag natuurlijk indirect zelf veroorzaakt, ik kwam in de eerste instantie alleen maar voor haar, maar inmiddels nog meerdere paarden te doen op stal... zodra ik 1 vinger door de tralies steek is het goed, dan gaat ze daar tegenaan staan en is t prima, maar oh wee als ik dat niet doe... wanneer ze op de wasplaats staat en ik sta even met iemand te kletsen en ze staat niet op aanraakafstand begint ze ook te schrapen en te draaien, tot ik mijn hand ergens op haar leg, dan is t weer goed...

Ze doet dit vrijwel alleen bij mij want als ik in de kantine ga zitten en er zijn anderen op stal staat ze stuk rustiger...

Ze vind gewoon dat als ik er ben, ik al mijn aandacht bij haar moet houden, en ergens heeft ze ook wel gelijk...
Heeft me een tijd gekost om daar achter te komen, dus ik ga nu proberen om voortaan eerst haar te doen, en dan pas andere paarden, dan heeft ze haar aandacht gehad, misschien niet helemaal de correcte oplossing voor haar gedrag maar zoals ik al zei, het is mijn prinsesje en als ik haar eerst verzorg is het daarna goed...

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:16

Waarom zet je je paard niet buiten als je gaat voeren? Als hij terug komt krijgt hij dan zijn maaltje. Daarbij zou ik hem overdag als jij veel op stal bent ook wat vaker in het land/paddock gooien.

Die van mij schraapt als ze na buiten gaan en als er gevoerd wordt. De mijne krijgt als eerste zijn voer, zodat hij niet veel kan schrapen.

Het is een vorm van aandacht trekken die er niet uit zal gaan, alleen doordat je het jezelf makkelijker maakt kan het voor zijn hoeven ook beter zijn. Want die krijgen hier wel onder te lijden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:32

Sasje456 schreef:
Bedankt allemaal voor de tips. Ik roep gewoon hard HE en als hij doorgaat (wat hij wel deed), heb ik hem een tik gegeven en nu weet die al wat er gebeurd als ik HE roep en als hij doorgaat. Ik heb een ruin een KWPNer, ik rijd er dressuur mee (M2). Hij komt elke dag buiten in de paddock of in de wei en daarnaast rijd ik hem ook 5x in de week dus er word genoeg mee gedaan in die zin. Het is misschien slecht wat ik nu zeg maar eerst als hij elke keer begon te stampen gaf ik hem gauw wat te vreten een handje kuil ofzo want dan hield hij ff op. Maar vandaag heb ik dat gedrag proberen te negeren ondanks dat ik hem 1 tik heb gegeven. Het is al minder mits ik hem maar consequent corrigeer. Hij leert hopelijk wel dat dat stampgedrag fout is en dat ik hem 'aanpak' als hij ermee doorgaat, dus hij zal vanzelf wel minder bang worden voor mijn hand etc. met de tijd omdat hij wel weet of hij goed of fout bezig is.

Dit verduidelijkt veel: je hebt idd - door je paard te belonen met voer - hem wss ietwat "aangeleerd" om te stampen (want dan kreeg ie lekkers). Als het betert op de manier die je nu doet ("hé" roepen, en ev. bestraffen als ie niet reageert, maar wel op het juiste moment!), dan zou ik zo eventjes verder werken. En eventueel juist een handje voer gaan geven op het moment dat ie stil is, zo kan ie dat aanleren.

En idd verveling vermijden, door bijv. hooinet met kleine mazen, zodat ie langer van zijn hooi eet.

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:42

Er zijn heel veel paarden in de sport veel te dik omdat ze zoveel krachtvoer krijgen.
Maar ze zijn zo gefocust op dat voer en sommige gaan idd drammen dat heeft niks met verveling te maken maar met voernijd.

Nu moet ik even dingen extra vermelden omdat sommige bokkers anders in de aanval gaan.

Ik zeg niet dat jou paard te dik is.
En ik zeg ook niet dat het geen verveling is.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:12

dorientjuh schreef:
Borisje schreef:

Subtiele reactie. :')
Misschien kun je je voorstellen dat de TS zich hierdoor aangevallen voelt en dat een reactie als die van jou op deze manier geen effect heeft?

Het kan nog veel erger hoor, als ik moet zeggen wat ik werkelijk vind van mensen die hun paard heel de dag op stal hebben :+
Maar hopelijk heeft de TS dat niet, vandaar mijn vraag.
Overigens had ik ook een schoppend paard, zij stonden alleen in de winter snachts op stal.
Net zo gedaan als iemand eerder beschreef, negeren, en pas als hij stil os voer geven. Zo wordt hij beloond voor het stil zijn en heeft hij niks bereikt met het schoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:18

Normaal zou heel bokt erover vallen dat ze haar paard een keer geslagen heeft, en nu niemand? Bizar!

Maar ontopic: Je paard niet voeren omdat ie stampt, maar de rest wel voeren is geen optie.
Ik zou hem ook meer buiten zetten, misschien een stal met uitloop? Ga de verveling tegen! Met een jollybal doen ze vaak niet zo heel veel.
Zorg dat ie contact heeft met andere paarden, dat ie kan lopen, en niet in een klein 4x4 hokje staat.