Is het beter om mijn Haflinger te verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Is het beter om mijn Haflinger te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:07

Wat zijn mensen hier makkelijk in het dier weg doen :=
Dit paard volgt graag staat er, hij is dus helemaal niet dominant, maar juist onzeker, omdat TS dat ook is gaat alleen buiten rijden lastig, dan probeert hij de leiding te nemen, maar weet niet goed hoe. Als TS een instructrice vindt die haar wat moed in praat en handige tips geeft dan denk ik dat er best een heleboel kan veranderen.

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:00

Misschien veel grondwerk gaan doen?
Als jij je paard liever niet verkoopt is er altijd een alternatief ;)
Verdiep je eens in Natural Horsemanship, misschien zijn hier wat makkelijke tips..
Van een niet volledig boomproof paard leer je wel het meeste ^^

sweety97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:04

Kan me voorstellen dat het ongelofelijk moeilijk is om je paard te verkopen :( Zolang je uiteindelijk maar met je eigen keus kunt leven..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:09

Moeilijk punt, wat erg persoonlijk is volgens mij.
Mijn haflinger kocht ik op 5 jarige leeftijd een merrie met een verleden van vele eigenaars.
Bij de eerste ontmoeting begreep ik gelijk waarom.... Verlatingsangst en geen duidelijk structuur.
Maar ik voelde gelijk de zogenaamde 'klik' dus er was geen weg meer terug (figuurlijk).

We hebben veel begeleiding gehad, vrij intensief ook.
Instructies voor het rijden en iemand die ons op de grond begeleiding gaf dit 2 tot 3 keer per week.
Na 2 jaar had ik een compleet andere pony en ik wist op het moment van aankoop dat geduld, tijd en doorzettingsvermogen onlosmakelijk verbonden was aan deze pony.
Met die insteek heb ik haar ook gekocht, het zou zwaar worden en zeker niet vanzelf..... Dat heb ik mezelf voorgehouden.
En dat was ook zo, bij iedere dip hield ik mezelf het beeld voor van onze eeerste kennismaking en wat ik aan haar beloofd had( bij mij word je oud).

Het is na 10 jaar nog steeds geen stap op en rij weg pony, dat zal ze ook nooit worden en dat hoeft ook niet.
We weten wat we aan elkaar hebben en het is goed zo.

Maar nogmaals het is voor iedereen zo anders, ik kan niet in iemands gevoel kijken en dat is in dergelijke gevallen toch vaak de graadmeter om een paardje te houden of niet.
Mijn hafje gaf me hele kleine strohalmpjes de eerste paar jaar en daar heb ik me aan vastgeklampd...

Maar als dat er zelfs niet is, tja....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:44

mirroryou schreef:
Iedereen hartelijk dank voor de reacties! Ik ben iemand die groeit van succes ervaringen en positieve feedback, wanneer ik iets ervaar als goed dan ben ik eigenlijk helemaal niet meer zo onzeker.
Wanneer ik een paard of pony vertrouw dan durf ik ook meer in te brengen leiding te geven, en dan ben ik zelf ook gewoon ontspannen. Ik ben normaal gesproken een heel rustig en geduldig persoon, maar het koppige en drammerig van mijn Haflinger ben ik soms gewoon een beetje beu mijn energie is dan eigenlijk op of het zelfvertrouwen ben ik kwijt. Persoonlijk voel ik wel liefde voor hem maar dat voel ik voor iedere viervoeter, alleen mis ik een klik en tja ik zelf vindt ons ook geen hele goede combinatie achteraf! Maar ja als mensen maar flink zeggen het lukt je toch niet terwijl met wat oudere meer ervaren paarden het altijd wel goed ging is dat best heel jammer...

Die andere mensen begrijpen waarschijnlijk niet dat hun reactie compleet zinloos en misschien zelfs wel achteloos is.
Geef daar geen aandacht aan.....het helpt je geen steek, het maakt de twijfel allleen maar groter.
Haflingers zijn met enige regelmaat koppig en drammerig.....en soms zijn ze dat altijd bij alles wat je doet.
Frustrerend en alles behalve leuk, dat is zeker.......
Mijn haflinger was belave koppig en drammerig ook nog een panisch, niet echt een fijne combinatie van karaktertrekjes en soms zelfs gevaarlijk.
Het panische kwam voort uit haar verlangsangst, dit is iets wat niet onderschat moet worden maar juist veel aandacht behoeft.
Voor mij destijds erg moeilijk geweest want het gedrag wat voorkwam uit angst moet totaal anders begeleid worden dan bv koppigheid en er waren momenten waarbij ik het verschil bijna niet meer zag.
Een gedragsdeskundige heeft mij en mijn haf erg goed geholpen, want ik kwam er zelf soms niet meerr uit.....dit soms extreme gedrag ging mijn zogenaamde ervaringen en lering ver te boven.
Ik had hier destijds teweinig kaas van gegeten, maar daardoor hoef je je niet uit het veld te laten slaan.
In mijn omgeving waren er mensen die vinden dat ze kundig zijn, die beweerde dat mijn haf niet goed in dr hoofd was en de dag dat ze mij het licht uit de ogen zou slaan kwam steeds dichterbij.......dan twijfel je ook kan ik je zeggen.
Waar ben ik mee bezig?, ik kan dit niet, dit gaat mij niet lukken ect ect.

Maar dan keek ik weer in dr oogjes en ik zag helemaal geen draak van een pony, die erop uit was om bij alles wat ik vroeg te boel te verzieken....ik zag een hulpeloos angstig paardjes die het allemaal niet snapte en door ervaring had gemerkt dat agressie en vooral niet meewerken die stomme mensen vanzelf ophielden met dingen vragen waar ze toch niks van snapte.

Je moet doen wat voor jezelf goed voelt, verkopen doet pijn....maar dat slijt en wat iemand al eerder aangaf...als je in de spiegel kijkt en je weet dat het goed is zo dan is het ook goed.
Mocht je toch niet je pony verkopen om welke reden dan ook, zoek dan kundige begeleiding en zucht een paar keer goed als je met je paardje aan de slag gaat.
Kijk naar de kleine dingen die wel goed gaan en wees eerlijk naar jezelf en je paardje....tegenslag op tegenslag gevolgd door een kleine vooruitgang is een voortuigang.
Zet je verwachtingspatroon op 0,5 en blijf in jezelf geloven, je hoeft geen super amazone te zijn om hieraan te werken......maar geloof in jezelf bij alles wat je doet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:53

Ik ben wel benieuwd of je al een keuze hebt kunnen maken ts?

Caitlynxme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:48

als je geen klik voelt zou ik m weg doen .. als degene die je lesgeeft zegt dat je geen goede combinatie bent, Dat zou jij toch moeten voelen ?! en niet de gene die je lesgeeft en indd heb je al een keuze kunnen maken ?

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 03:39

Ik denk niet dat het probleem het paard is. Ik denk dat je met een ander paard hetzelfde probleem zult krijgen. Het probleem is dat je dit paard niet begrijpt en niet weet hoe je ermee om moet gaan. Dit kan je wel leren! Begin met grondwerk, neem hier les in. Werk stapje voor stapje. Leer je paard begrijpen, en dat hij jou begrijpt. Neem je paard eens aan de hand mee naar buiten en doe buiten grondwerk of bv obstakeltraining. Zo bouw je een band op. Een paard is geen fiets die je inruilt omdat ie niet lekker fietst, je moet eraan werken. Een band moet je opbouwen, daar moet je energie insteken, het gaat niet vanzelf.