Stalgenootje heeft paard niet onder controle.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:31

Wat is het probleem met gewoon zeggen dat je niet zo de weg op gaat met haar? Prima dat een ander haar paard niet onder controle heeft, maar dan moet ze niet gaan verlangen dat ik mee ga op buitenrit. Hoewel mijn paard ook op d'r flikker zou krijgen als ze het gaat bedenken dat ze wel mee kan doen met idioot gedrag van een ander paard. Zolang ik erop zit wordt er naar mij geluisterd, niet naar wat anderen doen. Ik zit er niet de hele dag op.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:33

Niet alle reacties gelezen.

Zou haar gewoon zeggen dat jij niet meer met haar naar buiten wilt als dit blijft gebeuren.
Erbij zeggen dat je eindelijk weer ontspannen naar buiten kan, en hierdoor je angst weer terug komt.
Ze kan dan misschien boos worden, maar simpelweg zou ik liever hebben dat ze boos is, dan dat je met haar blijft rijden en er straks wel een ongeluk gebeurd.

Vindt het overigens verstandig van je dat je met 1 of meerdere naar buiten gaat. Maar dan moet je wel als een groep kunnen rijden, met paarden die weten dat ho ho is.

En over het bit, kan je zeggen dat dit zo scherp is als de ruiterhand (heel cliche, wordt heel vaak gezegd maar klopt over het algemeen wel). Als zij graag bitloos wil rijden, prima! Maar ik zou niet eerder meer meegaan totdat zij haar paard bitloos onder controle kan houden.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:35

Ik probeer alle vragen te beantwoorden maar we gaan snel haha :)

CarinaR, snap wat je bedoelt hoor :)

Hoofdstel past na mijn idee niet echt nee. Als ze bijvoorbeeld naar rechts stuurd komt het bakstuk al in het paard haar oog.
Ze zei dat dit maat full was en iets te groot was, maar Cob was haar te krap.
Deze fjord heeft een beste voorpluk, zij geeft dat de schuld.

Sannanasje, klopt want in de groep blijft mijn paard bij de rest als die van haar er vandoor gaat.
Als ik met haar alleen loop is haar paard dominant en die van mij een watje vergeleken met haar paard
Die van mij durf er niet eens langs.

IrishCold

Re: Stalgenootje heeft paard niet onder controle.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:39

Ik heb inderdaad vandaag gezegd dat mijn paard op die van haar reageert.
Dat snap ik, zegt ze en verder gaat ze er niet op in. Ik ga voorlopig maar niet mee. Jullie hebben gelijk.
Ik ben eindelijk over mijn angst heen en mijn paard is vrijwel nergens meer bang voor en heb hem onder controle, op de weg en in het bos. Ik geniet nu eindelijk na lange tijd en dat is mij inderdaad kostbaarder dan een ritje met kans op ongelukken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:43

Lijkt me helder, niet meer met haar naar buiten :-) Lekker alleen rijden of met je andere stalgenoten :-)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:46

Citroen22 schreef:
Ik zat er zelf ook aan te denken om niet meer met haar naar buiten te gaan. Echt alleen met mijn paard naar buiten zou kunnen, maar doe het liever niet. Als ik niet meer met haar mee ga, en dat zeg ben ik bang dat ze kwaad word. Wat moet ik zeggen over het feit hoe zij het bit ziet? zij vind dat mensen die met bit rijden met pijn het paard naar hun laten luisteren. Ik kan mijn mening gewoon niet zeggen, want dat is onzin...

Bit maakt niets uit. Is ook geen argument dat je moet gebruiken. Wel dat zij geen of onvoldoende controle heeft over haar paard en daarmee zichzelf en iedereen die met haar rijdt in gevaar brengt.
Boos worden op je? Zou ik liever hebben dan dat ik niet meer buiten zou durven rijden of (erger) een ongeluk zou krijgen door haar.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:47

vraag of zij dan met een touwhalster wilt rijden of met bit
of ga gewoon niet meer met haar

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:49

Ik zou niet meer met deze dame naar buiten gaan. Levensgevaarlijk, ze heeft duidelijk geen controle over haar paard.

@charlottejay, touwhalster zou ik zelf niet mee gaan rijden.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:50

- Ze vind het zonder bit diervriendelijker. Vandaar ze nu in de bak met neckrope rijd. En zonder zadel.
- Omdat ze de neusriem van haar bitloos hoofdstel hard vind gaat er een bontje om.
- Mensen die met bit rijden denken dat ze een paard met bit wel tegen kunnen houden als ze er vandoor gaan.
- Ze vind het raar dat haar paard dit gedrag heeft buiten.
- Nu met een elastiek om heb ik wat meer te vertellen.
- Dan maar met een bit rijden dus met pijn.

Dat zijn wat uitspraken van haar vandaag.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:51

Nou een bitloos hoofdstel is ook niet altijd vriendelijker, niet zoals zij ermee omgaat. Ik denk dat haar paard juist meer pijn heeft dan met bit. En als ze een passend bit heeft en er normaal mee omgaat heeft haar paard geen pijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:53

@TS... let niet zo op haar... wat maakt het uit wat zij zegt... je hebt al aangegeven dat jij niet meer met haar wil rijden... wat zij voor de rest doet is niet interessant... al verft ze haar paard pimpelpaars en gaat ze er alleen maar achterstevoren op zitten... het is haar paard.
Hou je lekker met jezelf en je eigen paard bezig... :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:55

Bit of bitloos.....een optoming is niet als rem bedoeld. Nooit hangen en trekken aan teugels. Een paard leren terugrijden op zit en wat druk op de beugels. En je hand sluiten. Als je dat niet voor elkaar hebt, ga je dat oefenen. Met of zonder bit verandert niets aan rijkunde. Ga maar fijn met iemand op buitenrit, die zijn paard wel onder controle heeft. Dan kan je lekker ontspannen en dat werkt op jouw paard door.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:55

Citroen22 schreef:
- Ze vind het zonder bit diervriendelijker. Vandaar ze nu in de bak met neckrope rijd. En zonder zadel.
- Omdat ze de neusriem van haar bitloos hoofdstel hard vind gaat er een bontje om.
- Mensen die met bit rijden denken dat ze een paard met bit wel tegen kunnen houden als ze er vandoor gaan.
- Ze vind het raar dat haar paard dit gedrag heeft buiten.
- Nu met een elastiek om heb ik wat meer te vertellen.
- Dan maar met een bit rijden dus met pijn.

Dat zijn wat uitspraken van haar vandaag.

- buiten rijden houdt ze haar paard niet, maar dan gaat ze met neckrope rijden -O-
- tja, was is hard. Als ze haar paard onder controle heeft hoeft ze er ook niet in te hangen, dus is het ook niet hard.
- tja, sommige paarden reageren daar gewoon beter op.
- uhhmm... ik niet..
- Als ze echt zo van het diervriendelijk is, had ze gezorgd dat ze bitloos alles onder controle heeft, ipv haar probleem op te lossen met een elastiek. Is een bit misschien wel vriendelijker.
- Met een bit rijden hoeft niet pijnlijk te zijn.

Ik zou zo graag een discussie met haar aan willen gaan. En ik ben echt niet pro bit, of pro bitloos. Maar dit verschilt per paard en belangrijker ruiter. Ze moet haar paard trainen, ipv op deze manier er maar een elastiek aan hangen.

Maar vindt dat je een verstandige keuze hebt gemaakt. Mocht het in de toekomst wel uiteindelijk zover zijn, dat ze haar paard onder controle heeft dan kan je dan altijd weer met haar gaan rijden.
Nu lekker genieten van je paard, en van de overige ruiters die wel hun paard onder controle hebben.
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 20-10-14 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:57

Hoe banketstaaf ook, ik zou niet meer met haar naar buiten gaan en ik vind dat je ook best eerlijk mag zijn naar je stalgenootje over dat je je gewoon niet veilig voelt door het gedrag van haar paard.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:58

TS, wees lekker eigenwijs (net als die fjord van haar) en denk aan je eigen veiligheid en dat van je paard. Gewoon voet bij stuk houden en het woord 'NEE' gebruiken. Zeg er desnoods bij dat jouw paard niet goed reageert op haar paard (wat nog klopt ook).
Je wil tenslotte geen ongeluk krijgen, en dat kan wel gebeuren als het zo doorgaat.

Als ze dat jou gaat verwijten, jammer dan, haar probleem. Jij wil langer heel blijven dan vandaag.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:02

Dat is zo Sanne1992,

Dit zegt ze vaak en ik weet niet zo snel wat ik er altijd op moet zeggen. Ze zet me vaak klem als ze met mij een discussie aan wilt gaan. Het elastiek was ook nog eens te klein. Ik probeer haar te helpen maar ze wil niet eens luisteren. Valt me gewoon in de rede. Ik heb al aangegeven dat het beter is om eerst weer even met bit te rijden en elke keer als ik haar dat zeg, omdat ze er na vraagt, begint het verhaaltje over het rijden met bit, dat dat dus niks uit maakt of dat bit niet help enzovoort.

Ik let niet op haar maar ze vraag mij ook veel om advies... Het is zo tegenstrijdig

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:03

Zoolgangster, Dat ga ik ook zeggen als ze zegt waarom ik niet meer mee rijd.

Het grappige is dat er ook een meid met haar paard bitloos rijd en dat gaat super want haar paard is op een of andere manier rustiger en die luisterd ook gewoon. Dus zij zegt: Ja maar zij kan ook met haar paard bitloos... blablabla
Laatst bijgewerkt door IrishCold op 20-10-14 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:04

Je moet je eigen paard aanpakken, dat die raar gaat doen is wél jouw probleem.
Daarnaast zou ik niet meer met haar op stap gaan, geen problemen opzoeken als je die nooit hebt gehad.
Ik zou het gewoon eerlijk zeggen tegen haar en vraag je stalgenoten dat ook te doen. Ze brengt andere weggebruikers ook in gevaar, je wilt niet weten hoe het aankomt als er ineens een Fjord van 500+ kilos op je motorkap springt. Trust me I know.

Ik denk trouwens niet dat een bit iets zal helpen, het paard is gewoon te eigengereid en heeft het misschien nooit goed aangeleert, die loopt ws ook door een bit heen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:07

Op dat moment heb ik mijn paard aangepakt. Ik heb hem aangespoord, neus recht gezet, en mijn kant op gegaan waar IK heen wou. Maar hoe moet ik mijn paard aanpakken als ik verder geen problemen heb met het rijden?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:09

Als ze wel tips vraagt maar toch niet luistert... gewoon geen tips geven... alleen zeggen "oh, nou misschien eens aan je instructrice vragen" Je hoeft haar niet te helpen, je hoeft niet haar problemen te bespreken ook al zou zij dat willen.. ik zou maar wat meer afstand van haar nemen want klinkt niet echt gezellig voor jou.

Je hoeft je paard toch ook verder niet aan te pakken... als die verder goed luistert en je hebt aangepakt toen die even ging klieren... nou super... opgelost... en nu lekker verder.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:10

Ja op die manier inderdaad Evelijn. Heb hem niet op zijn klote gegeven. Maar wel even vertelt waar IK heen wil en dat we dat ook gewoon doen. :)

Maar ik zeg de volgende keer dat ik niet mee ga uit ons eigen veiligheid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:12

Citroen22 schreef:
Op dat moment heb ik mijn paard aangepakt. Ik heb hem aangespoord, neus recht gezet, en mijn kant op gegaan waar IK heen wou. Maar hoe moet ik mijn paard aanpakken als ik verder geen problemen heb met het rijden?

Niet, je hebt het opgelost en dat is wat ik bedoelde.
Als je op dat moment maar niet bang wordt en niets doet, dan is het hek van de dam.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:15

Ik was wel bang, maar heb me er even over heen gezet omdat het gewoon echt te gevaarlijk werd. Ik moest ingrijpen, heb ik gedaan en het ging goed gelukkig.

Hoor net dat ze met ander stalgenootje gaat rijden woensdag. In het bos.

Maar goed, Ik doe het niet meer tot haar fjord zich kan gedragen. Iemand idee waarom haar paard dit doet?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:16

Citroen22 schreef:
@ Delphi, Nee ze is niet bang. Ze word alleen maar kwaad en trekt hard aan haar bit. Ik denk niet dat ze inziet hoe gevaarlijk het is. Hoewel ze wel zei dat het niet kon dat haar paard omdraait als er een auto aan komt. Ik kan wel proberen een gesprek met haar aan te gaan in de zin dat het gevaarlijk is, maar zodra het over het bit gaat weet zij het toch beter. In de bak gaat het goed, maar ze gaat nu al met neckrope rijden en ik denk wat is het volgende ?

Les heeft ze, maar ze heeft nu spinglessen genomen. Dat snap ik zelf ook niet. Springlessen kunnen altijd, eerst paard onder controle hebben lijkt mij.

Euhmmm rijdt ze nu met bit of niet?

Maakt verder niet uit hoor. Begrpijp hem alleen effe niet.

Ik zou daar niet meer mee op pad gaan. Daar is geen lol aan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:17

Citroen22 schreef:
Iemand idee waarom haar paard dit doet?

Omdat het kan. Maar eigenlijk is dat voor jou helemaal niet interessant... het begint nu beetje teveel te gaan over je stalgenoot en hoe zij dingen doet... ipv over jezelf.. en dat is niet zo netjes (beetje roddelen)