Introvert paard... Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:37

pluisje88 schreef:
Atalanta schreef:
Misschien kan je je in Parelli gaan verdiepen, die heeft wel wat handvatten voor dit soort paarden. Ben er zelf ook naar aan het kijken omdat mijn (eveneens introverte) paardje ook de lol in het rijden wat kwijtgeraakt is. In mijn geval heb ik haar wat te veel lopen pushen op het tempo denk ik, ben soms te ongeduldig...

Denk dat dat bij kamulet ook veelvuldig gebeurd is (ook voor ik hem had)

En jij?
Dat is namelijk net zo'n belangrijke vraag.

Ik ga mee met Atalanta. Parelli heeft enorm veel handvatten voor dit soort type paarden, door bijvoorbeeld omgekeerde psychologie toe te passen.
Het gaat veel verder dan een beetje 'wijken voor druk en wigglen met een stokje' zoals vooroordelen vaak suggereren.. waarbij ik niet wil zeggen dat jij dezelfde vooroordelen hebt, maar mijn ervaring is dat veel mensen deze vooroordelen wél hebben maar ze gewoon niet uitspreken, dus in dat geval zeg ik het er nogmaals expliciet bij ;)

Mocht je benieuwd zijn kun je voor een paar euro een maandje lid woorden van Parelli Connect, waarbij je héél veel instructie DVD's kunt bekijken en een beter beeld kunt krijgen van de methode en de diepgang.
Zoek dan vooral ook even op 'LBI' als term in de library, ik denk dat het je echt eye-openers op kan leveren.

pluisje88

Re: Introvert paard... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 23:48

Ik heb in de op geschreven hoe ik hem rij. In het begin reed ik hem zoals de rest vond dat het hoorde, maar minder fanatiek dan voordat ik hem kocht. Dit is een maand of 2 geweest. Daarna heb ik zijn reactie ontdekt en heb ik het niet meer gedaan, maar alleen zoals in de op beschreven. Dit doe ik al bijna een jaar zo dus. Dan zou je toch zeggen dat het inmiddels zou moeten gaan aanslaan lijkt me...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:58

Jeetje ik heb je hele verhaal gelezen. En ik herken veel van jouw wellington in de mijne. Altijd willen pleasen, nooit de intensie hebben om vervelend te doen. Lord ben ik maar zelden boos op geweest en als ik boos was was dat om dezelfde reden als jij aangeeft; druk van buitenaf en geen geduld meer. Lord reageert dan een beetje gestressed. Hij wil niks fout doen en ala hij dan iets fout of stouts doet is hij gelijk bang om op zn flikker te krijgen. Zo sneu... Is al jaaaaren geleden dat ik echt boos ben geweest op hem. Hij heeft geen lege blik in zn ogen maar zn ogen spreken wel Boekdelen..

Ik vind dat je je eigen handelen al super goed reflecteerd. En ik denk ook niet dat de "fout" bij jou ligt maar dat het complexer is. Als hij daadwerkelijk het plezier verloren is in de dressuur zal het lang duren voordat hij dat weer terug vind. Dat denk ik doordat lord een springtrauma had en het me zo'n 5 jaar gekost heeft om hem weer met plezier te laten springen...
Ik denk toch dat je instructie moet zoeken en moet proberen om het plezier erin terug te krijgen voor hem. Veel positieve beloning voor elke mini stap in de goede richting..
Je houding werkt positief. Je denkt na en luistert naar je paard... Dat is al de helft van het werk!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:09

Citaat:
Ja dat wil ik. Hij kan moeilijk helemaal alleen naar buiten en na het werk is het donker. Dat betekent dat hij de hele winter stil komt te staan. Dit is niet goed voor een paard van 22.....

Klopt het dat ik hieruit haal dat hij weinig tot niet buiten in de wei staat?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 00:16

Als ik wil rijden is het donker, en dan kun je geen buitenrit maken ;) dat bedoel ik.

Hij staat de hele dag buiten en s'nachts op stal. Van de zomer is hij zelfs bijna 2,5 maanden 24/7 buiten geweest. Maar we hebben geen schuilstal en ik wil dat hij droog en warm kan liggen, dus moet hij s'nachts op stal

Oh ja, en niet in een postzegelweitje maar in een fatsoenlijke wei, met speelkameraatjes

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 10:15

Caira schreef:
wauw wat een zelfinzicht, echt petje af. Ik zit even te bedenken wie van mijn collega's bij jou in de buurt zit. Want je bent op de goede weg, jammer dat het voor mij echt TE ver rijden is want ik zou je graag helpen. Kijk voor motivatie eens de filmpjes van Hempfling, het gaat om connectie, niet om dwang en dat heb jij al heel goed door.

Ik hoor graag of je iemand hier in de buurt kent die geschikt is voor kamulet.
Ik stuur je vanavond of morgen even een pb oke?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:51

Jammer Pluisje dat je alleen in de avond kunt rijden want dat maakt dit toch wel zeer herkenbare probleem lastig. Ons paard heeft een MAATJE (merrie) 7 x 24 uur buiten, waardoor hij erg opgeknapt is en wij kunnen het ons veroorloven om niet meer te dressuren met hem. Wij rijden altijd buiten met hem paar keer per week.
Omdat hij 22 jaar is, weet ik eerlijk gezegd niet zo goed hoe en of je dit nog kunt oplossen. Ik vind dat je heel erg goed bezig bent, hem goed aanvoelt. Dus ook al heb je niets aan mijn post als het om een advies gaat, wil ik je wel een pluim geven en sterkte toe wensen. Het is een lastig probleem.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:39

Dank je pien_2010. Ik doe mijn best. Hoop dat dat uiteindelijk zijn vruchten gaat afwerpen

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:44

Hoi TS, wat een mooie beeldende manier van schrijven heb je. Ik vind het erg goed dat je zo in staat bent naar je paard en naar jezelf te kijken.

Ik denk dat ik wat tips uit eigen ervaring voor je heb, die je mogelijk zou kunnen helpen. Het is een wat langer verhaal, ik hoop dat je er wat in herkent, of wat aan hebt. Ik heb ook een introvert paard dat kan bevriezen en in zichzelf kan keren als hij iets moeilijk vindt. 1 vd belangrijkste basis-dingen schreef je zelf al: laat je NIET opjutten door omstanders die vinden dat deze paarden "even aangepakt" moeten worden. Dit zijn vaak mensen die niets begrijpen van horsanalities van Parelli of idd de chinese typologieën zoals hiervoor genoemd (metaal, aarde etc etc). Sta je op een manege met veel mensen aan de bakrand? Elk type paard is anders en verdient een aparte aanpak. Ik heb twee paarden staan en bij de 1 helpt aanpakken zo nu en dan prima (is zelfs nodig) maar bij mijn introverte vriendje ben je meteen terug bij af als je dat zou doen. Net als jij ben ik me gaan inlezen en verdiepen. Ik heb zelf veel baat bij Parelli, idd lid geworden van Parelli connect voor een paar euro per maand. Je hoeft geen dure spullen te kopen, gewoon eens gaan kijken naar de filmpjes met uitleg over horsanalities en hoe je daar mee omgaat. Er zal een wereld voor je opengaan, geloof me. Als je nog twijfelt kijk dan even iig op YouTube (gratis) daar staan ook een paar filmpjes van Parelli op, kan je even een idde krijgen. Ook via google kun je het nodige vinden over deze horsanalities.
Mbt het wel of niet rijden in de bak, ga ik met jou mee en niet met sommige reacties die gegeven werden. Mijn andere paard (niet die introverte) is ook ouder. Mijn ervaring met oudere paarden is juist dat als je er minder van vraagt, hoe goed bedoeld ook, ze ook echt sneller oud worden (ook in het kopje, niet alleen het lijf). Jouw beest is gezond en fief, waarom niet in de bak rijden? Je moet dat gewoon blijven doen IMO, met daarbij rekenschap geven aan zijn introverte karakter. Wat bij mijn introverte goed helpt (hij is ook niet echt altijd even goed te motiveren in de bak, verzette zelfs op een gegeven moment geen poot meer) is het bakwerk zelf ook wat afwisselender maken. denk hierbij bijv. aan pionnen plaatsen en daar omheen draven, wijken, of bijv. bij elke tweede pion hard wegdraven of juist een enorme stop maken bij de laatste (ik noem maar een vb). Ik heb ook eens een paardenbal in de bak gedaan en reed daar voltes omheen, liet hem de bal aanraken etc etc. Na die kleine intermezzo's in de bak, was hij wat gemotiveerder om weer met de andere oefeningen aan de gang te gaan. Ik pakte dit wel heel voorzichtig aan (niet rouwdouwerig die bal opdringen bijv) om hem niet af te schrikken. Veel belonen tijdens het rijden in de bak werkt ook supergoed (met rust of een snoepje). Laat je ook hierbij niet opjutten door anderen: ik heb gelukkig paarden aan huis, maar weet nog wel toen ik met een paard op de manege stond dat daar erg lacherig over gedaan werd als ik een snoepje tijdens het rijden gaf. Succes. Mocht je meer info willen over welke do's and don'ts ik heb ervaren laat maar weten. (heb daar nl wel een paar foutjes in gemaakt along the way)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 09:07

Dank je voor je bericht! Hier heb ik wat aan!
Zou het idd fijn vinden om meer van je te horen. Ervaringsverhalen zijn altijd fijn

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:09

ik ga je weer terug pb-en

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:37

Ik kan je inderdaad Parelli aanraden. Zij hebben echt een heel goed programma voor introvert paarden. Het belangrijkste is inderdaad dat je ze heel veel tijd geeft, niet pushen. (ik zeg niet dat je dat doet) Je leert de kleinste signalen te herkennen en hier op een leuke, luchtige manier mee om te gaan, zodat je paardje weer lol krijgt is hetgeen jullie samen doen.

Mijn paarden zijn extrovert, maar in het leerproces wil een van mijn paarden best wel eens in zichzelf keren. Hij vindt het dan duidelijk moeilijk en heeft echt even de tijd nodig om de nieuwe leerstof een plekje te geven. Doordat ik het gedrag nu veel beter herken en er gehoor aan geef gaan de trainingen nog beter.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:42

Hoi Bokkers, ik heb even heen en weer gepbt met TS, en zij zou het idd heel leuk vinden om wat uitgebreidere verhalen, tips en ervaringen te krijgen van mensen met een introvert paard, bijv die ook met Parelli bezig zijn (of juist niet). Wat wel werkt, wat niet. In welke situaties je "last hebt van dat introverte" en hoe de bokkers daar mee omgaan etc. Ik had het ff nagevraagd omdat ik niet zomaar TS haar topic wilde "bevuilen" met mn eigen sores (haha) of oeverloze tips te geven waarvan TS denkt tsja. Ik heb ook aan TS verteld dat er Bokkers zijn zoals bijv Cassidy (soort open uitnodiging hihi) die veel kennis van zaken hebben, en daar mogelijk ook in mee willen denken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 09:46

Ik merk dat bij mij de wil er wel is, maar dat ik nog steeds heel veel signalen van hem nog mis en er daardoor overheen Wals. Ik ben geen Natural maar ben er inmiddels van overtuigd dat parelli ons wel zou kunnen helpen. Evenals dingen als lange lijnen e.d.

Hoe kan ik het snelst stappen maken met parelli zodat ik stop met het over hem heen walsen? Ik zie zijn signalen gewoon soms echt niet...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:02

Je signaleert het wel , maar om het voorbeeld van de wasplaats te nemen , je reageert niet constructief . Dit gezien vanuit de ogen van het paard.
Wees creatief , leg bv hooi op de wasplaats , of geef hem een bakje voer. Dat andere mensen vinden dat hij daar maar gewoon moet blijven staan , omdat dat nou eenmaal moet , heb daar geen boodschap aan. Volg je hart! Zorg dat hij niet in die introverte modus komt te staan , maar ''straf'' jezelf ook niet als het wel eens mocht gebeuren.
Ik vind die bal in de bak een leuke creatieve oplossing , en probeer dat eens bitloos.
Ook is het heel belangrijk de intentie waarmee je dingen doet. Dat lijkt alleen maar een ''taal'' dingetje , maar een paard is zo gevoelig dat hij dit zeker zal oppikken. bv je kunt slaan met een zweep , of , je geeft een aanwijzing met een zweep. De klap kan net zo hard aankomen , maar de intentie waarmee je de aanwijzing geeft is anders. Niet straffend , maar helpend , duidelijk makend.[niet dat ik zeg dat je een zweep gebruikt , maar deze kun je vervangen met alle hulpen die je geeft]
Zorg dat je de weg die je met dit paard in gaat , een leuke weg is waarbij het einddoel niet het belangrijkste is , maar de weg erheen. Op die manier hou jij er veel langer plezier in , en wordt het veel meer samen ontdekken.Dit is een super leerpaard voor je , blijf er vooral van genieten!!!

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:14

Ha Pluisje! De wil is de eerste stap en het besef ook. Dat zit dus allemaal goed bij je!
Je zegt een paar dingen (ook in de pb).
Allereerst wil je weten hoe je signalen bij hem kan herkennen. Dat is eigenlijk een algemene vraag naar het kunnen duiden van paardengedrag. wat ik erg leerzaam vond was het kijken naar docu's over wilde paarden in een kudde. Ik kan je de docu's over de mustanghengst Cloud van harte aanbevelen. Super om te zien hoe wilde paarden elkaar signalen afgeven. Is vast wel op internet te vinden. Ik heb de drie dvd's uit een graaibak bij een goedkope boekenzaak vandaag voor 5 euro in totaal. Ook kan ik je hiervoor het boek van Parelli aanraden. Ik heb mijn boek gewoon gratis online gelezen. Het kost geloof ik 20 euro. Daarin staat voorin het boek ook veel info over paardengedrag. leest makkelijk weg.
Ook op internet kun je hier veel info over vinden, via google.
Meer specifiek over gedrag en signalen van introverte paarden kun je denk ik echt het beste vinden via internet zoekterm Parelli. Je kunt snel en gratis de chart vinden (een soort schematische weergave van de 4 horsenalities). Je kunt dan eigenschappen "aanvinken" om te zien welk type je paard is. Want introvert zegt nog niet alles, je hebt left brain en right brain introvert. Als je je paard goed kent, zie je al gauw welk type hij is (althans van welk type hij op dit moment de meeste kenmerken van laat zien, is natuurlijk allemaal niet zo zwart-wit). Dit is echt niet moeilijk en vandaag nog te realiseren.

Dan vraag je hoe je snel kunt handelen zodat je niet meer per ongeluk over zijn grenzen heengaat. De eerste stap daarvoor imo staat hierboven. Vaststellen waar je mee te maken lijkt te hebben, en je dan via internet verdiepen in hoe je dit type paard het beste benadert. Als je hier een uurtje voor gaat zitten, dan weet je al gauw behoorlijk wat meer. Ik heb toen ik begon ook gekeken via google op sites van Parelli instructeurs, daar stond ook veel op. Vervolgens zou ik die nieuwe inzichten direct proberen toe te passen op je paard, als is het maar iets heel kleins. Hoe benader je hem in de stal als je aankomt bijv? Hoe vraag je een voetje? Kijk dan naar zijn reactie en bouw daar op voort.

Via google kun je de 7 games van Parelli vinden. De eerste game de friendly game is goed om nu al mee te beginnen. Is niks moeilijks aan, via YouTube zie je genoeg voorbeelden.

Echt, voor een paar euro per maand (vgl mij nog niet eens 7 euro) ben je lid van Parelli en heb je via internet onbeperkt toegang tot bijna oneindig hoeveelheid artikelen, filmpjes waarin juist ook paardengedrag, het omgaan met alle soorten paarden (ook de introverts) etc in woord en beeld super duidelijk wordt weergegeven. Je kan het per maand ook opzeggen, dus het is echt geen grote uitgave.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:17

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:23

Nammie schreef:
Je signaleert het wel , maar om het voorbeeld van de wasplaats te nemen , je reageert niet constructief . Dit gezien vanuit de ogen van het paard.
Wees creatief , leg bv hooi op de wasplaats , of geef hem een bakje voer. Dat andere mensen vinden dat hij daar maar gewoon moet blijven staan , omdat dat nou eenmaal moet , heb daar geen boodschap aan. Volg je hart! Zorg dat hij niet in die introverte modus komt te staan , maar ''straf'' jezelf ook niet als het wel eens mocht gebeuren.
Ik vind die bal in de bak een leuke creatieve oplossing , en probeer dat eens bitloos.
Ook is het heel belangrijk de intentie waarmee je dingen doet. Dat lijkt alleen maar een ''taal'' dingetje , maar een paard is zo gevoelig dat hij dit zeker zal oppikken. bv je kunt slaan met een zweep , of , je geeft een aanwijzing met een zweep. De klap kan net zo hard aankomen , maar de intentie waarmee je de aanwijzing geeft is anders. Niet straffend , maar helpend , duidelijk makend.[niet dat ik zeg dat je een zweep gebruikt , maar deze kun je vervangen met alle hulpen die je geeft]
Zorg dat je de weg die je met dit paard in gaat , een leuke weg is waarbij het einddoel niet het belangrijkste is , maar de weg erheen. Op die manier hou jij er veel langer plezier in , en wordt het veel meer samen ontdekken.Dit is een super leerpaard voor je , blijf er vooral van genieten!!!

Ik denk wel dat enige basis kennis over introverte paarden wel vereist is om constructief te KUNNEN reageren. Want wat IS constructief bij DIT specifieke paard? Dat is voor TS denk ik lastig zo even te bepalen, en daar wilt zij juist hulp bij danwel tips voor krijgen. Het probleem is juist dat TS niet precies weet hoe zij dit dan anders kan aanpakken en wat wel werkt. Misschien moeten we (ook ik dus) proberen om heel concreet aan te geven wat dan bijv. de aanwijzing met de zweep zou moeten zijn en hoe TS dat kan doen, en waarom die aanwijzing zo gegeven moet worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:33

Ik heb meerdere paarden waaronder 2 hele introverte. En ik vind Parelli daar geen fijne methode voor. Ik heb 4 jaar parelli bestudeerd, kon mijn paarden genoeg 'kunstjes' laten doen maar ik vind het een methode met te veel dwang en weinig eigen inbreng van de paarden. Ook op evenementen die ik bezocht viel me dat keer op keer op, de paarden deden het allemaal erg braaf, maar ik miste de connectie en ook bij veel van de paarden een correct ruggebruik en oog voor een rechtgericht paard . Ik ben verder gaan zoeken naar meer connectie, passie en samenwerking en heb nu min. 2x per jaar les van Noora Ehnqvist en haar visie sluit vele malen beter aan bij mij en mijn paarden dan Parelli.

Hier een kort speelmomentje met een welliswaar extrovert paard (vuurtype) maar het geeft een beetje een beeld wat ik doe.

En een foto van mijn extreem LB introvert merrie gemaakt door Kim en precies die Sparkle die ik zoek in het werken met mijn paarden.

Afbeelding

En het gedachtegoed van Noora:
http://sensitivehorse.com/an-article-ab ... -magazine/

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:43

Ten eerste ik heb hier totaal geen ervaring mee maar vind het wel heel interessant, je zei dat je paard springen wel leuk vind. Doe je dat in dezelfde bak als dressuur? Je zou namelijk ook wat balken neer kunnen leggen en alle 2 doen dus en dressuur en springen.

En inderdaad wat weet jij goed wat je zelf doet! Het is fijn om te lezen dat je de goede en minder goede punten hier neerzet!

Ik volg ben.benieuwd wat jou en je paard helpt

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:48

Wat interessant Caira! ik zag op je website dat je zelf ook lessen geeft. In welke regio doe je dat?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:56

xxxxxx2000 schreef:
Nammie schreef:

Ik denk wel dat enige basis kennis over introverte paarden wel vereist is om constructief te KUNNEN reageren. Want wat IS constructief bij DIT specifieke paard? Dat is voor TS denk ik lastig zo even te bepalen, en daar wilt zij juist hulp bij danwel tips voor krijgen. Het probleem is juist dat TS niet precies weet hoe zij dit dan anders kan aanpakken en wat wel werkt. Misschien moeten we (ook ik dus) proberen om heel concreet aan te geven wat dan bijv. de aanwijzing met de zweep zou moeten zijn en hoe TS dat kan doen, en waarom die aanwijzing zo gegeven moet worden.

Die kennis heeft ze tegenover haar staan. Kijken , voelen ,en vervolgens proberen anders te reageren dan anders. ts gaf zelf aan dat ze er geen goed gevoel bij had , maar dat heeft ze min of meer genegeerd vanwege de omstanders. Dit gaat over het wasplaats verhaal.Je kunt niet in 1 keer vertellen wat constructief is bij dit paard , dat is een kwestie van uitproberen , bewust zijn van jezelf , en voelen wat goed voelt en wat niet.
Dit is niet zweverig bedoelt , maar geeft je zoveel meer inzicht in wat je paard doet en waar je paard wel goed op reageert.
Het is in mijn ogen een verandering van mindsetting voor ts. en dat kun je niet zomaar 1.2.3. veranderen , vandaar de voorbeeldjes die ik gaf .
Wees niet bang om dingen fout te doen , maar leer ervan , sta open voor de signalen die het paard afgeeft en reageer daarop op een creatieve manier.Stel jezelf de vraag Waarom je vind dat het paard op de wasplaats moet staan....Omdat dat veel handiger is , omdat je dan alles bij de hand hebt etc. Accepteer dan ook dat je hier aan moet gaan werken om te zorgen dat het paard de wasplaats als een prettige plek ervaart.En daar komt dan de creativiteit om de hoek kijken. Bedenk zoveel mogelijk ''nieuwe '' dingen op die wasplaats.[bv hooi geven , of tussendoor elke keer een kleine oefening vragen waar je hem vervolgens uitbundig voor kunt belonen dmv een snoepje of een lekkere kriebelbeurt , of , zet hem 3 keer heel even op de wasplaats achter mekaar en haal hem daar weg voordat hij ''ongewenst'' gedrag vertoont , en oefen dit meerder keren , of en ga zo maar verder.....
Of....zet hem niet meer op de wasplaats , maar ergens anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:17

Caira schreef:
Ik heb meerdere paarden waaronder 2 hele introverte. En ik vind Parelli daar geen fijne methode voor. Ik heb 4 jaar parelli bestudeerd, kon mijn paarden genoeg 'kunstjes' laten doen maar ik vind het een methode met te veel dwang en weinig eigen inbreng van de paarden. Ook op evenementen die ik bezocht viel me dat keer op keer op, de paarden deden het allemaal erg braaf, maar ik miste de connectie en ook bij veel van de paarden een correct ruggebruik en oog voor een rechtgericht paard .

Deze mening deel ik met je :j Ik werk ook via Parelli maar op een andere manier dan gebruikelijk, mij interesseert het namelijk niks die levels die je kan halen en ik wil ook niet al die oefeningen kunnen die zij doen/gebruiken.

Waar Parelli WEL heel interessant voor is is om een start te maken, hun theorie over de horsenalities, hun uitleg hoe je daarmee kan omgaan en hun videos hoe je bepaalde dingen kan herkennen en daar naar handelen vind ik van onschatbare waarde. Verder is het zeer handig om bepaalde basisafspraken te hebben met je paard (ookal is die introvert) en ook daar helpt Parelli je super op een leuke, speelse manier vind ik.

Dus voor te starten vind ik het zeker aan te raden, maar altijd zelf blijven nadenken en kijken. Het is niet omdat Parelli x zegt dat x ook voor jou paard het allerbeste is (muv in het begin, dan moet je eventueel even door een zure appel heen maar dat is echt wel nodig, zonder basisafspraken geen veilige omgang ;) ). Er zijn zoveel nuances in de horsenalities .. het geeft altijd maar een globaal idee, maar je zal toch zelf moeten uitvogelen wat voor jou specifieke paard het allerbest is ;)

Waar je ook eens naar kan kijken is Karen Rohlf ( http://dressagenaturally.net/ ). Zij combineert Natural Horsmanship (Parelli) met het correct dressuurmatig trainen van je paard. Zowel vanaf de grond als onder het zadel. Een ideale combinatie in mijn ogen ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:43

Voor een paard wat zich snel afsluit, vind ik Parelli niet geschikt in ieder geval. Het is een trainingsmethode die toch vrij afstompend kan werken, wat zou je hem nog willen leren? Juist door mee te gaan in wat het paard zelf aangeeft, inderdaad, soms heel lastig om de kleine signaaltjes waar te nemen, kom je uiteindelijk verder. Wij mensen willen een doel hebben, maken ons zorgen over zijn conditie of soepelheid en vinden daarom dat we het voor het paard beter moeten weten! Hij trekt je aandacht, dat is hem gelukt! No nog de ontdekking door jou van wat hij je met zijn gedrag zegt. Alle gedrag is communicatie namelijk.
Maar misschien weet dit paard het zelf toch wel, een gezond lichaam is één, een gezonde geest is minstens zo belangrijk.
Wat voor persoonlijkheid heeft dit paard? wat past daarbij? Hoe kun jij als ruiter je op hem afstemmen en je afsluiten van alle verwachtingen van de mensen om je heen die een oordeel hebben over hoe je met je paard hoort om te gaan?
Misschien reageert hij juist wel op jou en waar jij je voor afsluit of dat juist zou mogen doen.
Oftewel: wat zegt dit paard tegen jou?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 12:03

josien_m_ schreef:
Voor een paard wat zich snel afsluit, vind ik Parelli niet geschikt in ieder geval. Het is een trainingsmethode die toch vrij afstompend kan werken, wat zou je hem nog willen leren? Juist door mee te gaan in wat het paard zelf aangeeft, inderdaad, soms heel lastig om de kleine signaaltjes waar te nemen, kom je uiteindelijk verder. Wij mensen willen een doel hebben, maken ons zorgen over zijn conditie of soepelheid en vinden daarom dat we het voor het paard beter moeten weten! Hij trekt je aandacht, dat is hem gelukt! No nog de ontdekking door jou van wat hij je met zijn gedrag zegt. Alle gedrag is communicatie namelijk.
Maar misschien weet dit paard het zelf toch wel, een gezond lichaam is één, een gezonde geest is minstens zo belangrijk.
Wat voor persoonlijkheid heeft dit paard? wat past daarbij? Hoe kun jij als ruiter je op hem afstemmen en je afsluiten van alle verwachtingen van de mensen om je heen die een oordeel hebben over hoe je met je paard hoort om te gaan?
Misschien reageert hij juist wel op jou en waar jij je voor afsluit of dat juist zou mogen doen.
Oftewel: wat zegt dit paard tegen jou?

Dat is wat ik dus probeer uit te vinden en hoop hier dus handleidingen te vinden om dat te ontdekken. Hij heeft inderdaad mijn aandacht getrokken maar heb geen idee wat hij me probeert te vertellen..