ruin en en hengt en merrie bij elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:31

Amber_ schreef:
NatasjavE schreef:
Hengst moet je niet bij de merrie laten.
Geeft de merrie en de hengste stress. Zeker als straks het veulen er is.

Dat is onzin.

Mijn (dek) hengst staat tussen 3 drachtige merries en 1 merrie veulen. Dit gaat waanzinnig goed.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 8010_o.jpg

Echter met ruinen is het anders. Het is immers zijn kudde dus rest is bedreiging. Ernaast in andere weide en of paddock kan wel, maar echt niet erbij in.

Ik zal er wel mee oppassen. Het kan best dat je ruin het idd straks niet leuk meer vind :j

Omdat jou ervaring is is het maar meteen onzin???

Ik zie het zo...2 kerels(want die ruin heeft z'n hormonen niet maar verder weet ie echt niet dat ie geen hengst is) en 1 merrie.
Waar het in een natuurlijke kudde...1 hengst en verder merries zijn.

Bedenk dat er ook nog mensen zijn die warmbloedje hebben en die echt een ander karakter(meer bij de natuur?) gedrag laten zien dan veel andere hengsten. Die vechten concurrenten te tent uit.

Dus... Onzin?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:47

NatasjavE schreef:
Ik zie het zo...2 kerels(want die ruin heeft z'n hormonen niet maar verder weet ie echt niet dat ie geen hengst is) en 1 merrie.

En recenter onderzoek/langdurige observaties hebben dat idee achterhaald. Veel hengsten hebben een "luitenant" lopen om de klappen van uitdagende hengsten op te vangen. De merrie dekken mogen ze niet, maar ze horen wel bij die kudde/familiegroep.

Amber_

Re: ruin en en hengt en merrie bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:33

Jij zegt dat het altijd stress geeft. Ik zeg dat dat onzin is. Ik geloof zeker dat dat te maken heeft met je hengst, karakter en opvoeding.

Overigens kan dit ook prima met warmbloeden. Omdat ik een koudbloed heb wil niet zeggen dat het met warmbloedig niet kan. Ligt vooral aan op voeding ook en karakter. Mijn hengst is nooit geïsoleerd geweest.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:45

Citaat:
Omdat jou ervaring is is het maar meteen onzin???

Bedenk dat er ook nog mensen zijn die warmbloedje hebben en die echt een ander karakter(meer bij de natuur?) gedrag laten zien dan veel andere hengsten. Die vechten concurrenten te tent uit.

Dus... Onzin?

warmbloed en dan gelijk een vechter?? dat slaat ook nergens op. ik heb een warmbloed hengst en zo heb ik hem nog nooit ervaren.