Paarden kunnen niet vooruit denken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:09

Paarden zijn dom maar hebben wel een giga goed geheugen. Na drei a vier keer iets te hebben herhaald weten ze het. Spring vijf keer in een training op x aan in galop en de zesde keer willen ze dat ook doen. Conditionering en anders niets. paarden hebben zeker een groot gevoelsvermogen maar het denkvermogen is zeer beperkt en vooruit denken komt daar, gezien de dagelijkse omgang met paarden, al meer dan 40 jaar, niet in voor.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:14

Kesje schreef:
Er is zelfs een leuke term 'animal superstition' die eigenlijk ook gewoon met conditionering te maken heeft. Dat ging ook over ratten; die moesten een knop indrukken voor een beloning. Dit ging steeds sneller bij alle ratten, behalve bij één specifieke rat. Wat bleek: die had de eerste keer drie rondjes gelopen en een koprol gemaakt (bij wijze van) voordathij op het juist knopje drukte. Dus, logisch natuurlijk, moet dat voortaan elke keer gedaan worden voordat er een beloning komt. Die rat had een soort ritueel bedacht, zelf-conditionering.

Mijn merrie heeft ook zoiets gedaan. Ik kom de laatste weken rond het middaguur een emmer meusli voeren, omdat ze wat moet aankomen. Tegenwoordig hinnikt ze dus als ik op de wei kom. Ze zal nu zelf denken dat als ze naar me hinnikt, dat ik er aan kom om haar te voeren, want laatst hoorde ik van een weidegenoot dat ze al 5-10 minuten af en toe luid hinnikte voordat ik uberhaupt op de wei kwam. Ik voel me uiteraard helemaal penny als ik hoor dat ze me riep, maar even rationeel bekeken linkt zij dat gewoon aan haar emmertje voer, en ik bevestig dat door haar inderdaad te komen voeren nadat ze gehinnikt heeft :+

Dat wij bepaald gedrag steeds bevestigen resulteert gewoon in rare trekjes, net als het staan wachten bij het hek om naar de wei te gaan op een bepaald tijdstip, of linksaf willen gaan bij die ene weg, omdat we altijd links gaan. Persoonlijk denk ik niet dat dit vooruit denken is, maar wat anderen voor mij al zeiden, is dit gewoon conditionering. Maar het is wel leuk om er een onderzoek tegenaan te gooien of dieren er werkelijk toe in staat zijn, want dit is nog één van de grote mysteries in de ethologie, hoe bewust dieren nu eigenlijk zijn. Het vooruit kunnen denken is één van de weinige dingen die mensen nog onderscheid van andere dieren, veel dingen zoals empathy en zelfherkenning zijn al achterhaald omdat die dus al wel zijn aangetoond bij andere diersoorten.

Leuke discussie :j

:j _/-\o_

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:23

Enig ruimtelijk inzicht hebben paarden wel degelijk, het is alleen geëvoluerd in een voor ons niet bekende wereld, die van de steppe en de kudde.
Wanneer wij het niet "zien" ligt dat eerder aan onze eigen beperktheid.

Bij aankomen bij de stal met
* mentuig is de reaktie in het gedrag heel positief, het samen met de kar weggaan wordt kennelijk leuk gevonden.
* zadel en hoofdstel, mff, matig, maar geen probleem.
* longeerlijn, "ik heb nog iets anders te doen achter in de wei", duidelijk minder interessant.

Een paard dat nog nooit een zweep gezien heeft en een ander paard in de rijbaan geslagen ziet worden met een zweep reageert hier met angst en opwinding op.
Het zal later bij het aanpakken van een zweep vanuit het zadel hier angstig op reageren, tot het gerustgesteld is.

Een paard dat geleerd heeft om mee te werken (zonder enige dwang) zal bij een nieuwe ongekende vraag actief gaan zoeken naar een voor hem nieuw passend antwoord.

Ik ben eens door een van mijn paarden naar de waterbak in de wei geduwd die 15m verder stond, de stop was er uit en hij was leeg.....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:24

Paarden hebben vooral een goed geheugen, maar echt vooruitdenken heb ik niet kunnen constateren nog, ze kunnen wel een bepaalde verwachting hebben, maar dat is inderdaad geconditioneerd. Zoals gezegd zijn ze niet echt in staat om oorzaak en gevolg aan elkaar te linken, tenzij je ze dit dus heel duidelijk aanleert.
Tussen paarden onderling zit ook absoluut verschil, sommige paarden leren echt heel snel, die lopen zelf het proefje uit hun hoofd als je het een paar keer geoefend hebt. Anderen kunnen dat na 100x oefenen nog niet :')

Marion71

Re: Paarden kunnen niet vooruit denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:34

Tja, in de 18e eeuw was de wetenschap er ook van overtuigd dat dieren geen pijn konden voelen. Pijn ervaren was alleen voorbehouden aan mensen. De ogenschijnlijke pijnreactie was een instinctieve reactie en niet meer dan dat.
Inmiddels weten we dat dieren wel degelijk pijn, angst, onbehagen etc kunnen voelen.

Zijn de dieren van nu dan zoveel anders dan toen? Vast niet, maar wij hebben meer kennis dan men toen had. Wellicht gaat het met het denkvermogen van dieren wel net zo. Zijn zij wel slim maar wij nog te dom om het te ontdekken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:42

De voorbeelden die je noemt zijn inderdaad denk ik eerder conditionering en instinct.
Er zijn echter wel dingen die ik dan weer wat verder vind gaan dan je voorbeelden.

Bijvoorbeeld als ik die van mij roep, dan komt ze naar me toe maar gaat eerst even piesen.
Dat is op zich best slim, en kan je volgens mij best opvatten als: hee daar komt het vrouwtje, dat betekent dat ik wellicht iets moet gaan doen, laat ik maar vast even plassen nu het nog kan.

Dat kan je vast ook anders uitleggen, maar op zich doet ze het toch omdat ze verwacht dat het wel handig is om het op dat moment te doen.

Of een paard dat juist in de wei de plas ophoudt, met het idee: als het goed is ga ik straks op stal, en dan kan ik daar plassen want daar spettert het niet zo tegen mijn benen.

Dat is toch een vorm van vooruit denken, een verwachtingspatroon.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:55

@simpelman, niemand zegt dat ze geen ruimtelijk inzicht hebben, dat hebben ze juist wel, is ook noodzaak.
Een paard wat een ander paard geslagen heeft zien worden met een zweep geeft daar over het algemeen zelf geen reactie op, hooguit dat ie reageert op het geluid van het zwiepen, maar het verband tussen een ander paard en de zweep leggen ze niet. Ze leren ook niet van de fouten van andere paarden, maar kunnen wel geconditioneerd worden door andere paarden.

Mooi voorbeeldje daarvan is mijn merrie, die is bang voor water (was al voor ik haar kreeg, heb ik kunnen verminderen en toen viel ze in de sloot, water is niet haar vriend :n ), die is dus licht spastisch zodra er water aan te pas komt. Vooral stromend water is eng, als ze uit de waterbak drinkt dan gaat dat dus heel behoedzaam, zo ver mogelijk ervanaf, flink briesend, en bij elke paar slokken naar achteren stappen om zichzelf ervan te verzekeren dat ze nog niet aangevallen is door het water :').
Nu heeft ze een 2 jarige onder haar hoede gehad, beest heeft nog geen enkele negatieve associatie met water, maar drinkt op precies dezelfde manier uit de waterbak als die van mij doet, principe monkey see, monkey do...

Aangeven dat iets op is kunnen ze inderdaad prima doen, het zou alleen pas vooruitdenken zijn als ie een dag van te voren al begint met jou naar die waterbak te duwen om aan te geven dat ie morgen leeg is...

@pmarena, een verwachtingspatroon is niet geheel hetzelfde als vooruitdenken, dat is meer putten uit eerdere ervaringen en daar een actie aan verbinden, iets wat ze inderdaad wel heel goed kunnen. Mensen volgen namelijk zelf graag een bepaalde routine en daar passen onze paarden zich aan aan, neem het wachten voor het hek als de baas komt, dat is voor een heleboel mensen op een vast tijdstip, vaste dag en met vaste consequentie, namelijk eten..
Als je niet altijd dagelijks komt en ook niet altijd als je komt precies dezelfde routine uitvoert merk je dus ook dat paarden zelf geen routine aangeven.

Die van ons worden op verschillende tijden gevoerd, soms komt er iemand 's ochtends, soms iemand 's avonds en dan weer 's middags. Geen vaste tijdstippen en ook heeft niet iedereen de vaste routine van eerst voeren en daarna de rest doen. Dan krijg je gewoon een groep die gewoon lekker achterin het land blijven staan als er iemand komt. Pas als je aanstalten maakt om te gaan voeren of met schep tegen de voeremmer rammelt komen ze naar voren toe lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:13

Toch vind ik dat andere voorbeelden :)

Een paard dat voor het gaat staan wachten / heen en weer lopen, doet dat wel omdat hij gewend is dat hij gehaald wordt en dus verwacht dat dat gaat gebeuren, maar vooral omdat 'ie op dat moment de prikkel krijgt: ik wil naar binnen, ik heb trek in brokjes. Omdat die gewend is dat dat rond die tijd staat te gebeuren. Of nou ja, binnen enkele uren want sommige beginnen er al vroeg mee :P

Dan is het dus toch een geconditioneerde prikkel op dat moment waar ze op reageren :)

Echter bij een paard dat moet plassen zie ik een belangrijk verschil: die krijgt op dat moment ook een prikkel: ik moet plassen. Maar besluit daar niets mee te doen en het op te houden, omdat hij liever wacht totdat 'ie naar stal gaat waar het minder spettert.

Of dat paard dat besluit te piesen voordat het meegenomen wordt met onbekende bestemming.
Zou je het dier niet geroepen hebben dan zou die niet geplast hebben, roep je dan denkt 'ie blijkbaar toch iets van: straks kan ik wellicht niet fijn plassen dus ik kan het beter nu pas doen.

Dus het paard handelt in beide situaties dan niet vanuit een actuele lichamelijke prikkel maar vanuit een verwachting van iets dat in de toekomst staat te gebeuren.

Ik denk eigenlijk dat een verwachtingspatroon best veel met vooruit denken te maken heeft, ons vooruit denken komt volgens mij toch ook best voort uit een verwachtingspatroon :)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:20

Ik weet noet of ze echt vooruit kunnen denken in de zin van wat ga ik vandaag eens doen, maar denken wel degelijk over dingen na,zeker als het een voordeel oplevert...

Zelf wandel ik iedere dag andere rondjes met mijn honden, kleine grote, ik wandel zelden hetzelfde rondje 2 keer in 2 dagen en de ene keer ga ik links de andere keer op datzelfde punt rechts...
Zodra we aan de terug weg beginnen zal mijn teef zal altijd de kant die naar huis gaat oplopen, mijn reu trekt de helft van de wandelingen naar de kant wat een langer rondje zou zijn als hij merkt dat ik richting huis ga...
Hij denkt dus na over de wandeling lijkt mij want hij wil altijd verder weg lopen en loopt niet klakkeloos achter me aan omdat dat de weg terug is...

Als ik beide honden een bot geef wil de teef haar bot weleens niet omdat ze te lui is om er een begin aan te maken..
Ze gaat dan bij de achterpoten van mijn reu liggen, keer met der poot tegen hem aan duwen, eens in zijn poot bijten en heel langszaam gaat ze hem uitdagen net zolang tot hij reageert en met haar gaat spelen en zijn bot vergeet... Na 2 minuten stopt ze, pakt ze snel zijn bot en rent er keihard mee weg..
Ik weet zeker dat ze dat plan al had bedacht voordat ze bij hem ging liggen...
Het is geen aangeleerd gedrag want heb het de eerste keer dat ze dat deed zien gebeuren..

Ben benieuwt wat jullie van deze voorbeelden vinden...
Ik vind dat ze dan wel over iets nadenken...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:32

Ik had het inderdaad over gedrag over het algemeen.
En ik denk ook zeker dat paarden wel kunnen denken.

Vooruit denken, durf ik eigenlijk niet zo te zeggen.
Daar heb ik paarden nog niet stevig genoeg voor geobserveerd.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:33

cocochanel schreef:
Ik weet noet of ze echt vooruit kunnen denken in de zin van wat ga ik vandaag eens doen, maar denken wel degelijk over dingen na,zeker als het een voordeel oplevert...

Zelf wandel ik iedere dag andere rondjes met mijn honden, kleine grote, ik wandel zelden hetzelfde rondje 2 keer in 2 dagen en de ene keer ga ik links de andere keer op datzelfde punt rechts...
Zodra we aan de terug weg beginnen zal mijn teef zal altijd de kant die naar huis gaat oplopen, mijn reu trekt de helft van de wandelingen naar de kant wat een langer rondje zou zijn als hij merkt dat ik richting huis ga...
Hij denkt dus na over de wandeling lijkt mij want hij wil altijd verder weg lopen en loopt niet klakkeloos achter me aan omdat dat de weg terug is...

Als ik beide honden een bot geef wil de teef haar bot weleens niet omdat ze te lui is om er een begin aan te maken..
Ze gaat dan bij de achterpoten van mijn reu liggen, keer met der poot tegen hem aan duwen, eens in zijn poot bijten en heel langszaam gaat ze hem uitdagen net zolang tot hij reageert en met haar gaat spelen en zijn bot vergeet... Na 2 minuten stopt ze, pakt ze snel zijn bot en rent er keihard mee weg..
Het is geen aangeleerd gedrag want heb het de eerste keer dat ze dat deed zien gebeuren..

Is dat laatste niet gedrag dat in het dier zit? Ze hebben geleerd dat een hogere in rang niet zomaar zijn voedsel afstaat. Wil een ander dat ook hebben, omdat ze vermoeden dat het beter is, dan zullen ze truukjes moet verzinnen om toch tot dat andere bot te komen. Volgens mij zit dat net zo in het beest ingebakken als bij een paard is ingebakken dat een tijger of leeuw eng is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:39

cocochanel schreef:

ja maar je hebt het nu over een hond en niet over een paard zoals TS, daar zal ook nog wel veel verschil tussen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:46

Leuke vraagstelling, maar als ik naar mensen kijk die wel vooruit kunnen denken dan kan ik ook wel wat voorbeelden noemen die "gewoon gebeuren" waarbij ik echt niet vooruit denk.
Bijv: als de wekker gaat, dan gaat automatisch mijn rechterarm opzij om op het knopje te drukken. Ik denk dan echt niet van te voren: oh, nu gaat de wekker, dus moet ik mijn arm opzij doen en op het knopje drukken....

Ik denk dat er veel, heel vel vanuit gewoonte en/of instinct gebeurt. Helemaal bij dieren in het algemeen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:49

[***] schreef:
Leuke vraagstelling, maar als ik naar mensen kijk die wel vooruit kunnen denken dan kan ik ook wel wat voorbeelden noemen die "gewoon gebeuren" waarbij ik echt niet vooruit denk.
Bijv: als de wekker gaat, dan gaat automatisch mijn rechterarm opzij om op het knopje te drukken. Ik denk dan echt niet van te voren: oh, nu gaat de wekker, dus moet ik mijn arm opzij doen en op het knopje drukken....

Ik denk dat er veel, heel vel vanuit gewoonte en/of instinct gebeurt. Helemaal bij dieren in het algemeen.

slecht voorbeeld van je wekker. Het word pas voorruit denken als je arm al omhoog is voor de wekker afgaat niet als de wekker al gegaan is want dat is gewoon een reactie op oftwel conditionering

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:50

pmarena schreef:
Toch vind ik dat andere voorbeelden :)

Een paard dat voor het gaat staan wachten / heen en weer lopen, doet dat wel omdat hij gewend is dat hij gehaald wordt en dus verwacht dat dat gaat gebeuren, maar vooral omdat 'ie op dat moment de prikkel krijgt: ik wil naar binnen, ik heb trek in brokjes. Omdat die gewend is dat dat rond die tijd staat te gebeuren. Of nou ja, binnen enkele uren want sommige beginnen er al vroeg mee :P

Dan is het dus toch een geconditioneerde prikkel op dat moment waar ze op reageren :)

Echter bij een paard dat moet plassen zie ik een belangrijk verschil: die krijgt op dat moment ook een prikkel: ik moet plassen. Maar besluit daar niets mee te doen en het op te houden, omdat hij liever wacht totdat 'ie naar stal gaat waar het minder spettert.

Of dat paard dat besluit te piesen voordat het meegenomen wordt met onbekende bestemming.
Zou je het dier niet geroepen hebben dan zou die niet geplast hebben, roep je dan denkt 'ie blijkbaar toch iets van: straks kan ik wellicht niet fijn plassen dus ik kan het beter nu pas doen.

Dus het paard handelt in beide situaties dan niet vanuit een actuele lichamelijke prikkel maar vanuit een verwachting van iets dat in de toekomst staat te gebeuren.

Ik denk eigenlijk dat een verwachtingspatroon best veel met vooruit denken te maken heeft, ons vooruit denken komt volgens mij toch ook best voort uit een verwachtingspatroon :)

Ik herken dit wel en wil het nog even aanvullen: mijn paard gaat in de wei plassen als ik haar kom halen. Dat doet ze echter alleen als ik ga rijden of longeren. Ga ik niet aan het werk maar alleen poetsen of wandelen, dan doet ze dit niet.
Ik geloof wel dat paarden hele subtiele signalen kunnen opvangen, mogelijk ziet zij iets aan mijn houding -waar ik mezelf niet van bewust ben - waardoor zij weet of aanvoelt dat er wel of niet gewerkt gaat worden.
De meeste voorbeelden in dit topic zijn idd conditionering, maar ik ben het er ook mee eens dat wij mogelijk niet alles weten en over een x aantal jaren tot een andere conclusie komen.
Wel vraag ik mij af wat in het kader van overleven de functie zou zijn van vooruitdenken?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:06

Ik denk dat honden sowieso weer heel anders denken dan paarden, maar das weer een andere discussie.

@pmarena, ook het plassen is een geconditioneerde verwachting, want routine. Zoals ik zei kunnen ze best een verband leggen zoals: Baas roept, dan gaan we iets doen. Als ze dan tegelijkertijd aandrang hebben om te piesen, dan kunnen ze vast denken, laat ik dat nu maar alvast doen. Net als met het ophouden tot ze in stal staan of thuis zijn, doet die van mij ook, die piest juist altijd na het rijden. Blijft een gewoonte omdat ze weten wat ze kunnen verwachten vanuit eerdere ervaringen.

Vanuit het oogpunt van overleven zou het op zich voor een paard logisch zijn om vooruit te kunnen denken en tot op zekere hoogte doen ze dat wel, maar dat is meer intuïtie dan rationeel nadenken.
In het wild staan ze (prooidieren) namelijk gerust in de buurt van leeuwen uit de waterpoel te drinken, ze staan dan gewoon 'op scherp' en houden elke aanwijzing die duidt op een mogelijke aanval in de gaten zodat ze daarop kunnen anticiperen. Langetermijndenken doen ze volgens mij echter niet, het is vooral denken uit ervaring i.m.o.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:24

Het word al meermaals door mensen zeer goed uitgelegd dus wie ben ik om het te gaan herhalen. Een paard "denkt" niet maar volgt instinct en is zeer gemakkelijk te conditioneren.

Een paard een gedachte toe dichten beperkt jou visie. Jij denkt immers al te weten wat jou paard denkt, en vermenselijkt je paard. We doen het allemaal wel eens, het is geen schande. Maar het is wel nuttig als je je hier bewust van bent zodat je als je ergens tegenaan loopt, er naar kan kijken als een paard, en niet als een mens dat denkt te kunnen denken als een paard (volgen jullie het nog?)

Honden is weer een hele andere discussie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:36

Een paard denkt niet als een mens maar als een paard.
Al zijn inschattingen doet het binnen zijn context als grasetend steppedier dat in een kudde leeft en niet als jagende aap.

Wanneer het alleen maar zijn instincten zou volgen dan zou het als een automaat reageren.
In werkelijkheid past het zijn beslissingen aan aan de complexe omstandigheden, natuurlijk zoveel mogelijk gebaseerd op ervaring, net als wij.
Wanneer je je open stelt hiervoor zul je voortdurend verbaasd zijn over zijn doorgaans ruim onderschatte mogelijkheden.
Ze kunnen véél meer dan veel mensen denken.

Als steppedier hoef je niet lang vooruit te denken, maar alleen maar kort, deze eigenschap is dus niet geëvolueerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:41

hyppolyte schreef:
@pmarena, ook het plassen is een geconditioneerde verwachting, want routine. Zoals ik zei kunnen ze best een verband leggen zoals: Baas roept, dan gaan we iets doen. Als ze dan tegelijkertijd aandrang hebben om te piesen, dan kunnen ze vast denken, laat ik dat nu maar alvast doen. Net als met het ophouden tot ze in stal staan of thuis zijn, doet die van mij ook, die piest juist altijd na het rijden. Blijft een gewoonte omdat ze weten wat ze kunnen verwachten vanuit eerdere ervaringen.

En ze gebruiken die eerdere ervaringen dus om hun gedrag uit zichzelf aan te passen omdat ze toch vooruit denken :)

Lijkt me weinig anders dan wanneer wij vooruit denken.

Kijk een paard gaat natuurlijk niet zitten denken aan wat hij over een jaar gaat doen, die maakt geen carrière-plan ofzo :P

Maar dat kan je ook niet verwachten vanuit het referentiekader van een paard, want dat is geen issue voor een paard. Ze denken ook niet: als ik nu een beetje zuinig ben met mijn gras, dan kan ik er meer dagen / weken van genieten. Ze doen niet aan planning.

Maar vooruit plannen is ook weer wat anders dan vooruit denken en het is dus maar net de vraag: wat bedoelt TS met "vooruit denken", het is maar net hoe je dat kwalificeert :)

Ik vind onder "vooruit denken" wel vallen dat ze nu een prikkel krijgen, en besluiten deze prikkel niet direct domweg te volgen maar dat ze blijkbaar toch een plan er mee hebben voor in de toekomst.

Is vast beter te verwoorden dan dat ik het hier doe :P

Overigens nog een voorbeeld: de Fjord hier die voelt de prikkel dat ze moet piesen of poepen en die denkt daar geen seconde over na en laat alles ter plekke lopen op de meest ongelukkige plekken _-:(

Rena echter, die loopt echt weg als ze moet kakken en legt haar drol dan ergens aan de kant neer waar die niet in de weg ligt, die houdt wel van een beetje een schone omgeving. Dan denkt ze blijkbaar toch ook: ik moet kakken maar hier is dat niet handig.... ik loop daar wel even heen want daar ligt hij mij uit de weg :P

Kan je wel zeggen dat dat op een gegeven moment gewenning is, maar ooit heeft ze het toch bedacht dat het wel handig was. Net als dat plassen voor het rijden. Dan denken ze toch verder dan het actuele moment.... = vooruit denken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:43

bliver schreef:
[***] schreef:

slecht voorbeeld van je wekker. Het word pas voorruit denken als je arm al omhoog is voor de wekker afgaat niet als de wekker al gegaan is want dat is gewoon een reactie op oftwel conditionering

Ben het met je eens. Heb het verkeerd omschreven. Bedoel eigenlijk wat jij zegt; conditionering :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:44

pmarena schreef:
De voorbeelden die je noemt zijn inderdaad denk ik eerder conditionering en instinct.
Er zijn echter wel dingen die ik dan weer wat verder vind gaan dan je voorbeelden.

Bijvoorbeeld als ik die van mij roep, dan komt ze naar me toe maar gaat eerst even piesen.
Dat is op zich best slim, en kan je volgens mij best opvatten als: hee daar komt het vrouwtje, dat betekent dat ik wellicht iets moet gaan doen, laat ik maar vast even plassen nu het nog kan.

Dat kan je vast ook anders uitleggen, maar op zich doet ze het toch omdat ze verwacht dat het wel handig is om het op dat moment te doen.

Of een paard dat juist in de wei de plas ophoudt, met het idee: als het goed is ga ik straks op stal, en dan kan ik daar plassen want daar spettert het niet zo tegen mijn benen.

Dat is toch een vorm van vooruit denken, een verwachtingspatroon.

En het kan ook maar zo zijn dat je haar net een paar keer met een belonende stem hebt geroepen terwijl ze stond te plassen. Ik leer de ruinen plassen op commando door in het begin te fluiten wanneer ze plassen. Op wedstrijd gaan betekend eerst fluiten en dan op de trailer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:49

Uiteraard, sowieso heb je natuurlijk vaak dat je je paard wat geeft als die naar je toe komt (begroeting, aandacht, eten...) dus dat is sowieso een beloning die dan (toevallig) volgt op het plassen :)

Maar dat komt toch pas nadat zij uit zichzelf al eens een keer besloten heeft dat het wel handig is om te gaan plassen voordat ze zich laat meenemen.

Ongetwijfeld kun je hierop dan zeggen: eerste keer was gewoon toeval en voor de rest gaat ze plassen omdat ze denkt dat je het leuk vindt en dat ze er iets voor krijgt.

Maar dat vind ik dan wel weer erg makkelijk gedacht :)

Nu ik al een tijd niet gereden heb en wel gewoon aandacht geef en voer enzo, doet ze het trouwens niet meer en dat is ook wel geinig, daarvan zou je toch kunnen denken dat ze het belang van plassen voordat ze komt niet meer zo inziet :P

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:52

pmarena schreef:
Overigens nog een voorbeeld: de Fjord hier die voelt de prikkel dat ze moet piesen of poepen en die denkt daar geen seconde over na en laat alles ter plekke lopen op de meest ongelukkige plekken _-:(

Rena echter, die loopt echt weg als ze moet kakken en legt haar drol dan ergens aan de kant neer waar die niet in de weg ligt, die houdt wel van een beetje een schone omgeving. Dan denkt ze blijkbaar toch ook: ik moet kakken maar hier is dat niet handig.... ik loop daar wel even heen want daar ligt hij mij uit de weg :P

Kan je wel zeggen dat dat op een gegeven moment gewenning is, maar ooit heeft ze het toch bedacht dat het wel handig was. Net als dat plassen voor het rijden. Dan denken ze toch verder dan het actuele moment.... = vooruit denken :)

Je paard denkt niet, "ik moet kakken maar hier is dat niet handig.... ik loop daar wel even heen want daar ligt hij mij uit de weg :P" dat is zo menselijk als het maar kan. :Y)
Je paard weet dat er in zijn haar of haar mest schadelijke stoffen en dieren kunnen zitten voor het gestel. Ze eten niet graag op een locatie waar ze ook gemest hebben. Het paard dat niet overal mest is geconditioneerd, immers, het terrein is omheind, ze kan niet weglopen van die mest en 10 km verderop gaan grazen. Het andere paard heeft ofwel de les gemist dat mest gevaarlijk kan zijn voor haarzelf, ofwel mist de conditionering.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:02

Ik vind het wel grappig dat het nu klinkt alsof je het vergezocht vindt dat een paard liever niet in zijn eigen stront staat, maar dat je het een logischere verklaring vindt dat het er aan denkt dat er gevaarlijke stoffen in kunnen zitten :))

Maargoed, laten we er even vanuit gaan dat paard gewoon niet in de eigen kak wil staan, om wat voor reden dan ook :)

Dan denkt hij toch vooruit: ik moet kakken....maar als ik het hier laat vallen dan sta ik er straks in, dus ik kan beter even een stuk verderop gaan staan :)

Die van mij maakte op stal 1 hoge hoop achter in de stal, waar ze echt naartoe ging om er bovenop te mikken dus geen paard dat klem stond in en klein hok en daarom automatisch tegen de muren opscheet zeg maar :=

Sinds ze een inloopstal heeft heeft ze van begin af aan zelf besloten dat ze als ze moet poepen even uit de stal wegloopt en dan naar de verst weg gelegen rand van de paddock toe loopt en daar haar hoop neerlegt. Ideaal +:)+

Laatste jaren is ze er echter minder secuur in geworden want de Fjord schijt dus waar 'ie staat dus tja dan sta je toch al in de stront >;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:13

antje_vip schreef:
Voor aangeleerd gedrag is toch ook denkvermogen nodig?

Paarden gaan ook uit zichzelf wel eens trucjes doen, omdat ze weten dat ze daarvoor normaal gesproken eten krijgen. Verbanden leggen is toch ook vooruit denken?

waar jij het over hebt is associatievermogen en herinnering.

denkvermogen zoals wij dat hebben, planmatig denkvermogen dat heeft een paard niet.

een paard moet iets hebben meegemaakt om hierop te kunnen inspelen..

als hij altijd om 5 uur uit de wei gehaald wordt, dan staat hij om 4 uur nog achterop en kun je m gaan halen en om 6 uur staat er een trappelend paard waarom je er nog niet bent.

een paard heeft ook angst voor een zweep als het een volslagen onbekend voorwerp is en jij komt wapperend op hem af. pas nadat jij hem leert dat een zweep niet eng is, zal hij daarvoor nog slechts 'respect' overhouden.. Geef je hem er een pak rammel mee, dan associeert hij de zweep en de slimmere paarden iedere dun lang flexibel zwiepend voorwerp met pijn. de andere voorwerpen niet omdat hij denkt 'he dat kan als zweep gebruikt worden'.. maar 'dat klinkt als aanstormende pijn, dat ziet eruit als aanstormende pijn'

Een paard dat iets nog niet heeft meegemaakt kan zich er geen voorstelling van maken, noch kun je het hem uitleggen..

Laten we het zo stellen.. Een paard kan een vrachtwagen pas met slacht associeren als hij er al een keer geweest is.. En die kans lijkt mij klein..

De associatie die een paard kan maken met een vrachtwagen of trailer is:
- naar wiebelig
- boeiend er ligt vreten
- eng bos op komst
- eng water
- leuk op pad
en zo voort.

je kunt hem letterlijk in zijn gezicht vertellen dat hij salami gaat worden, maar hij zal er niet van onder de indruk zijn..

sommigen zie je soms zeggen: 'hij wist het/hij voelde het'.
Nee, Hij pikte de emotie op van het baasje of ontroostbare verzorgertje..

als jij hem trailert als voor een buitenritje, dan reageert hij niet anders, ook al vertel je hem dat het een enkeltje is