Vragenlijst onderzoek gedrag paarden t.o.v. bonte paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beaversrun

Re: Vragenlijst onderzoek gedrag paarden t.o.v. bonte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:24

En wat zijn je uitkomsten??

LiesBon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 12:25

Ik ben nog met de uitwerking bezig maar de voorlopige conclusie is dat 1 op de 5 niet bonte paarden duidelijk anders reageert op bonte paarden.

Het grootste deel daarvan reageert van kijkerig tot angstig; de paarden die zo reageren staan niet samen met bonte paarden in een groep. Dit geldt ook voor een kleine groep paarden die agressief reageert op bonte paarden. Er is ook een kleine groep die juist heel enthousiast reageert op bonte paarden, deze paarden staan juist allemaal met bonte paarden in een groep.

Van de bonte paarden reageert ook 1 op de 5 anders op bonte paarden dan op paarden met een andere kleur. Deze groep paarden trekt sterk naar andere bonte paarden.

Tot zover, ik heb factoren als leeftijd en geslacht op dit moment nog buiten beschouwing gelaten. Maar het lijkt erop dat het gezegde ook voor paarden opgaat: onbekend maakt onbemind. :)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:36

Een verzorgpaard van mij vind bonte paarden echt doodeng. Ja koeien trouwens ook. Ze moest eens uitgestrekte draf in wedstrijdproef en aan eind van de diagonaal zag ze die bonte die losrijden was. Ja dan kun je zwaaien naar de punten. Overigens staat er ook een paard die haflingers/fjorden/golden retrievers en blonde labradoren heeel vreemd vind. Dus ja ze hebben toch iets tegen bepaalde kleuren.
We hebben we gegrapt de schimmel eens wat zwarte vlekken te geven dat het paard wat een enorme angst voor bont heeft eens kon wennen.

Ik vind het wel leuk gevonden onderzoek. Succes met de uitwerking.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:28

LiesBon schreef:
Ik ben nog met de uitwerking bezig maar de voorlopige conclusie is dat 1 op de 5 niet bonte paarden duidelijk anders reageert op bonte paarden.

Het grootste deel daarvan reageert van kijkerig tot angstig; de paarden die zo reageren staan niet samen met bonte paarden in een groep. Dit geldt ook voor een kleine groep paarden die agressief reageert op bonte paarden. Er is ook een kleine groep die juist heel enthousiast reageert op bonte paarden, deze paarden staan juist allemaal met bonte paarden in een groep.

Van de bonte paarden reageert ook 1 op de 5 anders op bonte paarden dan op paarden met een andere kleur. Deze groep paarden trekt sterk naar andere bonte paarden.

Tot zover, ik heb factoren als leeftijd en geslacht op dit moment nog buiten beschouwing gelaten. Maar het lijkt erop dat het gezegde ook voor paarden opgaat: onbekend maakt onbemind. :)

De conclusie tot zover zou dus kunnen zijn: 20 procent van de paarden schrikt van een ander paard?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:42

LiesBon schreef:

Moet je er niet van maken: .... volgens hun eigenaar?

Aangezien je de paarden niet zelf geobserveerd heeft, maar de observaties door derden (de eigenaars) gedaan zijn en geïnterpreteerd. Persoonlijk zou ik dit er zeker bij vermelden aangezien het belangrijk is om de waarde van je resultaten in te schatten :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:46

Op ieder concours is er minimaal 1 paard die mijn bonte dood eng vind.
Maar de enquête is wel een beetje 'raar'.