Pony doet zijn mond wijdt open

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:11

kippetje2007 schreef:
Tabaluga12 schreef:
Tanden (mond), bit, ruiterhanden, spanning, rug- of overige klachten bij het paard, gewoonte

Ik denk gewoonte of ruiterhanden mss... Zou een filmpje uploaden helpen??

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:12

Als het bit te laag hangt kan het gebeuren dat er tandvlees tussen het bit en een niet helemaal doorgekomen wolfskies klem komt te zitten. Dat is een mogelijkheid, maar er zijn nog veel meer mogelijke verklaringen. Daar kan eigenlijk alleen de da of een goed lesgeefmens wat zinnigs over zeggen.

niet goed doorgekomen wolfskiezen kun jenniet altijd zomaar even laten trekken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:15

Gypsy schreef:
Als het bit te laag hangt kan het gebeuren dat er tandvlees tussen het bit en een niet helemaal doorgekomen wolfskies klem komt te zitten. Dat is een mogelijkheid, maar er zijn nog veel meer mogelijke verklaringen. Daar kan eigenlijk alleen de da of een goed lesgeefmens wat zinnigs over zeggen.

Die kun je toch makkelijk laten uitsnijden?

Dit zou wel eens heel goed de oorzaak kunnen zijn.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:18

Gypsy schreef:

De lesgeefster zei: doe een sperriem aan.
De DA zei: je kan de tanden laten trekken als je ongemak merkt, maar dan moet je een andere afspraak maken want ik kan dat niet doen tijdens de gewone tandcontrole nu.

Ik wil het wel laten doen als het echt nut heeft. Anders vind ik het zonde om hem daarvoor te laten volspuiten met allerlei verdoving enzo...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:20

kippetje2007 schreef:
Gypsy schreef:

De DA zei: je kan de tanden laten trekken als je ongemak merkt, maar dan moet je een andere afspraak maken want ik kan dat niet doen tijdens de gewone tandcontrole nu.

Ik wil het wel laten doen als het echt nut heeft. Anders vind ik het zonde om hem daarvoor te laten volspuiten met allerlei verdoving enzo...

Google even op wolfstanden en het ongemak wat ze ervan kunnen hebben dan is het wel duidelijk dat het nut heeft. Zeker als je dit probleem tegen komt.

fjies0107

Re: Pony doet zijn mond wijdt open

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:32

Wolfstanden inderdaad laten trekken. Ik heb het eens gevraagd aan de man die de tanden van de paarden doet bij ons op stal waarom hij die wolfstanden trekt. Hij vertelde mij dat als je met een bit rijdt het kan zijn dat het bit tegen de wolfstanden aan komt en die wolfstanden zitten vlakbij een zenuw en dan komt die tand er tegen aan en kan dat erg pijnlijk zijn.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:38

fjies0107 schreef:
Wolfstanden inderdaad laten trekken. Ik heb het eens gevraagd aan de man die de tanden van de paarden doet bij ons op stal waarom hij die wolfstanden trekt. Hij vertelde mij dat als je met een bit rijdt het kan zijn dat het bit tegen de wolfstanden aan komt en die wolfstanden zitten vlakbij een zenuw en dan komt die tand er tegen aan en kan dat erg pijnlijk zijn.

En zijn daar ook risico's aan verbonden?
Ik ben zo bang dat er dan iets foutloopt ...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:41

Dat kan altijd natuurlijk. Het zou achteraf kunnen gaan ontsteken bijvoorbeeld. Bespreek dit eens met de da. Mi wegen de evt. risico´s niet op tegen het voordeel. Anders bitloos gaan rijden.

Bij mijn paard zijn de wolfstandjes probleemloos uitgesneden.

fjies0107

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:47

kippetje2007 schreef:
fjies0107 schreef:

En zijn daar ook risico's aan verbonden?
Ik ben zo bang dat er dan iets foutloopt ...

Daar heeft hij verder niets over gezegd dus dat kan ik je niet zeggen. Sorry ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:57

Is het een gok dat het aan de wolfstanden ligt, of is de TA overtuigd? Want voor een gok zou ik er niet in gaan snijden.

Wat mijn TA wel doet, is "bitseats": hij rondt de tanden af waar het bit tegenaan komt, zou fijner zijn voor de paarden (kan natuurlijk niet vergelijken, de mijne hebben geen moeilijke mond/tanden).

Ik rij ook zonder neusriem, maar heb onlangs gehoord van iemand die haar neusriem moest weglaten door een wondje, en het paard was op slag een ramp om te rijden, die vond dat losse bit dus echt een ramp!

Ook ken ik iemand die een paard had met zo'n klein mondje dat die niet eens haar mond kon dichtdoen met een rubber bit erin.

Deed ie dat ook met enkelgebroken bit? Mss es testen, het ene paard is het andere niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:15

Mijn da weet dat ik bitloos rijd, zij zei als dat bevalt rij dan lekker zo door, maar anders zul je moeten gaan puzzelen. Mijn merrie heeft wolfskiezen die net niet doorgekomen zijn namelijk. Heel pijnlijk als daar iets tegen aan komt. Verklaard misschien ook wel waarom ze op een bit niet fijn liep.

Ts kun je het paard aan de hand goed leiden? Reageert hij dan braaf? Het kost je niks om eens een keer de teugels aan de neusriem ipv het bit te maken, maar misschien kun je er dingen mee uitsluiten.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:13

kippetje2007 schreef:
kehdra schreef:
Heeft hij z'n mond de hele tijd open, of alleen met contact?
Het kan ook een ziekte in het tandvlees zijn. Ik zou eens een tandarts vragen om langs te komen...

De dierenarts heeft vorige keer de tanden nagekeken. Ze zei dat hij wolfstanden heeft en de haken werden bijgevijld.

Wolfstandjes kunnen er sowieso uit, dat zal al een hoop helpen. Met het oog op Equine odontoclastic tooth resorption/ hypercementosis; heeft hij z'n mond ook open zonder bit, op stal of wei bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:50

Wolfstanden er zeker uit laten halen. :j Een mond geneest snel. Meestal met een weekje al! Ik denk dat dat je daarmee het probleem van de open mond, al enorm oplost. Want reken maar dat dat zeer doet, een bit op of tegen de wolfstanden aan.

Er gaat bij mij niet eerder een bit in de paardenmond, als ik niet zeker weet dat ze eruit zijn of ze ze niet hebben.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 13:28

´
Citaat:
Wolfstandjes kunnen er sowieso uit, dat zal al een hoop helpen. Met het oog op Equine odontoclastic tooth resorption/ hypercementosis; heeft hij z'n mond ook open zonder bit, op stal of wei bijvoorbeeld?

Nee, hij eet normaal en zijn mond is altijd dicht. Enkel wanneer ik op hem rijdt (en hij dus een hoofdstel met bit draagt), doet hij zijn mond open in draf en galop. Hij houdt zijn hoofd ook zeer hoog als ik lange teugel geef. Als ik hem aan de teugel rijd, zie je enkel dat hij zijn mond open doet.

love_figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:05

Mijn paard heeft twee jaar op een manege gestaan; lang verhaal kort: Met te harde hand gereden en de mond dichtgesnoerd. Ik rijd hem zelf bitloos nu, maar als hij het ergens niet mee eens is (bijv. toch maar stappen in plaats van in galop naar huis :)) doet hij nog steeds uit gewoonte zijn mond open, of probeert 'het bit' tussen zijn kiezen te nemen... Verder prima te houden en reageert super met een bitloos hoofdstel, dat raad ik sowieso aan!

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 07:57

kippetje2007 schreef:
Gypsy schreef:

En je lesgeefster weet van de wolfstandjes????
Dat is dan te gek voor woorden!! In dr blote kont wegsturen incl.voetafdruk!!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:11

Riddershow schreef:
Of probeer eens een stangetje (dus ongebroken, niet een kandare of hefboombit) misschien houd hij wel helemaal niet van een gebroken bit.

Zou dus helemaal geen stangetje pakken!
Die zijn best hard in de mond als je hier op een verkeerde manier nee werkt, en dan zou ik toch naar een vriendelijker bit gaan.mocht je dan toch voor een ander bit gaan zou ik een speelbitje proberen, daar gaan ze mee spelen in de mond en misschien komt er dan wel de ontspanning die je zoekt.

Ts heb je de juiste maat van het bit? Ligt hij goed in de mond?
Wat doet hij met longeren?