kippetje2007 schreef:Tabaluga12 schreef:Tanden (mond), bit, ruiterhanden, spanning, rug- of overige klachten bij het paard, gewoonte
Ik denk gewoonte of ruiterhanden mss... Zou een filmpje uploaden helpen??
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gypsy schreef:Als het bit te laag hangt kan het gebeuren dat er tandvlees tussen het bit en een niet helemaal doorgekomen wolfskies klem komt te zitten. Dat is een mogelijkheid, maar er zijn nog veel meer mogelijke verklaringen. Daar kan eigenlijk alleen de da of een goed lesgeefmens wat zinnigs over zeggen.
niet goed doorgekomen wolfskiezen kun jenniet altijd zomaar even laten trekken.
Gypsy schreef:Als het bit te laag hangt kan het gebeuren dat er tandvlees tussen het bit en een niet helemaal doorgekomen wolfskies klem komt te zitten. Dat is een mogelijkheid, maar er zijn nog veel meer mogelijke verklaringen. Daar kan eigenlijk alleen de da of een goed lesgeefmens wat zinnigs over zeggen.
kippetje2007 schreef:Gypsy schreef:Als het bit te laag hangt kan het gebeuren dat er tandvlees tussen het bit en een niet helemaal doorgekomen wolfskies klem komt te zitten. Dat is een mogelijkheid, maar er zijn nog veel meer mogelijke verklaringen. Daar kan eigenlijk alleen de da of een goed lesgeefmens wat zinnigs over zeggen.
De lesgeefster zei: doe een sperriem aan.
De DA zei: je kan de tanden laten trekken als je ongemak merkt, maar dan moet je een andere afspraak maken want ik kan dat niet doen tijdens de gewone tandcontrole nu.
Ik wil het wel laten doen als het echt nut heeft. Anders vind ik het zonde om hem daarvoor te laten volspuiten met allerlei verdoving enzo...
fjies0107 schreef:Wolfstanden inderdaad laten trekken. Ik heb het eens gevraagd aan de man die de tanden van de paarden doet bij ons op stal waarom hij die wolfstanden trekt. Hij vertelde mij dat als je met een bit rijdt het kan zijn dat het bit tegen de wolfstanden aan komt en die wolfstanden zitten vlakbij een zenuw en dan komt die tand er tegen aan en kan dat erg pijnlijk zijn.
kippetje2007 schreef:fjies0107 schreef:Wolfstanden inderdaad laten trekken. Ik heb het eens gevraagd aan de man die de tanden van de paarden doet bij ons op stal waarom hij die wolfstanden trekt. Hij vertelde mij dat als je met een bit rijdt het kan zijn dat het bit tegen de wolfstanden aan komt en die wolfstanden zitten vlakbij een zenuw en dan komt die tand er tegen aan en kan dat erg pijnlijk zijn.
En zijn daar ook risico's aan verbonden?
Ik ben zo bang dat er dan iets foutloopt ...
kippetje2007 schreef:kehdra schreef:Heeft hij z'n mond de hele tijd open, of alleen met contact?
Het kan ook een ziekte in het tandvlees zijn. Ik zou eens een tandarts vragen om langs te komen...
De dierenarts heeft vorige keer de tanden nagekeken. Ze zei dat hij wolfstanden heeft en de haken werden bijgevijld.
Een mond geneest snel. Meestal met een weekje al! Ik denk dat dat je daarmee het probleem van de open mond, al enorm oplost. Want reken maar dat dat zeer doet, een bit op of tegen de wolfstanden aan. Citaat:Wolfstandjes kunnen er sowieso uit, dat zal al een hoop helpen. Met het oog op Equine odontoclastic tooth resorption/ hypercementosis; heeft hij z'n mond ook open zonder bit, op stal of wei bijvoorbeeld?
doet hij nog steeds uit gewoonte zijn mond open, of probeert 'het bit' tussen zijn kiezen te nemen... Verder prima te houden en reageert super met een bitloos hoofdstel, dat raad ik sowieso aan! kippetje2007 schreef:Gypsy schreef:Als het bit te laag hangt kan het gebeuren dat er tandvlees tussen het bit en een niet helemaal doorgekomen wolfskies klem komt te zitten. Dat is een mogelijkheid, maar er zijn nog veel meer mogelijke verklaringen. Daar kan eigenlijk alleen de da of een goed lesgeefmens wat zinnigs over zeggen.
De lesgeefster zei: doe een sperriem aan.
De DA zei: je kan de tanden laten trekken als je ongemak merkt, maar dan moet je een andere afspraak maken want ik kan dat niet doen tijdens de gewone tandcontrole nu.
Ik wil het wel laten doen als het echt nut heeft. Anders vind ik het zonde om hem daarvoor te laten volspuiten met allerlei verdoving enzo...
Riddershow schreef:Of probeer eens een stangetje (dus ongebroken, niet een kandare of hefboombit) misschien houd hij wel helemaal niet van een gebroken bit.