Paard 'vangen' in de wei. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:06

Hier ook een voorstander van wegjagen. Mijn merrie loopt/liep ook altijd weg. Ook bij anderen. Ze laat zich normaal gesproken pas vangen als ze 's-avonds laat ziet dat alle andere paarden nu toch écht ook naar stal gaan. Zo gauw ze zich weer eens niet laat vangen, zorg ik er voor dat ze niet stil kan staan, dus aan het lopen houden. Als ik zie dat ze naar me kijkt, even wachten en de kans geven naar me toe te komen. In het begin duurde dit inderdaad wel eens lang, tegenwoordig nog geen 2 minuten.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:07

Angela schreef:
Venix schreef:
Ik heb ook het idee dat ze iets aan mij relateerd? Ze laat zich soms namelijk wel vangen door vriendin of haar vader (waar de stalling van is) maar zij vragen natuurlijk nooit wat van haar na het vangen (zoals rijden, trainen enz.)

En daarmee geef je zelf ook de oplossing: het moet voor je paard de moeite waard zijn om naar je toe te komen. Zorg dus voor veel afwisseling in wat je gaat doen, en laat dat vooral ook leuk voor je paard zijn. Zoek naar iets wat je paard echt super fijn vind (voer dus blijkbaar niet, maar misschien wel aandacht, dat ene plekken goed rossen?) en doe dat regelmatig eerst voordat je iets anders met je paard gaat doen. Het is dan voor je paard in de eerste plaats leuk dat je er bent, en dan is het niet alleen maar "werk".

Zoals hierboven ergens genoemd zei ik al dat ik haar voor veel afwisselende dingen uit de wei haal. niet alleen om te rijden of trainen, ook om te poetsen, wandelen, soms alleen om te voeren binnen en haar na wat borstelen of knuffelen weer lekker buiten te doen..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:08

Je ziet het zelf al als spelletje. Dan kun je er prima zelf ook een spel van maken. Draai het om zoals al eerder gezegd is. Wegsturen hoeft niet dreigend te zijn, maar je zwaait met je armen of een touwtje in haar richting en ze zal gaan lopen. Zodra ze weer stilstaat doe je het zelfde. Op een gegeven moment zal ze opletten met haar hoofd gaan zakken en eventueel gaan likken met haar tong, dan draai je je om en loopt een stukje weg. Als ze bij je komt kun je haar aaien (zo dichtbij dient ze dus te komen) en weer verder lopen. Vaak lopen ze dan mee, zo niet ook prima je hebt haar ten slotte al kunnen aaien.

Volgende keer doe je dat weer maar dan wel een halster om en meenemen en iets leuks doen buiten de wei.

Begin dit wel als je écht tijd hebt... Een half uur 3 kwartier, sorry dat is echt niks als je een probleem hebt.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:08

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik ga dat wegsturen zeker proberen! :j

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:08

Safiera schreef:
Wij hebben bij onze pony vroeger ook de 'wegjaag-truc' gebruikt. Net zo lang laten rennen tot ze het zat zijn en vervolgens mogen ze stilstaan, rennen ze dan weer weg wanneer je dichterbij komt, gewoon opnieuw wegjagen.

Nu hoeven we hoogstens een klein stukje achter haar aan te wandelen en ze weet het al. Gaat zelf stilstaan en laat zich pakken.

Werkt ook goed bij bange paarden, vertrouwen verliezen heb ik nog niet meegemaakt. Je wilt je paard ook niet bang maken met wegjagen, maar in beweging houden. Zo van: jij mag niet stilstaan voordat ik het zeg en als je dan zelf weer gaat lopen zul je moeten lopen tot ik zeg dat je stil mag staan.

Ook hier heb ik deze ervaring. Af en toe vindt hij het nog steeds weleens leuk om dit te proberen. Maar zodra hij door had dat hij dan eerst op de wei moet bewegen en dat hij daarna toch gewoon meegenomen wordt en evt. nog meer 'mag' lopen was de lol er al ver af.
Mijn paard is liever lui dan moe wat dat betreft :')

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:10

Ineke2 schreef:
Begin dit wel als je écht tijd hebt... Een half uur 3 kwartier, sorry dat is echt niks als je een probleem hebt.

Een halfuur/3kwartier voor ik wegliep bedoelde ik toen he. Daarna ben ik nog uren beziggeweest :j Misschien verkeerd verwoord, sorry daarvoor.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:14

Venix schreef:
Ineke2 schreef:

Een halfuur/3kwartier voor ik wegliep bedoelde ik toen he. Daarna ben ik nog uren beziggeweest :j Misschien verkeerd verwoord, sorry daarvoor.

Maar toch dat weglopen is voor je paard een overwinning :-)

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:15

Patries90 schreef:
Venix schreef:

Maar toch dat weglopen is voor je paard een overwinning :-)

Ja, dat weet ik en dat had ik niet moeten doen, maar op dat moment kon dat even niet anders.

Je punt is duidelijk :j

Hettieheks

Re: Paard 'vangen' in de wei. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:18

Het was niet zozeer om een punt te maken..
Je legt uit dat je later terug komt en dus bereid bent om niet op te geven, wou je alleen vertellen dat je paard dat niet zo ziet.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:19

Patries90 schreef:
Het was niet zozeer om een punt te maken..
Je legt uit dat je later terug komt en dus bereid bent om niet op te geven, wou je alleen vertellen dat je paard dat niet zo ziet.

Het is 1 keer voorgekomen. Ik loop niet iedere dag steeds weg als ik haar probeer te vangen :)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:20

Dat zegt ook niemand toch?

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:21

Laatmaar, deze discussie heeft weinig zin ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:27

Zoals al eerder gezegd is maak er jou spelletje van ipv die van je paard :)
Mijn paard wil het ook wel eens proberen weg te rennen maar ze geeft heel snel op tegenwoordig omdat ze heel goed weet wat er gaat gebeuren.
Zodra je paard weg rent, gewoon weg jagen en net zo lang weg blijven jagen tot je paard het zat is, en dan nog even verder gaan, hiermee schaat je niet het vertrouwen maar ziet je paard jou als leider die bepaald en gaat alleen maar meer respect voor je krijgen.
Werkt bij mij altijd deze methode en kan zonder probleem paard krijgen, stalgenootje krijg zijn paard ook niet te pakken en dat paard dacht bij mij dat ook te proberen, mijn trucje gedaan en binnen 5 minuten kwam hij met hangende oortjes naar me toe.
Let wel op, verschilt per paard hoe lang het duurt, mijn merrie heb ik de eerste keer een kwartier laten rennen voordat ze toe gaf, maar dit is ook een redelijk dominante tante ;)
Succes, hoop dat je er wat aan hebt!

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:28

Dankjewel, duidelijk antwoord! Ga het zeker proberen :j

Maakt het nog verschil dat er meerdere paarden (momenteel 2) bij staan wanneer ik haar ga wegsturen? Gaat ze dan langer door met rennen? Want opzich doet ze dat nu natuurlijk ook al, ze gaat altijd aan de ren samen met een andere jonge merrie.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:55

Je hoort nu dus ook veel over het wegjagen van je paard dat is dus wat je met freestylen ook doet Jij wordt als het ware leider jij bepaalt wat je paard doet Dus komt of weg gaat niet het paard zelf die dit bepaalt Google maar eens naar filmpjes en info Freestyle loswerken emiel voest Als je je er meer in verdiept is echt interrresant In principe is het gwn paardentaal wat je gebruikt

Misschien zit er wel een bokker bij je in de buurt met freestyle ervaring die je een beetje op weg kan helpen

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:17

Venix schreef:
Dankjewel, duidelijk antwoord! Ga het zeker proberen :j

Maakt het nog verschil dat er meerdere paarden (momenteel 2) bij staan wanneer ik haar ga wegsturen? Gaat ze dan langer door met rennen? Want opzich doet ze dat nu natuurlijk ook al, ze gaat altijd aan de ren samen met een andere jonge merrie.

Mijn paard staat samen met twee merries. Zij accepteren hem als de leider/de baas. Toen ik hem een keer liet lopen, omdat hij weg liep, bleven zij gewoon staan (eten) en keken wat vreemd.
Toen één van de twee, de laagste in rang, dacht dat ze misschien ook wel mee zou moeten gaan lopen, was ik gelukkig ook op het punt dat ik mijn paard kon pakken. Hij had toen al een of twee keer aangegeven wel mee te willen komen.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:22

Van je weg drijven. Even een tijdje laten lopen dat hij/zij zich overgeeft en zo gepakt kan worden. Als de wei erg groot is,is het handig deze even kleiner te maken. Na dit een paar keer hebben gedaan, rent ze vast niet meer weg. Flink belonen als je haar zo kunt pakken, desnoods een beloning geven.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 14:24

Thanksthanks voor jullie tips en meedenken! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:20

Ik heb wel eens gehad dat een van de andere paarden ook even mee rende maar die moet je zeg maar gewoon negeren, je alleen richten op je eigen paard dus, de meeloper (;) ) geeft meestal snel al op in mijn geval.
Laat je even weten hoe het gegaan is?

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 17:15

Ik zal het laten weten! Dat wordt wel op zn vroegst zaterdag/zondag want ik loop nu op krukken nog :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:20

Ja dat word lastig hè ;)
Hopen dat je er snel vanaf bent!

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:13

Ik zou steeds naar haar hoofd toe lopen, (dus van voren benaderen). Wil ze dan weg dan moet ze omdraaien. Jij bepaald dan dus welke kant ze opgaat. Loop weer naar haar toe, ze heeft je al gezien dus ze za weer weg willen. Zorg dan dat jij degene bent die bepaalt welke kant ze oploopt. Ze hoeft niet te rennen. Dat hou je namelijk zelf nooit vol. Probeer steeds te bepalen welke kant ze opgaat en dat kan al vanaf een behoorlijke afstand. Loop naar haar toe zonder haar direct aan te kijken. Als je steeds dichterbij kan komen ontspan je en blijf je eerst staan. Loop nongelant naar haar toe. Loopt ze weg , kijk of je de richting weer kunt bepalen. Blijft ze staan haal haar aan zonder haar recht aan te kijken en beloon haar. Kijk dan of je haar halster om kan doen en beloon dan uitbundig. Dit kan echt wel een half uur duren maar je zal zien dat het elke dag beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:18

Gewoon elke keer leuke dingen met je paard doen en zorgen dat ze veel plezier in hebben. Op die manier staan ze bij mij altijd te wachten om wat leuks te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:20

Wat ik doe als die van mij in de wegloopmodus staat is vooral NIET aankijken. Omtrekkend benaderen en
vooral niet interessant als je wegloopt houding. Is de lol er snel vanaf.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:20

Hoe krijg je haar nu uiteindelijk wel te pakken? Geeft ze het op? Of ben jij haar te slim af? In je antwoord zit misschien je oplossing. En anders heb ik nog een tip. Je moet haar anders conditioneren. In de bak veel grondwerk doen, oefenen met leiden en volgen. Installeer een commando voor naar je toe komen. Kan ook aan de longe. Dat je fluit of "hierrrrrrr" zegt waarna je haar naar je toe trekt en beloont. Ik heb mijn paard zo geleerd om naar me toe te gaan als ik fluit zodat ik niet de hele wei door moet. Nu komt ze al naar het hek als ze me ziet. En niet omdat ze me zo graag ziet hoor, puur gewenning. Startsituatie was echter wel anders, ze rende niet weg maar negeerde me volledig :')