Hoe met 2 paarden tegelijk wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emerelle

Re: Hoe met 2 paarden tegelijk wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:12

Ik wandel nu met mijn nieuwe paard en pony die ik al 6 jaar heb samen buiten.
Mijn nieuwe moet nog verkeersmak worden en is nog wat onrustig en mijn pony is zo mak als een lammetje
Daarom heb ik mijn nieuwe rechts met een hoofdstel in, touwtje door beide bitringen en dat touwtje houd ik vrij kort.
Links heb ik dan mijn pony met een halster met een wat langer touwtje, zodat er wat speling is als ik rechts even wat harder moet trekken, bijv met beide handen.
Gaat super goed :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:13

Ik kan niet eens met beiden tegelijk wandelen, een is professioneel snelwandelaar en de ander kan niet snel stappen. :=

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:19

Ik stap ook met een bijna slome en een onrustige harry haha.
Maar maak ze wel duidelijk dat ze mijn pas aan moeten houden en na paar keer oefenen gaat dat heel goed.
De 1 stapt wat meer door en de ander kan nu een rustige pas aannemen, dus dat is zeker fijn :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:21

Dat is hier helaas niet te doen omdat ik geen paard mee kan trekken, als ik met hem naar huis fiets om hem in te spannen heb ik ook altijd het idee dat ik een lijk mee sleep. :=
Maar eenmaal voor de kar is hij super voorwaarts. :?
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 20-09-14 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:22

Haha dat is wel gek ja!

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:23

Zelf zou ik ondanks dat je het in de bak oefent niet een longeersingel bij de een omdoen en dan de ander eraan vast knopen. Want stel ze schrikken, ondanks dat ze heel braaf zijn. Dan kan de een niet wegvluchten van de ander kan er paniek ontstaan etc etc.. en dan ben je wel wat verder van huis ;)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:26

Het ligt er maar net aan wat je ze leert :)

Wat al gezegd wordt, eerst beiden paarden afzonderlijk opvoeden en daarna samen. Niet aan elkaar vastmaken, dat is echt gevaarlijk.

Mijn pony (liever lui dan moe en wil vaak snaaien onderweg) en het paard van mijn zus (heeft altijd haast) lopen waar ik t wil. 1 links 1 rechts, touwtjes apart, iedere hand 1 touwtje, alle 2 links, alle 2 rechts, 1 achter en 1 voor (dan wel mijn pony achter) geen probleem.

Samen draven is ook leuk :) ineens stoppen, achteruit, kan allemaal. Jij bent de leider, jij bepaald wie waar loopt en hoe hard. Als dit bevestigd is bij elk paard is het geen probleem met 2 te lopen.

Buiten 'beschermen' ze elkaar ook. Als er iets spannends is loop ik tussen het enge en de paarden in en het paard wat iets het engst vindt loopt er het verst vandaan. De 1 vind grote tractoren spannend, de andere bushokjes/gebukte mensen enz ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:27

Wat lief Flavlip!
Ik kan wel met beiden tegelijk fietsen btw, heb ik een keer moeten doen. Wandelen kan ook wel maar dat hou ik niet lang vol want dan wordt ik echt boos. :=

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 01:58

Is het niet gwn een idee om je paard op een andere manier te leiden bv met een touw wat om de neus gaat (weet niet hoe het heet) Of met hoofdstel met touw door beide bitringen En zou zeker met de fjord apart gaan trainen dat die leert achter je te blijven en stopt wanneer jij stopt Bv door wat frystyle methode emiel voest

Voor de haf zou ik gwn paar x iemand mee nemen als je die mogelijkheid hebt die er met zweepje achter loopt wanneer jij klikkert met je stem even tikje met zweepje Dat leren ze best snel hoor Wel belonen als die doorloopt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 03:03

Verschillend tempo is lastig, maar went wel.

Ik loop met 3 en in willekeurige volgorde. Dan heb i die 2 in de ene hand en de andere in de andere hand, maar dat wisselt wel, ik heb geen volgorde.
Ik wandel op het terrein of een rustige weg zo.

Als ik op het terrein van de stal naar de losgooibak loop bijvoorbeeld heb ik ze rustig alle 3 in 1 hand.

We hebben een d-pony, een shet en e-pony. de tempo's passen ze op zich wel aan. Ik wandel door, maar loop niet hard en ze nemen mijn tempo wel aan.

De d-pony en shet stonden al heel lang samen en ik nam de shet al met rijden mee. De merrie is er vorig jaar bijgekomen en eigenlijk meteen zo erbij genomen.

Mijn d-pony was geblesseerd en dan heb ik ook wel op haar gereden en de d-pony ernaast genomen. Het wisselt wat we doen.

Het belangrijkste ben jij, dan lukt heel veel. Onze pony's zijn niet echt met elkaar bezig als ik stap of wandel en ze doen niet rot tegen elkaar.

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 04:25

Loop zelf regelmatig met mijn beide paarden langs de weg, had ook altijf het probleem dat die jonge van mij harder liep. Ben eerst met haar aan de gang gegaan veel geoefend met grondwerk op verschillende plekken ook buiten. Dit leert hun ook op eigen benen staan ;) daarna mijn oudere merrie pas meegenomen, die loopt toch wel :D gewoon iedere hand een touwtje, ervaren paard aan de buiten kant als ik langs de weg ging dit omdat de jongere toen ook nog wel eens springerig gedrag vertoonde :p Rij nu zelfs al 2 jaar samen, 1 gezadeld en de ander ernaast. Gewoon veel oefenen en consequent blijven, lukt je vast wel ! :)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 06:32

Ik vind het aan elkaar vastbinden echt een verschrikkelijk slecht idee, sorry.
Als je nog zoveel moeite hebt met je fjord, waarom voed je hem dan niet eerst op? Ik vind het behoorlijk gevaarlijk dat je op stap gaat met twee paarden, terwijl je eentje al lastig onder controle kan houden. Eerst daarmee gaan oefenen en dan aan allebei de kanten eventueel met 1 lopen, hoewel ik het nog steeds een risico blijf vinden om dit langs de openbare weg te doen, maargoed, dat is jouw keuze! :)

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 08:51

Heey
Ik loop ook altijd met twee paarden
Bij mij lopen ze allebij rechts
En me paard die een lekker ontspannen tempo heeft en niet zo nu en dan naar het gras wil trekken zet ik helemaal rechts en me pony die soms iets sneller wilt lopen en gras zo nu en dan erg lekker vind zet ik naast me
Maar die pony kan niet sneller lopen want mijn paard zijn touw zit ervoor en ze kan ook niet naar het gras want daar loopt mijn paard
Op deze manier werkt het perfect bij mij

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:03

Cinderella schreef:
Ik vind het aan elkaar vastbinden echt een verschrikkelijk slecht idee, sorry.
Als je nog zoveel moeite hebt met je fjord, waarom voed je hem dan niet eerst op? Ik vind het behoorlijk gevaarlijk dat je op stap gaat met twee paarden, terwijl je eentje al lastig onder controle kan houden. Eerst daarmee gaan oefenen en dan aan allebei de kanten eventueel met 1 lopen, hoewel ik het nog steeds een risico blijf vinden om dit langs de openbare weg te doen, maargoed, dat is jouw keuze! :)

Het blijft altijd een risico om met een paard langs de weg te gaan. Ook als het er maar een is. Mijne zijn bv veel braver als ze samen lopen, vind ik een minder groot risico dan wanneer ik ze alleen meeneem. Ik ga gewoon over 60-weg met veel verkeer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:18

Opvoeden is hier echt de sleutel,ze moeten strak onder commando staan en blindelings kunnen volgen....ook in meer spannende situaties.
Met een paard lopen wat niet goed onder controle is,is al een gevaar op zich...laat staan 2.

Ik heb er een links...een rechts en toen kwam nummer 3 erbij :P Die loopt tussen ze in achter mij...

Omdat ik niet ze denderend loop en meestal in een laag tempo,zijn ze wel dusdanig opgevoed dat ze in mijn tempo lopen.Ik pik geen onzin,geen geklier en geen gezeur.Ho is ho en niet anders...

Ik loop met 3 tegelijk om ze naar een ander stuk gras te brengen omdat ik simpelweg dat stuk niet 2x kan lopen...ook zal er dan altijd een alleen achterblijven.Dit gaat prima en met de stem kan is ze motiveren om naar mij te luisteren (ik ben geen handen over voor een zweep :P )

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:53

Precies wat meerderen hier zeggen:eerst ze allebei goed opvoeden. Zorg dat je eerst netjes met eentje kunt lopen en dan pas met samen.

Het is onhandig en gevaarlijk om nummer 2 erbij te nemen als nummer 1 nog niet goed luistert!

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:15

Wij halen op stal de paarden altijd twee aan twee van de wei af. Ging eigenlijk van begin af aan al goed. Beetje tempoverschil af en toe, maar na een aantal keer samen gelopen te hebben gaat dit meestal al snel beter.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:32

Naar wat ik begrijp heb je dus vooral een probleem op/naast het grindpad, normaal gaat het prima, ookal is de een wat sneller dan de ander. Maar dat valt te oefenen en ik zou idd ook de fjord een iets scherper halster omdoen of een hoofdstel, heb je toch net iets meer te vertellen. En dat is altijd fijn op de openbare weg.
Maar op het stuk dat ze wel achter elkaar moeten kan je ze prima achter elkaar zetten, en dan de haf achter de fjord. Ik denk dat het het makkelijkste is om de haf aan een iets langer touw te zetten, aangezien dat altijd het paard zal zijn dat achteraan gaat stappen. Op zich kan je dan prima twee touwen in een hand nemen. Want als je het voorste paard tegen houdt zal het achterste paard daar niets van merken wbt hulpen. Je hoeft alleen maar op te letten dat het touw van het achterste paard niet te lang wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:57

Dank voor mee denken.
Net wandeling gemaakt van een uur en gaat geweldig :)
Eentje links en ander rechts werkt beste en af toe wissel ik ze van kant. Ook heb ik ontdekt dat mijn Fjord eigenlijk geen problemen heeft met grindpad, dus dan laat ik hem er over lopen.

Achter elkaar doe niet, punt is dat dan haf veel afstand neemt van de Fjord wat komt doordat hij hoger in rangorde is.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:02

Hm misschien ben ik verwend met mijn verzorgpaarden, maar ik had in iedere hand 1 paard en ze hadden gewoon te luisteren. Ging ook altijd prima :j

Heb zelfs wel eens met twee paarden tegelijk gefietst, kleine stukjes hoor op rustige wegen om ze te verhuizen naar een ander weiland.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:04

Ik wandel er zelfs vaak met 3, en 4 heb ik eerder ook wel eens gedaan.. één links en 2 rechts. Wie waar loopt is wisselend, hangt af hoe de pony's op dat moment zijn. Ze dienen zich allemaal aan mijn (flinke) tempo aan te passen, en dus ook aan elkaar. Degene die een slome stapper is, dient dan maar bij te draven, ik ga geen pony mee 'sleuren'. Ook moeten ze allemaal tegelijkertijd met mij kunnen halthouden. De 2 die ik in één hand heb, heb ik zo vast dat ik de touwen iets apart van elkaar hou.

En vervelend doen naar elkaar is er al helemaal niet bij, niet wanneer ik er bij/tussen of bij in de buurt loop. Maar dat is op de wei ook al zo als ik er tussen loop.

't heeft alles te maken met opletten, consequent zijn en opvoeding.

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:49

Hee wat leuk fimpje.
Super dat jullie dat zo doen zodat bejaarden er ook van kunnen genieten. Ze lopen idd erg netjes mee.

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:51

Thanks Fjorj ;)

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:27

hoi ,
Ik had twee paarden en een oude pony.
Mijn paarden liepen altijd braaf mee en soms die van mijn vriendin er ook nog een er bij.
Het is heel belangrijk dat de paarden goed reageren op hun naam en naar je stem dan kan je er wat mee. de ene het commando geven dat hij wat moet door lopen dan moet je dan misschien ook een keer allen oefenen dan kan je er een zweep bij pakken. Je hoeft je aard ook niet echt te slaan maar als je het commando geeft doorlopen of zo iets dat je hem dan misschien iets kan bij tikken. En bij de ander moet je misschien eerst een hoofdstel in doen en hem /haar leren dat ze rustig moet lopen. En als ze goed reageren zal het een stuk makkelijker worden. Maar dat geld voor een hoop dingen als je paard maar luister op je stem.
Soms zeggen wel dat ik een grote hond heb. hihih