hengst heeft altijd stress, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

Re: hengst heeft altijd stress, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 11:22

Gister avond hebben we hem dus tegenover een merrie gezet, dit was ook zeker niet mijn eerste keus..
maar hey alle opties wilde ik toch even proberen.
Deze merrie was niet hengstig en is super rustig op stal, ook heeft zij vaker bij hengsten gestaan.

Dit ging dus super!! na een uurtje piafferen in de stal hield hij op. Hij begon aan zijn hooi en brokjes en de rust zat er weer helemaal in.
toen wij hem vanochtend voerden, en later buiten zetten was hij nog steeds rustig.

in de wei hebben we hem hetzelfde als gisteren gezet, dit keer was het nog rustig op stal.
We hebben hem 5 minuutjes druk zien doen en daarna was het klaar.
Wij zijn zo veel mogelijk op afstand gebleven maar konden hem nog wel zien, hij ons niet zomaar.
Hier is hij nu ook rustig.

toen ik 1 van de shets uit de wei haalde deed hij weer 5 minuutjes druk en daarna was het klaar.
toen ik hem terug bracht hetzelfde verhaal.

Ik vind het nog steeds allemaal erg vreemd, op stal heeft hij liever een merrie, in de wei dus blijkbaar gewoon rust. Naja geen mensen bij de andere paarden..

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:28

Had hij op zijn vorige stal geen 'eigen' merrie? Wij hebben namelijk een hengst op stal staan en een merrie, die 2 zijn al 15 jaar bij elkaar. Als de merrie weggaat staat er dus een knettergekke hengst in de stal. Als de merrie eenmaal terug is, lijkt het net een ruin zo rustig is die dan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:39

Dat is niet raar.

Hengsten hebben in het wild hun eigen groep merries, en de andere mannen moeten maar een eigen groep met elkaar maken.

Mijn oude ruin stond ook rustig in een groep merries, maar met een hengst of ruin er bij veranderde hij in een pitbull.
Die van mij is nu 4,5 jaar ruin na 13 jaar hengst zijn en dekken en pas sinds deze zomer staat hij bij mijn andere (6 jarige) ruin in een groep merries. Ging niet helemaal zonder slag of stoot terwijl ze elkaar al 6 jaar kennen (altijd op het zelfde erf gelopen, weiland aan weiland), maar gaat nu probleemloos.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 15:27

Hij vertoont zeker geen agressief of dominant gedrag, maar gewoon heel onrustig gedrag.

Mijn ruintje wilde hij op dag 2 dekken, vandaar dat we dat niet nog eens geprobeerd hebben.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:45

Je hebt hem nog geen week en je roept nu al dat het "idioot gedrag is, wat niet met zijn hengst-zijn te maken heeft", en dat hij "altijd stress" heeft?
Paarden zijn gewoonte/routine dieren, hengsten vaak nog een tikje erger. Hij moet nog helemaal settle-en bij jou, op je erf, wennen aan de geluiden, geuren, routines.. Dat daar nog meer hengsten (klein of groot) en merries zijn, maakt het voor hem niet makkelijker, vooral als hij dat niet gewend is. Zou niet al te vroeg je conclusies trekken dat hij "raar" doet en hem gewoon even rustig de tijd geven. Piafferen uit onrust is trouwens heel normaal, heb dat zó vaak gezien bij hengsten ;) (proberen uit boxen te klimmen trouwens ook, dus mag je nog blij zijn dat het alleen piafferen is :') ) Is gewoon een uiting van "van gekkigheid niet weten wat ze moeten doen"; als jij opgesloten zit in een ruimte van 3x3 en je hebt stress, ga je zelf toch ook íets doen om jezelf af te leiden?

Is er ook geen optie ze aan elkaar (met het ruintje) te laten wennen zonder ze direct bij elkaar in te zetten? Hek ertussen, neuscontact maar geen kans om te knokken? Hij wordt nu zo in het diepe gegooid en niet begrepen, zou zonde zijn als het echt misging.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:41

Het onrustige gedrag wat jij beschrijft komt heel vaak voor hoor bij een verhuizing,dus geef hem de tijd..

DestinyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:43

heb je ook aan chemische castratie gedacht?
Door middel van monninkspepper dit hielp mijn hengstje erg goed om wat rustiger te zijn.
Deze hengst zul je waarschijnlijk niet makkelijk bij een ander in kunnen zetten behalve bij merries dan.
Maarja als je geen fokdoel hebt zou ik hem als ik jou was gewoon castreren het geeft namelijk steeds meer problemen op den duur.
die van mij is ook gecastreerd hij is een stuk rustiger toont veel minder debiel gedrag (zoals over staldeuren heen proberen te komen en andere paarden lastig vallen)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:51

Het spijt me zeer, maar heb de foto's gezien en het lijkt me sterk dat het een goedgekeurde dekhengst is.. Je hebt dekhengsten en je hebt hengsten om mee te dekken. Ik zou ook zeggen, als de ballen eraf gaan is het dan zonde voor jou of voor de hengst?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:00

wilmatj schreef:
Hij vertoont zeker geen agressief of dominant gedrag, maar gewoon heel onrustig gedrag.

Mijn ruintje wilde hij op dag 2 dekken, vandaar dat we dat niet nog eens geprobeerd hebben.

dat is gewoon zijn dominantie laten gelden..

het is gewoon een gewenningsperiode voor alle dieren. als je constant blijft schuiven en proberen, dan kan het zijn dat je meer onrust veroorzaakt dan gewoon de dieren rustig laten wennen aan elkaar

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:19

Mijn oude pony was ook extreem van slag na een verhuizing. Ik heb toen Puur onrust gegeven. Dit haalde bij hem de scherpe randjes er vanaf en na een paar dagen was hij gewend en waren de druppels niet meer nodig.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 07:01

DestinyD schreef:
heb je ook aan chemische castratie gedacht?
Door middel van monninkspepper dit hielp mijn hengstje erg goed om wat rustiger te zijn.
Deze hengst zul je waarschijnlijk niet makkelijk bij een ander in kunnen zetten behalve bij merries dan.
Maarja als je geen fokdoel hebt zou ik hem als ik jou was gewoon castreren het geeft namelijk steeds meer problemen op den duur.
die van mij is ook gecastreerd hij is een stuk rustiger toont veel minder debiel gedrag (zoals over staldeuren heen proberen te komen en andere paarden lastig vallen)

Chemische castratie is tijdelijk toch?
dat zou zeker een optie kunnen wezen.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:57

Allerlei opties zijn hier al genoemd daar kan ik weinig aan toevoegen maar ik heb echt een heel dringende vraag WAAROM moet hij perse hengst blijven? Om die ene merrie van je te dekken? Daar kun je tenslotte wat portie's voor achterwege houden toch? Daar het hier niet gaat om een goedgekeurde dekhengst zou ik het paard rust gaan gunnen en hem laten castreren maar misschien is dit mijn 'simpele' redenering.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:29

bij een hengst moet je echt waar meer tijd nemen voor de introductie met andere paarden. laat hem bij voorkeur wennen aan een ander paard met tralies ertussen. dan kan hij ruiken snuffelen enz maar ze kunnen nog niet echt bij elkaar komen.
Dat hij daar enthousiast van wordt is voorkomen normaal, belangrijk is wel dat jij heel duidelijk ben in de grenzen waarbinnen hij zijn enthousiasme mag uiten vanaf dag 1. Dat draag namelijk enorm bij aan de heftigheid waarmee hij zich laat gaan. alles in toom willen houden moet je ook niet willen. zijn reactie is instinctief en hem te veel beperken kan ook gaan frustreren. ik denk dat het bij een hengst belangrijk is om een goede balans te vinden die is gebaseerd op wederzijds respect.
ik denk ook dat je een hengst niet van paarden moet weghouden maar een manier zoeken die voor hem, jou en andere paarden zo prettig en veilig mogelijk is, waarbij je moet streven naar een zo normaal mogelijke situatie. voor de een is dat bij een ruin of zelfs merries in dezelfde wei. voor de ander met alleen een draadje ertussen sommigen een hek..
Denk dat dat een hengst ook soms zo lastig maakt, het vergt de nodige ervaring om aan te voelen waar je streng moet zijn, wanneer je te soft ben of wanneer je hem op zijn ego trapt.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:17

zie dat de hengst al 16 is. weet je ook hoe hij gehouden is? als hij bv weinig andere paarden gezien heeft dan kon het nog wel moeilijk gaan worden om hem bij anderen te houden.
Dus dat is wel handig om te weten :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:06

wilmatj schreef:

Kans is aanwezig dat je paard na een chemische castratie onvruchtbaar wordt. Niet zo handig bij een dekhengst.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:14

De eerste moet nog van een chemische castratie onvruchtbaar worden. Ken er geen één en hoor graag wanneer het anders is want dan kunnen wij ons daarop aanpassen. Maar wel graag met aantoonbaar bewijs.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:14

Het tijd geven.
Kan soms wel even duren voor een hengst op zijn nieuwe plekje gesetteld is.
Zeker als zijn ritme ook ineens heel anders is en hij niet gewend is op verschillende locaties te komen.

De mijne heeft er zeker 2 a 3 maand over gedaan voor ie echt weer wat de oude werd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:29

Percy schreef:
De eerste moet nog van een chemische castratie onvruchtbaar worden. Ken er geen één en hoor graag wanneer het anders is want dan kunnen wij ons daarop aanpassen. Maar wel graag met aantoonbaar bewijs.

http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... osed-doors

Dacht je nu echt dat men er open en bloot mee te koop gaat lopen dat men chemisch heeft gecastreerd om een dier succesvol in de sport uit te kunnen brengen? En laten we wel wezen, als het dier succesvol is geweest in de sport en vervolgens geen veulens kan maken, is het wel heel makkelijk wijzen naar -tig mogelijke factoren. Helemaal als je dan even verzwijgt wat het dier in zijn sportcarriere heeft gehad....

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:21

Geef hem tijd om te wennen, komt vast wel goed

Snap alleen niet dat je hem gelijk wilde koppelen. Eerst de rust er in en daarna naast andere paardjes en dan kan je t altijd nog proberen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:43

Cassidy schreef:
wilmatj schreef:

Kans is aanwezig dat je paard na een chemische castratie onvruchtbaar wordt. Niet zo handig bij een dekhengst.

Dekhengst? :')

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:21

't Is niet echt een dekhengst eh.. Meer een hengst om mee te dekken..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:37

Ballen af doen. Wat heeft een papierloze hengst aanhouden nu voor zin ? veulentjes fokken die je voor 150 € kunt te koop aanbieden ? Dit is paardenvermeerderen, geen fokken...

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:12

Precies, en als je kijkt naar wat er al te koop staat.. Waarom zou je dan doelbewust gaan fokken met een papierloze/stamboekloze hengst.. er zijn er al veel te veel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:03

Chemische castratie is een optie. Ik snap ook de drempel voor definitieve castratie, wil het met de mijne ook niet doen, heb vorig jaar chemische castratie gekozen, en dat hielp een beetje, evenals een strakke dagplanning en een strengere aanpak (me kwaad gaan maken als ie begon te rennen en te ijsberen). Maar hier was de oorzaak wss een ruin waar ie jaloers op was, sinds die verkocht is, gaat het beter.

Dus ik vind dit heel normaal hengstengedrag, zeker bij verandering van omgeving. De mijne was het laatste jaar doodkalm (sinds de verkoop van zijn "concurrent"), maar begint deze week weer te flippen sinds buurman een haflinger ruin gekocht heeft. Het blijft onder controle, maar als ie in een wei dicht bij die ruin zit (overkant van de straat) dan gaat ie met zijn oren plat achter alle voorbijgangers aan rennen (auto's, fietsen, bromfietsen...). Enkel paarden laat ie met rust. Dus ja, hormonen van een hengst zijn niet logisch verklaarbaar.

Vroeger was het ook een serieuze vechtpartij als ie es uitbrak, terwijl ie deze week in de merriekudde (incl. 1 ruintje) geraakt is, en ie was doodbraaf, ging netjes gaan grazen en maakte zich uit de voeten voor dreigende merries, kon hem na 5 minuutjes netjes aan halster en touwtje weer naar zijn wei leiden.