Paard trapt als ze opzij moet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Paard trapt als ze opzij moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:20

Opvoeden die handel.
Schoppen = een schop terug verwachten!

Voor het wijken voor de druk, zou ik haar eerst leren, het hoofd naar jou toe te draaien.
Zo hebben ze minder kans met trappen jou te raken..

Tip van mijn hoefsmid...

Als je m nu niet opvoed. Wordt het een rotknol

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:23

LottieLover schreef:
Ze is 1 jaar oud een heeft haar hele leventje in een wei gestaan en er is verder niet naar haar omgekeken.
Toen ik haar een paard maandjes geleden kocht kon ik haar na uren in de wei zitten pas aanraken toen heb ik haar geleerd dat ze het halstertje omkan, meelopen aan een touwtje, dat ik haar overal aan kan raken en dat ik haar voetjes kan optillen.
En dat via grondwerk stappen alleen dat wijken voor druk wil niet

Mijn pony, een shet die als een soort mascotte hier rond hobbelt heeft één keer geprobeerd mij te bijten bij het uitkrabben van de hoeven, na een fikse preek met dito lawaai en een flinke schop met de platte kant er onder(binnen één tel) en na zes rondjes galop in haar box(4x4) terwijl ik in het midden stond heeft ze nooit iets weer geprobeerd. Dame is nu 15.
Shetties zijn geen knuffels maar kleine monsters met zeer grote ego's en zeer slim vergeleken met het gemiddelde paard. Als jij haar op haar plek zet en dat op de juiste manier doet heb je er geen kind meer aan. In de bak, aan het halster en longeertouw er aan opzij zetten, dreigt zo ook maar te meppen dan een schop onder haar achterste, wel direct, drie seconden later ben je te laat en heel streng toespreken.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:25

Hoofd kort houden en dan kan je leren wijken voor de druk. Als je dr heel kort hebt bij dr hoofd kan ze met dr kont draaien wat ze wilt maar komt ze niet bij jou ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:40

Kabayo schreef:
Caira schreef:
Mijn god, hebben jullie allemaal zo'n rotleven ofzo? Wedstrijdje wie het hardste kan schoppen? En pien_2010, heb jij even mazzel dat ik daar niet bij was, ga naar een goede psych voor je onverwerkte emoties maar een paard op die manier bewerken voor de ogen van een 2,5 jarig kind????

Juist :')

enig idee hoe ze dit in het wild doen? Paarden trappen elkaar harder. Dez pony is de baas in dit verhaal. Moet op de plek gezet worden

De leider van de kudde draait een oor of tilt een been op, meer niet. De paarden die vechten en schoppen zijn de paarden die uit balans zijn...

m_d3l13fj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:44

Caira schreef:
Kabayo schreef:

Juist :')

enig idee hoe ze dit in het wild doen? Paarden trappen elkaar harder. Dez pony is de baas in dit verhaal. Moet op de plek gezet worden

De leider van de kudde draait een oor of tilt een been op, meer niet. De paarden die vechten en schoppen zijn de paarden die uit balans zijn...

Dat is deze pony toch ook? een tik hoeft geen harde klap te zijn, de pony moet alleen weten dat hij dit niet hoeft te flikken
Laatst bijgewerkt door m_d3l13fj3 op 10-09-14 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:45

Hoe bepalen paarden volgens jou de rangorde dan

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:46

Ts heb je ervaring met het opvoeden van jonge paarden?
Er zijn zoveel dingen die een jong paard moet leren
Ook om overal aangeraskt te worden en te wijken voor druk.
Maar ook netjes voetjes geven, stil staan op commando, etc. Etc. Paarden worden nu eenmaal niet afgericht geboren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:49

janouk schreef:
Ts heb je ervaring met het opvoeden van jonge paarden?
Er zijn zoveel dingen die een jong paard moet leren
Ook om overal aangeraskt te worden en te wijken voor druk.
Maar ook netjes voetjes geven, stil staan op commando, etc. Etc. Paarden worden nu eenmaal niet afgericht geboren.

nee die schop je naar de africhting toe -O-

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:51

Ja, ik schrik van veel reacties. Het is een paardje van 1 jaar oud, dat nog heell veel moet leren, waaronder de mens leren begrijpen. Blijkbaar is ze nog niet veel in handen geweest.
Laatst bijgewerkt door janouk op 10-09-14 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:57

Caira schreef:
Mijn god, hebben jullie allemaal zo'n rotleven ofzo? Wedstrijdje wie het hardste kan schoppen? En pien_2010, heb jij even mazzel dat ik daar niet bij was, ga naar een goede psych voor je onverwerkte emoties maar een paard op die manier bewerken voor de ogen van een 2,5 jarig kind????

amen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:00

Trouwens, hoe zien jullie het voor je dat iemand die bang voor het ponietje is dan maar een schop aan het beest verkoopt? Daar prikt die pony toch zo doorheen? Wat als het beessie zich omdraait en een beste schop teruggeeft? Dan raakt zij gewond omdat bokt haar iets aanraadt waar ze geen verstand van heeft.

Ik vind schoppen slecht leiderschap en een teken van onkunde, maar het aanraden aan een onzeker iemand vind ik gewoon dom.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:02

sjongejonge denk toch eens na. Als die pony was gaan liggen rollen had het kind eronder gelegen. natuurlijk was het goed om de pony een schop onder zn hol te geven, jullie menen toch niet serieus dat als je zoiets ziet aankomen, je gewoon doorloopt en doet alsof je neus bloedt terwijl je het ziet gebeuren? DAT zou ik pas schandalig vinden.

TS, lees de signalen van de pony goed, probeer allereerst met een kleine hulp of gebaar de pony opzij te laten gaan. Werkt dat niet, dan met een duwtje. Wil hij schoppen, nog harder terugschoppen. 1x en nooit weer.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:10

Misschien is het verstandig om haar eerst te leren wijken voor druk door veel overgangen aan de hand te doen. Wegstappen, halthouden en achterwaarts met zo min mogelijk druk en dan veel belonen zodat ze snapt wat je bedoelt. Zodra jullie dit beide helemaal onder de knie hebben ga je haar vragen om wat opzij te gaan. Maar let op dat je niet onduidelijk bent in de hulpen voor opzij, vaak zijn mensen onduidelijk waardoor een paard onzeker wordt en gaat schoppen. Dus inderdaad let goed op wat je paard aangeeft en probeer eerst totale controle te krijgen op een andere manier. Succes!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:11

Murosch schreef:
sjongejonge denk toch eens na. Als die pony was gaan liggen rollen had het kind eronder gelegen. natuurlijk was het goed om de pony een schop onder zn hol te geven, jullie menen toch niet serieus dat als je zoiets ziet aankomen, je gewoon doorloopt en doet alsof je neus bloedt terwijl je het ziet gebeuren? DAT zou ik pas schandalig vinden.

Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ik vind dat geen vergelijkbare situatie eigenlijk. Jij wist wat je aan het doen was.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:17

Ik was nergens bij, maar ik reageer op de reacties die op de post van pien_2010 kwamen. Mensen die haar wel even een schop zouden verkopen wanneer ze dit bij hun pony zou doen (terwijl de pony net wou gaan liggen rollen met een klein kind op zn rug).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:19

Pony is een jaar, met aai aai voed je geen pony op, met paardentaal wel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:20

En paarden zijn extreem sociaal en voorzichtig met zulke jonge dieren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:22

Ja Murosch ik liep gewoon relex te wandelen langs de zee en het was stom toeval dat dit naast me gebeurde. Mijn reflexen zijn goed en vanuit een soort moederinstinct brulde ik en ving ik de pony met een schop op voordat hij met kind en al ging rollen. Was me rot geschrokken. Pas toen die Duitser zei: "mach man dass so", moest ik heel erg lachen (ook wel wat zenuwachtig, eerlijk gezegd). Omdat ik de verhuurstal goed ken ben ik naderhand daar naar toe gegaan. Ze hadden het verhaal al van een dankbare Duitser gehoord en voor hen was het einde oefening met die verhuur pony.
Ik ben echt geen trapper of mepper hoor met paarden, integendeel. Maar als je veel met paarden bent dan loop je ook niet door, zoals jij al eerder schreef. Ik handelde super snel en later pas denk je er over na. En ook toen, dacht ik bij mezelf, dit was een goede actie. Kinderen gaan bij mij altijd voor dieren en zeker als het om zo'n kleintjes gaat nog met dat "puppy vet"....Kind had echt niets door, zat stralend te genieten van haar "pferdje"... Omdat pony gelijk wel braaf was en paps en dochter gezellig door gingen heb ik het nog eventjes in de gaten gehouden en toen het goed ging ben ik verder gegaan met mijn wandeling.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:27

Gewoon iemand erbij roepen die in het echt kan zien wat jouw pony uitprobeert. Iemand die verstand heeft van paarden. Iemand die meteen op de juiste manier kan ingrijpen. En dat is het enige advies wat er te geven valt. Oja, negeer al die mensen die beginnen met schoppen, of beginnen met fluisteren.

Ik kan niet zien of jouw pony gewoon iemand nodig heeft die de vraag op een voor haar begrijpelijke manier stelt, of dat jouw pony jou aan het opvoeden is en een mooie maat zoveel onder haar weledele achterwerk nodig heeft. Of iets daartussenin.

Maar een pony opvoeden kan je niet leren van internet, en al helemaal niet van alleen tekst.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:41

In een noodsituatie een pony een schop geven ter voorkoming van een ongeluk, kan ik zonder moeite een goede actie vinden.
Om datzelfde te gebruiken bij het opvoeden, beslist niet.
Inderdaad zijn paarden binnen een gezonde, sociale kudde helemaal niet zo hardhandig naar elkaar. We weten dat niet want de meeste kuddes paarden die we hier kennen, zijn gewoon door ons samengstelde groepen. Wat we daar zien is gedrag tussen paarden die zich onveilig voelen. Dat is heel wat anders dan een kudde, zij kiezen om samen te zijn. Zij vechten niet over het leiderschap, nee leidster wordt het paard dat wordt vertrouwd door de anderen. Zij kiezen om haar te volgen. Tot ze wat anders kiezen of zich afscheiden van die kudde. En ja, in de groep wordt ook opgevoed, de grootste straf is iemand tijdelijk negeren. Ach, er is nog zoveel meer over te vertellen...Paarden zijn zulke prachtige wezens.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:08

Ik ben het met jullie eens maar je moet wel weten op welk moment je het doet. Dat is cruciaal..
Dit is niet rot bedoelt hoor maar als je al moet vragen hoe je een 80 cm hoog opdondertje aan de kant zet, kan het zijn dat je ook niet het goede moment pakt bij de "schop onder zn hol" methode. :D

Je moet hem proberen voor te zijn. Zodra je het ziet, (als die dus nog bezig is met het te doen) Gelijk even boos worden en corrigeren. Daarna doorgaan waarmee je bezig was. Niet boos blijven of bang overkomen. Desnoods met een zweep als verlengde van je hand voor je eigen veiligheid.. Maar blijven doen elke keer dat ze het probeert en ze stopt er vanzelf mee. Gewoon consequent zijn. Die van mij deed het ook maar dat is een E-pony. Die trapte werkelijk waar opzij en was vliegensvlug. Door je eigen onzekerheid dat je niet weet hoe je er mee om moet gaan, wordt het erger. Ik had het ook. Deze methode werkte het best maar je moet snel zijn. HEEEEL snel :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:52

Eigenlijk moet je het moment van uithalen al voor zijn, zodat je het met een stevige stemcorrectie al af kan tijdens de voortekenen :)

Of beter nog, ver daarvoor al zorgen voor een dusdanige "state of mind" van de pony door een fijne opvoeding, omgang en huisvesting, dat 'ie het niet in zijn hoofd zal halen om zoiets te doen :(:)

Maar als het moment eenmaal daar is dat zo'n vuilak naar je uithaalt, is wat mij betreft de enige juiste actie-reactie om direct pijlsnel een 2x zo harde schop terug te geven, en dan wèl raak zodat 'ie zich het schompes schrikt en het nooit meer in zijn kop zal halen, issie gek geworden -:(-

Uiteraard zonder schade aan te richten, dus met vlakke binnenkant voet op een spekkig gedeelte.
Het gaat er maar om dat zo'n paardebeest zich rot schrikt, niet om hem pijn te doen :)

Maarja, als je het al zo ver laat komen en zelf niet weet hoe je het op moet lossen, dan is de kans groot dat lik-op-stuk beter door het paard toegepast zal worden dan door TS dus dan kan je het beter laten :=

En er iemand bij halen die wèl in de praktijk kan uitleggen en laten zien hoe je zoiets aanpakt :)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 00:29

Ts is nog niet in staat om haar pony te leren te wijken voor druk. Ik heb ook een paar privé lessen gehad in grondwerk voordat ik het kon. Ik kan het nu door het wijzen met een vinger. Ik ben een aanhanger van 'zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig'. Ik zou echter TS niet aanraden om te gaan schoppen omdat TS zelf nog niet ervaren genoeg is. Eerst weten hoe je een jonge pony iets moet aanleren, dan pas een pony op z'n sodemieter geven.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 00:41

Je kan niet vanaf een stuk tekst leren wanneer je precies op welke manier moet ingrijpen bij je pony. Ik raad dan ook ten zeerste aan om alle (goedbedoelde) adviezen die hier gegeven worden naast je neer te leggen en gewoon iemand erbij te roepen die verstand heeft van paarden. Je stalhouder, een mede-pensionklant... Iemand met verstand van paarden.

Als je de gegeven adviezen per ongeluk verkeerd uitvoert maak je het probleem alleen maar erger, waar dat helemaal niet nodig is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:20

EvelienKiss schreef:
Eerst weten hoe je een jonge pony iets moet aanleren, dan pas een pony op z'n sodemieter geven.

_/-\o_