2 jarige heeft echt genoeg van medische verzorging.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:37

myk_en_shant schreef:
Ik weet dat er heel veel mensen tegen de praam zijn, maar ik vind het bij juist gebruik een fijn hulpmiddel in stressvolle situaties.

In situaties met pijn en stress, kun je nog zoveel parelli, nh, clickers er tegen aan gooien. Maar instinct overheerst alles.
En zelf vind ik veiligheid voor mens en dier boven alles staan.

Ik pak bij mijn paarden ook altijd de praam als ze bijvoorbeeld bij de tandarts niet braaf blijven staan.
Ik prefereer de praam, boven een kalmeringsmiddel, het is en blijft chemische zooi wat je erin stopt.

Hopelijk blijft de afleidingsmanoeuvre werken bij jou paard. Dit zal enorm schelen.

Amen. Hier wordt er hetzelfde over gedacht.

Een praam is helemaal niet dieronvriendelijk en maakt hier niks uit voor het vertrouwen van een paard. Bij het gebruik van een praam komt er een stofje vrij waarbij het paard juist rustig wordt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:54

FriesWytske schreef:
myk_en_shant schreef:
Ik weet dat er heel veel mensen tegen de praam zijn, maar ik vind het bij juist gebruik een fijn hulpmiddel in stressvolle situaties.

In situaties met pijn en stress, kun je nog zoveel parelli, nh, clickers er tegen aan gooien. Maar instinct overheerst alles.
En zelf vind ik veiligheid voor mens en dier boven alles staan.

Ik pak bij mijn paarden ook altijd de praam als ze bijvoorbeeld bij de tandarts niet braaf blijven staan.
Ik prefereer de praam, boven een kalmeringsmiddel, het is en blijft chemische zooi wat je erin stopt.

Hopelijk blijft de afleidingsmanoeuvre werken bij jou paard. Dit zal enorm schelen.

Amen. Hier wordt er hetzelfde over gedacht.

Een praam is helemaal niet dieronvriendelijk en maakt hier niks uit voor het vertrouwen van een paard. Bij het gebruik van een praam komt er een stofje vrij waarbij het paard juist rustig wordt.

Precies....Niks mis met gebruik van een praam. Mensen moeten eens stopppen een paard te vermenselijken!
Ik snap dat echt niet...juist dat stofje maakt ze rustig, op natuurlijke wijze, niks mooiers als dat zou je zeggen.

Maar bijna alles is voortaan sielugh op Bokt en je paard heeft meteen een trauma of geen vertrouwen meer in de mens :+
Nou ik zit al bijna 40 jaar in de paarden, maar nog nooit een paard met trauma gezien
na praamgebruik, snoepje erin en ze zijn gewoon weer vrolijk en vriendelijk.

myk_en_shant

Re: 2 jarige heeft echt genoeg van medische verzorging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:07

Idd met snoepje erin en ze zijn het al weer kwijt, zelfs zonder snoepje.

Eigenlijks heeft de praam dezelfde werking van zodra de moederpoes de kittens in de nekvel pakt. Dan komt er hetzelfde stofje vrij en lichaam ontspant zich volledig.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:12

myk_en_shant schreef:
Eigenlijks heeft de praam dezelfde werking van zodra de moederpoes de kittens in de nekvel pakt. Dan komt er hetzelfde stofje vrij en lichaam ontspant zich volledig.

Dat werkt niet als het dier al adrenaline aanmaakt (ligt er wel aan in welke mate)
Een dier wat zich al erg druk maakt voor je de praam kan gebruiken gaat dat niet meer op werken.

Afgaande op het verhaal van TS kan het nog wel werken

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:15

Ik snap ook echt niet waarom een praam dieronvriendelijk zou zijn? Het is hetzelfde effect als de lip pakken. Het doet geen pijn, het maakt een paard juist rustiger. Beter dan telkens maar blijven klooien en treuzelen.
Ik heb bij mijn driejarige ook een maand lang elke dag een flinke snijwond op de knie moeten verzorgen. Die van mij moest juist op de wei van de dierenarts. Was er wel snel bij en hij heeft ontstekingsremmers en antibiotica gehad. Elke dag wond afspoelen met water, wondzalf erop en klaar. Nu is het perfect genezen. Maar scheelt dat die van mij echt een bikkel is. Ik heb totaal geen problemen gehad destijds, hij liep zelfs naar me toe als ik weer met het halster aan kwam.

Dus gewoon even met de praam proberen! En even navragen of al die zalfjes nog wel nodig zijn.

Succes!!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:16

Idd als hij al zoveel stress en adrenaline heeft aangemaakt, zal het niet meer werken.
Daarom moet je ook voordat het zover komt al actie ondernemen en gelijk de stress level verlagen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:42

Rider01 schreef:
myk_en_shant schreef:

Dat werkt niet als het dier al adrenaline aanmaakt (ligt er wel aan in welke mate)
Een dier wat zich al erg druk maakt voor je de praam kan gebruiken gaat dat niet meer op werken.

Afgaande op het verhaal van TS kan het nog wel werken

Valt wel mee. Hier krijgen we een druk paard ook met een praam weer rustig. Als de eigenaar zelf maar rustig blijft. Dan wordt zo'n paard ook weer rustig. Paarden reageren heel snel op hoe een eigenaar of iemand die met hun omgaat doet. Is die rustig. Wordt het paard ook rustig als ze een praam ophebben.
Heb daar hier genoeg voorbeelden van meegemaakt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:49

Hier meegemaakt dat zelfs sedatie niet meer werkt ivm adrenaline (ehh nee niet alleen met mijn pony)
Ik zie dat bij hengstenhouders nog wel eens en bij wilde of semiwilde paarden

Bij het grootste deel van de paarden is het inderdaad de energie van de eigenaar, maar je heb er bij die een stoot adrenaline krijgen..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:03

Ik zou toch ook voor de praam gaan TS. Het is echt niet dieronvriendelijk en het werkt gewoon een stuk beter.
Niet opzetten als je het al geprobeerd hebt en hij al onrustig is, maar gewoon direct opzetten even wachten en dan beginnen met de verzorging. Beter een paar keer een praam opzetten en dat de wond mooi geneest, dan elke keer weer met het paard in gevecht. Dat is zeker voor een jong paard wat nog veel moet leren ook niet de beste leerschool ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:09

ik had ook ooit zo iets, ben naderhand met clicker training begonnen om de schade positief omtekeren.
het heeft gewerkt maar heeft heel lang geduurd voor meneertje dat vergeten was!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 08:28

Als het afleiden op een rustige en geduldige manier niet meer werkt dan uiteraard rest mij niets anders dan een praam te gebruiken dat moge duidelijk zijn.

Ik zie een paar reacties over zalfjes en meer vertrouwen op het genezen van de wond zonder al dit spul? Alles word steeds gedaan in overleg met de dierenarts. En geloof me hier waren de afgelopen dagen genoeg vliegen om mijn paard te blijven irriteren op zijn wond.

Gisteren wederom weer verzorgd en het ging eigenlijk nagenoeg goed. Zo lang het afleiden werkt prima!

Eduard_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:21

Fijn dat het afleiden goed werkt. En als de dierenarts zegt dat de wond verzorging nodig heeft dan zou ik dat vooral doen. Als de wond overprikkeld raakt door vliegen of infecties kun je wildgroei krijgen. Anderzijds heeft een paard uiteraard ook een zelfgenezend vermogen. De balans zit ergens tussenin.

Interessant om te lezen dat er vooral een discussie ontstaat over de praam. Gebruik van de praam maakt endorfines vrij in het bloed waar het paard zich relaxed door gaat voelen. Acupressuur noemen ze dat. Het ziet er alleen akelig uit.

Ook merk ik dat het stellen van een vraag over hoe nu verder er toe kan leiden dat je jezelf aan het verdedigen bent over de manier waarop je het zelf probeert aan te pakken. Dat is jammer en niet nodig. Je doet wat je kunt. En een wondermiddel voor een paard dat de behandeling zat is is er niet. De paardenklinieken staan er vol mee, met paarden die na 3 dagen het kunstje door hebben.

Tijd dus voor een andere aanpak. En dat is een combinatie van een doortastende houding en vertrouwen in jezelf en het paard. Het is alleen lastig dat gevoel soms op te zoeken bij jezelf.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:26

Heb je zo'n liksteen in een bakje? Mijn paard doet er een moord voor en vergeet de omgeving om hem heen. Dus ook de hoefsmid en waar hij vroeger platgespoten werd is hij nu in 10 min met liksteen in bakje klaar :D Misschien een afleidingsoptie als niks meer werkt?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:39

Ik snap dat je een praam een laatste redmiddel vind, maar je kna het ook anders bekijken. Hij vind het nu heel erg vervelend. Als jij nu elke keer met van alles gaat afleiden en er een half uur mee bezig bent zal hij dit veel langer onthouden dan dat jij twee minuten een praampje omhebt en snel klaar bent. Hij moet leren dat als hij stilstaat het sneller voorbij is.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:09

Misschien zou het ook al helpen wanneer het paard een paar uurtjes per dag op wei/op een paddock mag waar het paard mag zijn.

Ik weet niet of daar mogelijkheid toe is, maar je zou ook kunnen vragen of iemand anders eens een dagje zou willen zorgen voor de wond, zodat jij die dag tijd hebt om gewoon van je paard te genieten.

Ik moest, toen ik mijn jonge hengst net had zijn castratiewond 2 keer per dag met betadine spoelen omdat alles geinfecteerd geraakt was. Geen prettig klusje voor ons beide en hij zorgde op een gegeven ook ervoor dat ik er niet bij kwam tot hij uiteindelijk naar mijn hand sloeg als ik in de buurt kwam. Ik heb toen mijn vriend gevraagd de zorg een paar dagen over te nemen en ik ben alleen gegaan om te knuffelen/tuttelen en wandelen. Gewoon leuke dingen doen, een beetje zoals Eduard zegt, de focus verleggen van de wond naar het paard. Het heeft wonderen gedaan want zowel mijn vriend als ik konnen toen rustig alles verzorgen zonder dwang/stress/frustratie.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 13:33

Het afleiden bestaat niet alleen uit gefocussed zijn op de wond dit is in combinatie met grondwerk, borstelen, knuffelen ga zo maar door. Gisteren ging dit heel goed, kon gewoon weer zijn benen als van ouds borstelen zonder ze op te tillen. Als ik zie en merk aan mijn paard dat dit goed functioneert welke beweegreden heb ik dan nog om voor als nog voor een praam te kiezen? Het gaat nu op een zeer gemoedelijke manier zonder confrontatie. De nadruk leg ik op grondwerk en borstelen. Tussendoor even rap de wondinsprayen en het is klaar. Lijkt me dat dit prima functioneert voor nu.

@Eduard, ik snap je heel goed, echter ik vraag om raad, krijg advies en het is aan mij om uit te vinden wat het beste werkt bij mij en mijn paard, met name uiteraard mijn paard. Als ik een manier heb gevonden om het zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen dan is het aan de rest om zich hierbij neer te leggen. Duidelijk aangegeven als zelfs dit niet meer zou helpen ja tuurlijk dan gaat die praam erom eerder niet.

Mijn paard staat overigens 24/7 op wei met een andere pony, staat tijdelijk apart van de kudde omdat andere paarden continu de wond willen verzorgen, op den duur raakte het Te geirriteerd vandaar dat hij al even met een pony apart staat. Aan paard kunnen zijn absoluut geen gebrek.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:02

Dan heb ik scheef gelezen, waarvoor mijn excuses.
Fijn dat het goed ging gisteren!! Inderdaad, als je merkt dat iets werkt, waarom zou je dan iets anders doen!