Onberijbare pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EsmeeJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:52

lotlot2 schreef:
Hoelang geleden is de pony nagekeken?

Misschien weer helemaal over nieuw beginnen, dus beginnen met longeren en dan langzaam opbouwen.

Twee weken geleden voor het laatst, we zijn al weer een half jaar aan het opbouwen, dit heeft tevens geen haast. We zijn begonnen met gewoon longeren, toen met dekje en longeersingel, toen met zadel, toen het hoofdstel en nu zijn we bij het punt dat wij leunen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:58

Past het zadel wel goed nog? Als de pony medisch in orde zou zijn moet dit gedrag toch ergens vandaan komen. En wanneer begint het protest? Meteen bij opstappen of bij een bepaalde gang of na een bepaalde tijd?

En waaruit bestaat jullie begeleiding, als je opmerking is we hoeven niet meteen in galop komt dat op mij wat vreemd over, gewoon veilig kunnen stappen en een blije pony lijkt me veel belangrijker

EsmeeJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:03

karuna schreef:
Past het zadel wel goed nog? Als de pony medisch in orde zou zijn moet dit gedrag toch ergens vandaan komen. En wanneer begint het protest? Meteen bij opstappen of bij een bepaalde gang of na een bepaalde tijd?

En waaruit bestaat jullie begeleiding, als je opmerking is we hoeven niet meteen in galop komt dat op mij wat vreemd over, gewoon veilig kunnen stappen en een blije pony lijkt me veel belangrijker

Als begeleiding hebben wij de manege eigenaren en een proffesionele ruiter. Daar ben ik het mee eens, dit had ik niet zo moeten opschrijven. We bedoelen dus dat we graag zouden willen dat deze pony gewoon met bijvoorbeeld de gehandicapten, blij kan stappen. Wij hoeven niet meer op hem te galoperen of springen als hij dit niet aan kan.

Ik zal morgen eens een ander zadel op doen, dit zadel is van een andere pony die ongeveer even groot en even breedt is..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Onberijbare pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:06

Ik gok dat het probleem best bij het tuig kan liggen. Warnaar is een manege en ik gok niet dat het zadel aangemeten is.

EsmeeJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:09

Cayenne schreef:
Ik gok dat het probleem best bij het tuig kan liggen. Warnaar is een manege en ik gok niet dat het zadel aangemeten is.

Daar ben ik het dan wel weer mee eens, een manege checkt heus niet al het tuig. Ik zal eens kijken welk zadel het best past en anders is de bazin waarschijnlijk wel in staat een aangemeten zadel te kopen, wij hebben een pony van precies dezelfde grote op stal en wanneer dit zadel niet werkt op de onberijbare pony, kan dit zadel alsnog gebruikt worden.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:09

Toothless schreef:
jullie weten 95% zeker dat het niet zijn rug is omdat je er wel normaal naast kunt lopen? Vind ik een drogreden.
Hebben jullie hem helemaal na laten kijken? Zo nee, ga dit doen. Dit lijkt me een probleem n.a.v. pijn

Volgens mij ernaast maar wel met iemand erop ;).

EsmeeJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:11

Elinex304 schreef:
Toothless schreef:
jullie weten 95% zeker dat het niet zijn rug is omdat je er wel normaal naast kunt lopen? Vind ik een drogreden.
Hebben jullie hem helemaal na laten kijken? Zo nee, ga dit doen. Dit lijkt me een probleem n.a.v. pijn

Volgens mij ernaast maar wel met iemand erop ;).

Inderdaad, wanneer er iemand naast rent in draf is dit ook geen probeem.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:17

Wij hebben ook een pony op stal die gewoon ontzettend lief enzo is. Ineens begon ze bij het opstijgen te steigeren enzo. Daarna lang gezocht naar een perfect zadel voor haar en sindsdien is het goed. Zij was daar extreem gevoelig voor, want dat andere zadel lag niet verkeerd. Zal toch het zadel controleren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:22

Als de veearts er is geweest waar ik stage heb gelopen zou ik geen wonderen verwachten wat betreft ruggen en het onderzoeken, prima veearts maar geen chiropractor oid. Ik heb ook op de manege stage gelopen, mensen met het hart op de goede plek dat zeker, maar zou toch eens zadel laten testen op gebroken boom oid. Pony mag ook best even hier komen staan in training.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:25

Ik zou ok geen pijn hebben. Zonder gewicht.
Ik denk voor 95% dat hij wel pijn heeft

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:47

Ha Elninjo, mijn vriend. Ik heb El voor de zomervakntie ook een tijdje gereden in mijn stageperiode. Ik denk dat een passend zadel voor hem heel veel verschil gaat maken. Ook denk ik dat er rijtechnisch ook veel te halen valt voor hem. Toen ik hem reed heb ik niks gemerkt van de (moeilijke) pony die hij zou zijn. Hij was ontzettend braaf en werkwillig. Ik vond hem wel heel scheef en stijf. Ik ben hem gaan rechtrichten en vooral de ontspanning tijdens het rijden weer gaan opzoeken. Als jullie er weer opstappen hou hem recht, voel waar hij spanning in zijn lichaam opbouwd en laat hem ontspannen. Ook belangrijk is dat je de voorkant met rust laat, wanneer hij ontspant en zijn rug goed gebruikt komt hij vanzelf in de aanleuning. En vanuit daar kan hij beter gaan lopen. Succes!

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 06:06

Moet eerlijk zeggen dat ik niet alles gelezen heb.

Het lijkt mij ook dat dit diertje ergens last van moet hebben,lichamelijk of van zijn harnachement!
Laat hem nogmaals door de molen halen en komt daar wederom niets uit dan zou ik hem naar iemand brengen die hem " opnieuw in gaat rijden"

Zou er zelf niet meer mee klooien

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 06:26

Oei, geen goede ervaringen hier met warnaar. Ik zou niet de dierenarts van de manege er alleen naar laten kijken. Zoek een goede in de buurt, al is het alleen voor een second opinion.

Zadels die op hetzelfde type pony liggen hoeven niet meteen goed op jouw pony te liggen. Misschien drukt er wel iets op de wervel en is dat de oorzaak van het hele probleem.

Maarja het kan goed tussen de oren zitten,ooit eens doorgekregen dat een ruiter er makkelijk af te krijgen is en dat trucje heeft hij onthouden maar dat mag je pas zeggen als je alles hebt uitgesloten.

Vraag Anne van Diemen eens om te komen kijken.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 06:59

Met punt eens: ook in het welzijn kan er veel beter op die manege goed mogelijk dat het aan het tuig ligt. En de "veearts" die daar komt is ook een veearts. Laat er een paardenarts naar kijken. Veel succes

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:20

paardje1983 schreef:
laat het eens controleren op kissing spines.

Dat is een goede tip !
Maar foto's laten maken kost best wel veel geld !
Wij hebben het wel gedaan met ons paard en weten nu precies wat
er aan de hand is en hebben er nu een luchtgevuld ( DK zadel ) op.
Paard is ook meerdere keren behandelt en dat kost ook veel geld.
Als de eigenaresse er eigenlijk weinig geld aan wil besteden dan word het een moeilijk verhaal.
Ik zou er in ieder geval niet meer op gaan zitten om verder leed te voorkomen voor paard en mens !

mylene_lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:30

Ik heb zelf ook jaren op elnino gereden,
Met het rijden ging alles eerst goed maar als je moeilijkere oefeningen gaat doen dan gaat i protesteren...
Ook heb ik het meegemaakt en vooral vind hij de rechtergalop moeilijk maar dit heeft hij van jongsafaan al. Het rare soms is als er een onervaren iemand op zit of een gehandicpaten is hij zo mak als een lammetje, maar zodra hij merkt dat er een ervaren ruiter op zit gaat hij ook klieren.
Totdat je met hem gaat springen dan is hij helemaal in zijn element, hij is zo fanatiek en vind dit zo leuk dan geeft hij geen krimp meer.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:23

En heb hij misschien geen last van zijn spieren? Mijn mening is wel, hij staat nu de hele dag stil op de manege, tenzij ik of iemand anders hem gaat longeren. Is het niet beter voor hem als hij een Eigen vast baasje heb.?

Het lijkt mij dan ook dat er 1 iemand is waarop hij kan vertrouwen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:33

mylene_lynn schreef:
Ik heb zelf ook jaren op elnino gereden,
Met het rijden ging alles eerst goed maar als je moeilijkere oefeningen gaat doen dan gaat i protesteren...
Ook heb ik het meegemaakt en vooral vind hij de rechtergalop moeilijk maar dit heeft hij van jongsafaan al. Het rare soms is als er een onervaren iemand op zit of een gehandicpaten is hij zo mak als een lammetje, maar zodra hij merkt dat er een ervaren ruiter op zit gaat hij ook klieren.
Totdat je met hem gaat springen dan is hij helemaal in zijn element, hij is zo fanatiek en vind dit zo leuk dan geeft hij geen krimp meer.

Dat klieren komt omdat een ervaren ruiter meer van hem vraagt, waarbij hij zijn spieren en rug meer moet gebruiken en dat doet zeer.
Bij onervaren ruiters en gehandicapten kan hij gewoon bakhobbelen, waardoor de inspanning geen zeer doet.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:43

Cayenne, inderdaad zo denk ik er ook over, ik denk zoiezo dat hij last heb van zijn spieren, en zijn rug zou ook nog wel eens goed kunnen. Als je er namelijk overheen ga krimpt zn rug op n bepaald punt naarbeneden.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:55

ik snap best dat een paard of pony een vreugde bokje kan doen uit joligheid . Maar wat je beschrijft lijkt me een paard dat niet zomaar bokt uit joligheid maar uit pijn .

last van de tanden ?
rug na laten kijken ?
het zadel wat slecht past of ligt ?

dat zou me het eerste in mijn hoofd schieten als ik verder zou kijken dan alleen het gegeven gedrag ...

mylene_lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:38

Ja klopt,
Het ligt niet aan het bit/ tanden dat is laatst nog nagekeken.
Ja het zadel denk ik ook wel maarja

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:02

Sorry maar als de manege echt zo graag er voor dat dier wil zijn, verkoop hem en geef hem een goed zelfverzekerd, goed met paarden, omgaant mensje. Die hem helemaal laat controleren, helemaal met m aan de bak ga op een goede manier (maar de goede manier verschilt voor ieder).

Of ze laten m hem zelf helemaal controleren en gaan er zelf mee aan de bak, met een consequente, zelfverzekerde, goede ervaren maar ook lieve ruiter of grondwerkmensje.

Ik vraag me af waarom ze hem niet verkopen,(GEEN HANDELAREN) hij staat toch de heledag op stal. Tenminste zover ik weet.

mylene_lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:18

Hij staat ook te koop, niet voor handelaren.
Ik reed er vroeger ook op maar toen ik eenmaal te groot ben geworden is t gekloot ook begonnen. Bij mij deed hij niks en deed alles voor me. Ik poets en loop nog redelijk vak met hem en je merkt dat hij dat prettig vind

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:45

Als ik plek had, had ik hem gekocht!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:01

Misschien kan je er wel een goede ruiter op zetten waar hij ook mee aan de kletter gaat, maar dat kan er ook aan liggen dat sommige 'goede' ruiters die ik ken, vreselijk hard in de omgang zijn, alles er door dwingen. Misschien een idee om juist een persoon die op het gedrag ipv het rijden, tijdens het rijden let? Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een NH-richting ruiter. Het kan namelijk veel meer zijn dan koppigheid of pijn. Een aan de kletter bokkend steigerend paard kan bijvoorbeeld ook door één of ander ding of gebeurtenis compleet zijn vertrouwen in het rijden kwijt zijn. :)
Mijn tip is dus om naar het gedrag te kijken, spant hij bijvoorbeeld ineens zijn lichaam, zakt ie door zijn achterhand, angstige ogen, in elkaar krimpen?
Het kan natuurlijk ook gewoon koppigheid of pijn zijn, maar ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Succes en houd ons op de hoogte :)