Paard wil de weide niet meer in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Paard wil de weide niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:53

Vandaar mijn vragen over het voer. Het is wellicht niet zo dat hij niet graag de wei op gaat maar iets trekt hem meer op stal. Het kon zijn dat hij recentelijk een keer is overgeslagen met voeren (lijkt me niet bij jullie, het klinkt als een kleine stal) maar dat zou voor die van mij ook reden zijn om nergens meer heen te willen :D.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:59

Kan je hem ook een keer als 2e naar buiten doen, dus eerst zijn maatje en dan hij?

Ik neem tenminste aan toen hij vanmiddag wel wou dat zijn maatje er al in stond. Misschien de volgorde eens wisselen?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 12:15

Als zijn maatje als eerste buiten staat doet hij het ook, die optie hebben we geprobeerd.

En een voerbeurt overslaan gebeurt niet, Bolle krijgt medicatie en daar zijn wij heel zorgvuldig op.

Ik heb hem vanochten om kwart over zeven naar buiten gezet, toen draaide hij om en rende naar stal (maatje stond er al). Bij de tweede poging ging ie de wei in. Rond negen heb ik hem eruit gehaald om te rijden en naverzorgen e.d.. Daarna rond half elf weer richting wei en er was niks aan de hand. Raar paard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:18

Gebeurt er heel vroeg in de ochtend iets wat wng kan zijn? Beginnen ze op een bepaalde tijd met de aanleg van heliplatform dat daar enge geluiden oid bij ontstaan of veel onrust?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 12:24

Nee, ook niet. Daarnaast is hij daar niet van onder de indruk... Je kan een bom naast hem laten ontploffen en hij doet niks (behalve als ik erop zit, natuurlijk :+).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:25

Ga eens grondwerken en leiderschapsoefeningen doen. Daarmee leer je je paard stukken beter begrijpen. Baat het niet dan schaad het niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 12:36

Ik weet niet hoe die oefeningen mijn probleem op moeten lossen. Hij doet normaal altijd wat ik wil, gaat overal langs als ik zeg dat het goed is, is gewoon bomproof en relaxed, heeft respect voor eigen rruimte. Het is een heel makkelijk paard in de omgang.

Dit is gedrag van de laatste drie dagen waar ik geen oorzaak voor weet, en ook geen echte oplossing. Het is secondenwerk en ik houd die Bolle van 700 kilo niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:40

Als hij jou weer vertrouwd als leider, zal hij je ook volgen, en dus het land in lopen achter jou aan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:44

helicopterplatform?

Jij weet zeker dat er geen testvlucht is geweest?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:45

Er zal toch een oorzaak moeten zijn, misschien alleen tijdgerelateerd? Waarom zou hij dan een tijdje later er wel inlopen en eerder overduidelijk niet. Dat verzint een paard niet zomaar voor de leuk.

Bij onze tinker zal een dergelijk gedrag door iets buiten hem veroorzaakt moeten worden. Heeft dit soort periodes ook gehad met weide en of stal. En bij alle keren bleek er achteraf een heel duidelijke oorzaak te zijn.

Een keer het felle zonlicht reflextie in een autoruit waardoor precies op het pad naar de wei die reflextie zichtbaar was. Hij is weken heel moeilijk geweest met naar de wei brengen terwijl hij al ruim 2 jaar dat pad opliep met meer paarden. Een andere keer idd een tik van de stroomdraad tegen je zijkant, met je hoef op de draad gaan staan. Een hek waar hij eens tegenaan is gekomen, allemaal dingen waardoor hij een tijd problemen geeft met de wei in of uit gaan.

En onze tinker is ook erg bomproof, houdt van knopjes en grote aparaten zoals asfalteermachines en de vuilnisauto.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:51

Het apparte is dat als hij heeft gewerkt hij zo de wei in gaat dus.? Dan wil hij dus graag voor je werken? Of misschien zijn spieren in combinatie met de "kou" buiten. Als hij heeft gewerkt zijn zijn spieren warm en is hij los..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 13:00

Knert schreef:
helicopterplatform?

Jij weet zeker dat er geen testvlucht is geweest?

Ja, dat weet ik zeker. Dat platform staat op eigen terrein, namelijk. En is nog niet af.

@Koruna, er moet ook een oorzaak zijn, ik weet alleen bij god niet wat het kan zijn. Het is hier 's ochtends stil, niks dat de zon weerkaatst, want de zon komt van de andere kant op. Geen stroom, geen dichtklappende hekken waartussen hij klem kan komen. En al helemaal geen auto's.

@Kiwiwitje, hij doet dit pas sinds zondag. Daarvoor nooit problemen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 00:23

Maar evt. Om uit te sluiten een chiroptactor laten komen kan altijd. Het weer is wel van heel warm naar koud en nat naar warmer gegaan.. En als het een spier of gewricht probleem is zal het er een keer uit komen. Dus dat het pas vanaf zondag is wil niks zeggen natuurlijk. Ik kan
Ook sinds 2 dagen tandpijn hebben en er daarvoor nog nooit last van gehad hebben. Dan kan ik er nu wel last van hebben.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 01:00

Ik denk ook dat er iets gebeurt is wat hem afschrikt, er moet een reden voor zijn. Misschien iets in de grond wat hij kan voelen of gevoeld heeft. Ik denk dat grondwerk wel degelijk kan helpen. Daarmee kan je hem vertrouwen geven, hij leert dan dat hij op jou kan vertrouwen en zal eerder over zijn angst heen zijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 08:39

El Knollo Maffo ging vanochtend weer met volle overtuiging de weide in.

Dat spiertje schiet natuurlijk net voor hij de weide in moet vast en dat zorgt voor paniek :D. Nee, sorry, hij is lichamelijk helemaal in orde. Ik denk dat hij iets eng of zo. Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:32

kon die maar zeggen hoe of wat zou soms veel makkelijker zijn!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:35

maar voelt/ziet het ook uit als paniek of valt dat mee?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 09:49

Hij loopt op z'n dooie gemak mee, en bij het hek rukt ie zich los (vandaag overigens niet).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:53

Staat er nog genoeg eten in de wei? Yngvar deed dit ook toen het lekkere gras en riet op was toen hij nog op pension stond. (mocht in de wei niet bijgevoerd worden) 't Arme beest had gewoon honger terwijl wij gewoon een mooie groene wei zagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:54

Dan zou ik paniek/angst eigenlijk al soort van "uitsluiten" want daarvoor moet er wel daadwerkelijk angst zijn. :+
Maar meestal hoor je het andersom... := (dat ze naar de weide uitbreken ipv naar de stal)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:56

en als je nou eens het hek open zet en dan een klein weitje voor het hek afzet, een klein prik weitje. zet je hem daar in hek open en dan kijken wat er gebeurd of hij misschien zelf de wei in gaat.
evt nog een keer met zijn maatje zijn kleine weitje in en uitlopen zodat je hem mee lokt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:02

Prikpaaltjes denderen ze gewoon doorheen hoor... En dan zou je hem reden kunnen geven om vanaf dan bang te zijn voor de weide.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:24

Afgezien van de oorzaak van het probleem, misschien helpt het volgende:
maak jouw idee (ga in de wei) zijn idee( ik wil in de wei).
Als je hem wegbrengt, probeer dan in te schatten wanneer hij zich bedenkt en terug wil. Voor dat moment komt, laat je hem achteruit lopen, net zo lang totdat hij stil wil staan. Je kunt hem ook omdraaien en een eindje teruglopen net zo ver als hij aangeeft te willen gaan. En ja, dat kan zijn helemaal tot aan de stal. :D
Dan draai je om en gaat weer richting de wei. Dit hele riedeltje herhalen, zo vaak als nodig is, dwz totdat hij gewillig de wei in gaat.
Misschien moet je dit een paar dagen herhalen, misschien ook niet.
Je bouwt wel aan zijn vertrouwen en hoeft niet te grijpen naar hengstenkettingen ed.
Misschien geeft het je zelfs nog wel inzicht in de oorzaak van het probleem.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 10:28

julius_juut schreef:
Staat er nog genoeg eten in de wei? Yngvar deed dit ook toen het lekkere gras en riet op was toen hij nog op pension stond. (mocht in de wei niet bijgevoerd worden) 't Arme beest had gewoon honger terwijl wij gewoon een mooie groene wei zagen.

Er staat echt meer dan genoeg gras, als ie er eenmaal op staat staat hij ook heel de dag te grazen.

@koetjeboe, dat is niet nodig, we hebben een sluis.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:33

Ons paard had de schurft aan dazen en vliegen. Aan het eind van de zomer wilde hij ook de wei niet meer in, ivm de vliegen. Hij ging staken en probeerde steigerend om te draaien. Zijn vliegen misschien de oorzaak? Het is de afgelopen dagen natuurlijk weer warmer geworden en dus meer vliegen.